HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-4 (15 okt)

Onze tweede "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 25 Okt 2012, 20:26

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
1
6%
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
2
12%
Afbeelding - 76-80
2
12%
Afbeelding - 81-85
3
18%
Afbeelding - 86-90
9
53%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 17

Piet
Moderator
Moderator

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-2: Sample-4 (15 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Okt 2012, 21:58

Soundwave schreef:Uiteraard, maar van iemand die streeft naar een score/beoordelingsmethode die ondanks persoonlijke smaak toch zo objectief mogelijk is, had ik deze reactie niet verwacht eigenlijk

Tsja, het is een lastige of vreemde combinatie waarmee ik zelf ook worstel en door het leven moet, maar naast purist, analiticus en quasi-Boeddhist (en niet te vergeten filosofisch ingesteld zelfverklaard miskend amateur-psychoanalyticus en nog zo wat zaken) ben ik toch vooral een levensgenieter waarvan Whisky maar één, echter niet onbelangrijk, aspect is :P

Ps: dat verschil in abv maakt voor mij de vergelijking tussen de 12yo en de 27yo dus ook lastig ... zeker omdat ik dan eigenlijk nog meer nodig heb.
Laatst gewijzigd door Piet op 16 Okt 2012, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ps
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 16 Okt 2012, 23:04

Soundwave schreef:Nou dan zal ik wel vloeken in de kerk en in deze zelf meer een Jim Murray aanhanger zijn. Proeven zonder toevoeging van wat dan ook. Zeker als het gaat om tot een soort objectieve score te komen (oh nee daar gaan we weer), is dit toch noodzakelijk? Niemand heeft hetzelfde water en voegt exact dezelfde hoeveelheid toe.

Overigens zag ik ook weer veel gelijkenissen Piet: boter, citrus, iets met kers en als één van de weinige ook kokos!

Niemand voegt inderdaad dezelfde hoeveelheid toe, maar dat hoeft ook niet! Ik denk zelf dat de hoogste objectiviteit die je kan verwachten een soort van interne consistentie binnen je eigen notities is. En ik heb als regel dat ik water toevoeg tot ik hem (voor mijn smaak) lekker vind (dit komt meestal zo rond de 40-45% uit, maar ook 30% en 60% komen voor). Ziehier: consistentie :? ;)

Je hebt natuurlijk gelijk als het gaat om notities van verschillende mensen met elkaar vergelijken, maar dan nog zou ik zijn voor een (voor iedereen gelijke) verdunning tot bijvoorbeeld 45%, omdat je dan simpelweg meer smaken kan oppikken en het verdovende effect van de alcohol minder is.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 16 Okt 2012, 23:25

Pfoeh, nou zoveel voeg ik zelden toe, dan kost het mij alleen maar meer moeite om nog iets te proeven, wat de geleerden ook zullen zeggen. ;)

Trouwens, nog een gek ideetje he, maar ik heb tot nu toe van elk sample nog een laagje staan welke ik aan het einde nog eens allemaal de revue wilde laten passeren, maar ik begon ineens te denken dat sample 1,2 en misschien ook 4 erbij, best wel eens een heel mooi begin voor een 'living bottle' zou kunnen zijn. Hoe denken de overige panelleden hierover? Lijkt mij wel een bijzondere finale, de VBT-2 Blended Malt "Dabronlish".
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Okt 2012, 00:15

I_SPEY schreef:
Yapi schreef: En nogmaals bedankt aan al die sponsors, dat maakt deze tasting echt wel erg bijzonder en smaakvol/ genietbaar voor de prijs!
Goed gesproken, Bart :)

Absoluut.

Die informatie houd ik ook zo lang mogelijk achter en doseer ik weloverwogen.
Heeft ook mede invloed gehad op de volgorde bepaling (en die extra bemoeilijkt) en is, in meer dan een opzicht, een sterke troef.

Dus, ja sponsors ga ik proberen er in te houden :goedgedaan
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Okt 2012, 09:04

Schiet mij maar lek, met m'n ABV beoordeling... :?

Héél toevallig heb ik van-de-week toen ik op de IWS website was zitten kijken naar deze botteling, eventueel om aan te schaffen. Echter... ik heb ook ooit de Highland Park Provenance for IWS aangeschaft welke me tegenviel en ook deze zal ik aan me voorbij laten gaan... :o

Gelukkig nog ca. 2cl over voor de 'Grand Finale', zal hem dan nog eens goed proeven en misschien dat ik alsnog besluit deze aan te schaffen 8-)

And now time for some peat!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Dr.Nose
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dr.Nose » 17 Okt 2012, 09:20

Geen één variant van de Dailuaine had ik nog eerder geproefd. Zo zie je maar dat een blind tasting voor veel doeleinde leuk en goed is...Je proeft anders (geconcentreerd) en je proeft weer WAT anders (een onbekende whisky).
Ik persoonlijk vond deze sample èrg geslaagd.

PS. Kleuren benoemen is lastig, maar volgens mij is ochtendurine wel hééél variabel ;)
0 x
Emiel

Deunemans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 17 Okt 2012, 09:26

Verdikke, dus toch 58,1% i.p.v. 58% ;) Wat mij erg verrast is de jonge leeftijd van deze whisky.

Bijzonder fraaie keus Piet, ik kan niet anders stellen dan dat we hele bijzondere samples voorgeschoteld krijgen. Bijzonder leuke line-up tot op heden.

Wat ik tevens ook leuk vind is dat ik merk dat ik langzaam maar zeker steeds beter word in het herkennen van bepaalde kenmerken, zowel neus als smaak. Maar het blijft een verdraaid lastig iets, het ontleden van whisky :)

Op naar sample 5!
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 17 Okt 2012, 09:31

Goh, een Dailuaine. Die had ik echt nooit geraden. Ik had ooit eerder 1 Dailuaine op en dat was een botteling voor 't Woest Genoegen. Die vond ik lekkerder. Deze whisky vond ik, ook na een tweede keer proeven, niet echt heel bijzonder. Als ik het zo lees had ik er misschien meer uit gehaald als ik het glas (veel) langer met rust had gelaten.

Wel een leuke en interessante keuze trouwens voor deze blind tasting. Die sponsoren bevallen mij wel. :D
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Okt 2012, 09:42

Dr.Nose schreef:PS. Kleuren benoemen is lastig, maar volgens mij is ochtendurine wel hééél variabel ;)

Ik vond die term ook wat minder smakelijk overkomen :vies
0 x

brebe
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brebe » 17 Okt 2012, 09:44

Ik vond het een geweldige dram. Het zal niet simpel zijn om hier een fles van te krijgen (zo niet onmogeljk), dus dat wordt een boeiende speurtocht naar iets vergelijkbaars. Gisteren nog even bij de slijter om de hoek geweest (Stroomberg) die ook weer veel flessen had staan waarvan ik dacht: die wil ik wel proeven. Kon me nog net inschrijven voor een proeverij volgende maand.
Maar terzake: ik heb een boel geuren en smaken gemist; gelukkig heb ik nog 3 cl over. Daar ga ik wel voor zitten.
Maar wel mijn favoriete sample. Goed gedaan Piet! :duimop
En leve de sponsors!
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 17 Okt 2012, 09:54

totalatool schreef:Ik moet er binnenkort nog eens voor gaan zitten om die drop/zoethout eruit te halen die velen roken en proefden.

Ik zal er wel m'n Dailuaine 16 Flora & Fauna voor opentrekken en dan een drieluik met m'n sample Dailuaine 1998/2011 vat 3391 voor 't Woest Genoegen 54,9% mee doen. Die laatste is gerijpt op bourbon, wat toch wel een mooie vergelijking zal opleveren denk ik. :D

turfsmurf schreef:Goh, een Dailuaine. Die had ik echt nooit geraden. Ik had ooit eerder 1 Dailuaine op en dat was een botteling voor 't Woest Genoegen. Die vond ik lekkerder.

Die voor 't Woest Genoegen is een bourbongerijpte en deze is sherry. Misschien verklaart dat al een deel van het waarom.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Okt 2012, 10:59

brebe schreef:Ik vond het een geweldige dram. Het zal niet simpel zijn om hier een fles van te krijgen (zo niet onmogeljk), dus dat wordt een boeiende speurtocht naar iets vergelijkbaars.

Er zijn hier genoeg IWS leden op het forum (te herkennen aan het icoontje hier rechts onder de naam / foto, indien het lid ook zijn nummer heeft ingevuld). Mocht je interesse hebben valt er vast wel iets te regelen!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

brebe
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brebe » 17 Okt 2012, 12:08

JayDie schreef:Er zijn hier genoeg IWS leden op het forum (te herkennen aan het icoontje hier rechts onder de naam / foto, indien het lid ook zijn nummer heeft ingevuld). Mocht je interesse hebben valt er vast wel iets te regelen!

Ik ben geïnteresseerd!
Ben nog maar net er achter gekomen hoe de relatie zit tussen IWS en forum. Zal 's even kijken wie er een beetje in de buurt wonen van Zwolle (of van Culemborg) :smullen
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

De uitspraak van Dailuaine

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Okt 2012, 12:10

Dailuaine, uitgesproken als "deel-joe-een" (pronounced: dale-YOU-an), komt uit het Gaelic en betekent "groene vallei".

Voor de moeilijke gevallen plaats ik de uitspraak bij de distilleerderij naam, dus zo ook bij deze.
Echter ik zie dat zowel de Nederlandse als de Engelse notatie toch iets heel anders geven dan de uitspraak.

Nu heb ik wel ergens twee verschillende uitspraken gezien maar helaas niet meer kunnen vinden. De uitspraak van deze meneer is juist de andere, minst gehoorde "DAL-OE-en-JOE". Wishart geeft "dal-YOO-in". Alfred Barnard schrijft het als "Dail-uaine".

Delene, an Anglicised version of the Gaelic Dailuaine from the distillery, and railway stop of the same name probably means green field.
... dus het is kennelijk het verschil tussen de Engelse- en Gaelic uitspraak (Bron: http://www.wester-elchies.co.uk/fishing/the-pools/ ). De stem is dan de Gaelische (Schots-, Iers- en Manx-Keltisch) uitspraak.

Pronunciation zoals ook te vinden in Distilleerderijen informatie, kaarten, uitspraak etc.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 17 Okt 2012, 12:31

JayDie schreef:Schiet mij maar lek, met m'n ABV beoordeling... :?

Misschien een idee om de bubbeltjes te laten voor wat het is en gewoon te proeven? ;)
0 x

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-2”