HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Onze tweede "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 01 Nov 2012, 19:55

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
1
6%
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
2
12%
Afbeelding - 76-80
3
18%
Afbeelding - 81-85
6
35%
Afbeelding - 86-90
5
29%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 17

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-5 (22 okt)

Ongelezen berichtdoor totalatool » 23 Okt 2012, 21:30

Piet schreef:
totalatool schreef:Ontopic: wederom een forse verrassing. M'n eerste Teaninich, zoals de Brora m'n eerste Brora was.

En wellicht ook je eerste The Secret Treasures botteling 8-)

Absoluut. En ik denk dat het ook mijn eerste 1984'er was. Jammer dat dat jaar verder geen speciale waarde voor me heeft. ;)
0 x
Afbeelding

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 23 Okt 2012, 21:31

Leuk hoor een teaninich, eigenlijk lijkt hij wel op de flora en fauna expressie, da's de enige teaninich die ik heb staan. Heb bijna dezelfde proefnotities, alleen was deze wat ouder, en beter in balans. Erg gecharmeerd van deze whisky, en geen enkele last van het alcohol percentage. Als je deze bottled op 46% of hoger verliest hij wat van die bloemigheid en dat is precies de charme.

Ik ben het voor het eerst deze proeverij echt hartgrondig oneens met de andere proevers, die hem zwak vinden en rare dingen proeven als zeep en bitter en zelfs bourbon. Als je zo'n whisky zelf blind zo mooi vind, voelt het een beetje als de kleuterschool waar je van niemand met de traktor mag spelen :D
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 23 Okt 2012, 21:38

jonker8011 schreef:Ik ben het voor het eerst deze proeverij echt hartgrondig oneens met de andere proevers, die hem zwak vinden en rare dingen proeven als zeep en bitter en zelfs bourbon. Als je zo'n whisky zelf blind zo mooi vind, voelt het een beetje als de kleuterschool waar je van niemand met de traktor mag spelen :D

Zwak heb in elk geval ik hem zeker niet genoemd, ik gokte zelfs 3% hoger dan hij bleek te zijn. Het bittere trad bij mij ook alleen op met (in verhouding vrij veel) water in de laatste paar druppels. Wellicht had ik dat beter moeten doseren, maar hoe dan ook is bitter toch wel het meest genoemde kenmerk en dat kun je alleen al daarom niet zomaar afschrijven als onzin.

Wat me in elk geval dus het meest verraste was het feit dat het om een sherryvat gaat. Overigens zie ik dat ook niet terug in jouw notities, maar goed. :-P Dat het een malt was, dat was mij in elk geval nog wel duidelijk.
Hoe dan ook is het jammer dat ik vandaag een alcoholvrij dagje heb ingelast, want anders had ik denk ik nog wat ingeschonken.
0 x
Afbeelding

brebe
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brebe » 23 Okt 2012, 21:40

Tjsa, als ik hem nog eens proef heeft de rum wel iets van sherry.
En van het bittere kan ik wel chocola maken.
En laten we eerlijk zijn, ik had nog nooit van Teaninich gehoord, dus ver zat ik er niet naast toen ik zei dat ik geen idee had.
Kortom, ik ben best tevreden!
Piet, je legt de lat wel hoog mocht er ooit een derde VBT komen!
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 23 Okt 2012, 21:44

jonker8011 schreef:Leuk hoor een teaninich, eigenlijk lijkt hij wel op de flora en fauna expressie, da's de enige teaninich die ik heb staan. Heb bijna dezelfde proefnotities, alleen was deze wat ouder, en beter in balans. Erg gecharmeerd van deze whisky, en geen enkele last van het alcohol percentage. Als je deze bottled op 46% of hoger verliest hij wat van die bloemigheid en dat is precies de charme.

Ik ben het voor het eerst deze proeverij echt hartgrondig oneens met de andere proevers, die hem zwak vinden en rare dingen proeven als zeep en bitter en zelfs bourbon. Als je zo'n whisky zelf blind zo mooi vind, voelt het een beetje als de kleuterschool waar je van niemand met de traktor mag spelen :D

Moet je je niet van aantrekken, Jonker, je neemt gewoon die tractor en je speelt! Bedoeling is dat elkeen zijn mening geeft, en dat we daar respect voor hebben. Als je iets proeft, is het altijd beter van te delen. Als ik een zeepachtige afdronk proef, wat win ik daar dan bij om dat niet te 'durven' schrijven. Daarom IS het nog zo niet hé, gewoon iets wat 'mij' minder smaakt. Dat jij hem lekker vindt, zoveel te beter. Had erger geweest had werkelijk niemand hem lekker gevonden :lol:

Ik vond die Dailuane voorlopig de beste, maar zeker niet iedereen deelt die mening... het zal mij worst wezen ;)
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Okt 2012, 21:47

andre8x8 schreef:Maar er moet me toch iets van het hart:
43% is volgens de meesten te weinig, het zou minimaal 46% moeten zijn. Maar ook wordt geadviseerd om de whisky aan te lengen met water als het percentage aan de hoge kant zit. En ook dat je het beste een whisky kan "tasten" als het percentage rond de 40% ligt. ;)
Ra Ra ??

Om de meute voor te zijn: het is altijd beter de keuze te hebben, vind ik. Sommige whiskies worden op 40% vrij dun terwijl anderen er prima tegen kunnen. Sommige whiskies doe ik 3 druppels water bij, sommige 3 eetlepels. enz.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 23 Okt 2012, 21:55

Ik ben het hier zeker met Matti eens. Mocht het zo logisch zijn zou iedereen zijn whisky waarschijnlijk op 40% uitbrengen, het moet toch zijn dat een hoger percentage toch (vaak) tot een meerwaarde leidt.

Hangt een beetje samen ook met mijn vraag over de bottelaar. Ik hou er van een keuze te hebben, tegelijk ben ik wel steeds benieuwd hoe de bottelaar de desbetreffende dram "naakt" heeft bedoeld.
Dus vraag ik mij af of Haromex telkens drams uitkiest waarvan ze denken dat het aan 44% of lager het best tot zijn recht komt, of als het om een andere reden is waarom ze steeds op deze lage alcoholmanier lijken te bottelen.
0 x
Afbeelding

Dr.Nose
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dr.Nose » 23 Okt 2012, 22:51

Opnieuw een whisky die ik niet kende of überhaupt ooit geproefd heb....LEUK!!
0 x
Emiel

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 23 Okt 2012, 22:51

totalatool schreef:
Wat me in elk geval dus het meest verraste was het feit dat het om een sherryvat gaat. Overigens zie ik dat ook niet terug in jouw notities, maar goed. :-P Dat het een malt was, dat was mij in elk geval nog wel duidelijk.
Hoe dan ook is het jammer dat ik vandaag een alcoholvrij dagje heb ingelast, want anders had ik denk ik nog wat ingeschonken.

Same here,

lijkt me refill sherry, al dat rood fruit miste een beetje. Met wat goede wil kan ik de aardbei terug leiden naar het sherry vat, maar de kruiden en bloemen domineerden wat mij betreft. Duidelijk het hout dat de smaak bepaalt, en niet de eerdere inhoud....
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 23 Okt 2012, 23:24

Matti schreef:
andre8x8 schreef:Maar er moet me toch iets van het hart:
43% is volgens de meesten te weinig, het zou minimaal 46% moeten zijn. Maar ook wordt geadviseerd om de whisky aan te lengen met water als het percentage aan de hoge kant zit. En ook dat je het beste een whisky kan "tasten" als het percentage rond de 40% ligt. ;)
Ra Ra ??

Om de meute voor te zijn: het is altijd beter de keuze te hebben, vind ik. Sommige whiskies worden op 40% vrij dun terwijl anderen er prima tegen kunnen. Sommige whiskies doe ik 3 druppels water bij, sommige 3 eetlepels. enz.

Er zijn vele whisky's, die variëren tussen de 40% en 48/49% in de Wilson and Morgan range, Matthijs en bij sommige
is het zelfs aan te bevelen er 'n paar druppeltjes water bij te doen omdat je dan zo'n geweldige mooie smaak krijgt :smullen
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Okt 2012, 23:30

I_SPEY schreef:
Matti schreef:Om de meute voor te zijn: het is altijd beter de keuze te hebben, vind ik. Sommige whiskies worden op 40% vrij dun terwijl anderen er prima tegen kunnen. Sommige whiskies doe ik 3 druppels water bij, sommige 3 eetlepels. enz.

Er zijn vele whisky's, die variëren tussen de 40% en 48/49% in de Wilson and Morgan range, Matthijs en bij sommige
is het zelfs aan te bevelen er 'n paar druppeltjes water bij te doen omdat je dan zo'n geweldige mooie smaak krijgt :smullen

Volgens mij zijn we het met elkaar eens René :D (ik heb het natuurlijk niet over whiskies die op cask strength al een laag percentage zijn)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 24 Okt 2012, 01:15

En ook voor deze single malt geldt dat bijna de gehele productie verdwijnt in Johnnie Walker blends.

Ja sorry hoor, maar dan verbaast het mij niks dat ik die JW's ook helemaal niet lust.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 24 Okt 2012, 10:36

Zo, ik zat weer even goed scheef. Het percentage en vatsoort had ik dan wel weer ongeveer goed. Ik vond de sherry toch wel duidelijk vanwege de hartige toets (soep). Het lijkt mij wel een refillvat, want 22 jaar in een first-fill sherryvat lijkt mij toch wat straffers op te leveren.

Ik heb even door mijn proefnotitiearchief gegraven en ik heb twee 1-regelige notities van dit jaar geproefde Teaninich gevonden. Let wel, deze zijn geproefd op middagen/avonden waar nogal veel sterks de revue passeerde.

Teaninich 1982, 27y, Bladnoch Forum, 50.7%.
Notitie: "Euh? Apart doch smakelijk? Klein beetje waxy geloof ik ook."

Teaninich 1982, 28y, Edition Spirits, 49.5%
Notitie: "Bijzonder deze. Veel verschillende smaakjes, maar niet gemakkelijk. Best lekker."

Vooral die tweede klinkt ineens herkenbaar. Veel verschillende smaakjes, maar niet gemakkelijk. Best lekker vond ik deze sample #5 ook. Voor mij de lekkerste tot nu toe.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Kris
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kris » 24 Okt 2012, 16:36

Door onverwachte missie er niet toe kunnen komen om op tijd proefnotities in te sturen (jammer genoeg)

Ik vond deze een hele moeilijke, heel veel smaken die ik echt niet kon thuisbrengen. Niet slecht als doordrink dram, maar ook niet meer dan dat voor mij. Vooral de lage sterkte viel mij tegen (ik gokte op 40%), heb echt het gevoel dat er veel meer potentieel in schuil gaat als deze op een hoger percentage zou gebottled zijn.

Ik had nog nooit eerder iets van deze distillerij gedronken, en ben na deze dram ook niet echt geneigd :)
0 x
Afbeelding

bart54321
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor bart54321 » 28 Okt 2012, 07:54

Helaas niet mee kunnen doen aan de laatste tastings door ziekenhuis opname. Maar ik lees jullie bevindingen met grote interesse.
0 x

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-2”