HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Onze tweede "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 01 Nov 2012, 19:55

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
1
6%
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
2
12%
Afbeelding - 76-80
3
18%
Afbeelding - 81-85
6
35%
Afbeelding - 86-90
5
29%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 17

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 22 Okt 2012, 21:24

ik vind het vooral leuk als je Johan zijn reacties leest, ik dacht toch wel meteen, bij die smaak, nope, niet voor Johan ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 22 Okt 2012, 21:40

totalatool schreef:
jonker8011 schreef:Wat denken jullie?

Zo negatief is het gemiddelde toch niet? Er zijn zelfs mensen die dit de lekkerste vonden!
Ik ga alles nog eens nalezen en de gemene delers zoeken.

Edit: Laat ik er voor de lol, gezien sommige notities, dan eens een glaasje Buffalo Trace bij nemen. :)


Ik heb er een Buffalo Trace, een Hedonism en een Laddie 22 naast gehad, omdat ik er maar niet uitkwam. Ik was er bijna zeker van dat ik dit al eens had geproefd. Als ik een Hibiki 17yo nog had gehad zou die ook nog ingeschonken zijn hahaha. Iets zegt mij dat het geen single malt is, maar Piet verrast toch elke keer weer met de samples. Wacht nog steeds op de moeilijke hint... ;)
0 x

OJH
Senior
Senior
Berichten: 349
Lid geworden op: 23 Dec 2010, 08:46

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Ongelezen berichtdoor OJH » 22 Okt 2012, 21:47

van mij dit keer geen notities, ben aan het verhuizen, te druk te moe.
Nu wel in het glas omdat het zo leuker is om de discussie te lezen en mee te doen.

Heb niet het idee dat het een bourbon is, maar een middel oude grain zou zomaar kunnen die zoetheid, vanille en het fruit en tegelijk wat lichts doen me er wel aan denken. Vind het in ieder geval lekker mooie keuze Piet :goedgedaan
0 x

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 22 Okt 2012, 21:53

Een verbindend element is, zou gauw bekeken, dat veel deelnemers vonden dat de smaak de belofte van de neus niet echt waar maakt. Daar ben ik het mee eens. Het exacte alcoholpercentage is nu nog niet bekend, maar ik denk dat deze op of tegen de 40% zit en daarmee wat body mist.

Een zeer intrigerende geur in ieder geval.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 22 Okt 2012, 21:55

turfsmurf schreef:Een verbindend element is, zou gauw bekeken, dat veel deelnemers vonden dat de smaak de belofte van de neus niet echt waar maakt. Daar ben ik het mee eens. Het exacte alcoholpercentage is nu nog niet bekend, maar ik denk dat deze op of tegen de 40% zit en daarmee wat body mist.

Een zeer intrigerende geur in ieder geval.


zelfs een stukje de waxiness van een Clynelish, om eerlijk te zijn, maar net niet goed genoeg ;)

edit: allee, ik bedoel, niet ivgl met de Clynelish waarmee ik hem vergeleek (die van de Bonding dram, die ik later op de avond had). Neus was niet mis, maar voor mij zat er een 'geurtje' aan. Smaak inderdaad niet vol genoeg voor mij, te 'simpel' zoals Bwhisky het schreef (ivm die volheid dan)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Okt 2012, 22:00

Volgens mij zijn dit de vier grootste gemene delers:

- bitter(tje)
- sandalhout/zoethout/Engels drop+hout
- kruidig/kruiden/kruidnagel en peper
- honing

Verder wordt er enkele keren gedacht aan bourbon. De anderen lijken ongeveer fifty fifty verdeeld over de vraag of het bourbon- of sherryrijping is, hoewel er ook drie keer rum genoemd is.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 22 Okt 2012, 22:03

of inderdaad misschien een single malt, maar dan een te sterk bourbonvat voor mij? Te lage alcohol?

aanvullend, dit is wel de eerste waar zo nadrukkelijk door sommige mensen Bourbon wordt genoemd...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
brebe
Senior
Senior
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 Mar 2012, 09:48
Locatie: Zwolle

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Ongelezen berichtdoor brebe » 22 Okt 2012, 22:06

Ben ik nou de enige die de alcohol zo hoog heeft ingeschat?
Nou ja, dat stigma zal me eeuwig bijblijven. Niks aan te doen. :Cry
En ik vind overigens dat er hier en daar wel overeenstemming is over deelonderwerpen. En de gemiddelde score zal niet slechter zijn dan bij de vorige samples. Ongeveer.
Ik heb me vermaakt. De hulpeloosheid die je voelt bij een blind tasting. De euforie die voelt als tenminste 1 ander hetzelfde heeft geroken, geproefd of gezegd. :duimop
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Okt 2012, 22:33

Piet schreef:
brebe schreef:Eén dag langer en we hadden een fruitmand voor je gekocht.

Een fruitmand was namelijk het eerste waaraan ik dacht toen ik deze neuzelde :smullen (kep geen neusje!)

Dat was waar ik ook aan dacht!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 644
Lid geworden op: 05 Dec 2011, 17:10
Locatie: Leeuwarden

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 22 Okt 2012, 22:36

Tja, gezien de reacties kan het toch bijna niet anders of dit is een bourbon, of in ieder geval een whisky gerijpt op bourbon vaten?
Een Japanner is het, volgens mij, niet. Althans, de Japanners die ik heb mogen proeven smaakten toch wat anders dan deze.
Maar goed, ik twijfel nog wel. Want de FR Single Barrel is veel...ja, hoe zal ik het zeggen...directer, voller, zoeter. Heeft van alles meer. Dat kan natuurlijk ook weer aan het alcohol percentage liggen. Maar goed, er zitten bepaalde kenmerken in bourbon die ik ook in deze sample terug vond.

Geen onaangename whisky, maar uit deze reeks één van de mindere.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Ongelezen berichtdoor Matti » 22 Okt 2012, 23:10

JayDie schreef:
Piet schreef:
brebe schreef:Eén dag langer en we hadden een fruitmand voor je gekocht.

Een fruitmand was namelijk het eerste waaraan ik dacht toen ik deze neuzelde :smullen (kep geen neusje!)

Dat was waar ik ook aan dacht!

Ik ook dus :) Wat ontzettend vreemd dat de neus zó verschillend wordt geroken! Je kan een lijn trekken tussen de mensen die hem zoet en fruitig vinden en het andere kamp wat meer in de hoek droog, graan en hout zit... heel typisch.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 22 Okt 2012, 23:28

Matti schreef:Ik ook dus :) Wat ontzettend vreemd dat de neus zó verschillend wordt geroken! Je kan een lijn trekken tussen de mensen die hem zoet en fruitig vinden en het andere kamp wat meer in de hoek droog, graan en hout zit... heel typisch.


Nou dan zit ik mooi in het midden, want ik noemde alle 5. Toch denk ik dat het geen bourbon is. Ik twijfelde (vandaar dat ik bourbons ernaast heb gezet), maar ik miste toch iets specifieks dat ik altijd in bourbons denk te ruiken maar nooit zo goed kan omschrijven. Dat beetje benzine achtige (maar dan niet perse met de negatieve associatie daarbij). Ik ga voor een blend of graanwhisky.

PS
Ik heb trouwens een paar tellen gedacht ook iets groenteachtigs te ruiken (bloemkool???), maar het bleef niet hangen en ik kon het echt niet thuis brengen. Iemand anders die dit met terugwerkende kracht ook had?
0 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 22 Okt 2012, 23:42

Groente? Ja, iets grassigs, vanuit de landbouw, kool kan perfect hoor. Een beetje stank, maar niet wat ik met aangenaam associeer wat mij betreft. Je kan perfect gelijk hebben ivm die blend of zo. Het is in ieder geval niet wat ik gewend ben, dus daarom dat ik meteen aan bourbon dacht. Gelijkt echt in de verte wat op die Kentucky bourbon van sample I, maar dan beter ;)
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 22 Okt 2012, 23:48

Yapi schreef:ik vind het vooral leuk als je Johan zijn reacties leest, ik dacht toch wel meteen, bij die smaak, nope, niet voor Johan ;)

Haha, inderdaad. ECHT niks voor mij. Bah, die bittere zeepsmaak vond ik maar niks. En ik heb dan nog de helft van het sample over. Dat wordt binnen gieten met de ogen dicht en ingehouden adem, vrees ik.
Ik vind het wel grappig dat jij mijn smaak al redelijk goed begint te kennen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 22 Okt 2012, 23:56

johan brugge schreef:
Yapi schreef:ik vind het vooral leuk als je Johan zijn reacties leest, ik dacht toch wel meteen, bij die smaak, nope, niet voor Johan ;)

Haha, inderdaad. ECHT niks voor mij. Bah, die bittere zeepsmaak vond ik maar niks. En ik heb dan nog de helft van het sample over. Dat wordt binnen gieten met de ogen dicht en ingehouden adem, vrees ik.
Ik vind het wel grappig dat jij mijn smaak al redelijk goed begint te kennen.


jaaah, maar onze review scheelt ook niet zoveel. We houden misschien beiden van iets anders, maar zoveel scheelt het niet, maar we hebben allebei 1 ding zeker niet zo graag :lol:

edit: wij zijn de enige 2 die het woordje zeep gebruiken? De enige propere jongens? ;)
0 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-2”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast