HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-6 (29 okt)

Onze tweede "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 08 Nov 2012, 21:11

Afbeelding - Minder dan 56
1
5%
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
1
5%
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
3
16%
Afbeelding - 76-80
2
11%
Afbeelding - 81-85
8
42%
Afbeelding - 86-90
4
21%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 19

Peat
Site Admin
Site Admin

Re: HWF VBT-2: Sample-6: Het sample is onthuld

Ongelezen berichtdoor Peat » 30 Okt 2012, 19:08

*******************************************************************************************************************************
De inhoud van het sample is onthuld in het eerste bericht in dit onderwerp.

*******************************************************************************************************************************
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-6 (29 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Okt 2012, 19:09

Ik had al gevreesd voor een voortijdige onthulling :o

29 aug:
JayDie schreef:Twitter Tasting #CBTT2:
Compass Box Oak Cross en Compass Box Flaming Heart (release komende maand in Nederland). :dancing

Helaas had m'n sample Compass Box Hedonism de post niet overleefd :Cry

5 sept:
GJR schreef:Notities van de laatste Compass Box Twitter tasting bijwerken voor mijn blog.. dus opnieuw geproefde de Oak Cross, ....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 30 Okt 2012, 19:15

Potvolkoffie zeg! Zat ik er even niet ver naast met het een blend te noemen en te refereren naar The Great King street... van DE COMPASS BOX ;)

mooi, de rode draad is duidelijk, Piet ;)
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Okt 2012, 19:16

Uit HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-4
Soundwave schreef:...Trouwens, nog een gek ideetje he, maar ik heb tot nu toe van elk sample nog een laagje staan welke ik aan het einde nog eens allemaal de revue wilde laten passeren, maar ik begon ineens te denken dat sample 1,2 en misschien ook 4 erbij, best wel eens een heel mooi begin voor een 'living bottle' zou kunnen zijn. Hoe denken de overige panelleden hierover? Lijkt mij wel een bijzondere finale, de VBT-2 Blended Malt "Dabronlish".

Nu begrijp je waarom ik in elk geval niet gereageerd heb op dit voorstel 8-) heeft heel wat moete gekost, vooral toen je er een tweede keer op terugkwam :sst

Dat overigens los van het feit dat ik het zonde zou vinden, mede door de kleine volumes die je nog hebt.
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 30 Okt 2012, 19:32

Haha, de Oak Cross! Had enkele maanden terug een tasting van Compass Box waar deze onder andere ook tussen zat. Het toeval wil dat ik mijn glas omstootte van deze Oak Cross en dus niet echt ten volle heb kunnen proeven :)
Hoe dan ook, ik zou hem er niet meer uitgehaald hebben en de Oak Cross werd door mij toen ook als minste van de Compass Box tasting aangehaald... Zeker niet slecht maar de Spice Tree is véél beter :lekker

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 30 Okt 2012, 19:59

hahaha echt bizar! Ik heb gisteravond nog een tijdje op de Compass Box site gezeten voor informatie over de Flaming Heart 4th release en vorige week voor de Peat Monster. Wil beide namelijk graag een keer proberen en de score die Serge Valentin aan de Flaming Heart gaf maakte mij wel extra nieuwsgierig. Heb zelf de Hedonism en de filosofie van John Glaser/Compass Box spreekt mij wel heel erg aan. Geloof wel dat ze echt voor kwaliteit gaan.

Maarrrrrr nu wetende dat het hier om een vatting gaat, twijfel ik wel of ik deze nog in mijn VBT blend ga stoppen (als ik het al ga doen. De verleiding blijft groot).

Edit: Piet, ik snap nu pas goed wat je bedoelt. Eigenlijk is de Oak Cross al een beetje een VBT-2 blend. Ik zou er dan alleen een Brora aan toe voegen. Misschien een beetje zonde inderdaad, maar ook leuk om dan mijn blend naast de Oak Cross te zetten... hmzzz keuzes keuzes
0 x

brebe
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brebe » 30 Okt 2012, 20:32

toch een paar punten gescoord, die straal van 500 meter...
En vorige week dacht ik nog, of heb ik hardop gezegd?, dat een Compass Box een optie was voor de laatste. Nou ja, dit was mijn eerste Compass Box, en ga hier zeker meer van proeven. :Slainte
Mooie VBT geweest, hulde Piet!
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 30 Okt 2012, 21:49

Au, dat doet pijn. Ik heb zelf een Oak Cross staan, heb hem totaal niet herkend. Scheelt ook dat het niet mijn favoriete dram is. Vond deze wel érg subtiel. De verschillende releases verschillen onderling wel wat; tijdens de twitter tasting had ik mijn eigen Oak Cross naast het verkregen sample gezet en die verschilden! Vond de mijne lekkerder. Terug lezen van de notes die ik toen maakte van de nieuwe release komen wel enigsinds overeen met de huidige notes... pfieuwww! ;-)

Ik blijf erbij... - deze - niet mijn ding!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 30 Okt 2012, 21:51

Erg toffe ontknoping Piet! Nu is de rode draad inderdaad ineens bijzonder duidelijk! :goedgedaan
Ik denk dat ik het restant van dit zesde sample nu toch maar even bewaar voor wanneer ik hem eens kan vergelijken met de Spice Tree. Die wilde ik namelijk nog eens kopen, om hem weer met een Clynelish te vergelijken... leuk drieluik kan dat worden.
Jammer dat ik respectievelijk wegens verkoudheid en slechte planning sample 5 en 6 wat minder aandacht heb kunnen geven dan ik had gewild, maar gelukkig heb ik van alles nog zeker de helft over en kan ik ze later nog eens rustig een tweede of derde keer proeven.
Het was weer erg leuk en leerzaam. Ik kijk nu alweer uit naar HWF-VBT-3!
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Okt 2012, 22:30

JayDie schreef:Au, dat doet pijn. Ik heb zelf een Oak Cross staan, heb hem totaal niet herkend...

Maar heeft wellicht ook te maken met een gebrek aan een herkenbaar eigen karakter want dat is natuurlijk toch moeilijk bij een blend, ook al is het een blended malt. Dus dat kun je als een verzachtende factor zien ;)
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 30 Okt 2012, 23:34

Ik vond deze echt wel OK. Zoals ik al zei, geen topwhisky, maar een lekkere genietwhisky.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 30 Okt 2012, 23:52

Hmm... Dan zat ik er in ieder geval enigszins in de buurt :) Nee, dit wordt hem niet voor mij, weer een fles die van de verlanglijst af kan.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Okt 2012, 00:10

Het valt op dat er in de notities inderdaad meerdere malen melding is gemaakt van een blend.
Zou dat dan toch iets te maken hebben met het feit dat bij 3 whiskies staat "bijna de gehele productie verdwijnt in Johnnie Walker blends" en dat er 4 eigendom zijn van Diageo ?

Ik was ook bevreesd dat er na Clynelish, Dailuaine en Teaninich belletjes zouden gaan rinkelen richting de Oak Cross, maar dat is gelukkig rustig gebleven ;)
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Okt 2012, 08:22

Piet schreef:
JayDie schreef:Au, dat doet pijn. Ik heb zelf een Oak Cross staan, heb hem totaal niet herkend...

Maar heeft wellicht ook te maken met een gebrek aan een herkenbaar eigen karakter want dat is natuurlijk toch moeilijk bij een blend, ook al is het een blended malt. Dus dat kun je als een verzachtende factor zien ;)

Tijdens die tasting toen, vond ik de nieuwe expressie ook minder dan mijn expressie (ook nog oude verpakking die ik mooier vind dan deze nieuwe klassieke verpakking).

Er is me toen ook verteld dat men wisselt in het gebruik van vaten waardoor expressies onderling kunnen verschillen.

Referenties:
Foto verpakking: http://twitpic.com/aozj0t
https://twitter.com/JayDieNL/status/240873938488545281 > https://twitter.com/CompassBox/status/2 ... 2512308224
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 31 Okt 2012, 09:50

Goh een blend en van een bottelaar die wel weet hoe een lekkere blend te maken.
Deze blend is ook mooi gekozen als samenvatting van VBT-2. :goedgedaan

Ik had zelf niet voor niets Balblair gegokt. Ik heb namelijk naast deze dram een Balblair '89 gedronken en die leek er wel heel erg op. Ik denk dat ik weer eens te graag een verband wilde zien, of proeven eigenlijk.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-2”