HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-1 (24 sept)

Onze tweede "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 04 Okt 2012, 20:59

Afbeelding - Minder dan 56
1
5%
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
1
5%
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
3
15%
Afbeelding - 76-80
4
20%
Afbeelding - 81-85
9
45%
Afbeelding - 86-90
2
10%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 20

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-1 (24 sept)

Ongelezen berichtdoor totalatool » 25 Sep 2012, 21:39

En ik ben dan in elk geval blij dat mijn idee van refill sherry toch gewoon klopte (ik ben het dan ook niet eens met Ruben van Whiskynotes), en dat ik er met het alcoholpercentage ook dichtbij zat. Zoet is hij overduidelijk. Grassig noemde ik daarnaast ook. Wat men fudge of toffee noemde is waar ik in mijn woordzoektocht niet verder kwam dan koekjes/caramel.
Jammer dat ik dat waxige gemist heb. Ik probeer nog te zoeken wat mensen daar exact mee bedoelen. Boenwas is niet iets dat ik uit persoonlijke ervaring ken...

Al met al zeker geen slecht begin en erg leuk om weer een Clynelish te kunnen proberen. Ik kan hem dan binnenkort nog eens naast de Clynelish van HWF-VBT#1 zetten, want daar heb ik nog steeds een restje van. :)
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Sep 2012, 21:48

Piet schreef:... het punt waar bijna iedereen (althans veel) er inderdaad naast zit heb ik nog niet genoemd...

En hierbij doelde ik inderdaad op Bourbon vaten. Die zijn er niet aan te pas gekomen en veel panelleden dachten daar juist aan.... maar ja, hij heeft inderdaad maar heel weinig sherry :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Sep 2012, 21:53

Piet schreef:
Piet schreef:... het punt waar bijna iedereen (althans veel) er inderdaad naast zit heb ik nog niet genoemd...

En hierbij doelde ik inderdaad op Bourbon vaten. Die zijn er niet aan te pas gekomen en veel panelleden dachten daar juist aan.

Dat heb ik bij Clynelish wel vaker, wat dan wel het distillery karakter moet zijn doet me vaak onvermijdelijk denken aan bourbon-vaten, zelfs als er 'sherry' op de fles staat :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 25 Sep 2012, 21:54

Een Clynelish! Niet eens geheel verrassend, maar dat is meer achteraf praten. Puzzelstukjes vallen nu op zijn plek. Ik las in een recensie dat er op het einde iets ziltigs doorkwam. Mijn rooknootje? ;)
Hij smaakt dan toch weer anders dan de Clynelish van The Ultimate die ik in de kast heb staan. Gek genoeg dacht ik bij het ruiken gelijk aan die whisky, maar onder het mom van 'nah, nee, dat is te toevallig' heb ik die dram er niet naast gedronken.
Nu ja, goed begin van HWF VBT-2!
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 25 Sep 2012, 21:55

Ja als ik de recensies zo lees, dan is het enige wat ik terug zie komen wat ik echt niet kon ontdekken, de olie/wax (ik vond hem helemaal niet dat volle hebben), de sherry (was heilig overtuigd dat al die vanille van graan en/of bourbon vaten moest komen) en de ABV. Alhoewel ik over de alcohol wel heel lang heb zitten tobben.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 25 Sep 2012, 21:58

Moet ik dan nu ook al de mystery guest verklappen? Of nog even wachten tot ik het bewijs op foto heb bij sample-2?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Sep 2012, 21:58

Matti schreef:Dat heb ik bij Clynelish wel vaker, wat dan wel het distillery karakter moet zijn doet me vaak onvermijdelijk denken aan bourbon-vaten, zelfs als er 'sherry' op de fles staat

"refill sherry hogshead"... één eigenschap van het "het distillery karakter" kan natuurlijk zijn dat een vat héél vaak refilled wordt. Dat zou het ontbreken van (veel) sherry invloed verklaren 8-)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Sep 2012, 22:01

Soundwave schreef:Moet ik dan nu ook al de mystery guest verklappen? Of nog even wachten tot ik het bewijs op foto heb bij sample-2?

Ah ja, dankzij Pieter hebben we een bekende Nederlander als "mystery guest" in het proefpanel.... Maar inderdaad is het leuker als we er een foto bij kunnen plaatsen... 6 samples en 7 onthullingen :P .. en wie weet nog wel meer 8-)
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Sep 2012, 22:04

Piet schreef:
Matti schreef:Dat heb ik bij Clynelish wel vaker, wat dan wel het distillery karakter moet zijn doet me vaak onvermijdelijk denken aan bourbon-vaten, zelfs als er 'sherry' op de fles staat

"refill sherry hogshead"... een eigenschap van het "het distillery karakter" kan natuurlijk zijn dat een vat héél vaak refilled wordt. Dat zou het ontbreken van (veel) sherry invloed verklaren 8-)

Ja, maar ik bedoel nog voorbij neutraal en richting bourbon op de schaal first fill sherry - refill sherry - refill bourbon - first fill bourbon.

Het verbazingwekkende vind ik vooral dat een whisky zonder noemenswaardige vat-invloed zo'n body heeft! (en dan bedoel ik body in de zin van 'smaak-kracht', niet 'vol, rond, zoet')

Anyway, ik heb maar eens 1cl van sample #2 uitgeschonken voor een flinke nosing :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 25 Sep 2012, 22:35

Wow!

dit is op zich heel erg grappig. Dacht door de fruitigheid en het karakter dat ie ergens in de buurt van Clynelish moest komen, zoals je in mijn review kon lezen. Meer bepaald de 14yo, en deze is 15yo, niet veel verschil dus. Ik geef ze ook ongeveer dezelfde score, de 14yo OB scoor ik 81. Deze 82-83.

Maar zat volledig naast alcoholpercentage. Amai, deze drinkt vlot weg.

En om de discussie verder te zetten... ik denk dat de naam Clynelish en het feit dat het (een festivalbotteling is) onder de whiskyman uitkomt de score bij de bloggers inderdaad wel wat de hoogte op dreef, al is het maar met een paar punten. En - ik heb deze wel degelijk besteld, als 1 fles - bij de whiskysite, al is het dan met het whiskymanlabel. Spijt? Nee, niet echt. Vreesde dat het om een hoger geprijsde fles zou gaan, waarvan er ook enkele besteld zijn :? 54 euro betaald, als dit een Van Wees was geweest was het wellicht minder en misschien wat correcter geweest qua prijs :P Maar wie ben ik hé ;)

Leuk, nu kan ie in de collectie zonder te openen, en met wat leeftijd kan ie enkele puntjes stijgen!
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 25 Sep 2012, 22:40

Zo, verrassend. Ik heb hem een jaar ofzo terug geproefd op een tasting toen 'ie onder het classic label van TWM uitgekomen is. Ik scoorde hem ongeveer hetzelfde als ik nu deed , tussen de 80-85. Er bestaan voor mij zeker betere clynelishes van die leeftijd maar ik vind hem zeker niet slecht. Volledig misse gok met Rosebank/lowlands, notes komen wel grotendeels overeen met die van de blogs al ligt mijn score een stukje lager. Op naar de volgende, mooi begin van de VBT!
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 25 Sep 2012, 22:45

BWhisky schreef:Zo, verrassend. Ik heb hem een jaar ofzo terug geproefd op een tasting toen 'ie onder het classic label van TWM uitgekomen is. Ik scoorde hem ongeveer hetzelfde als ik nu deed , tussen de 80-85. Er bestaan voor mij zeker betere clynelishes van die leeftijd maar ik vind hem zeker niet slecht. Volledig misse gok met Rosebank/lowlands, notes komen wel grotendeels overeen met die van de blogs al ligt mijn score een stukje lager. Op naar de volgende, mooi begin van de VBT!

en zou je dan de score voor die Clynelish van de Bonding Dram wel delen, al die 90+ nu op de fora?
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 25 Sep 2012, 22:53

Ik wil toch iedereen die de sherry gemist heeft eens aanraden hem naast een 100% bourbongerijpte whisky te zetten van vergelijkbare sterkte. Dan is het wat mij betreft althans best duidelijk herkenbaar! Wel refill, want het blijft natuurlijk allemaal erg subtiel.
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 25 Sep 2012, 23:08

Ben hem opnieuw aan het drinken, zonder water, staat nu al een kwartier te geuren. Die wax haal je er wel uit, al vind ik het allemaal niet zo opvallend als bij die van de vorige blind tasting.
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 25 Sep 2012, 23:14

Yapi schreef:
BWhisky schreef:Zo, verrassend. Ik heb hem een jaar ofzo terug geproefd op een tasting toen 'ie onder het classic label van TWM uitgekomen is. Ik scoorde hem ongeveer hetzelfde als ik nu deed , tussen de 80-85. Er bestaan voor mij zeker betere clynelishes van die leeftijd maar ik vind hem zeker niet slecht. Volledig misse gok met Rosebank/lowlands, notes komen wel grotendeels overeen met die van de blogs al ligt mijn score een stukje lager. Op naar de volgende, mooi begin van de VBT!

en zou je dan de score voor die Clynelish van de Bonding Dram wel delen, al die 90+ nu op de fora?

Volmondig : Ja. Die Clynelish 97 TBD is voor mij, en dat zeg ik niet omdat mijn naam er toevallig op staat, enkele klassen beter dan deze. Hij is 'volwassener' , 'zwaarder', ... ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, hij is gewoon beter. ( En nu ga ik er over zwijgen, mensen gaan denken dat ik hier constant sluikreklame zit te maken, ik verdien hier niets aan hé ;) )
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-2”