HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-4 (15 okt)

Onze tweede "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 25 Okt 2012, 20:26

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
1
6%
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
2
12%
Afbeelding - 76-80
2
12%
Afbeelding - 81-85
3
18%
Afbeelding - 86-90
9
53%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 17

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-4 (15 okt)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 15 Okt 2012, 22:59

Weer iets gesloten of geografisch ver weg? Littlemill? Karuizawa (wishful thinking noemen ze dat), Amrut? Die hints maken het voor mij alleen maar erger Piet! Ik geef het op en ga morgen wel weer refreshen de hele dag.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 15 Okt 2012, 23:26

Soundwave schreef:Weer iets gesloten of geografisch ver weg? Littlemill? Karuizawa (wishful thinking noemen ze dat), Amrut? Die hints maken het voor mij alleen maar erger Piet! Ik geef het op en ga morgen wel weer refreshen de hele dag.

ja, of een Kavalan? Tijd voor iets anders, moet ie gedacht hebben :lol:
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 16 Okt 2012, 00:20

Ik ben ook echt benieuwd. Stel je voor dat we er allemaal naast zitten.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Okt 2012, 09:21

Piet schreef:Met 10% of meer water vond ik het prima.

Viel mij ook op dat hij behoorlijk wat water mocht hebben alvorens ik hem lekker begon te vinden...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Deunemans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 16 Okt 2012, 10:25

Ik vind hem zonder water ook al heerlijk, maar met een paar druppels aqua werd hij nog lekkerder! Voor mij het absolute hoogtepunt tot nu toe. Ik neig ook heel erg naar een Littlemill, CS welteverstaan. Ik ben bang dat dit een dure jongen is, maar deze zou ik graag als aanwinst willen hebben voor mijn verzameling :lekker
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Okt 2012, 11:00

@Deunemans

Je notitie staat er bij onder "Nagekomen stukken" :goedgedaan
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

andre8x8
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 16 Okt 2012, 17:50

Na alle notities te hebben gelezen ben ik bang dat ik het sample met te weinig water heb genuttigd.
Gelukkig heb ik nog wat van het sample over en kan ik de tasting na het demasqué nog eens dunnetjes overdoen.
Waarschijnlijk een rare vraag, maar wat voor water gebruiken jullie? En dan bedoel ik niet met of zonder bubbeltjes.
Mag bijvoorbeeld kraanwater ook, of is dat een doodszonde?
Ik heb whiskey leren drinken in Ierland en daar is water in de whiskey sowieso een doodszonde.

André
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 16 Okt 2012, 18:01

Ik gebruik gewoon kraanwater. Ik vind dit water (woon op Scheveningen/Den Haag) normaal gesproken ook lekkerder dan Spa blauw e.d. (voor mijn gevoel zelfs neutraler) dus waarom zou ik mineraalwater gebruiken wat uiteindelijk toch vaak uit dezelfde bron komt. Komt bij dat ik bijna altijd zonder water drink en het alleen toevoeg bij een tasting (zeker bij whiskies ver boven de 50%). Als dan blijkt dat ik het daarna lekkerder vind, dan doe ik dat bij een 2e dram weer. Ik heb momenteel maar 2 flessen waar ik direct een lading water bij giet, maar die zijn dan ook 66% en 73%.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Okt 2012, 19:07

andre8x8 schreef:Waarschijnlijk een rare vraag, maar wat voor water gebruiken jullie? En dan bedoel ik niet met of zonder bubbeltjes.
Mag bijvoorbeeld kraanwater ook, of is dat een doodszonde?

Ik heb wel Highland Spring gebruikt, te koop bij elke goede slijter, maar dat is al heel lang geleden. Ik gebruik al jaren kraanwater (nu uit Lelystad).
Maar het moet wel heel neutraal kraanwater zijn, absoluut zonder waarneembare geur of smaak in elk geval.

Ik heb eens in Alphen gewoond, en heb dat ook in Rotterdam en Dordrecht wel ervaren, dat je chloor ruikt en/of proeft in het kraanwater. In Alphen was het zelfs troebel van de kalk. Als je daar een nat drinkglas op een zwart oppervalk zette dan had je de volgende dag echt een witte kalk cirkel. Dus als dat bij jouw water zo is koop dan "bron water".
B.v. het "Natuurlijk mineraalwater" van AH kost nog geen 40 cent per 1,5L en voldoet prima.

Maar als je het eens op chique wilt spelen om indruk te maken, trek een Highland Spring open :-P

Ref: Hoe drink je whisk(e)y eigenlijk ? IJs, water, temperatuur.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Peat
Site Admin
Site Admin

Re: HWF VBT-2: Sample-4: Het sample is onthuld

Ongelezen berichtdoor Peat » 16 Okt 2012, 19:38

*******************************************************************************************************************************
De inhoud van het sample is onthuld in het eerste bericht in dit onderwerp.

*******************************************************************************************************************************
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 16 Okt 2012, 19:59

Nou deze had ik nooit aan kunnen zien komen. Weer een leuke verrassing en zo wordt het ook ineens begrijpelijker waarom er toch gemiddeld wat duurdere flessen tussen hebben kunnen komen. Die body was echt het meest opvallend. Verder zie ik (gelukkig) ook in verschillende notities herkenning. Enige wat ik typisch vind is dat ik de 'lijm/verf' die ik dacht te ruiken bij bijna niemand terug heb zien komen. Misschien dat de brandende alcohol mij op het verkeerde been zette?

Edit:
Vergeet helemaal te vermelden dat dit waarschijnlijk wel de beste 12yo is die ik tot op heden heb geproefd!
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 16 Okt 2012, 20:03

Matti schreef:Je kan deze whisky inderdaad moeilijk afkraken omdat hij zo scherp is tot je hem een stuk verdund hebt vind ik. Maarrr, zelfs met 1/3 water vond ik hem nog aan de scherpe kant, vandaar mijn associatie met een jonge whisky. Grappig ook dat veel mensen turf noemen, die associatie had ik nu juist niet tot nauwelijks...

I_SPEY schreef:Neus(zw) : het begin is lekker vettig, moutig, banaanachtig, tarweachtig met 'n beetje vanille
Neus(mw) : minder vettig, meer fruit en vanille en no banana's
Smaak(zw): echte "dikke, vettige whisky", heerlijk, bijna om op te kouwen, zeer moutig,
kleverig, zoetig, maar niet echt zoet, beetje bitter, iets van heel licht geschroeid hout, tarwe?

René, het valt nu al voor de derde keer op tijdens deze VBT dat wij een behoorlijk vergelijkbare smaak hebben. Handig, deze info, daar kan ik in de toekomst mijn voordeel mee doen :)

Ja Matthijs, dat was mij na afgelopen zondag inderdaad ook opgevallen, héél bijzonder én erg leuk!! :duimop
Misschien kunnen we het zo volhouden tot en met het laatste proefflesje? :yes
Bijzonder!

René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 16 Okt 2012, 20:07

Tja verrassend. Kende hem dan toch niet echt, ik heb de fles wel staan maar is nog dicht. Alcoholpercentage zo laag had ik niet verwacht gezien de behoorlijke heftige neus. Een vriend van mij had hem al wel geproefd en had moeite met de eerste paar drams uit de fles, pas daarna kwam de dram tot leven.

Toch nog maar eens goed proeven, als mijn verkoudheid ook weer helemaal weg is, irritant ene dag gaat het goed, volgende dag heb ik weer een pak zakdoeken nodig.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

andre8x8
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 16 Okt 2012, 20:07

Piet schreef:Ik heb eens in Alphen gewoond, en heb dat ook in Rotterdam en Dordrecht wel ervaren, dat je chloor ruikt en/of proeft in het kraanwater. In Alphen was het zelfs troebel van de kalk. Als je daar een nat drinkglas op een zwart oppervalk zette dan had je de volgende dag echt een witte kalk cirkel. Dus als dat bij jouw water zo is koop dan "bron water".
B.v. het "Natuurlijk mineraalwater" van AH kost nog geen 40 cent per 1,5L en voldoet prima.

Maar als je het eens op chique wilt spelen om indruk te maken, trek een Highland Spring open :-P

Ref: Hoe drink je whisk(e)y eigenlijk ? IJs, water, temperatuur.

In de Hoekse Waard hebben we het kraanwater van de Beerenplaat. Goed drinkbaar en zonder chloor, nu alleen nog aanwennen dat ik de whisky moet aanlengen :gnif

BTW en weer ontopic
Ik zag dat we aardig op een lijn zaten met de tasting, vanille, boterbabbellaars en peper!
0 x
Afbeelding

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 16 Okt 2012, 20:12

Verbaast me eerlijk gezegd niet, dailuaine was nu niet mijn eerste gedacht maar deze ligt idd wel in die lijn.

Kennelijk ben ik in deze groep bij een erg kleine minderheid van mensen die echt afknappen op het bittere
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-2”