HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Onze tweede "blinde" forum-proeverij.

Welke twee samples vond je het lekkerst?

Peiling eindigde op 09 Nov 2012, 19:21

Sample-1- Clynelish 1997, 15yo, 1997/2012, CS 53,5%
5
14%
Sample-2 - Brora 1982, 26yo, 1982/2008, 43% Gordon & MacPhail, Connoisseurs Choice
7
19%
Sample-3 - Glenfiddich 15yo, Solera reserve, 40%, OB
8
22%
Sample-4 - Dailuaine 1999, 12yo, sept 1999/november 2011, CS 58,1%, Botteling Douglas of Drumlanrig
10
27%
Sample-5 - Teaninich 1984, 22yo, 1984/2007 (15-11-1984/Sept. 2007), 43% The Secret Treasures
4
11%
Sample-6 - Oak Cross 10yo, Blended Malt Scotch Whisky, 43% van Compass Box
3
8%
 
Totaal aantal stemmen: 37

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 31 Okt 2012, 22:24

jonker8011 schreef:
Yapi schreef:wel, en doe dan maar bottelingen die nog 100% gemakkelijk op de markt te verkrijgen zijn ook, nieuwe dus :lol:


Tsja, voordeel is dat je er dan misschien eens echt een goed raadt, maar aan de andere kant heb ik deze keer 5 whiskies geproefd die nog niet op mijn lijstje stonden. Waaronder ook een whisky (de Teaninich) die meer dan 90 punten scoort, en waarvan een hele fles normaal gesproken voor mij een te grote gok zou zijn.

Ik had zelf het idee dat je er misschien eens een wedstrijdje van kan maken door bij iedere dram 10 opties te geven, zodat je aan het eind kan kijken wie er de meeste goed heeft. Voor de liefhebber zeg maar :-)


Nee, Niels, daar ben ik, geloof ik, geen voorstander van, omdat een whisky-tasting, zoals hier op dit forum opgezet, 'n bijzonder aantrekkelijke happening is en naar mijn bescheiden mening niet moet verworden tot een wedstrijd. Dan is het mogelijk, dat we "the point" van zo'n proeffeest voorbij streven! De bevindingen van iedere proever doen er toe en versterken op deze manier alleen maar de kracht én het plezier van dit toch wel zeer ludieke gebeuren.

Ik ben er stellig van overtuigd, dat "wij van hetwhiskyforum.nl" ons t.o.v. andere fora al aardig hebben weten te onderscheiden. D'as een nobel streven, zonder competie! Subtiel dus!

René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Matti » 01 Nov 2012, 00:31

Ik heb inmiddels proefondervindelijk vastgesteld dat een blend van de Clynelish, Brora, Glenfiddich en Teaninich uitstekend tot zijn recht komt (en qua gelaagdheid en 'interessantheid' veel hoger scoort dan de Oak Cross, al komen wel dezelfde houttonen voor!). Ik heb nog 5cl over dus dat wordt nog twee keer genieten na een maandje marriage :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Nov 2012, 08:28

Na de mini-tasting van gisteravond (van elk sample nog een mooie proefhoeveelheid in een Libbey-glas) ben ik eruit:

  1. Teaninich 1984, 22yo, 1984/2007 (15-11-1984/Sept. 2007), 43%, The Secret Treasures, Sherry Cask
  2. Brora 1982, 26yo, 1982/2008, 43% Gordon & MacPhail, Connoisseurs Choice, Refill Sherry Butts. Proprietors: Ainslie & Heilbron Ltd.
  3. Glenfiddich 15yo, Solera reserve, 40%, OB.
  4. Clynelish 1997, 15yo, 1997/2012, CS 53,5% , "1st Edition Whisky in Leiden Festival 2012"
  5. Dailuaine 1999, 12yo, sept 1999/november 2011, CS 58,1%, Botteling Douglas of Drumlanrig, Sherry butt Cask : 7823, 150 bottles. Un-chill filtered, at natural colour
  6. Oak Cross 10yo, Blended Malt Scotch Whisky, 43% van Compass Box. American & French oak barrels. Natural colour, non-chill filtered
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 01 Nov 2012, 14:37

@JayDie, grappig het scheelt niet veel of mijn lijstje zou bijna het tegenovergestelde zijn. (al heb ik niet echt een uitgesproken rangorde voor de VBT.

@Matti, leuk dat je ook een blend hebt gemaakt, ik heb inmiddels de Brora, Dailuaine en Clynelish samengevoegd. Benieuwd hoe dat gaat smaken!
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Nov 2012, 14:47

Soundwave schreef:@Matti, leuk dat je ook een blend hebt gemaakt, ik heb inmiddels de Brora, Dailuaine en Clynelish samengevoegd. Benieuwd hoe dat gaat smaken!

Ik heb gisteren telkens vanuit onder naar boven in mijn lijst de samples bij elkaar gemikt, behalve de Brora en Teaninich.

Soundwave schreef:@JayDie, grappig het scheelt niet veel of mijn lijstje zou bijna het tegenovergestelde zijn. (al heb ik niet echt een uitgesproken rangorde voor de VBT.

Gelukkig maar dat er smaakverschillen zijn! Ik vond voor sommige ook lastig ze een plaatsje te geven, maar de nummers één, twee en zes waren overduidelijk. Eigenlijk zou je met drie bakjes ver genoeg moeten komen:

[Lekker] [mwah] [Niet lekker]
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Matti » 01 Nov 2012, 16:16

JayDie schreef:Eigenlijk zou je met drie bakjes ver genoeg moeten komen:

[Lekker] [mwah] [Niet lekker]

Ik zeg doen! :) Zijn we gelijk van dat 'oh deze whisky is zooo veel beter want hij heeft een 89 en die andere een 87!' af :)

Soundwave schreef:@Matti, leuk dat je ook een blend hebt gemaakt, ik heb inmiddels de Brora, Dailuaine en Clynelish samengevoegd. Benieuwd hoe dat gaat smaken!

Ik doe het tegenwoordig standaard bij tastings, ik neem een 5cl flesje mee en ter plekke gok ik wat lekker bij elkaar gaat zijn. Meestal klopt dat wel en zo niet, dan gaat het in de living bottle :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Nov 2012, 18:47

Matti schreef:
JayDie schreef:Eigenlijk zou je met drie bakjes ver genoeg moeten komen:

[Lekker] [mwah] [Niet lekker]

Ik zeg doen! :) Zijn we gelijk van dat 'oh deze whisky is zooo veel beter want hij heeft een 89 en die andere een 87!' af :)

En iemand anders z'n 87 is niet mijn 87... Natuurlijk mag iedereen voor zichzelf blijven scoren en bij de individuele tasting notes op het forum :-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Nov 2012, 19:12

JayDie schreef:[Lekker] [mwah] [Niet lekker]

Terug bij de stokpaardjes Nut en interpretatie van Whisky scores, Score-systeem met onderverdeling. ... los van het feit dat ik alleen "lekker" echt te beperkend vind, mede omdat ik hoop alleen lekkere whiskies te drinken al dan niet met toevoeging van superlatieven, een overtreffende trap of bijvoeglijk naamwoord.

Zou overigens handig zijn voor een eindoordeel, zoals bovenstaande "Welke twee samples vond je het lekkerst?" maar het past helaas niet in een poll.

JayDie schreef:En iemand anders z'n 87 is niet mijn 87...

Proefpanel samenstelling en de standaarddeviatie 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

TGIF
Actief lid
Actief lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 Dec 2011, 19:28

Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor TGIF » 02 Nov 2012, 12:16

Een VBT is voor mij ideaal: Het hele aspect van: Dit moet een enorm speciale whisky zijn word geelimineerd. Prijs, leeftijd en naam doet er ineens niet toe en dan blijft over waar het bij whisky om draait: Smaak. Mijn oordeel op proeverijen waar ik soms 8 tot 15 euro per dram bij moet betalen en daarvan vond dat dat de lekkerste whisky ooit was, dat trek ik nu toch in twijfel. Maar misschien is het allemaal onderdeel van die beleving.

Ik doe de volgende keer weer mee! :) Helaas heb ik drukke weken op het werk gehad waardoor ik de laatste weken de tijd niet gehad heb om te zitten met een sample glas.
0 x

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 03 Nov 2012, 18:46

Vandaag heb ik de tasting nog eens dunnetjes overgedaan.
Nog steeds zo blind mogelijk, alhoewel ik sample 4 nu met een flinke scheut water genuttigd heb.
Ik heb de samples op 4 verschillende onderdelen naast elkaar beoordeeld. En steeds per onderdeel de beste als eerste uit het rijtje gehaald en 6 punten gegeven. Nummer 2 kreeg 5 punten, enzovoort.
De uitslag is verrassend sample 4 die ik blind (zonder water) als laagste beoordeeld heb, komt er nu (met water) als beste uit!
Zie de bijlage voor het complete overzicht van mijn allesbehalve professionele tasting.
In kolom 1 staan tussen haakjes de scores die ik blind heb gegeven aan de samples.
Bijlagen
HWF VBT-2.jpg
HWF VBT-2.jpg (131.54 KiB) 2645 keer bekeken
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 03 Nov 2012, 19:33

Met een klein beetje vertraging, bij deze mijn afsluitende woorden.

Laat me beginnen met Piet te feliciteren met de vlotte en verzorgde organisatie, mooi werk!
De rode draad die uiteindelijk in de VBT2 bleek te zitten was verrassend en leuk, het voegt nog eens een extra dimensie toe.
Het was dus een zeer geslaagde editie.

Persoonlijk vond ik de Brora en en de Clynelish de beste van de tasting, de Dailuaine werd door mij blind als beste beoordeeld maar bij herproeven vond ik hem plots een stuk minder goed. Dit had niets te maken met de démasquee want de 2 andere Dailuaine's die ik al mocht proeven vond ik lekker tot zeer lekker.

Naast de positieve woorden, misschien ook een stukje opbouwende 'kritiek', al is dat misschien een te zwaar woord, op de keuze van de drams.

De kwaliteit van de drams bij de VBT1 vond ik toch nog een stukje beter. Niet alleen de kwaliteit , ook de beschikbaarheid lag bij deze een stuk hoger.
Even verduidelijken: In de VBT1 zat oa. de nieuwe Springbank, een relatief nieuwe Clynelish 82 en een nog beschikbare Ardmore 92. Los van het feit dat 2 van de genoemde distilleerderijen sowieso mijn bijzondere voorkeur genieten vond ik de kwaliteit,naast de beschikbaarheid, van deze 3 drams hoger dan eender van de dram's in VBT2.

Dit punt was ook één van mijn suggesties bij het voorbereiden van de VBT. We zitten volop in de periode van de nieuwe release's, ik had persoonlijk eerder gekozen voor nieuwe en bovendien betaalbare bottelingen van MoS, TWA, Nectar, AstaMorris, Thosop, ADRattray, ... Ik ben er van overtuigd dat de genoemde bottelaars op een bepaald niveau zitten en dat je ze bijna blind kan kopen, los van persoonlijke voorkeuren uiteraard. Nu waren de bottelingen van eerder obscure bottelaars (of in het geval van de Brora, vanwege de zeldzaamheid) zonder het echte karakter te tonen omdat de prijs, logischerwijze, gedrukt moest worden en misschien ook om in het verhaal te passen.

Dit is mijn mening, ik doe volgende keer sowieso weer mee en kijk er naar uit.
Nogmaals bedankt om de organisatie op jou te nemen, Piet!

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 03 Nov 2012, 22:15

Ja, op de eerste plaats wil ik Piet en wederhelft complimenteren met, wederom, een uitstekende organisatie van deze
Tweede Blind Tasting :duimop Ik kan mezelf ongeveer wel voorstellen wat er allemaal bij komt kijken en da's niet mis. Wat dat betreft ken ik het klappen van de zweep. Proficiat en op naar HWF VBT 3 :yes

De keuzes van de whisky's zijn goed, niet altijd "mijn ding", maar dat is dan gewoon jammer, je kunt natuurlijk bij zo'n happening 't niet iedereen precies naar de zin maken, logisch toch!
Nogmaals Piet, proficiat en

:hoedaf
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Nov 2012, 19:00

Voor wie het nog niet gezien heeft, ook hier staat een poll waarvoor ik graag wat input zou krijgen van zowel deelnemers als potentiële deelnemers: Uitvoering HWF Virtuele Blind Tasting-1, 2 en verder...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Ruval
Senior
Senior
Berichten: 347
Lid geworden op: 11 Dec 2009, 12:30

Re: HWF Virtuele blind tasting-2: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Ruval » 25 Dec 2012, 16:18

Vanmiddag onder het genot van een film van alle 6 de restjes (halve inhoud van het proefflesje) nog eens de
revue laten passeren. Het is een strijd tussen de Dailuaine 1999 en de Clynelish 1997. Zoals ook al in een andere
post (http://hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=1511&sid=90b0acde3114f3dfb5a5b3c923ab1588)is Clynelish een distilleerderij die steeds meer mijn aandacht weet te vangen.

Voor vandaag (voor mij) eindigt de ranglijst als volgt :

6 Oak Cross (Compass Box)
5 Glenfiddich 15yo Solera Reserve
4 Teaninich 1984 22yo
3 Brora 1982 Gordon & Macphail 26yo
2 Dailuaine 1999
1 Clynelish 1997

De Brora associeerde ik op de één of andere manier met rubber.... Vandaar de 3de plaats.
Alle whiskies waren een genot - dank Piet. Je bent één van de personen die mijn 1ste Kerstdag
goed maakten!

Groetjes,
Victor
0 x


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-2”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten