HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Onze tweede "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 18 Okt 2012, 21:01

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
2
11%
Afbeelding - 71-75
1
6%
Afbeelding - 76-80
1
6%
Afbeelding - 81-85
9
50%
Afbeelding - 86-90
3
17%
Afbeelding - 91-95
1
6%
Afbeelding - 96-100
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 18

Gebruikersavatar
Peat
Site Admin
Site Admin
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51

HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor Peat » 01 Sep 2012, 20:16

#3 - Glenfiddich 15yo, Solera reserve, 40%, OB.

:goedgedaan Dit is een gesponsord sample en één van de "signature" expressies van Glenfiddich. Ter beschikking gesteld door Glenfiddich Nederland.

Ik heb deze producent, in de persoon van Tony van Rooijen, de Nederlandse brand ambassador (op facebook: Glenfiddich Tony van Rooijen, die de flessen hoogstpersoonlijk is komen brengen) als eerste benaderd omdat Glenfiddich mijn eerste single malt was (in 1969, en enkele jaren daarvoor de eerste Single Malt op de markt) én omdat deze goed past in de selectie die ik voor ogen had én niet in de laatste plaats omdat er (on)aardig wat vooroordelen zijn over deze grote (grootste?) producent die nog steeds in handen is van de oprichters William Grant & Sons (1886) en bovendien de wereldwijd meest verkochte Single Malt is.

HWF-VBT-2-Glenfiddich-15yo-Solera-IMG_0328.jpg
HWF-VBT-2-Glenfiddich-15yo-Solera-IMG_0328.jpg (910.55 KiB) 4901 keer bekeken
(helaas alleen een foto met flits)

Wat distilleerderij achtergrond:
In 1887 begon William Grant aan het bouwen van zijn eigen stokerij, dit deed hij samen met zijn 7 zonen en 2 dochters. Hij had 20 jaar ervaring opgedaan bij een andere destillateur in Dufftown, in het hartje van de Speyside. De plek voor de stokerij werd zorgvuldig gekozen, ik de vallei van het hert (oud keltisch: the glen of the fiddich), vlakbij de Robbie Dhu bron met kwalitatief zeer goed water, volgens William het belangrijkste ingrediënt om goede whisky te maken. Vandaag de dag is Glenfiddich nog steeds in bezit van de nazaten van William Grant, de 5e generatie waakt nog steeds over de kwaliteit van deze best verkopende Single Malt.

De Glenfiddich 15yo Solera, beter bekend als de Solera, dankt zijn naam aan een techniek die ook wordt toegepast in de Spaanse Sherry industrie. In de Bodega’s van Jerez, loopt de sherry van vat naar vat, via het Solera systeem, hierdoor is veel hout contact, iets wat bij de Glenfiddich Solera zorgt voor complexiteit. In Glenfiddich’s Warehouse #8 is in 1997 een groot vat gebouwd, dit vat is tot het randje gevuld met 32.000 liter 15 jaar oude whisky, uit first fill (nieuw) en refill (ex Bourbon) American oak en 15 jaar oude whisky uit Europese ex Olorosso Sherry vaten. Als we nu een batch Glenfiddich 15yo maken, halen we de helft uit het vat en brengen het terug naar 40% voordat we het in de fles stoppen. Zo drink je nog steeds een fragment van 15 jaar oude whisky uit 1997...

Twee recenties van Whisky Magazine

Michael Jackson
Nose: Chocolate. Toast. Hint of peat.
Palate: Suave and silky; white chocolate, pears in cream, cardamom.
Finish: Cream and a hint of ginger.
Comment: Light but very smooth. Scores points for its suave smoothness and sweetness.
Score: 80

Jim Murray
Nose: The most complex nose in the Glenfiddich stable: fruit, spice, oak, honey
Palate: A brilliantly balanced array of honey, spice and intense malt.
Finish: The delicate sherry works well with the oaky, cocoa notes.
Comment: A classic.
Score: 95

Serge Valentin
Colour: light gold.
Creamier, with some added notes of cake, apple compote, grape juice. Nice freshness and smoothness, which make it very enjoyable. Some nice honey.
Mouth: much more body than the 12 yo , with lots of caramel, white pepper, apple compote, dried orange.
Very nice, especially its balance. Some burnt cake, toffee, charred wood. Medium long finish, on apple pie.
A very nice heavy seller. 80 points.


Net als in deze VBT hebben de scores een grote bandbreedte ook op WhiskyBase. Score gemiddeld bijna 83 met marges tussen 71 en 90. De MaltManiacs deviaties zijn minder groot.


Tony van Rooijen bij het solera vat, "mijn favoriete plek in schotland!"

Tony-van-Rooijen-solera-vat.jpg
Tony-van-Rooijen-solera-vat.jpg (92.97 KiB) 4901 keer bekeken


Voor smaak en aroma’s, denk ik dat de blindproevers, dat het beste voor zichzelf weten, ik heb altijd tonen van honing en specerijen, in mijn Solera. Ik warm hem graag in de hand een beetje op, de whisky past zich dan aan mijn beleving, zo associeer ik hem met Sinterklaas altijd met speculaasjes. De whisky is ultiem na het eten van chocolade, een goede slok Solera erbij, maakt mij erg blij.


hwfvbt23wg.jpg
hwfvbt23wg.jpg (27.42 KiB) 4975 keer bekeken

__________________________________________________________________________________________________

jonker8011

Ga komende week de dienst in, dus moet mijn notes even vooraf mailen.

donkergoud, proeft als 40-43% alcohol, en ziet er oud uit, 18+ jaar.

Geur: Ruikt als een sherryvat, met caramel en sinaasappel

Smaak: Rozijn, sterk eiken, koffie en boterbabbelaar. De sherry tonen zijn nauwelijks proefbaar. Het eiken hout is zeer dominant.

Nasmaak: gronderig bitter, sterke nasmaak van noten, zonder fruit. Geen balans.

Conclusie: een 20 jaar oude whisky die te lang op te jong eiken heeft gelegen, en daardoor doorslaat. Geen balans, ik kan me niet indenken dat dit een officiele bottling is. Mijn gok is een IB, en dan nog niet zo'n beste, van Dalmore.


Houthum Marco

Kleur: messing

Neus: (1-5)
Esters: 1,0
Phenols: 0,5
Aldehydes: 0,5
Sweet: 3,5 marsepein, honing, drop
Cereals: 3,5 krentenbrood, vers stokbrood
Oils: 4,0 Roomboter
Woods: 2,5 Den
Wine: 3,0 Chardonnay

Smaak: (1-5)
Esters: 2,5
Phenols: 2,5 Mild peaty, hoestdrank
Aldehydes: 1,5
Sweet: 4,0 Salmiak
Cereals: 0,5
Oils: 3,5 gebrande noten
Woods: 2,0 eik
Wine: 3,5 Old cask

Land van herkomst:
Japen?
Single malt
Leeftijd: 18 jaar

Cijfer: 78


Yapi

Kleur: sherry bruin-geel

Geur: zacht, maar ah, er komen meer donkere stukken fruit op de proppen dan bij sample I en II. Geen sulfer, das al een pluspunt. Lichte rook, maar dat kan vanalles zijn. Toch een beetje hout ook. Lichte vanille. Maar in ieder geval een rijke volle neus. Beetje Caperdonichneus, maar ipv bourbon eerder op sherry.

Geur met 4 druppeltjes water: geeft een nog donkerdere neus. Dit is moeilijker voor mij om het fruit zelf te herkennen, ik eet vooral geel en groen fruit.

Smaak: fruitig, sherry, sultana, rozijnen, donkere kersen, maar eerder de lichte sherry, niet de zware. Lichte stroop van cuberdongs. Geen rook of turf te bespeuren, in de geur zal dit dan wat houterige rook zijn vermoed ik, maar erg weinig hout. Ik heb de indruk dat we van links naar rechts gaan met de samples, onderaan de turfladder (zonder turf dus). Dit is wel nog geen Aberlour A’bunadh. Is rijk en rond, maar smaakt licht, eerder 43%. Mag in elk geval niet te veel water hebben want...

Smaak met 4 druppeltjes water. Minder van alles. Ik zou hier geen water meer bij doen, eerder weer wat uithalen!

Conclusie: goed zonder meer. Een beetje te licht voor mij voor een sherried type whisky. Ook dit mocht wat meer CS zijn. Ik vermoed dus ook een sherry-vat, maar tuurlijk kan het ook een bijzondere bourbon zijn, Piet kennende.

Distilleerderij? Hoh, enige wat in eerste instantie bij me opkwam qua fruitigheid was een sherried Fettercairn of Caperdonich IB (hoewel ik van de eerste enkel bourbon dronk) maar ja, das wel een heel erg nauwe gok hé, alleen op basis van fruit... OB gok, Glendronach, misschien de 12 yo OB? Omdat ie wel wat weggeeft van de 15yo revival, maar wel iets minder is...

Punten: begin de 80. 81 of zo. Goeie drinkwhisky, al zou ik hem net niet aanschaffen denk ik. Alhoewel ie zonder water misschien 82 krijgt. Net te licht.


turfsmurf

1e geurindruk net geopend flesje: tabak, geboende meubels, bos, klein beetje lavas.

Uiterlijk: amber, met gemiddeld dikke tranen.

Geur: boenwas, kersen, een hartige volle geur als van bouillon. Ik ruik sherry, maar niet overweldigend (2nd fill misschien?). Een tijdje later ook abikozen. De geur ontwikkelt zich lekker als je hem maar een beetje de tijd geeft.

Smaak: lekker vettig, licht prikkelend. De zoetheid is prima in balans, niet overdreven en nodigt direct uit tot doordrinken (gevaar!). Later een beetje toffee. Met een paar drupjes water wordt de zoetheid iets directer. Verder voegt wat extra water voor mij niet zo veel toe. Niet nodig dus.

Afdronk: gemiddeld lang en kruidig. Ook dropjes, gek genoeg. Nog wat later rozijntjes.

Cijfer: 85

Opmerkingen: een smakelijke niet overdreven intense sherried dram. Drink erg gemakkelijk snel weg, maar snel achteroverkappen is zonde. Als je er een beetje de tijd voor neemt valt er meer van te genieten.

-- gokwerk --
Distillery: goh, deze deed mij erg denken aan de Benriach 12 sherry van de vorige tasting. Het zal toch niet? De enige houvast die ik heb is dat de geur mij nog een beetje aan een Mortlach die ik heb doet denken. Mortlach dus. De bloemetjes en beestjeseditie misschien?
Vatsoort: sherry, ik denk grotendeels refill met een deeltje first-fill?
Percentage: 43%
Leeftijd: 12


Dr.Nose

Uiterlijk: Koper
Geur: Een mooie, aparte neus…Kruidige tonen, rozijnen, heide en een beetje rokerig (geen turf) met op de achtergrond een klein zwaveltje. Later wat lichte sherry tonen, mineralen (nat gesteente) en houtinvloeden (tannine)
Smaak: Een combinatie van zuur-, zoet- en bitterheid…Beetje wijnachig
Afdronk: Kort en kruidig.

In één zin: Een bijzondere whisky in geur en smaak.

Score: 86 pnt.

• Soort whisk(e)y: Single malt
• Alcohol percentage: ± 53%
• Land van herkomst: Schotland
• Regio van herkomst: Speyside
• Distilleerderij/merk: Glen Grant
• Leeftijd: ± 15 jaar
• Gebruikte vat type: Sherry

Commentaar: Ondanks dat de geur en smaak verrassend zijn, vind ik de combinatie wat tegenvallen (vooral de afdronk), waardoor mijn punten lager zijn dan ik in eerste instantie had verwacht.


liefmans

Dit is meer mijn goesting, dit zou ik wel in huis willen. Hoop stiekem dat het een Glencadam is...


brebe

Uiterlijk: minder licht dan de vorige 2. Appelsap. Paste goed bij de Lipton Gold thee. Mijn echtgenote zag het verschil niet.
Geur: Wat ik ruik/geroken heb: Walnoten, bourbon, (klaver-)honing, dadels, bloemenweide. Zoete tonen. Kwam zonet een opmerking van ene Totalatool tegen: “tropisch zoete tonen van de Marsalavaten”
Smaak: Ik proefde eigenlijk niks anders dan wat ik rook. Raar, normaal verandert er nog wel wat. Wel wat druppels water toegevoegd na de eerste nipjes, daar wordt hij beter van
Percentage: 48%, omdat ik nog nooit een whisky van 47% ben tegengekomen

In één zin: Ergens tussen sample 1 en sample 2 in.
Ik heb er anCnoc naast geproefd, dus ik denk aan Speyside/Eastern Highlands (het is me niet helemaal duidelijk waar anCnoc nou vandaan komt - staat niet op de map van Maltmadness)
Score: 81


BWhisky

Referentiedram: Green Spot

C: Mooie amber kleur. Bijna blinkend.
N: Rijp fruit, bosvruchten! Donker fruit, rozijn, licht houtig en iets ‘stoffigs’. Een sherryvat maar niet overdreven, blijft in balans. Later iets meer hout, kruidig en granig maar die zoete bosvruchtengeur blijft de overhand houden. Mooi! Misschien iets ‘geparfumeerd’/paarse snoepjes en zelfs lavendel, iets wat ik bv. ook heb in de recente Bowmore 18. Hier niet storend. Goeie neus. Vol en zoet fruitig.
T: Kan de verwachtingen van de neus niet inlossen in eerste instantie. Zeer zacht mongevoel. Kruidig, houtig, granig en licht zoet, iets muntig. Weinig tot geen teken van de zoete fruitigheid die de neus had. Langer in de mond houden leidt wel tot meer en lekkere zoete sherrysmaken. Uiteindelijk met wat tijd zeker niet slecht. Een mooie dessertwhisky al mist hij daarvoor misschien toch wat kracht !?
F:Chocolade/koffie? Iets zoet ook. Gemiddeld lang en laat een soort ‘film’ na in je mond.

Conclusie/gok:
- De neus schepte vrij hoge verwachtingen bij me. De smaak kan die niet helemaal inlossen. Minder terug te vinden van de zoete bosvruchten geur. Al bij al wel lekker. Iets om bv. een lege Glendronach Revival mee te vervangen want dit sample is iets zachter en meer in balans. Ik plaats hem tussen sample 1 en 2 in denk ik. 86pts.
- Sherryvat, 43-46%. Glenfarclas lijkt me een beredeneerde gok? Dit zou dan de 17 of 21 kunnen zijn. En die BenRiach 12y sherrywood van de vorige blind tasting herinner ik me ook als mooi in balans dus misschien een andere BenRiach?


Soundwave

glas: tulip
kleur: goudgeel/amber

in het flesje gelijk honing en munt en iets bourbony, na inschenken ook golden delicious.Veel hout en een vleugje meloen en beetje vanille.

Eerste slok. zacht , speekselopwekkend mondgevoel, licht bittertje. Gaat daarna toch wat meer prikkelen. Heeft wel wat Iers dit keer. Even als referentie de enige Ier die ik op dit moment heb ernaast gezet, Writers Tears. Maar de sample is wel veel meer uitgesproken en lekkerder dan deze referentie.
Dan maar een drupje water. Bam, nou de vanille honing bom is ineens weer ontploft in het glas. Leuk hoeveel een beetje water soms kan doen. Durf na de vorige samples alleen bijna niets meer te zeggen over het vat type, want elke keer als ik bourbon denk, dan is het sherry.
Smaak wordt na een tijdje wat minder scherp en zelfs een beetje boterig, daar hou ik wel van moet ik zeggen. Vind het wel typisch dat hij erg helder blijft na de waterdruppels… Finish is wel gewoon lekker en stiekem toch nog best wel lang, zei het heel erg subtiel.
Lekkere wegdrink whisky is wat er bij mij voornamelijk blijft hangen, niet het complexe van de vorige twee. Ik ga maar eens gokken op een Ierse whiskey. Misschien wel de Yellow Spot? ;)

PS
Lege glazen ruiken blijft ook zoiets bijzonders, zou wel eens de wetenschap willen weten achter het enorme verschil in geuren in een vol en in een leeg glas. Plakken bepaalde esters makkelijker aan het glas ofzo? Ruik ineens kersenjam, koffiebonen, leer en hooi :D


ElwinB

Uiterlijk: Donkergoud
Geur: Wauw, heerlijke neus! Heel veel fruit(sinaasappel, abrikoos, etc), doet me direct denken aan een Glenmorangie, honing, zoetig. Hier kan ik wel een uur aan ruiken!
Smaak: Lekker vol, fruitig, beetje hout, kruidig. Superlekker! Met 5 druppels water komen er nog meer smaken vrij.
Afdronk: Redelijk lange afdronk waar vooral de fruitige tonen blijven hangen.
Conclusie: Ik heb door privé omstandigheden amper tijd gehad om sample 3 te proeven, maar het was me wel direct duidelijk: dit vind ik echt heerlijk! Wat een heerlijke geuren en smaken. Ik moet toch direct denken aan een Glenmorangie, al heb ik daar pas 2 expressies van gehad (The Original en de Nectar D'Or). Maar daar doet 'ie me heel erg aan denken. Wellicht zit ik er volledig naast, maar mijn gok gaat uit naar die distilleerderij.
Score: 90 :goedgedaan


andre8x8

Uiterlijk: Kleur licht amber.

Geur: Heel zoet, vanille

Smaak: Ik heb voor de verandering eens enkele druppeltjes water toegevoegd. Ik vind hem beter zonder.
Salmiak, vers gemaaid gras
Lekker zacht, is er eentje voor op de whiskyplank.

Afdronk: Zwart/wit snoepjes

Score: Ik kan er geen touw aan vastknopen, en misschien wel daardoor bevalt hij mij zeer goed
85 punten.


Ruval

Kleur : Amber

Geur : Friszoet - ik zou willen zeggen vrolijk. Mild, hint van honing en zomerfruit.
Een snoepje.

Smaak : Zeer mild, iets zoet, maar zeker niet te zoet. Klein bittertje. Proef ik daar
iets van gember? Maar dat is slechts een vleug.

Afdronk : Mmm... die had iets langer mogen zijn. De smaken zijn relatief snel weg
en alleen een prikkelend gevoel resteert.

Gok - nah.. het heeft iets bekends, maar ik kan er de vinger niet op leggen.
Aangenaam voor een zonnige zondagmiddag!


eRJe

Uiterlijk: Bruingeel
Geur: Sherry tonen, sinaasappel, honing
Smaak: Sherry, sinaasappel, licht bitter
Afdronk: Sherry, meer bitter, citrus, marmelade tonen

In één zin: Lekker whisky!
Score: 84


GJR

Hmmm, direkt diverse associaties met merken. Lastig proeven.... Eerste indruk Benrinnes.

Kleur : Midden Amber
Alcohol : 43-46%
Streek : Highland
Leeftijd : 12 jaar

Neus: Banaan, honingzoetheid, caramel, tropisch fruit, vijg, sultanas, citrus, roomboterbabbelaar. Iets nootmuskaat.
Smaak : Vrij zacht, vanille, creme brulée, vrij veel fruittonen : Banaan, tropisch fruit, passievrucht, ananas, ook hier iets nootmuskaat, naast licht witte peper.
Finish : Zacht, lang, iets taninne bitter (sherrycask finish?), hazelnoot, nootmuskaat.

Aangename dram. Soort vruchtenbowl, maar dan anders... Gokje Balblair.


totalatool

Glas: glencairn

Uiterlijk: Kleur chestnutoloroso sherry (beetje de standaard gemiddelde kleur voor whisk(e)y). Middeldikke en vrij trage tranen die pas na enige tijd ontwikkelen.

Geur: (zw) Kruidkoek, tikkeltje naaldboom en daarna de zoete tonen van gedroogd fruit, een klein beetje stoffig (op een niet onaangename manier), ondertoon van noten.

Smaak: (zw) Zeer zachte binnenkomst. Duidelijk minder vettig mondgevoel dan bij sample 1. Deze moet even op gang komen, maar dan proef ik gedroogd fruit, zoute drop, wat eikenhout en vanille. Had iets krachtiger gemogen.

Afdronk: Kort-middellang. Een klein zoutje op het eind.

Wat is het: Ik kon vanaf het begin de indruk niet onderdrukken dat het me deed denken aan een Balvenie. Dat gevoel werd versterkt door de gedachte dat er wel iets “gewoons” na het vorige sample moest komen om de gemiddelde prijs te drukken, en dat ik het wel een grappig experiment zou vinden als het een dram is die velen kennen. :)
Schotse Speyside (single) malt, geen blended, 12yo, 40%, zowel bourbon- als sherryvaten. Ik roep het gewoon: Balvenie Doublewood. Hoe dan ook geen onaangename dram.


Matti

Uiterlijk: Goudgeel

Geur: Dessert-wijn, gekonfijt fruit, een sterke noot van melk-chocolade, praliné en een heel klein beetje citrus. Na flink wat tijd en een beetje water een hint van turf-rook.

Smaak: Sherry (rozijnen, sultana's) en weer die chocola. laurierdrop en een hint van leer. In eerste instantie een hint van turf-rook en ziltigheid die steeds sterker wordt naarmate de tijd vordert. Met water wordt de turf nog prominenter en verdwijnt van van het zoetige, fruitige karakter waarvoor meer ziltigheid in de plaats komt.

Afdronk: Behoorlijk lang en licht drogend, krenten, laurier, eik, lichte rook en eindigend op marsepein.

Wat een knaller! Heftige sherry-invloeden in eerste instantie die later plaats maken voor turf en zilt, ik kan deze dram erg waarderen! In ieder geval een first-fill sherry-vat denk ik. Op basis van de tannine en eik die ik proef denk ik een wat oudere whisky (+-20 jaar oud?). En op die basis denk ik ondanks het vrij zachte karakter aan een alcoholpercentage van rond de 50%, misschien zelfs iets hoger. Ik denk qua distillery aan Islay en specifiek aan Bunnahabhain omdat ik het karakter vermeen te kunnen onderscheiden onder de dikke laag sherry.

Score: 91 (Erg lekker, vol van smaak en continue evoluerend in je mond, als hij enigszins te betalen is komt hier een flesje van in mijn kast...)


I_SPEY

Kleur : licht geel

Neus : het begin is zoet, zoetig meer, dan ruik ik zeer duidelijk abrikoos, sherry?, banaan, mout, karamel en toffee > veel belovend!

Smaak:nou, die is raak, het eerste wat ik proef is 'n vettige smaak, zeer vettig én erg lekker; het zoete van de neus is nauwelijks terug te vinden; dan mout, véél mout, ook erg lekker. Deze
vettige moutsmaak overheerst wel (maar daar heb ik geen problemen mee!).
Op 't eind 'n licht, klein bittertje!

Finish: deze whisky blijft lang in je mond hangen/plakken!

Perfecte Whisky - hele goeie hand van kiezen, Piet !!!
Pnt: 91.
Misschien een Balvenie??? (Er zitten bij Balvenie erg veel vettige whisky's tussen).

Dit was 'n waar genoegen, dus.


TGIF

Kleur:
Ook nummer 3 heeft een kleur, daar kleur mij niet zo veel doet verwijs ik wederom naar de foto van flesje #3.

Neus:
Een voor mij zeer aangename neus, meteen ruik ik de sterke invloed van een Sherry whisky. Ik ruik sinaasappel, rozijnen, druif, marsepein. Zoete lucht die lang in het glas blijft hangen: Ik ruik na verloop van tijd nog honing en de rozijnen blijven sterk aanwezig. Ook ruik ik een lichte zilte lucht.

Smaak:
Sherry komt overduidelijk naar binnen met de invloed van kurk en tannines, ik proef peper, sinaasappel en een bittere smaak die lijkt op zest. Een warm gevoel in de mond welke speeksel op wekt. De zilte smaak komt ook hier naar boven, ook de rozijn komt naar boven welke het langste in de mond blijft hangen.

Punten:
83 punten. Het bittertje is iets te aanwezig waardoor het geen ultieme topper is.
Denk dat ik voorzichtig een naam durf te noemen: Aberlour A'bundh batch x?

Vind hem lekker, toegankelijk. Lekker!
Beste tot nu toe, maar niet verwonderlijk dat ik dit zeg. Ben een sherry whisky liefhebber.


JayDie

Ik had voor deze dram een Balblair Elements, welke na dit blind sample enorm naar walnoot rook!

Glas: Glencairn. Er vormen zich dikke legs. Belletjes blijven bij schudden best wel even, daardoor zeg ik > 50% ABV
Kleur: Donkergoud
Neus: Scherp, ballon (rubber), struiken, papier / karton, malty, iets van fruit, tikje bourbon, donker fruit, zwarte kers (doet me denken aan Jim Beam Red Stag), aardbei, gepofte rijst-snoepjes
Smaak: Erg zacht (...als ik denk dat het >50% ABV is), malty, bourbony, donker fruit
Afdronk: Donker fruit, bourbon, vanille, donkere chocolade, aardbei
Comment: Absoluut géén idee...! No Clue! Iets met een port-finish? Hakushu? Iets Japans?


Enfintalk

Persoonlijk vind ik dit een whisky met meer karakter dan de vorige twee. Fruitig en honing als hoofdtinten en wat kruiden in de body en afdronk.
Had direct een Highland Park in gedachten en blijf ik voorlopig bij.


johan brugge

Neus: banaan (en veel ook), fris en exotisch fruit. Lekker gewoon! Met water: nog meer banaan. Na heel lang ademen: wat mineralen en een snuifje turf (?) à la Springbank.

Smaak: pretty much the same, gember ook. Met water verdwijnen de bananen naar de achtergrond. Hij mist toch wat body als je het mij vraagt.

Afdronk: redelijk kort, lichtjes zilt op de lippen, munt ook.

Ik heb het gevoel dat dit niet hoog in de alcohol zit. Met wat water (3 druppels) wordt hij al gauw, euhm, waterachtig.

Overall: net zoals sample # 2, goed maar niet schitterend.


edwinedje Edwin

Uiterlijk: Hoewel nog steeds licht van kleur schuift hij wel in het tweede flesje op de kleurenkaart: Goudgeel.
In eerste instantie lijkt hij helemaal niet tegen het glas te plakken tot na verloop van tijd de bovenkant zich omkrult. Het glas was nog niet omgespoeld van de vorige avond.

Geur: Als hij een tijdje gestaan heeft vind ik hem naar champange ruiken.
Als je hem dan ronddraait gaat het champagne randje eraf.
Vanochtend vond ik weer een beetje dat lucifer achtige van de eerste sample terugkomen, maar iets sterker.

Smaak: Kan de details even niet meer voor de geest halen.

Afdronk: Wel aangenaam lang. Misschien ook te maken met het feit dat ik in bed lag.

In één zin: Weer een aangename dram.
Score: Mogelijke kandidaat voor in de kast.


Liquid_Gold

Deze derde sample lijkt een sherry vat te zijn, als we op de kleur afgaan.

Neus : Ik ruik sultana, rozijnen, ook wat mokka-ijs

Smaak : Ook weer die sherry toetsen, wat koffiegruis

Finish : (licht aangebrand) toastbrood, donkere chocolade

Conclusie : Ik vind dit een lekkere whisky waar de sherry toetsen aanwezig zijn, maar niet overheersend.

Gokje : Bunnahabhain 18y Sherry Cask 46 %

Punten 84


Nagekomen stukken

Kris

Veel te laat maar toch een berichtje. Door zware verkoudheid dit sample 3 keer geprobeerd maar er telkens weinig kunnen uithalen. Heb nog een heel klein beetje over om opnieuw te proeven in gezonde toestand.

Voorlopige conclussie :

Een niet zo heel oude (ong. 12yo) speysider die niet erg goed in balans is. Ok om te drinken maar er blijft me niks van bij. Score iets achteraan de 70.


pim

Libbeyglas:
mooie kleur, doet me aan een sherryvat denken, geturfd, rond de 5 a 8 jaar oud, body stevig, blijft hangen in het glas, duurt even voordat hij gaat tranen(dikke tranen), 40 a 43 % abv.
zacht in de geur, mooi in balans, vanille, rozijnen, rozen/nat gras...? enigzins (slecht in geuren).
peper, scherp op de tong, salminak, zilt, vanille, sherry daarna alles wat zachter, verder vrij neutraal verder, korte afdronk, enigzins droog.
conclusie: een aangenaame whisky, niet sterk in abv, neus, smaak in balans, korte afdronk, niet verkeerd, zou bijna gaan voor een goede blend/vatted whisky.
gok: iets met caol ila/admore misschien, aangezien geturfde whisky uit speyside....?.


Plaatshouder bericht voor de panel-proefnotities (graag via PB aan Peat) en de onthulling.
Tevens wordt in dit onderwerp de discussie gevoerd over dit sample zowel in de week van de sample-tasting als ná het demasqué. Datum tussen haakjes is de sluiting voor inzenden van je notities op Maandagavond 20:00.
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Okt 2012, 17:20

Oh my lord. Deze is inderdaad anders dan de vorige. Ik had gelijk een associatie met een specifieke botteling, nu weer proberen die te verdrijven zodat ik binnenkort onbevooroordeeld de tweede keer kan proeven :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Okt 2012, 19:21

Matti schreef:Oh my lord. Deze is inderdaad anders dan de vorige. Ik had gelijk een associatie met een specifieke botteling, nu weer proberen die te verdrijven zodat ik binnenkort onbevooroordeeld de tweede keer kan proeven :)

Yep, zeker anders dan #1 en #2.
En zo'n associatie kan een nog grotere handicap zijn dan het zien van de fles :(

Ik heb hem inmiddels ook geproefd.... en zelfs al wat notities binnen :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor totalatool » 03 Okt 2012, 23:50

Matti schreef:Oh my lord. Deze is inderdaad anders dan de vorige. Ik had gelijk een associatie met een specifieke botteling, nu weer proberen die te verdrijven zodat ik binnenkort onbevooroordeeld de tweede keer kan proeven :)

Hier idem bij het ruiken...
Ik heb hem maar terug in het flesje gegoten en probeer het morgen nog eens met een frisse neus. :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 04 Okt 2012, 21:16

Voila, geproefd en notities ingestuurd

ik wil nog geen tipje van de sluier lichten, maar dit is in ieder geval geen Ardbeg 29yo 1967 Kingsbury,
of geef ik hiermee te veel weg :gnif
0 x
Afbeelding

liefmans
Senior
Senior
Berichten: 439
Lid geworden op: 01 Mar 2011, 21:33
Locatie: Lokeren (B)

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor liefmans » 04 Okt 2012, 21:49

brora 30y ????
de hele blind tasting is allemaal clynelish en brora...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Okt 2012, 22:07

Yapi schreef:...of geef ik hiermee te veel weg :gnif

Op het scherp van de snede 8-) ... je brengt Christof al op ideeën :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 04 Okt 2012, 22:12

:lol:

blind blijft echt wel lekker blind, is eigenlijk vaak een heerlijk hulpeloos en machteloos gevoel. Geen houvast, wat vage ideeën, of erger, je denkt de whisky al eens gedronken te hebben :o

precies een examen, maar dan zo'n leuke waarbij je enkel op de laatste vraag niet kan antwoorden, en je met zo'n gelukzalig gevoel van "ik zie het wel, 't is toch al goed" een smile op je gezicht krijgt. Heb ik het verkeerd? Das niet erg, 't was een geweldige ervaring aan emoties en indrukken en smaken en geuren. Niet zoals in het leven, waar je alles vaak zo duidelijk en veilig mogelijk houdt... maar zoals op avonturenreis, waar de vraag niet is wanneer de bus vertrekt, maar of er überhaupt wel een bus rijdt ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 04 Okt 2012, 22:29

Yapi schreef: Niet zoals in het leven, waar je alles vaak zo duidelijk en veilig mogelijk houdt... maar zoals op avonturenreis, waar de vraag niet is wanneer de bus vertrekt, maar of er überhaupt wel een bus rijdt ;)


Off topic : Dan stel ik voor dat je volgende keer eens mee gaat met mij op reis naar Servië en Bosnië. Iets te veel gehoord : ' Maybe train, maybe no train' ;)

On topic: 't zal weer een strijd worden om op tijd te zijn met de notes. Vandaag een beginnende verkoudheid, hopelijk tegen morgen over. Zaterdag waarschijnlijk Blackadder tasting. Zondag restaurant. 'T zal voor maandagmiddag zijn vrees ik :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

TGIF
Actief lid
Actief lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 Dec 2011, 19:28

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor TGIF » 05 Okt 2012, 10:38

Eerste notitie gemaakt, ik vind deze ***CENSUUR*** Haal hier ***CENSUUR*** meer geuren en smaken uit dan bij de andere 2.
Laatst gewijzigd door Piet op 05 Okt 2012, 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Kwalificaties verwijderd ivm radiostilte.
0 x

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 05 Okt 2012, 16:24

Ook bij deze dram kreeg ik direct associaties. Twijfel, twijfel, twijfel.
Ik heb maar snel even de notities op de post gedaan zodat ik er niet wéér dingen ga veranderen.

Ik denk dat het een (hee Piet, waarom zwaai je met dat pistool?)....
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Okt 2012, 19:19

turfsmurf schreef:Ik denk dat het een (hee Piet, waarom zwaai je met dat pistool?)....

Nee, hoor :HitHead :HitHead Een hamertje of twee voldoet :P
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 05 Okt 2012, 19:41

Bij deze heb ik wel meer ontdekt dan bij de vorige twee. Eén en ander is redelijk opvallend, :nono *** CENSUUR suggestieve dan wel insinueerde kwalificatie ***

MOD: en als twee hamertjes niet meer helpen Afbeelding ... nog drie nachtjes slapen en dan mag het weer ;)
Laatst gewijzigd door Piet op 05 Okt 2012, 19:46, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 06 Okt 2012, 14:50

Nu aan het proeven. Notities vandaag of maandag versturen.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 06 Okt 2012, 16:26

En verstuurd! Begint voor mij nu een soort gewoonte te worden om op zaterdagmiddag rustig een sample te gaan proeven. Echt heel leuk! Bij de vorige 2 was ik wel wat zekerder over wat ik allemaal er in ontdekte. Dit keer ben ik naast de uiteindelijke onthulling vooral heel nieuwsgierig naar de notities van anderen.
0 x


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-2”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast