HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-2 (1 okt)

Onze tweede "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 11 Okt 2012, 20:59

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
1
6%
Afbeelding - 66-70
2
11%
Afbeelding - 71-75
2
11%
Afbeelding - 76-80
2
11%
Afbeelding - 81-85
6
33%
Afbeelding - 86-90
5
28%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 18

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-2 (1 okt)

Ongelezen berichtdoor totalatool » 02 Okt 2012, 20:57

totalatool schreef:Een gesloten distillery dan. Waxig ala Clynelish, grassige stalnoten, beetje turf in de achtergrond... Brora? Gekocht met korting dan. :)

Zo... ik ging in mijn ingediende notities naar Clynelish en Compass Box (vanwege de Clynelish daarin) en om dan te zien dat het zusje Brora is wat ik na wat deductie hierboven zei... gaaf! Ik voel toch enige trots. Niet in de laatste plaats omdat ik het alcoholpercentage exact goed had. ;)
Dit is inderdaad mijn eerste Brora, omdat ik er nog niet aan toe was gekomen eens voor de samples in mijn kast te gaan zitten. Het wordt nog een keer een leuke avond om er een paar naast elkaar te zetten! Piet, boeiend wat ie kost, heel erg tof dat je de moeite hebt genomen om alle deelnemers dit stukje Schotse historie te laten proeven!
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Okt 2012, 21:01

Miss_Jline schreef:Zojuist nog mijn bevindingen naar Piet gePBed. Had nog niet op het forum gelezen en dacht dat de onthulling morgen zou zijn. .

Jacqueline, onder veel druk :oops: heb ik toegegeven de regels enigszins aan te passen (tijdens het spel). Dat is vorige week aangekondigd maar niet vreemd als je dat hebt gemist.

In HetWhiskyforum - Virtuele Blind Tasting: Hoe werkt het ? en een post.

9 - Uiterlijk op de daaropvolgende Woensdagavond vindt het demasqué van het recente sample plaats.

Uiterlijk is toegevoegd en ...Het precieze tijdstip is mede afhankelijk van de activiteit.

Je proefnotitie staat er onderin bij.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Miss_Jline
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Miss_Jline » 02 Okt 2012, 21:05

Piet, ik vind het niet erg ofzo, maar dacht nog op tijd te zijn. Nu moet iedereen me maar op mijn woord geloven dat ik de onthulling nog niet had gezien.... Heb bewust niets gelezen in het topic en alleen het berichtendeel geopend om de notitie te maken ;)

Greetz,
Jacqueline
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Okt 2012, 21:20

Miss_Jline schreef:Piet, ik vind het niet erg ofzo, maar dacht nog op tijd te zijn.

Maar let wel dat inzenden van proefnotities eigenlijk uiterlijk 20:00 op maandag is.
Dan combineer ik de zaken om tegen 21:00 uur te publiceren zodat de dan nog blinde maar niet meer volledig objectieve discussie kan worden gevoerd.
0 x

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 02 Okt 2012, 21:31

Dit is waarschijnlijk inderdaad mijn eerste en laatste Brora. Erg cool dat je die er tussen hebt gedaan Piet.

Ik vind het best lekker gaan met het identificeren van die whiskies :-)
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 02 Okt 2012, 22:19

totalatool schreef:Zo... ik ging in mijn ingediende notities naar Clynelish en Compass Box (vanwege de Clynelish daarin) en om dan te zien dat het zusje Brora is wat ik na wat deductie hierboven zei... gaaf! Ik voel toch enige trots. Niet in de laatste plaats omdat ik het alcoholpercentage exact goed had. ;)

Ik ben bijna net zo trots: ik heb Clynelish genoemd en een beetje peat (typisch dat ik die twee niet heb opgeteld en bij Brora ben uitgekomen, maar ik zat met jongere whisky in mijn hoofd...). En inderdaad ging ik net als jij richting de Compass Box blended malts vanwege de Clynelish-achtigheid. Ik zat dan 3% verwijderd van het goede alcoholpercentage, maar baas boven baas ;)

Voor wat betreft deze botteling: ik moet hopen nog eens een betere Brora te mogen proeven, want dit vond ik toch niet heel bijzonder. Wel lekker, niet bijzonder. Da's dan al de tweede mythische distillery die (vergeleken met de toegedichte goddelijke status) licht tegenvalt na de Port Ellen die ik op Maltstock mocht proeven.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

OJH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OJH » 02 Okt 2012, 22:36

Brora ! leuk dat die er tussen zit, had hem niet herkent lijkt ook niet op de enige Brora die ik eerder gedronken heb, een van de rare malt selection.
Vond hem wel lekker en had toch de wax die me in de goede richting had moeten duwen, al ligt Old Pulteney natuurlijk geografisch relatief dichtbij ;)
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 02 Okt 2012, 23:01

ik vermoed - voor wie zin heeft - dat zo'n Brora wel op de betere festivals te nuttigen is, maar de prijs, geen idee. Ik hoop bij Lindores er enkele tegen te kunnen komen. 15-20 euro voor 3cl? Nou, dat moet dan maar :lol:

ik moet toegeven dat ik wel enkele kerels hier benijd, bv Liefmans, die al sinds de jaren 90 met deze hobby bezig zijn. Wat voor ons bijzonder is, kan voor hen dan weer heel wat minder betekenen of meer normaal zijn.

en ik kan ook toegeven dat ik deze nu 84 scoor, en er dus behoorlijk op zit, maar niet blind misschien 88 of 89 scoor omdat het een Brora is... :o

Oh, en Piet, dat was dus de fles van op de foto?! ;)
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 02 Okt 2012, 23:43

Dat gevoel heb ik soms ook wel Yapi! Er zijn heel wat mensen die whiskies hebben geproefd die in het verleden een stuk toegankelijker waren dan dat ze nu voor mij zijn, maarrrrrr zijn de Brora's en Port Ellen's (zeker als je de blinde beoordelingen ziet) nu wel echt zó verschrikkelijk goed? Benieuwd of als er straks weer iets anders sluit en iedereen de laatste flessen massaal inslaat en de vaten opgekocht worden, of je dan 20 jaar later ineens weer zo'n mythische whisky hebt, waarvan nieuwe drinkers alleen maar kunnen dromen.

PS Ik leg best wel wat extra munten neer op het whisky festival in Den Haag voor een paar exclusievere drams, maar €20 voor een slok Brora sla ik denk ik over ;)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Okt 2012, 00:02

Yapi schreef:Oh, en Piet, dat was dus de fles van op de foto?! ;)

Zo is tie !
Had er op gelet dat het niet leesbaar zou zijn (en klein formaat) ... net zoals ik soms wat weg retoucheer want ik weet hoeveel slimmeriken hier actief zijn.

Heb ook wat foto's die in dit stadium absoluut onbruikbaar bleken door vorm en/of kleur van doos, koker of fles 8-)
0 x

Enfintalk
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Enfintalk » 03 Okt 2012, 00:12

Deze zag ik echt niet aankomen... Al een viertal Brora's gedronken waarvan de laatste 30 Y van Chieftain's er wel bovenuit stak, maar deze vond ik echt zwak. Zo zie je maar dat niet alle Brora's schitterend zijn :).
0 x

TGIF
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor TGIF » 03 Okt 2012, 07:47

Dank voor je inzet Piet, ik weet hoe vervelend webshops kunnen zijn. Zo heb ik eens een paar weken naar een verkoper van: Mortlach - Old Malt Cask - Sherry cask Botteljaar: 2009 Distilleerjaar: 1997gezocht en kwam ik elke keer op zijn webpagina terecht, erg frustrerend.

Inmiddels kijk ik vaak niet eens meer als zijn webshop in de organische resultaten van Google tevoorschijn komt. Naar ratio is het vaak 50% kans of meer dat het toch niet meer te bestellen is. Ik weet niet of hij dergelijke methode wilt hanteren, Google is vrij streng als je zoekresultaten manipuleert. Een kennis van mij probeerde eens hetzelfde te doen en hoewel gewaarschuwd koste hem dat hij door Google altijd niet hoger dan de 6e pagina kwam in de Organische zoekresultaten... Je kan in feite je webshop dan wel vaarwel zeggen.
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 03 Okt 2012, 09:38

Zo, is dat even een verrassing! Dat was dus blijkbaar mijn eerste Brora. Piet, heel gaaf dat je de moeite hebt genomen om een paar blindproevers dit stukje whiskygeschiedenis te laten proeven. :goedgedaan

Zoals ik al vermeldde in mijn notes is dit dus, ondanks dat het een mindere Brora zou zijn, wel precies het profiel dat ik lust. Hoewel dit de eerste Brora is, zal het niet mijn laatste zijn. Ik ga zeker nog eens een oudere Brora proeven, ook al kost het €€€. Sampletje ruilen, iemand?

Grappig dat Serge het heeft over iets maritiems in de neus. Dat was nou precies de reden dat ik richting Springbank ging. Ik zat er geografisch dus een beetje (boel) naast. Hoewel, Brora ligt ook haast aan de kust. Alleen die leeftijd... Gelukkig heb ik nu wel een klein plasje overgehouden voor na de onthulling. Ik zal die nu eens extra aandachtig herproeven met een klein beetje Clynelish er naast.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 03 Okt 2012, 09:57

turfsmurf schreef:Alleen die leeftijd... Gelukkig heb ik nu wel een klein plasje overgehouden voor na de onthulling. Ik zal die nu eens extra aandachtig herproeven met een klein beetje Clynelish er naast.

Ik realiseer me dat ik bij sample 2 geen uitspraak heb gedaan over de leeftijd. Ik zal met voorkennis nog eens kijken of ik daar iets over kan zeggen.
Wat me achteraf van mezelf verbaast is dat ik echt onmiddelijk aan Clynelish dacht toen ik het flesje opende, en mijn korte vergelijking was dan ook met een Clynelish 14. Dat was nog voor de onthulling van sample 1.
Dit was het allereerste dat ik opschreef en waaruit later mijn ingestuurde notities zijn gehaald: "(in flesje) Clynelish-achtige waxigheid? (zw) In glas is hij grassig in vergelijking met de Clynelish 14, die duidelijke sherrygeuren vertoont."
Wat het vat betreft zat ik nu dan ook mis, omdat ik er geen sherry meer uit kon halen. Bourbon ook niet echt, maar sherry vind ik opvallender. Misschien haal ik het er later nog uit als ik hem met iets anders vergelijk, maar ik denk dat dit een erg inactief second of third refill vat was, temeer ook omdat de kleur op geen enkele wijze wijst op een oude whisky.
0 x
Afbeelding

brebe
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brebe » 03 Okt 2012, 11:14

Yapi schreef:niemand trouwens die er Café-latté en chocolade uithaalde? Of ben ik er gewoon té serieus mee bezig :Tongue
.

Ik zag net in mijn notities zowel bitter als chocola staan. Dus je was niet de enige :D
Daarnaast vind ik het geweldig leuk zo'n fles bij de samples te zien. :respect
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-2”