De eerste distilleerderij die destijds elektrisch licht kreeg! De eerste Single Malt OB expressie kwam pas in 1992 op de markt. En ook voor deze single malt geldt dat bijna de gehele productie verdwijnt in Johnnie Walker blends.
Een aparte fles, lang en slank met een evenzo lange en slanke hals en een extra dikke bodem.
Teaninich 1984, 22yo
Bottler Secret Treasures
Secret Treasures is een merk van Haromex
Vintage: 15.11.1984, Bottled 09.2007
Cask no. 5950 Number of bottles 774
Strength 43.0 % Vol.
Helaas alleen een proefnotitie van de bottelaar:
Kleur: barnsteen
Geur: krachtig met zoete hints van sherry
Smaak: uitgesproken fruitig met tonen van zout noten en gedroogde abrikozen, sherry en witte peper
Afdronk: lang met tonen van chocolade
Wederom, bij gebrek aan beter, mijn proefnotitie:
Uiterlijk: Donker goud met amberkleurige teint, hangt gemiddeld aan. Nagenoeg als #3.
Geur: Vrij uitbundig fris-zoet en niet prikkelend. Bloemen maar vooral een mandje Zuidvruchten (nectarine, mango, banaan, abrikoos) maar ook rozijnen en acasia-honing (munt), marmelade met heel subtiel hout en meer.... Snuffel, snuffel, houtskoolas, hars.
Smaak/Afdronk: Hele zachte, wat dunne, binnenkomst die langzaamaan pas filmend en opwekkend wordt met nectarine (perzik, pruim) en gember (zoet) peperig, een beetje zilt en nauwelijks bitter (chocola). Blijft dan lang in de mond talmen als vers fruit met weer subtiel houttonen en zelfs iets zurigs.
Een makkelijke doordrinker om zeker ook lang aan te snuffelen. Mijn score 84. Jammer want met 46% was dit echt beter geweest.
__________________________________________________________________________________________________
Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.
Houthum
Kleur: Koper
Esters rood fruit, citrus, sandalhout
Phenols Nauwelijks
Aldehydes heide, natte turf/veen
Sweet vanille, perzik, sinaasappel
Cereals muesli
Oils hazelnoot
Woods conifeer
Wine port, bruine rum
Smaak:
Esters bramen, bittere chocolade
Phenols heel licht peaty, kicht rokerig
Aldehydes
Sweet Jasmijnhoning
Cereals geroosterd brood
Oils gebrande roomboterjus
Woods Druivenrank
Mooie, gelaagde whisky
Cijfer: 88 Amrut?
jonker8011
Bruingoud, ziet er uit alsof hij iets ouder is, met een normaal alcoholgehalte. Dit is mijn favoriet van de hele rij.
Neus: Heel overweldigend, met zoethout, zaagsel en aardbei, superinteressant. Na wat water ontwikkelt de neus zich richting bloemen, vooral lavendel.
Smaak: Aardebei zit er goed in, met ondertonen van citrus. Er zit wat vanille en kaneel in, met licht eiken en honingzoetheid.
Finish: bijna perfect. Er blijft nog een klein zoetje achter, waardoor het zoethout en eiken meer naar de voorgrond komen.
Dit is mijn favoriet, en ik zou me kunnen indenken dat het om een oudere Aberlour gaat.
90/100
BWhisky
Referentiedram : Dailuaine 99-11 DoD for IWS
C: Tussen goud en amber
N: Alweer een goeie neus. Zoet, vanille, licht graan, iets gebrand maar niet overheersend, volle neus. Iets leder/humus/aards. In de verte en na verloop van tijd begint er donker fruit door te komen… begint zelfs de overhand te nemen. Lekker!
T: Ai, waterig/weinig body. Zeker naast die Dailuaine van sample 4. Teleurstellend na een toch wel bovengemiddelde neus. Smaak is vooral dat donker fruit, zoet, licht malty en hout. Niet slecht maar ik heb liever een whisky die voller is.
F: Valt snel weg, door het gebrek aan body stelt hij ook hier wat teleur.
Conclusie/Gok: Een whisky die veelbelovend begon maar op body en finish teleurstelt. De smaak zit wel goed maar ik heb, zoals gezegd liever iets vollers. Ik denk (alweer) aan een Glenfarclas , Glendronach of Benriach op 40/43%. Jammer dat die Glenfiddich 15 Solera op is, had hem hier graag eens naast gedronken om te vergelijken.
Matti
Uiterlijk: goud-geel richting amber, plakt behoorlijk aan het glas maar de bellentest zegt weinig alcohol...
Geur: Mijn allereerste associatie als ik aan het flesje ruik is rum, maar na uitschenken ontvouwt zich een ware fruitmand gevuld met banaan, druiven, tropisch en rood fruit. Mierzoet is hij in eerste instantie, maar dat trekt snel weg. Na een tijdje denk ik een spoortje rook te kunnen onderscheiden en met wat water ook vanille en melkchocola. wow.
Smaak: De smaak is voor een beetje een anti-climax na het bombardement van de neus: abrikoos, lichte rook, graan en vanille, sinaasappel. Allen vrij subtiel en met mate. Met water wordt hij licht peperig.
Afdronk: Voor het eerst proef ik eikenhout, en (bij beide keren proeven) rabarber (that's a first). Later weer wat rook, sultana's en een beetje bijenwas aan het eind.
Op basis van smaak en belletjes denk ik dat dit een whisky is van rond de 43%. Het hevige fruit zou kunnen wijzen op een sherryvat, maar ik denk eerder aan een wijnfinish (misschien sauternes?). Leeftijd, tja, misschien 15? Aannemende dat het een finish is gok is Benriach als distillery. Teruglezend zou het ook best een Japanner kunnen zijn...
Ik vind de neus erg lekker en evoluerend in het glas, maar de belofte wordt niet helemaal ingelost door de smaak en finish, dus:
Score: 82
turfsmurf
1e geurindruk net geopend flesje: conifeer, sandalhout, stroop, beetje pepermunt. De geur heeft wel wat weg van een Highland Park.
Uiterlijk: amber, maar dan een tikje donkerder richting hazelnootbruin.
Geur: druiven(?), lichte sherry. Een heel klein beetje munt. Een reepje stopverf. Vers geboend hout. Later komt de hartige kant van de sherry los. Ik kan hier aan blijven snuffelen, maar hij moet toch geproefd worden dus op naar de
Smaak: zoethout, speculaas, gevulde koek. Hij prikkelt licht op de tong maar brandt niet. Leker verwarmend. Later wat sandalhout en potpourri. Nog wat later komen er sinaasappelschillen bij kijken en een heel klein beetje rozemarijn. Het zoete blijft lekker aan de zijkant van tong en wangen plakken.
Afdronk: De afdronk is gemiddeld lang maar lekker kruidig, de speculaas van de smaak strekt zich lekker uit in de finish met een beetje zwarte peper er bij. Ook een piepklein beetje was. Zoethout in de smaak wordt drop in de afdronk. Proef ik nou een piepklein beetje rook in de afdronk? Misschien zijn mijn smaakpapillen wel een beetje aan het hallucineren.
Cijfer: 88.
Opmerkingen: wat een lekkere dram! Zo een waarvan het jammer is als ie op is. Mooi in balans. Niets overheerst. De sherry niet, de droogheid niet, de prikkeligheid niet. Ik zou hem aanschaffen. Goh, nu ik hem op hem bedenk ik mij dat ik niet eens water heb toegevoegd. Niet nodig dus blijkbaar.
-- gokwerk --
Na een paar minuten proeven ging er bij mij een lampje branden. Ik meende deze al een keer eerder geproefd te hebben op een proeverij met alleen Longmorns. Zou het? Weet je wat, ik ga er gewoon voor. No pain, no gain. No guts, no glory. No woman, no cry. Etc..
Distillery: Longmorn, gebotteld door Gordon & MacPhail.
Vatsoort: Sherry, first- en refill.
Percentage: 40%
Leeftijd: 12
whatnol
De eerste 4 samples heb ik mooie whiskies in mijn glas gehad.
Deze valt mij echter tegen door een volledig gebrek aan power.
De 40% abv waar deze waarschijnlijk op gebotteld is doet hem voor mij compleet de das om.
De neus was wel aangenaam maar de smaak en de afdronk komt er voor mij totaal niet uit.
Gelukkig de nacht van de popmuziek op de achtergrond en mijn whiskykast voor mijn neus.
Soundwave
Daar gaan we, sample nummer 5 alweer. Gisteren iets te veel gedronken en gerookt, dus zal weer pittig worden
Neus: In het flesje: Zoet, honing vanille, beetje cliché aan het worden, maar dat is overduidelijk.
In het glas allemaal iets minder, licht engels drop, beetje hout, wat stoffig droog gras en een klein leertje. Verder ontdek ik vandaag niet veel verschillende dingen. Niks spannends zoals bij de voorgaande samples. Maar ja, ik zet er voor de grap een Buffalo Trace naast (even de bourbon kenmerken checken) en een Laddie 22 en ik moet bekennen dat het vandaag allemaal op elkaar lijkt, oeps...
Smaak/afdronk: lekker, eerst beetje droog, dan gevolgd door honingdrop (zoet en zout), finish alleen een beetje bitter.
Misschien komt het door de Laddie die ik er naast heb gezet, maar dit zou er zomaar ook eentje kunnen zijn, alleen dan veel jonger.
Eventjes later....
Maar even het glas opzij gezet en wat meer tijd gegeven. Gras en leer zijn verdwenen (misschien invloed geweest van glas dat ik in de lucht heb laten drogen na het omspoelen?). Nu iets meer tropisch fruit, caramel, hazelnoot, bruine suiker en graan. Hebben we soms met een (goede) blend te maken misschien? Ik kom er echt niet uit vandaag.
Conclusie:
Prima whisky, eentje die zonder meer in mijn kast zou kunnen staan, omdat het gewoon goed is, maar het heeft niet de spannende en bijzondere kenmerken die eerdere samples tijdens deze VBT wel hadden. Iets zegt mij dat ik deze whisky wel eens geproefd of zelfs gehad heb, maar welke? Misschien dat ik morgen voor 20:00 nog wel iets na stuur.
I_SPEY
Kleur : licht geel
Neus(zw) : het begin is droog, erg droog, vettig, mouterig, heel licht fruitig en 'n scheutje sherry?
Neus(mw) : droog, vettig.
Smaak(zw): droog, bitter, plakkerig, beetje hout
Smaak(mw): bitter als boven, maar ietsjes beter, érg (ik bedoel dus té) droog, maar het beetje sherry is totaal verdwenen.
Finish : wat mij betreft zit er geen finish in deze whisky!
Opm. : niet mijn ding!
Pnt: ??
Ps., hoop, dat deze whisky niet al te veel gekost heeft!
Ter aanvulling!
Ik denk, dat het antwoord op dit sample 'n Compass Box Hedonism is!
liefmans
Zoals zo velen geplaagd door een verkoudheid, momenteel nog in de beginnende fase dus zou ik nog wel wat smaak en geur moeten ervaren.
Al tijdens de referentiedram beginnen de problemen al, geur voldoet aan de verwachtingen hoewel er wel veel harder gesnoven moet worden maar heb toch wel een typische bijsmaak tijdens het proeven (klein laagje achter in de keel zal hier wel iets mee te maken hebben).
Kleur doet al een paar alarmbelletjes afgaan, ongeveer dezelfde kleur als de Daiulaine en bijgevolg ook een kleur die in mijn boekje geassocieerd wordt mets sherry-vaten, gaat dit hetzelfde soort sherry zijn als nr4 of toch helemaal anders of misschien toch een ander vat...
Hmm, duidelijk een andere geur dan de 4, eerder kruidig van het hout dan een "sherry"geur, wel een flinke prikkel in de neus. Smaak en nasmaak doet me erg denken aan Glenfarclas, hoewel ik deze zeker nog eens zou moeten proberen zonder een neus die dreigt te verstoppen en dat "heerlijk"smakend laagje in mijn keel, gelukkig gaf dit sample genoeg smaak om die smaak een tijdje te verdrijven.
Waarschijnlijk de langste notities die ik al geschreven heb voor deze blind tasting en dat op de dag dat het tasten het slechtste ging.
Yapi Bart
Flesje open... sh..! Okee, geen vooroordelen, Bart. Proberen ruiken en proeven, probeer dat beetje munt weg te denken... Bourbon neus. Beetje grassig, van de mindere soort. Jammer genoeg een beetje de Kentucky bourbon van sample I, al is deze minder ‘uitgesproken’, wat wel in zijn voordeel spreekt. Dju, het lukt me niet met de neus... niet waar ik zin in had vanavond.
Smaak. Mja, niet slecht, had erger verwacht. Vanille, bourbon ja, munt, beetje fruit, beetje zeep wel. Moet denken aan de woorden van Piet, “voor elk wat wils” en ik geef de dram met plezier door aan mijn vrouw, die deze erg lekker vindt en gemakkelijk drinkbaar... ik denk ondertussen heerlijk vooruit aan wat ik nog vanavond kan drinken. Nee, niet helemaal mijn ding. Tegelijk, eerlijkheidshalve vind ik hem wel behoorlijk goed gemaakt qua smaakbalans, subtiel toch, en daarom zou ik nog tussen de 75 en 79 scoren. Als ik dan toch iets Bourbon – als het dat al is - in de kast zou moeten hebben, zou het deze wel mogen zijn, vanwege een gemakkelijke "verteerbaarheid", maar ik zou hem waarschijnlijk maar weinig open trekken. Maar of ie er komt... nope, genieten moet elke dag.
Dr.Nose
Uiterlijk: Koper
Geur: In eerste instantie scherp, zéér geparfumeerd (bloemig) en wijnachtige tonen. De geur heeft oudere kenmerken, zoals een stoffige boekenkast en een muffige kelder! Daarnaast ruik ik (geroosterd) hout en een geur dat mij doet denken aan kruidnagel. Naarmate het glas langer staat, neemt de scherpte duidelijk af.
Smaak: Houttonen (klein bittertje) en wat zoethout. De smaak heeft minder scherpte dan de neus, waardoor de geschatte ABV van ±46% teruggaat naar ±43%.
Afdronk: Middellang, opnieuw houttonen en wat peperig.
In één zin: Direct aangenaam door de mooie geparfumeerde geur.
Score: 89 pnt.
• Soort whisk(e)y: Single malt
• Alcohol percentage: ± 43%
• Land van herkomst: Schotland
• Regio van herkomst: Islay
• Distilleerderij/merk: Bunnahabhain
• Leeftijd: ±30 jaar
• Gebruikte vat type: Refill-sherry
Commentaar: Een geweldige (oude) geur…Ik houd hiervan!
brebe
Kleur: tussen goudgeel en amber in. Precies de kleur van mijn tafel, daar moet ik de volgende keer rekening mee houden
Geur: het komt binnen met iets van aarde, mos, schimmel (leve de herfst!), daarna ruik ik bloemen. Na verloop van tijd meer zoet. Ik denk aan een rumfinish.
Smaak: fruit, iets bitters. Met wat water komt er meer vrij, maar het blijft pittig. Ik proef weer bloemen, zoete tonen, en op het eind denk ik toch wat rokerigs te proeven.
Percentage: 52,1%
leeftijd: 16 jaar.
Over afkomst ga ik me niet uitlaten.
Ik vind hem wel lekker, zeker met water. Na een half sample zet ik hem op 83
JayDie
Hiervoor had ik een Jameson Signature Reserve op
Glas: Glencairn. Belletjes zijn klein, blijven best lang voor mijn doen. Dikke tranen
Kleur: Donkergoud, ochtendurine
Neus: Vanille, gelijk doet het me denken aan Bourbon, maar dat vervaagt later. Iets waar ik geen term aan kan verbinden, richting potloodslijpsel, houtzagerij, hardhout. Kruiden, maar welke... komt me bekend voor, kan het moeilijk benoemen. Kaneel? Nootmuskaat? Honing, dennenhout, gele bloemen (die je binnen in een vaas zet), iets mint
Smaak: Moutig, later niet meer, iets vettig, fruit, zacht, vol
Afdronk: vloeibaar fruitmandje, vanille, asperges
Comment: Allereerst dacht ik aan een bourbon. Nee, dat is het niet. Tomatin? Lekker!!!
jpvdw
Kleur: motorolie
Neus: Is dit nu hout wat in ruik. Met water iets zoeter.
Smaak: Plat. Toffee, hout, boterig?
Nasmaak: aangenaam, niet scherp, snel weg.
Oordeel: Te makkelijk wegdrinkend. Niet vies.
Een Lowlander op zo'n 43%
totalatool
Uiterlijk: Kleur chestnutoloroso sherry. Met een zeer klein verschil de donkerste van de zes samples. Vrij dikke, wijd gespatieerde tranen die matig plakken.
Geur: Zoethout en vers gemaaid gras, of meer iets dat me doet denken aan vers gesnoeide takken. Kruidig. Iets rood fruit. Klein beetje wax.
Smaak: Rond, beetje olieachtig mondgevoel. Zoete binnenkomst. Eerst vluchtig rood fruit, daarna snel richting het zoethout en iets kruidigs. Pepertje, zweem van ijzer. Eindigt in peperkoek.
Wordt wat bitter met water.
Afdronk: Meer zoethout en peperkoek. Blijft lang hangen. De afdronk werd erg bitter bij toevoegen van water.
Conclusie: Ik had veel moeite er iets uit te halen dat me echt een bepaalde richting op duwde. Ik heb gedacht aan Bruichladdich van een jaar of 18, aan een Japanner (vanwege het aparte hout, maar geen Yamazaki), of aan iets dat ik nog niet ken, zoals een Glencadam. Ik kom dus niet veel verder dan iets als dit: malt, 46%, bourbongerijpt, 18yo.
Enfintalk
Op kleur zou je denken een sherry vat of anders toch wel een oudere op Bourbon. In de geur wat rode vruchten en noten en wat hout. Weinig smaak en in de afdronk primeren noten en hout wat mogelijk op een oudere bourbon zou kunnen wijzen. Geen idee wat het is maar tot nu toe misschien wel de minste van de reeks.
eRJe
Uiterlijk: amber
Geur: sherrytonen, zoet, honig, rozijnen
Smaak: sherrytonen, licht parfum, licht mout, citrus
Afdronk: licht droog, licht mout, citrus
In één zin: Een lekkere whisky voor een doorsnee avond
Score: 82
edwinedje Edwin
Uiterlijk:
Ook deze sample zit weer in de lichte hoek. Het tweede flesje
Er onstaan snelle tranen na het ronddraaien in het glas.
Geur:
Lijmgeur?
Smaak:
1e zit: Onaangenaam
2e zit: Onaangenaam Roept een beetje (maag)zuur op...
De vorige keren dat ik dit had was met een Blend (Chivas / Grant's)
Afdronk:
Beide keren: Onaangenaam
In één zin: Neuh.
Score: Gaat hem niet worden.
andre8x8
Kleur: Goud geel
Geur: Heel zoet, honing, waar heb ik deze eerder geroken?
Smaak: Heeft geen water nodig, lekker zacht, te kruidig voor een bourbon.
Naast de Bushmills Millennium Malt geproefd. Sample 5 is voller van smaak, maar veel overeenkomsten.
Alcohol 50% of hoger.
Afdronk: Lekker warm en zacht.
Score: 87 punten
Qua reuk denk je gelijk aan een bourbon, maar de smaak wijst me naar een Ier.
Ik gok op een Bushmills Malt van een jaar of 25 oud.
Mocht ik er helemaal naast zitten, ik ben nog herstellende van een lichte griep
GJR
Weer een notitie net op het nippertje, blijft lastig plannen...
Kleur : Amber
Alcohol : 40%
Streek : Speyside
Leeftijd : 12 yo
Neus : Eerst vrij bourbonachtig zoet met vanille en veel fruit (banaan, passievrucht, ananas), iets lijmig (toch een grain ? Nuh geloof ik niet). Daarna zachter met nog meer fruit, perzik, mandarijn en iets van houtkruiden (kruidnagel/nootmuskaat)
Smaak: Voortzetting van de neus, honingzoetheid, veel soorten fruit, sherry, iets balsemico azijn. Voelt jongig en ook heel bekend.
FInish : Meer houttonen, ook wat ontbijtgranen en hazelnoten. Honingzoetheid blijft, iets bitter in de nadronk (verwacht sherry finish).
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik deze ken of zelfs in de kast heb staan, maar lukt me niet te benoemen. Zal toch eens moeten gaan proeven met een referentiedram, maar ja welke daarvoor te kiezen ..... Vind deze aangenaam drinkbaar, passend ook wel bij het uitzonderlijk warme weer van vandaag. Rond 80 punten zo als eerste indruk.
ElwinB
Uiterlijk: Goudgeel
Geur: Fruitig, zoet, zacht, niet scherp, bourbon-achtig
Smaak: Wederom zacht en fruitig, licht zoet, beetje een 'dikkig/vettig' mondgevoel, ook weer duidelijk die bourbon-smaak. Lang niet zo nadrukkelijk als ik er een Four Roses Single Barrel naast drink, maar voor mij toch onmiskenbaar aanwezig. Verder niet bijzonder spannend.
Afdronk: Gemiddelde afdronk waar het zoetige blijft hangen.
Conclusie: Ja, misschien zit ik er he-le-maal naast, maar volgens mij is dit een bourbon. Of is dit zo'n klassiek geval dat als je eenmaal iets in je hoofd hebt, je daar volledig van overtuigd bent, maar je je in feite afsluit voor andere smaken of geuren?
Als ik de FR Single Barrel ernaast drink hebben ze naar mijn mening wel overeenkomsten. Maar de FR is veel zoeter en scherper. Dit gaat meer richting de Jack Daniels Gentleman Jack.
Ik ben er inmiddels wel achter dat ik geen bourbon liefhebber ben, maar deze whisky(of whiskey?) kan ik wel appreciëren. Ha! Zul je zien dat ik er vollédig naast zit en het totaal geen bourbon is.
Score: 78
PS. Ik heb mijn vriendin ook een slokje laten ruiken en proeven. Zij heeft naar eigen zeggen echt een neus voor bourbon, want als ze íets niet lekker vindt...
Nou, ze was vrij positief over deze sample en toen ik haar achteraf vertelde wat mijn bevindingen waren, keek ze me vol ongeloof aan. Ja, dan ga ik natuurlijk gelijk twijfelen.
Dus: kom maar op met de onthulling.
johan brugge
Neus: Wow, dat was mijn eerste gedachte. Lekker, zoet, fruitig etc.
Smaak: Aanvankelijk idem dito als bij de geur, maar dat kwam er die golf van bitterheid, gevolgd door iets dat mij niet aanstond. Kweeniewat, maar het deed mij net iets teveel denken aan die bourbon van de vorige tasting. Na toevoeging van water werd het effect zelfs nog versterkt. Nope, dit is niets voor mij.
Afdronk: erg droog, zeepachtig.
Nee, dit vind ik niets. Jammer, want in het begin vond ik hem wel lekker.
Plaatshouder bericht voor de panel-proefnotities (graag via PB aan Peat) en de onthulling.
Tevens wordt in dit onderwerp de discussie gevoerd over dit sample zowel in de week van de sample-tasting als ná het demasqué. Datum tussen haakjes is de sluiting voor inzenden van je notities op Maandagavond 20:00.