HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Onze tweede "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 18 Okt 2012, 21:01

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
2
11%
Afbeelding - 71-75
1
6%
Afbeelding - 76-80
1
6%
Afbeelding - 81-85
9
50%
Afbeelding - 86-90
3
17%
Afbeelding - 91-95
1
6%
Afbeelding - 96-100
1
6%

Totaal aantal stemmen: 18

Kris
Actief lid
Actief lid

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-3 (8 okt)

Ongelezen berichtdoor Kris » 10 Okt 2012, 11:02

Eeuwen gelden dat ik deze gedronken heb. Ofwel is mijn smaakpalet danig veranderd ofwel is de kwaliteit achteruit gegaan (ik gok het eerste), maar ik scoorde deze voorheen veel hoger in. Vond hem vroeger ook beter in balans dan dit sample. Al vond ik vroeger ook al dat er verschil zat op de verschillende batches.

Conclusie voor mezelf: niet slecht maar ik zal er zelf geen fles meer van kopen. Dan liever een Glendronach Octarine of een Benriach 12 sherrywood.
0 x
Afbeelding

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 10 Okt 2012, 11:26

Ai. Dit had ik moeten weten, achteraf gezien. Een week of 3 geleden heb ik de laatste dram uit mijn fles hiervan geschonken, dus ik zou inmiddels moeten weten hoe 'ie smaakt. Maar ik heb hem totaal niet herkend. Gek zeg! Ik zat echt in de Glenmorangie-hoek.
Wellicht omdat je met zo'n blind tasting veel meer je best doet wat betreft ruiken en proeven? Ik weet het niet.
Feit is wel dat ik de Glenfiddich 15 een ontzettend lekkere whisky vind. Doordat de fles leeg was en hij goed beviel stond hij sowieso alweer op de shortlist om aangeschaft te worden. Dus dat zal ergens deze maand ook wel gaan gebeuren :goedgedaan
0 x
Afbeelding

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 10 Okt 2012, 12:38

jonker8011 schreef:Grappig, nu ik naar mijn tastingnotes van de Solera kijk, had ik het misschien best kunnen weten. Ik had hem niet-blind op 75 punten beoordeeld, en nu op 70, daarmee de laagste score van de hele groep geloof ik.

Ik snap werkelijk niet waarom jullie zo positief zijn. Ik miste iedere vorm van balans, de nasmaak was overdreven bitter van het eiken hout. Ik had gewoon het gevoel dat er iets mis mee was, zowel in de niet-blinde als de blinde tasting. Om dan al die 80+ scores te zien is best een beetje bevreemdend.

Tja smaken verschillen natuurlijk. Ik ben over het algemeen behoorlijk gevoelig op bitter en vond deze nu niet overdreven bitter... Wat me beetje nieuwsgierig maakt is wat jij van gangbare bottelingen een hoge score (bijv 85+ geeft (ten behoeve van het vergelijk in smaken). Is ook wat ik doe bij andere reviewers en bloggers, zoeken naar een botteling die ik ook heb gescoord en dan kijken hoe we overeenkomen.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 10 Okt 2012, 13:20

Tja, het mondgevoel kwam me bekend voor, maar ik kon het niet 'plaatsen", maar nu ik het weet, schoot het me gelijk te binnen, een fiddich 10 jr(oud label) bij een chinees restaurant in Friesland geproefd begin dit jaar, en wat betreft de smaken, cake en dat warme gevoel dat was het waar ik niet op kwam. alaa, ik heb het even tussendoor gedaan voor het eten en een avondje brandwonden leren. In ieder geval een reden om eens te kijken of deze fles op het lijstje komt voor de feestdagen.
In ieder geval, Tony bedankt voor de gelegheid om deze glenfiddich te kunnen proeven. :Slainte
pascal.
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

brebe
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brebe » 10 Okt 2012, 13:29

Ik had toch echt dezelfde ervaring als Jaydie. Achteraf geredeneerd kan ik misschien wel denken dat het minder sterk proefde dan de 48% die ik vermoedde, maar de bubbelproef wees alle 3 x dat ik het probeerde (op verschillende dagen en verschillende tijden uitgevoerd, zowel links- als rechtshandig, en op het vasteland en op zee geprobeerd).
Misschien had ik dan toch per ongeluk de CS van de Solera? Nou nee.
De rest klopte wel met de ervaringen van anderen. Mysterieus :bigsmile
0 x
Afbeelding

TGIF
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor TGIF » 10 Okt 2012, 15:34

tonnemans schreef:Goed te lezen, dat jullie plezierig verrast waren door mijn favoriete whisky. Whisky is emotie en door Glenfiddich wordt ik dusdanig in de watten gelegd, dat deze Glenfiddich voor mij heel speciaal is. Ik drink deze whisky ook wel eens rechtstreeks uit het solera vat, ongekleurd en non chilled filtred, wat hem nog specialer maakt op +/- 57%.

Speciale dank aan Piet dat deze whisky in de proeverij mocht, slainte!

Maar wat iedereen nu wil weten, de volgende keer als je bij dat vat staat... Zal je dan zeggen dat je dringend advies gekregen hebt van een horde forum proevers dat ze een CS editie moeten uitbrengen ? :Pipersmile
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 10 Okt 2012, 16:24

Ben hem nu aan het herproeven. De geur blijft goed, de smaak stelt me deze keer nog iets meer teleur dan de eerste keer dat ik hem proefde. Water laat de neus misschien nog wat meer open komen maar op smaak vind ik het geen verbetering.
Tijd voor n° IV !
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 10 Okt 2012, 16:43

totalatool schreef:Ik ben altijd verbaasd over de positieve aanbevelingen en lovende woorden over de Laphroaig Quarter Cask versus de 10. Die QC mist voor mij juist balans, en slaat op mijn smaakpalet nogal door naar slechts twee dingen: turf en vooral hout. Ik bevind me daarin in een minderheid...

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die oprecht zeggen dat de QC gebalanceerd is. Als mensen dat zeggen bedoelen ze vast gewoon lekker. A'bunadh is ook niet gebalanceerd, maar wel lekker. Iets als Woodford reserve is ook niet gebalanceerd, maar wel lekker. Wat QC wel is, is een leuke truc om de turfkick van hele jonge Islay whisky te combineren met het kruidige hout van een oudere Islay. Het blijft natuurlijk over de top, maar wel uniek, en ik vind hem inderdaad lekkerder dan de 10 yo. De 10 is voor mij eenzijdig en simpel. Wat lichte citrussmaken en dan die klap rook zonder jood. Het blijft voor mij gewoon een saaie dram.

GJR schreef: Wat me beetje nieuwsgierig maakt is wat jij van gangbare bottelingen een hoge score (bijv 85+ geeft (ten behoeve van het vergelijk in smaken). Is ook wat ik doe bij andere reviewers en bloggers, zoeken naar een botteling die ik ook heb gescoord en dan kijken hoe we overeenkomen.

Dat vind ik ook altijd leuk, proefdatabase vergelijken: Een paar gangbare bottelingen uit de database met hele hoge scores:

Auchentoshan Threewood
Glengoyne 17
Highland Park 15
Glenfarclas 21
Hibiki 12
Ardbeg Corryvreckan
Cragganmore 12
Glenlivet French oak
Scapa 16
Laphroaig 18
Oban DE
Glendronach Revival

Zie je al een link? :-)
0 x

Dr.Nose
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dr.Nose » 11 Okt 2012, 04:43

JayDie schreef:WTF? Shocked! :shock:

Die belletjes-test om het alcoholpercentage te bepalen faalt hier even zeg (of ik kan hem niet uitvoeren)... Vond de smaak al té zacht voor > 50%.

Na een tweede keer sloeg bij mij alles dood! De tranen op het glas zijn betrouwbaarder (achteraf) dan de schudmethode.
In feite zou je alle drie de testen (tranen, bellen en smaak) moeten uitvoeren voor een redelijke uitslag.
0 x
Emiel

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Okt 2012, 08:27

Dr.Nose schreef:
JayDie schreef:WTF? Shocked! :shock:

Die belletjes-test om het alcoholpercentage te bepalen faalt hier even zeg (of ik kan hem niet uitvoeren)... Vond de smaak al té zacht voor > 50%.

Na een tweede keer sloeg bij mij alles dood! De tranen op het glas zijn betrouwbaarder (achteraf) dan de schudmethode.
In feite zou je alle drie de testen (tranen, bellen en smaak) moeten uitvoeren voor een redelijke uitslag.

Ja, misschien moet je na het uitschenken het flesje even open laten, zodat er gewoon lucht in kan komen en het wat kan stabiliseren alvorens de schudtest te doen... Ik zal het nu ook nog eens proberen nu hij al een week met 2cl staat...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 24 Apr 2015, 09:21

Interessante en leuke reacties op deze fles....leuk om te lezen en erg leerzaam ook! :duimop

Ik ga hem op mijn wenslijstje zetten.
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-2”