HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-2 (1 okt)

Onze tweede "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 11 Okt 2012, 20:59

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
1
6%
Afbeelding - 66-70
2
11%
Afbeelding - 71-75
2
11%
Afbeelding - 76-80
2
11%
Afbeelding - 81-85
6
33%
Afbeelding - 86-90
5
28%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 18

Peat
Site Admin
Site Admin

HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-2 (1 okt)

Ongelezen berichtdoor Peat » 01 Sep 2012, 20:17

#2 - Brora 1982, 26yo, 1982/2008, 43% Gordon & MacPhail, Connoisseurs Choice, Refill Sherry Butts. Proprietors: Ainslie & Heilbron Ltd.

De Brora distilleerderij (voorheen Clynelish en later opgevolgd door Clynelish) is in 1983 gesloten en dus wordt de whisky steeds schaarser. Ook is niet duidelijk hoeveel er nog van is en waar die is opgeslagen. Diageo, de laatste en huidige eigenaar, laat zich daar niet over uit. Voor veel proefpanelleden zal gelden dat dit de eerste en wellicht ook de enige Brora is die je ooit zult proeven.

HWF-VBT-2-Brora-1982,-26yoIMG_0326.jpg

Op het achterlabel:
Brora Distillery was known as Clynelish 'B' from 1969-1975. It was then renamed Brora and produced an exceptional Islay style of malt. The distillery fell silent in 1983.
Distillation date: 1982. Bottling Date: 2008.

Nose: Dried fruits, some floral and cinnamon notes.
Palate: Some peat reek and hints of sherry wood.
Body: Complex.
Finish: A subtle fruitiness.
________________________________________________________________________________________________
Onderstaande informatie is bedoeld voor de nog wat minder door de wol geverfde forumleden.
De nu al legendarische Brora distilleerderij, die volgend jaar al 30 jaar gesloten is, heeft inmiddels een bijna mythische status (niet in de laatste plaats door het enthousiasme van Serge Valentin van whiskufun.com) en is steeds moeilijker te vinden.
Bottelingen met scores van 90+ zijn dan ook niet meer te krijgen onder de €200 á €250. Hier een Brora met een wat mindere hoge score. Nog altijd een prima whisky en leuk om te vergelijken met zijn opvolger in sample #1.
En nu kunnen alle deelnemers aan deze VBT zeggen een echte Brora te hebben gedronken!
Brora/Clynelisch is/zijn inmiddels ook een van de best beschreven distilleerderijen.
Hier de meest complete, nagenoeg uitputtende informatie over Brora en een van de mooiste e-boeken die ik heb gezien op het Internet.

En hier het korte verhaal "Brora's Messy History". En het Brora Distillery Profile op MaltMadness.

Deze "mindere" Brora Is natuurlijk (té) duur in verhouding tot de kwaliteit (cq score) maar de Brora-ervaring leek het me zeker waard, en nu komt het er nog van, zeker in combinatie met de sample-1 Clynelish !
_________________________________________________________________________________________________
Overigens heeft het me heel wat tijd en moeite gekost deze te vinden en te kunnen kopen. Daarvan maak ik een verhaal op zich want het is een aanklacht tegen heel wat whiskyleveranciers.
Ik durf toch wel te zeggen dat het vinden van een Brora onder €200 alleen al, en dan heb ik het nog niet eens over het vinden en kopen van drie dezelfde flessen, mij per saldo minimaal enkele dagen (full-time) heeft gekost.

Serge Valentin, whiskyfun.com Tasting two Broras
More Brora, great! The early 1970s seem to be exhausted but not the early 1980s.
Colour: white wine. (Red. Ahhhhh)
Nose: this one seems to be sharper and flintier than earlier 1982 CCs, which is surprising. More ‘Brora’ than expected, with a grassy, farmy and rather mineral kind of peatiness and a ‘marineness’ that hints a bit at Talisker. Wet rocks, seaweed, lemon, wet wool… Gets then more rounded, with some vanilla and, another surprise, hints of fresh pineapples. Pineapples in Brora! And hawthorns and rosehips.
Mouth: sweet, not big, starting right on the same unusual flowery notes (Turkish delights, oriental pastries). A little vanilla too, some cardboard, tea, flour (or rather tapioca)… The peatiness is very moderate but it is peaty. Goes on with more citrus fruits and a little peppermint.
Finish: medium long, now more on lemon balm. Very little detectable sherry influence if any. Comments: I’m wondering if these casks shouldn’t have been issued at cask strength… Yeah I know, I should mind my own business.
SGP:553 - 85 points.

Op WhiskyBase hebben de scores voor deze Brora expressie een bandbreedte van 80 tot 91, gemiddeld 87 (door 15 leden).

Mijn eerdere notitie Brora 1982/2008 26yo 43%, G&M Connoisseurs Choice.
Ik had hier al eens een sample van geproefd. Met wat nuances en aanvullingen kan ik me in de notities van destijds nog prima vinden.
Helemaal niet prikkelend maar wel iets alcoholisch in de neus. Inderdaad vuursteen (mineraal) maar ook cederhout en ietsje toffee. Het leertje in mijn eerdere notitie is wel heel prominent (lekker hoor) met name in het (bijna) lege glas.
Vol en opwekkend met een klein bittertje en iets zilt. De afdronk is eigenlijk best lang (maar heel subtiel). Toch wel meer een snuffelwhisky dan bij mijn eerdere sample-notitie. Ook het lege glas biedt een fijn parfum inclusief iets rokerigs (maar voor mij niet medicinaal).

Nu naast elkaar score 85. Net als de #1. Die is wat beter in de smaak maar deze in de neus en in de totaal balans.

Omdat ik verder geen notities vind, en al helemaal niet in het Nederlands, hier een notitie van Johan op Onversneden.com, van een soortgelijke, maar twee jaar jongere botteling waarvan de notitie wel heel herkenbaar is en zeker in de buurt komt.
Brora 24y 1982/2006, 43%, G&M Connoisseurs Choice, refill sherry butts
Cleane, mineralige neus op boter, natte stenen, honing, sinaaszeste, groene appels, zilt, nootmuskaat en een beetje turf. Nogal licht allemaal, mist diepte. Boterig mondgevoel. Ook de smaak is clean en mineralig. Naast de mineralen ook honing, appels, pruimen en wat turf. Meer kruiden dan op de neus. En ook wat eik, wat op de smaak toch voor de nodige ‘body’ zorgt. Naar het einde licht bitter. Pompelmoes. Dit zijn duidelijk geen al te actieve sherryvaten geweest. Middellange, drogende afdronk. Geen super Brora. Dit moeten we morgen compenseren. 84/100

hwfvbt22wg.jpg

__________________________________________________________________________________________________
Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.

jonker8011

Licht goud, normaal alcoholpercentage, ik schat 40%

Geur: mout, rumachtig, met melasse-zoet

Smaak: mout overheerst, gronderig, licht rook, gras. Ondertoon van perzik, met amandel en inderdaad rum.

Nasmaak: Bitterzoet, gronderige tonen overheersen

Het zou een Highland met wat turfinvloeden kunnen zijn, of een goedkopere blend, of een Ierse whiskey. Ik verwacht jong en turf invloeden.

70/100

Yapi

Opnieuw een geweldig lichte kleur... Piet heeft er al water bij gedaan vermoed ik :lol:

Eerste instantie onmiddellijk fruit (zonder water van mezelf toegevoegd). Maar eerder een fruitmand, dan wel echt uitspringende stukken... Met 4 druppeltjes vingerwater komt ie helemaal open. Geel fruit zoals banaan komt naar boven, ook zurige groene appel, granny. Beetje vanille, kruidigheid.

Smaak zonder water fruitig, maar ondanks dat ik hem licht vindt, heeft ie toch wat druppeltjes water nodig om open te komen. Dan komen de stukken fruit in je mond gevlogen, met een lekkere lichte vanille, volle café-latté nasmaak. Beetje chocolade. Geen rook merkbaar, nauwelijks een vleugje, misschien weer imaginair (grmbl grumble). Heeft ook iets van een fris slaatje met zongedroogde tomaatjes, aan de lichte kant (heb daar ooit ook eens een Brora op betrapt)

Lekkere fruitige whisky, niet al te complex, goed drinkbaar. Door zijn lichte alcohol (denk 43% ongeveer) een goeie openingswhisky, ook door zijn fruitigheid beter voor de zware sherry en turf. Nog maar weinig referentiewhisky, dus kom weer op een fruitige, iets minder waxy clynelish in gedachten, of iets van Caperdonich. Niet sherry, refill Bourbon eventueel? Leeftijd: weinig houtinvloeden denk ik. Dus max 18j, maar denk eerder 12-15y.
Ik geef deze iets meer dan de vorige, omdat ik hem iets lekkerder en gemakkelijker drinkbaar vind, iets meer in balans. Niet zo complex, eerder een goeie drinkwhisky. Daarom net geen 85 punten. 84 punten dus.

Noot van de redactie: deze review werd geschreven net voor de onthulling van sample 1. Ik ga me daar dan ook niet door laten beïnvloeden, en me houden bij wat ik geproefd en gedacht heb. En ik vind het wel leuk zo... nog eventjes Clynelish vermelden :P

Liquid_Gold

Reuk : Een beetje waxy, vanille, snoep, ruik ik daar ook wat mandarijn ?

Smaak : O ja, de vanille komt nu zeker door, marsepein, boterig

finish : Behoorlijk lang, zoete afdronk met lichte houttoetsen.

Ik vind dit een redelijk complexe whisky en heb dan ook moeite om hem te beschrijven. Ik denk dat hij 14-16y oud is, 40%, refill bourbon. Ik vind hem lekker !

Gok : geen flauw idee. Punten 86

JayDie

Glas: Glencairn. Schuim vrij snel weg, vermoed 46% ABV. Tranen vrij dik, vallen redelijk snel
Kleur: Licht geel
Neus: Het eerste wat me te binnen schiet is vuursteen en het doet me denken aan Glen Garioch. Bouillon (sherry?), vanille, appelsap, vleugje rook (die vuursteen wellicht), heel even kwam een pleister voorbij, maar vind deze niet meer snel terug. Dan bij een volgende rond gelijk de groene Haribo kikkers! Op de hand: kokos
Smaak: Moeilijk te beschrijven, verkoudheid...? Soft, vuursteen, struik, appel
Afdronk: ietsje bitter komt voorbij, struik, tintje vuursteen / meaty (sherry weer?) ietsje kruidig (kruiden)
Comment: Komt me bekend voor, al eens gehad? Glen Garioch schiet me te binnen. Moeilijk te beschrijven, toch niet heel complex (of door verkoudheid...?)

turfsmurf

1e geurindruk net geopend flesje: beetje zoet, vooral zaagsel en andersoortig vers gezaagd hout. Heel lichte waxiness, heel klein beetje rook.

Uiterlijk: strogeel, gemiddeld dikke druppels.

Geur: mineralig, beetje maritiem. Dennenhout, citrus en vurenhouten planken.

Smaak: licht vettig mondgevoel. Beetje zilt en lichtgerookt. Vrij droog, maar het zoet wat er in zit plakt aan de zijkant van de tong. Met water: mariabiscuitjes erbij.

Afdronk: niet heel lang met wegkringelende rook die plaats maakt voor jodium. Licht drogend.

Cijfer: 86

Opmerkingen: dit soort whisky past in mijn straatje. De rook overheerst niet en is mooi in evenwicht met de rest van de smaken. Ik denk dat het een relatief jonge dram is omdat de afdronk wat schraal is. Ik vond hem best smakelijk.

-- gokwerk --
Distillery: oei, de 1e indruk is Sprinkbank, maar deze is een stukje minder intens van smaak dan de Springbank 10yo. Toch is de associatie zo hardnekkig dat ik bij Campbeltown blijf. Is het misschien een van de CV's (Springbank/Longrow)?
Vatsoort: refill bourbon
Percentage: 46% Leeftijd: vrij jong, hoogstens 10 jaar oud

liefmans

moeilijk beestje, vermoed vrij jong (±10y) en hoog in de alcohol aangezien de scherpte er zelfs met meer dan een drupje water voor mij niet afgaat.
Komt me vrij MOTR over maar drink de laatste tijd wel vrij duur/exclusief spul dus vrees dat dat niet zoveel zegt. Net nadat ik in slokje in mijn mond neem vind ik het een erg genietbare dram maar daarna komt er iets "granig" wat hem flink wat puntjes kost.

Matti

Uiterlijk: Zo mogelijk nog stro-geler dan sample 1
Geur: Citroen en vanille strijden om het hoogste woord. Verder witte druif, tropisch fruit, mineraal (natte steen), licht zuur en een beetje kruidig.
Smaak: Weer vanille, jong eikenhout, een bittertje (heel klein beetje turfrook?), weidebloemen, licht zilt en kruidigheid (kaneel).
Afdronk: Wederom een hint van rook maar toch vooral vanille-zoet en bloemen. hij sluit af met zoethout en salmiak.

Overall een prima dram, maar weinig spectaculair. Ik denk 46% en een grote bourbon-invloed (amerikaans eiken dus). Door de 'compacte' indruk die hij op mij maakt denk ik aan een blended malt (met groot deel highland malts, o.a. Clynelish en Ardmore?).

Score: 78 (prima te drinken, zeker niet vies, maar niet ontzettend spannend)

jpvdw

phew, hier kan ik geen chocola van maken.

Kleur: witter dan witte wijn
Geur: fruit, boter? zoetje
Smaak: Weer fruit en had denk ik iets te veel water toegevoegd.
Afdronk: zoet met tikkie salmiak

Nee, heb werkelijk geen flauw idee wat hiervan te vinden..

Soundwave

glas: tulip
kleur: zou zeggen weer stro-geel, maar ietsjes donkerder dan sample 1
omstandigheden: beetje verstopte neus, maar geprobeerd ideale omstandigheden te creeëren door op een bijna nuchtere maag op zondagmiddag te proeven. Donderdagavond al een nipje geprobeerd, maar dat was niet onder al te beste omstandigheden.

neus
eerste keer uit het flesje dacht ik 'bubblegum' nu in het glas is het wat subtieler, beetje zoals die kauwgom van stimorol, senses o.i.d. aardbei, appel, limoen en frambozen. Kortom erg veel fris fruit en misschien zelfs een tikje munt. Gek genoeg was ik donderdag ervan overtuigd dat ik wel een beetje rook bespeurde, maar nu niet meer. Dit keer minder snel geneigd om in de vanille hoek te gaan zitten, al komt die uiteindelijk wel tevoorschijn (of zoek ik er teveel naar?).
Verder gebeurt er vrij weinig, de knallende fruitgeuren zwakken wat af, maar worden niet echt vervangen door iets anders. Misschien een beetje nat gras.
met water: wordt iets vetter, ruik ik nu ineens wel heel erg in de verte een beetje rook? ik begin ineens te twijfelen of dit niet een Bruichladdich is. Het heeft stiekem best veel eigenschappen van een Laddie.

smaak/finish
Oei, volgens mij laat mijn neus mij nu meer in de steek. Zacht mondgevoel, maar ik proef maar weinig. Beetje drop en zilt blijft hangen bij een wat grotere slok, maar ik heb bij deze veel meer moeite het te omschrijven.

Conclusie
Pfoehhh vorige keer vond ik het 'makkelijker' (althans dat dacht ik). Dit keer twijfel ik over alles, behalve de fris zoete geuren. Wel het idee dat we dit keer echt met een lager ABV te maken hebben, dus ik gok weer op 46% en voor hout ga ik weer voor Bourbon. Distilleerderijen die verder nog in mijn hoofd rondzingen zijn Glen Elgin en Hazelburn.

Dr.Nose

Uiterlijk: Goud geel.
Geur: Zoet, fris en fruitig (banaan). Duidelijke bourbon invloeden, zoals maïs en vanille. Later
óók iets meer kruidig en tonen van hout. Wanneer het glas langer staat, worden de
geuren zwaarder en rijper!
Smaak: Erg zoetig, tintelend (ondanks lage ABV), maïs en kruidig.
Afdronk: Middellang en kruidig.

In één zin: Een lekkere zoetige whisky met veel bourbon invloeden.

Score: 85 pnt.

• Soort whisk(e)y: Single malt
• Alcohol percentage: ± 43%
• Land van herkomst: Schotland
• Regio van herkomst: Highlands
• Distilleerderij/merk: Aberfeldy
• Leeftijd: ± 20jaar
• Gebruikte vat type: Bourbon

Commentaar: Persoonlijk vind ik dit beter dan de eerste sample.

eRJe

Uiterlijk: Helder goud
Geur: Licht rozijnen, sherry tonen, licht honing
Smaak: Sherry tonen, citrus, lichtzoet, droge tonen
Afdronk: Citrus, sherry tonen, licht kruidig, licht rokerig

In één zin: een zeer aardige whisky voor een doorsnee avond.
Score: 80

Houthum

Kleur: Stro

Neus: (1-5)
Esters: 4,0
Phenols: 0,5
Aldehydes: 1,5 Gepoetst leer
Sweet: 3,5 Boterbabbelaar, marsepein, vanille
Cereals: 2,5 Geroosterd brood
Oils: 3,0 Geklaarde boter
Woods: 1,5 Eik
Wine: 3,5 Port, chocolade

Smaak: (1-5)
Esters: 4,5 Parfum, peper
Phenols: 0,5
Aldehydes: 3,5 Gepoetst leer
Sweet: 1,5
Cereals: 2,0 Gerst
Oils: 3,0 Geklaarde boter
Woods: 1,5 Eik/Ceder

FInish: Hoog op alcohol (single cask)

Mijn punten: 72 Single cask 58%

Schotland, Cambletown?

andre8x8

Uiterlijk:
Licht goud-geel
Blijft zeer lang in het glas hangen, daarna een paar smalle tranen

Geur:
Zacht, licht prikkelend, karamel, vanille

Smaak:
Vettig op de tong, eerst peper daarna allerlei andere smaken, kan ze niet echt benoemen. Bijenwas?

Afdronk:
Best lang,
En net zoals bij de geur zacht. Vettig

Score:
Alweer een lekkere en zeer aparte whisky!
85 punten

brebe

Uiterlijk: Licht strogeel
Geur: Wat ik ruik/geroken heb (nog steeds verkouden): Er zit iets etherisch in. Ik rook kersen, maar ook aarde. Tweede keer kwam er kaneel bij.
Smaak: Ik proef chocola, noten. Er zit iets bitters in. Tweede keer proefde ik ook caramel
Percentage: 43%, kan ook iets meer zijn

In één zin: Wel goed maar niet helemaal mijn smaak.
Over de afkomst kan ik niks zeggen
Score: 80

edwinedje

Uiterlijk: Opnieuw een kleur vanuit het eerste flesje: Strogeel
Begint vrij snel te tranen als je hem ronddraait in het glas.

Geur: Aangenaam in de neus, zacht (Zoetig?)

Smaak: In tegenstelling tot sample 1 prikkelt deze voor in de mond/op de tong.

Afdronk: Aangenaam prikkelend.

In één zin: Een aangename versnapering.
Score: Mogelijke kandidaat voor in de kast.

ElwinB

Uiterlijk: licht goud
Geur: Fruitig! Citroen/citrus, ananas, sinaasappel, redelijk scherpe neus. Ruik ik nu in de verte een beetje rook? Ah, zal wel niet. Maar goed, vooral heel fruitig dus. Niet verkeerd!
Smaak: Hè, dat is raar. Waar is het fruit gebleven? Ik moet gelijk denken aan Tonic door het bittere karakter. Citroen ook weer. Beetje water erbij lost eigenlijk maar weinig op. Ik heb het idee dat de smaken díe er zijn redelijk snel verdwijnen en het bittere de overhand neemt. Ik begrijp echt niets van deze smaak.
Afdronk: Weer dat bittere, wat vrij lang blijft hangen.
Conclusie: Ik kan hier geen touw aan vastknopen. Wat een vréémde whisky! Interessant, dat zeker. Ik heb zoiets nog niet eerder geproefd in een whisky. Maar lekker? Mwah. Ik zou het niet zo snel kopen in ieder geval. Ik ben heel benieuwd of ik nu de enige ben die dit heeft ervaren.
Score: Ik kan helaas niet anders dan dit een relatief lage score te geven: 70 punten.
De neus vond ik lekker, maar de smaak kon ik totaal niet plaatsen en vond ik eigenlijk ook niet zo lekker.

johan brugge

Neus: Lichte turf à la Ardmore, redelijk maritiem en toch zit er iets zoets in alleen weet ik nog niet wat.

Smaak: idem dito, eigenlijk haast identiek aan de neus.

Afdronk: beetje munt op de achtergrond, wat turf, maar niet echt lang.

Dat zoete heb ik nog niet doorgrond. Het is geen rokerige turf, maar eerder ‘plantaardig’ zoals ik eerder bij Ardmore heb geproefd. Niet slecht, maar ook niet schitterend.

TGIF

Kleur Ook hier kan ik weer kort maar krachtig zijn: Zie de foto. Kleur doet mij niet zo veel.

Neus En hier was ik dus bang voor bij het meedoen aan deze tasting: De neus verraad dat het een Islay zou kunnen zijn. Ik ruik lichte rook, sterke invloeden van jodium, licht aanwezig is zwavel, peat. Maar daarnaast ruik ik nu de wax die ik bij de vorige sample over het hoofd gezien had. Ook ruik ik zeer zoete appel, die na een paar minuten in het glas verdwijnt. Het lege glas laat vooral jodium/zwavel achter qua geur. Ik vind deze heel moelijk, ik heb heel erg het gevoel alsof ik meer zou moeten ruiken. Maar na 2x een sample te hebben ingeschonken kom ik tot de conclussie dat dit het is.

Smaak: En daar draait het om: Kwam eerst heel sterk binnen met kruidige smaken, Tabak, rokerig maar niet extreem. Een peat smaak, daarna een bittertje dat de zijkanten van mijn tong laat tintelen. Ook zit er een lichte zoete smaak in die ik bij grainwhiskies wel eens heb geproefd. Het bittertje lijkt op de zest van een citroen of andere citrus vrucht. Er zit geen lange nasmaak aan, en daardoor is hij voor mij als niet liefhebber van rokerige peat whiskies best goed te doen.

Moet opmerken dat bij de tweede tasting het geheel vlakker is, ik proef meer jodium/zoutig nasmaakje. Ik krijg dorst van deze whisky.

En dan de score: Hoe geef je iets een score als je er niet van houd?
Dan neem ik de vorige sample als benchmark en moet zeggen dat deze niet veel slechter is, de neus vind ik zelf iets minder complex. De smaak: Voor een peat/rokerige whisky vind ik hem best goed te drinken.

Daarom geef ik hem wat punten aftrek voor de neus. Kom ik op 70 punten. Wederom een mooie whisky.

bart54321

Moeilijk...inderdaad. Eerste geuren geven me niets, licht peperig dat redelijk lang op de tong blijft, ik denk.....
Moeilijk..maar ik vermoed een rum cask..

I_SPEY

Tja, Piet, 'n moeilijke dit keer én daarbij, het is geloof ik, niet helemaal mijn smaak, maar toch ga ik 'm proberen te omschrijven:

De neus(z.w.): het allereerste > dit is 'n CS; het eerste wat ik ruik is turf, dan zilt, jodium, fruit, héél duidelijk abrikoos én rozijnen;(m.w.): stopverf, natte boel(?), minder fruitig, licht ziltig, iets aangebakken's, iets van noten -weet alleen niet welke, iig wel bittere(amandelen?)!
De smaak(z.w.): veel bitter, echt 't eerste wat ik proef; bijna geen fruit, wel peper, hout; (m.w.) zo ongeveer als boven, bij de neus, dus ;), licht fruitig, flink peperig, zuur/bitter, 'n droge mond krijg ik ervan, heel licht vettig, echt zurig.
De afdronk: met water uiteraard: bitter, prikkelig, stopverfachtig, nai ik stop ermee, 'tis niet mijn smaak. Desalniettemin, ik hoop dat er veel proevers zijn, die 'm wel kunnen waarderen!

Pnt: 74.

GJR

Enigzins gehandicapt door een dichtzittend neusgat na een bloedneus bij de fitness vanavond (blijkbaar ook nog eens diegene die ik kennelijk het meest gebruik getuige mijn pogingen om met het glas onder dat neusgat te ruiken (bestaat er eigenlijk ook zo iets als een dominant neusgat, zoals bij je ogen het geval is ?), wat niet echt lukt), toch een poging:

Kleur : Licht goud
Alcohol : Laag, gokje 40%
Streek : Voelt erg zacht, zou wel eens een Ier kunnen zijn
Distiller : Geen idee

Neus : licht gesloten, vrij veel fruit, citrus en banaan,alsmede iets rood fruit en vanilla, iets granen erg zacht.
Smaak : Zacht, honing zoetheid, amandelolie, citrusfruit.
Finish : Bij doorslikken een beetje onverwachte kick, makkelijk in de mond te houden, laag abv, leeftijd zou gezien gesloten karakter toch wel een jaar of 15 kunnen zijn.

Voelt niet onaangenaam, helaas het goed opsnuiven van de geuren niet helemaal mogelijk, notities beetje kort deze keer.

totalatool

Glas: glencairn

Uiterlijk: Erg licht van kleur. Marginaal donkerder dan de Clynelish van sample 1, maar nog net geen pale gold.

Geur: (in flesje) Clynelish-achtige waxigheid? Na uitschenken in het glas is hij allereerst grassig. Ik vermoed een refill bourbonvat, of een blended malt. Hij ruikt wat onderdanig, alsof hij z’n geheimen niet wil prijsgeven. Heel voorzichtig komt er wat rood fruit naar boven. Ver in de diepte een heel subtiele hint van turf.

Smaak: Een tikkeltje rokerig, wat ik niet had verwacht na de geur. Drop. Nauwelijks zoet te noemen.

Afdronk: Een beetje kort, waardoor ik er niet veel over kan zeggen. Jammer, want ik wil meer.

Wat is het: Eén van de eerste gedachten die ik bij het ruiken had was: “Zou Piet nu nog een bourbongerijpte Clynelish na sample 1 doen?!” Ik had erg veel moeite er een duidelijk profiel uit te halen. Wellicht lag dat aan de avond, wellicht is het gewoon de whisky, dus ik ga voor een blended malt. Volgens mij komt hij niet verder dan 43% alcohol. Misschien toch iets van Compass Box?

OJH

Hierbij mijn opnieuw onvolledige notities hopelijk heb ik wat meer tijd voor de volgende.

Neus: licht fruit, wat mineralen, “waxy” (wat de vorige voor mij een stuk minder had) grassig.
Smaak: voller dan de neus, licht zoet iets van werthers en wat fruit, wat mineralen.
Finish: middenlang licht bitter goed in balans met het zoete
Conclusie: Lekker, ergens doet dit me aan old pulteney. Zou zeggen niet erg oud en laag in alcohol 43%.

Nagekomen stukken

whatnol

Ik vond deze mooi in balans
Geur en smaak in 1 lijn.
Redelijk complex met citrus en noten die er uit springen.
Ik denk 40 of 43 % alcohol
83 punten
Het zou een oudere speysider van de whisky exchange kunnen zijn.

BWhisky
... bij deze mijn bevindingen van sample 2. Zo onbevooroordeeld mogelijk, de notities had ik eens diagonaal gelezen, de discussie idem.

Referentiedram : Green Spot

C : Licht goud/ Bleek goud.
N : Iets aards/Humus en mineralig. Fruit, zoete rijpe sinaasappel. Goeie neus. Vrij complex. Balans tussen die aardse ‘ vuile ‘ geur en zeer rijp fruit. Doet me denken aan een Glen Elgin 84 Rattray die ik vorig jaar proefde. Er komt ook een soort melk geur. Ik vind dit een zeer interessante en zeer goeie neus.
T : Begint vrij fris. Muntig. Fruit ook, iets minder rijpe citrus, frisser. Goeie body. Later meer Hout en iets kruidig. Mineralig.
F : Licht hout, beetje bitter. Wel vrij lang, later komt dat mineralige terug.

Conclusie/Gok : Zeer goed. Vooral de neus al moet de smaak niet veel onder doen. Gokken is moeilijk al ‘herken’ ik de neus wel op de één of andere manier. Een oudere Glen Elgin? Een goeie Littlemill ( de versies op bourbon stellen me vaak teleur)? Rosebank schiet me ook weer te binnen. Al heb ik te weinig ervaring met deze distilleerderij om daar een echt verhaal aan vast te knopen. Veel gokken maar iets zegt me dat ik deze (of een gelijkaardige) al eens gedronken heb.
Ik geef deze whisky zeker tussen de 85 en 90. Laat ons zeggen 88. Mits niet te duur is dit een kandidaat aanschaf vanwege z’n complexiteit en leuke balans.

Miss_Jline
We hebben niet meer in het topic gekeken, dus het zijn echt onze eigen bevindingen.

Uiterlijk: licht geel met trage tranen
Geur: zoet, vanille, fruitig, eikenhout (maar geen first fill), citrus, fudge
Smaak: zacht, vanille, citrus, citroen zest
Afdronk: licht, niet lang, zoet, bittertje, 'medium' dry, prima nasmaak
Percentage: 43%
In 1 zin: een makkelijk doordrinkertje, niet spannend ofzo.
Gokje: komt me bekend voor, maar ik zou het niet weten.

Plaatshouder bericht voor de panel-proefnotities (graag via PB aan Peat) en de onthulling.

Tevens wordt in dit onderwerp de discussie gevoerd over dit sample zowel in de week van de sample-tasting als ná het demasqué. Datum tussen haakjes is de sluiting voor inzenden van je notities op Maandagavond 20:00.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-2 (1 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Sep 2012, 19:40

Vanmiddag een paar nipjes van #2 genomen. Interessant...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 25 Sep 2012, 19:57

Ja, maar beste Piet, interessant is 'n wijds begrip, je kunt toch wel iets meer prijsgeven...denk ik? Vele whisky's zijn
interessant, .. so???
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Sep 2012, 20:28

I_SPEY schreef:Ja, maar beste Piet, interessant is 'n wijds begrip, je kunt toch wel iets meer prijsgeven...denk ik? Vele whisky's zijn
interessant, .. so???

Interessant is in deze periode van radiostilte een qualificatie die nog net kan. Elke andere is al snel té veel :gnif
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 25 Sep 2012, 20:55

Waar haal je die licht gekleurde whiskies vandaan Piet? :Scratch
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Sep 2012, 21:04

totalatool schreef:Waar haal je die licht gekleurde whiskies vandaan Piet? :Scratch

Kwestie van aanlengen met wodka. Sim-pel.

;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 25 Sep 2012, 22:50

Nou, voor je het weet zijn de notities al weer binnen :lol:

Ik ga nog niets over de whisky onthullen, maar net een goed half jaar bezig, en dit is zeer moeilijk met slechts een 70-tal whisky's op de teller ;) maar zeer leerzaam.

Edit: 100 tal zal meer accuraat zijn
Laatst gewijzigd door Yapi op 25 Sep 2012, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Sep 2012, 22:53

Ik heb de eerste 1cl ook al weer genoten (dat is geen kwalificatie overigens, slechts een zegswijze ;)).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Sep 2012, 23:01

Yapi schreef:Nou, voor je het weet zijn de notities al weer binnen :lol:

Je bent weer de eerste Bart!
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 25 Sep 2012, 23:14

Piet schreef:

Sta vrijdag en zaterdag op het borefts bierfestival in bodegraven Nederland, en zondag en maandag kookhappening in Brugge, dus moest er weer vroeg bij zijn ;)
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Sep 2012, 15:04

Piet schreef:

Foutje :oops: Ik had jonker8011 al een paar dagen binnen.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 26 Sep 2012, 15:08

Geen probleem, ik doe het niet voor de snelheid :bigsmile

vanavond drink ik hem nog een keer, finaal op. Of toch nog een beetje achterhouden?
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Sep 2012, 15:17

Yapi schreef:...vanavond drink ik hem nog een keer, finaal op. Of toch nog een beetje achterhouden?

ZIt nu een beetje aan mijn net lege glas te snuffelen :( 8-)
0 x

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 27 Sep 2012, 21:41

morgen avond een proberen of ik deze weer in een klein zinnetje kan beschrijven
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 28 Sep 2012, 09:40

liefmans schreef:morgen avond een proberen of ik deze weer in een klein zinnetje kan beschrijven

Veel meer dan dat gaat er bij mij sowieso niet komen vrees ik... :Scratch
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-2”