HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Onze eerste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 17 Mei 2012, 22:16

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
1
8%
Afbeelding - 81-85
2
15%
Afbeelding - 86-90
7
54%
Afbeelding - 91-95
3
23%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 13

raleigh
Actief lid
Actief lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 Nov 2011, 14:15
Locatie: Oss

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor raleigh » 07 Mei 2012, 18:43

Het zal nog wel eens een dagje kunnen duren aangezien Bart vandaag jarig is.

Bart nogmaals gefeliciteerd en :nat :Proost :Party
0 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 07 Mei 2012, 18:56

raleigh schreef:Het zal nog wel eens een dagje kunnen duren aangezien Bart vandaag jarig is.

Bart nogmaals gefeliciteerd en :nat :Proost :Party


ha, thanks, ik ben er net terug, en inderdaad, was zaterdag wat dronken, en gisteren te veel gegeten en wijn gedronken
:( Ga nu nog moeten proberen een whisky te drinken vanavond van '76 8-)

normaal staan ze er vanavond wel op hoor,

gr Bart
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 07 Mei 2012, 19:04

Hee hoo Bart !!!
Gelukkige verjaardag man!

:winner
:bliss
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5: Panel notities

Ongelezen berichtdoor Yapi » 07 Mei 2012, 20:09

TURFSMURF

Hoi Bart, je hebt ons wel aan het werk gezet met sample #5. Geen gemakkelijke whisky, deze, maar zeker de moeite waard.

-- Sample #5 --

Uiterlijk: goudgeel. Veel dunne tranen maken geen haast om langs het glas naar beneden te glijden.

Geur: vrij alcoholisch. Een heel klein beetje lijmlkucht die vrij snel wegwaait. Wat vooral opvalt is een enorm blik fruit (o.a. ananas) dat langzaamaan openbarst. Na een tijdje (20 min) wordt het fruit wat weggeduwd door een zilte zeelucht. Nog later komen er nog meer geuren bij die ik niet kan plaatsen, wordt wat mineraliger (natte stenen). Ruik ik daar een klein beetje munt op de achtergrond? Interessant! Met water wordt het mineralige nadrukkelijker.

Smaak: vol, beetje olieachtig, goed gepeperd. Prikkelt op de tong. Beetje agressief zo op volle sterkte, maar dat went na een paar slokjes. Niet te zoet, beetje bitter. Met water wordt de smaak van volkorenkoekjes sterker en wordt het mineralige in de smaak versterkt. De peperigheid blijft.

Afdronk: de fruitigheid ebt langzaam weg en laat een klein beetje wasachtigheid na (lekker!). Na een tijdje wordt de wasachtigheid in de afdronk sterker. Volgens mij proef ik als laatste een heel klein beetje jodium op de achtergrond. Zou het een distillery aan de kust zijn?

Cijfer: geur: 23, smaak: 21, afdronk: 23, balans: 21, totaal: 88

Samenvatting: dit is zo'n geniepige groeiborrel die zijn geheimen pas na een half uur echt prijs wil geven. Je moet wat moeite in deze whisky steken, maar die wordt beloond. Ik vind de geur en afdronk beter dan de smaak, anders had ie van mij best 90 gescoord.

-- blinde gok --
Distillery: Oei, moeilijk! Ik denk niet dat ik een fles van deze distillery heb staan. Qua stijl gok ik een Highlander. Vanwege de vermeende wasachtigheid en doordat de dram pas langzaam wakker wordt gok ik Clynelish, hoewel ik me van Clynelish een sterkere wasachtigheid meen te herinneren.
Vatsoort: single cask refill sherry.
Percentage: 57%
Leeftijd: 15.

BREBE

hoi Bart, eindelijk ruim op tijd, zit het weekend zonder internet

Deelnemer: brebe

Uiterlijk: Licht amber
Geur: Wat ik ruik/geroken heb: zonder water sherry, kersen. Jan ook port zijn. Spiritus, geconfijt fruit, sukade. Met water: Bloemen, vanille.
Smaak: Moeilijk dingen thuis te brengen; zonder water behoorlijk impact, alcohol is op de voorgrond. Met water: heel lekker! veel zachter, kandij, leer. Voor de rest kan ik weinig benoemen.
Afdronk: blijft heel goed hangen, er komt sinaasappel bij
Percentage: meer dan 50%

In één zin: Lekker maar weinig smaken kunnen benoemen, terwijl het toevoegen van water echt een enorme verandering bracht.
Distilleerderij: elke gok is goed, maar ik proefde geen turf. Dan kan het nog steeds uit India komen, overigens.
Score: 89

PIET

Piet, 4 mei 2012:

Door een dom ongelukje dit keer minder kunnen proeven...

Uiterlijk: Licht goud-geel en plakt aan het glas.
Geur: Citrus (grapefruit, limoen) en grassig maar ook wat appel en pruim en bloemigs met later iets rokerig, vuursteen en wat gronderig (beetje drop?).
Smaak/Afdronk: Olieachtig vettige binnenkomst en behoorlijk scherp gepeperd, tabasco pittig met zilt en eikenhout.
Met wat water zachter maar dan krijgt hij duidelijk meer bitter en zout, niet alleen op de tong maar juist op de huig!
Gemiddeld lange warme afdronk wat lastig te duiden.

In één zin: Niet helemaal mijn ding maar wel een goede dram voor de liefhebber. Doet me erg denken aan een niet té oude (8yo) Bruichladdich op 55 á 60% abv. Zou zo maar een exotische finish kunnen zijn bovendien.
Score: 84

TOMZEV

De vijfde:

Kleur: licht hooi

Geur: limoen, fris zuurtje, meloen, champignon, citrus, vanille

Smaak: zoet, citrus, fris, zoet

Body: niet zo mooi rond, stevige nasmaak, brand op de tong

Score: 82/100

Ik doe dit keer geen gok wat betreft de distilleerderij, in ieder geval geen Island of islay.

46% alcohol

McRAY

Blind Whisky tasting nummer 5

Streek: Islay.
Merk: Kilchoman komt er in mij op maar......zou het wederom niet weten.
Detail: Mooie lang legs die echt lang aan het glas blijven plakken.
Leeftijd: Ik schat hem vrij jong, rond de 8 á 10 Y (als het Kilchoman is dan kan dat niet)
Alcohol: > 46%

Kleur: licht goud/geel
Neus: Anijs, citrus, licht kruidig. Toch ook iets van (turf)rook.
Smaak: In het begin iets van drop. Daarna volop citrus (of limoen), ook weer de anijs, honing, hout (ook zoethout), toch ook kruidig (witte peper) en weer de lichte turf met een zoetje erbij. Ver weg iets van chocolade.
Afdronk: Vrij lang met een lichte waterval , iets fruitig (ook weer citrus), kruidig, zoetige lichte turf. Na het laatste slokje proef ik opeens zeezout op de lippen, apart en zeker niet verkeerd.

Bijzonderheden: Er zit heel veel smaak aan deze whisky. Het lijkt soms wel of je in een citrus boomgaard aan de kust loopt met af en toe een walmpje (turf)rook wat voorbij komt van het roken van de zalm. Fantasie of werkelijkheid, hij is in ieder geval erg lekker.

Cijfer: 92

Zoals gezegd, ik weet niet wat het is maar hij bevalt mij zeer goed.
Zou hier toch wel een flesje van in huis willen hebben.

MATTI

HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5

Deelnemer: Matti

Uiterlijk: Goudgeel
Geur: Overweldigend fruit! Wijn-invloed (port, sherry), zoet met eikenhout, caramel en nog meer fruit.
Smaak: Druiven, eikenhout en weer dat fruit (grapefruit). Met water wordt de smaak nog intenser met kersen, port en een kruidige noot (kaneel?).
Afdronk: Mooie statige afdronk. Balans in zoet en bitter met tannine van het hout en zacht, rijp fruit.

Een bijzonder lekkere whisky met sherry-invloed voor zoetekauwen. Ik denk een Speysider. Alcohol vind ik lastig in te schatten, maar niet extreem hoog (40-43%). Ik denk door de hout-invloed een wat oudere whisky (rond de 20?) en wellicht met een port of andere wijn-finish. Mijn gok voor de distillery is The Balvenie en voor de specifieke expressie doet hij me erg sterk denken aan de Balvenie 21yo Port Wood.

Score: 90 (toppertje!)

JAYDIE

Hierbij mijn bevindingen:

HWF-VBT#5 v.s. B-N-J

Glas: Libbey tasting glass. Dikke langzaam vormende tranen die trage legs vormen
Kleur: (Vol) geel
Neus: Zoet, fris, iets meat (sherry?), vleugje lapsang souchong thee (Lagavulin'ish?), vleugje spiritus, sla, iets teer, ver weg iets van speculaas (kruiden)
Smaak: Spicy arrival (hoog in alcohol?), licht rokerig
Afdronk: Spicy, rokerig, ietsje teer, vlezig (sherry?)
Opmerking: Het doet me heel sterk denken aan Islay; Lagavulin. De belletjes op de whisky na schudden blijven redelijk lang en dat zegt me hoog in de alcohol. Deze gegevens samen zet ik in op iets als Lagavulin 12yo x'th release 50+ % ABV

Lekker!

John

KRIS

Veel te weinig tijd gehad om normaal te kunenn proeven en vanavond zijn we van huis dus bij deze dan maar de eerste indrukken.

Kleur: Redelijk bleek
Geur: Hmmm... lichte vanille, droog stro, indrukken van peer en banaan.
Smaak: In eerste instantie overweldigend, betert na een tijdje in de mond. Redelijk alcoholische smaak, wat grasserig, perzik, vanille en iets prikkelends
Afdronk: ietwat branderig, peper? en terug banaan maar vooral nogal vluchtig . Na een 2-tal minuten zou ik al geen bepaalde smaak meer kunnendefinieren

Algemeen : Kan zeker een beetje water gebruiken om wat te kalmeren. De smaak en afdronk doen mij denken aan een rum finish die ik een aantal jaren geleden eens gedronken heb (kan mij de distillerij niet meer herinneren) Alcoholpercentage lijkt me qua smaak aan de hoge kant te zijn. Regio: geen idee. Een aantal elementen doen mij denken aan een Rosebank die ik in de kast staan had.

Al bij al een redelijk goeie dram al kan hij voor mij zeker wat water gebruiken om echt open te komen.

Score : 85

RUVAL

Hoi Bart,

Deze gestuurd na een keertje proeven - ik heb er weer plezier in gehad! M'n smaak is niet zodanig dat het de aandacht krijgt die het verdient, vandaar steun vanaf de zijlijn met 2 andere glaasjes ernaast. Op naar no. 6!

Sample 5

Kleur
Licht - stro

Geur
Citrus, heeft ook weer wat weg van bourbon. Lekker zoet en iets gebrands. Iets “fris” boven in de geur.

Smaak
Warm & kruidig in de mond. Iets peperig. Redelijk stevig – iets hoger in alcohol? Ik denk geen cask strength. Smaak doet ook weer aan bourbon denken – gebrande suiker, karamel.

Afdronk
Blijft lekker lang in m’n mondhoeken hangen. Zoet, geen bittere nasmaak.

Verdere gokjes :
Ik zette ‘m naast 2 andere whisky’s puur omdat ik de smaak niet had. In dit geval een Aberlour 12 en een Bunnahabhain Darach Ur. Sample 5 steekt er in elk geval zeer positief bovenuit. Het enige dat ik ‘m kan meegeven dat het een bourbon-karakter heeft. Een leuke whisky voor deze zondagmiddag.

ELWIN B

Dag Bart! Bij deze mijn notities van sample nummer 5.

Kleur: licht goud. Volgens mij is 'ie niet gecarameliseerd en non-chill filtered.
Neus: Wauw! Wat een heerlijke neus! Zoet, fruitig. Erg herkenbaar ook. Vleugje rook ergens?
Mond: Lekker kruidig, fruitig, heel warm mondgevoel. Vrij krachtig!
Afdronk: Lange, warme en kruidige afdronk.

De neus doet me heel erg denken aan de Laddie Ten, maar de smaak is weer heel anders. Dat lijkt wel een Japanner, in de stijl van de Nikka From The Barrel.
Echt een héérlijke whisky, hier wil ik wel een flesje van!
Score: 91

MISS_JLINE

Hoi Bart,

Nou, deze keer gelukkig wel op tijd kunnen proeven om onze bevindingen te laten weten.

Uiterlijk: geel, benen lopen vrij snel naar beneden
Geur: zoet, bourbon, fudge, caramel
Smaak: citrus, sinasappelschil(bittertje), hout, alcohol
Mondgevoel: droog naar het eind (amerikaans eiken)
Afdronk: licht, droog, hout
Percentage: 46%, 12 yrs

Geen idee wat het is, maar wij vermoeden dat er een bourbon vat in het spel is.

Groetjes,
Jacqueline

P_FROES

Deelnemer: p_froes

Geur: citroen, mandarijn, cardamom, afhaalchinees, meloen, benzine
Smaak: veel gesuikerde citroen en eikenhout mooi in balans
Afdronk: citroen, gemberpoeder, bittertje

In één zin: Ongecompliceerd Lekker
Score: 89/100

Littlemill
20yo
54%

EDWINEDJE

Sample 5 alweer!

Vrijdag 04-05 - ca.21:30

Sample 5 zou dezelfde aanpak krijgen als sample 4.
Lekker op de bank zitten en genieten, en dan bij de tweede ronde een notitie schrijven.
In tegenstelling tot sample 4 viel deze weer wat tegen. Scherp in de neus en scherp in de mond.
Later maar eens verder kijken

Zondag 06-05 - ca.17.00

Omdat ik vanavond nog even op stap ga, snel nog even de notitie maken.
Met enig tegenzin gebaseerd op de ervaring van vrijdag avond.

Weer een kleine 10ml ingeschonken en naast de kleurenkaart gehouden.
De kleur zit ergens in het eerste flesje...
Blijft even plakken aan het glas om vervolgens een druppelkrans te vormen waar de druppels vanaf glijden.

Helaas doet de mijn verleden gelden, en leg ik een link met spiritus.
(zie mijn proefnotitie) En tweede link die ik leg is lijmachtig.
Hij prikt in de neus en slaat op mijn ogen als ik te lang boven het glas blijf hangen en/of te diep inadem.

Hoewel ik deze niet vies vind, vind ik hem niet aangenaam wegdrinken.
Hij prikkelt en brand aan alle kanten.

Zonder enige vorm van gene laat ik hier een paar druppels water in vallen.
Dit helpt om in ieder geval om de neus te verzachten.
Het mond gevoel blijft onaangenaam, niet vies (zoals sample 2) maar onaangenaam.

Deze doet mij een beetje denken aan een Dalwhinnie die ik heb mogen proeven.
Hoewel deze niet zo scherp was heeft het er wel wat van weg.

De tussenstand tot nu toe;

Sample 4 - Mogelijk de volgende aanschaf
Sample 3 - Mogelijke kandidaat voor in de kast.
Sample 5 - Voor later als ik groot ben.
Sample 1 - Voor later als ik groot ben.
Sample 2 - Gaat hem niet worden.

RENEFATDUDE

Hallo Bart hierbij mijn bevindingen m.b.t. sample #5:

Nose: Wehrters echte/caramel aangenaam zacht wat bloemig/ zoet, honing.
Mout vanille/hout, en een hele lichte hint van turf.

Taste: Waterval, vettig mondgevoel moutig en heel veel citrus.

Finish: Mout, sinaasappelschil, blijft lekker hangen.

Ballance: mooie niet te oude whisky die denk ik op nieuw hout of bourbon vaten heeft gelegen.

Conclussie: volgens mij heb ik dit ergens eerder geproefd zou alleen geen idee hebben wat en waar.
Ik denk dat het een Islay is single malt 10 jaar 46% en van Bruichladdich (gokje).
Score: 90, dit is erg lekker als het niet te duur is ga ik deze ook aanschaffen.

Rene

GJR

Hoog alcohol, tegen of rond 60%.

Neus : In het begin heel vreemd. donkere geuren van granen, vijgen en zoetig hout. Ook wat glycerine en olijven. Leer en vlezig. Lastige combinatie, krijg niet echt mijn vinger achter de smaak. Wel interessante neus. Complex.

Smaak: Vrij veel houttonen, amandel. Vlezig (leer) en olie achtig. Wel behoorlijke fruitinvloed, denk aan steenvruchten en gedroogde dadels/vijgen en wat kruiden (iets van kurkuma of iets dergelijks) Iets midden oost achtig in de smaak.

Finish: Vrij lang, hout overheerst, relatief zacht. Behoorlijk wax en vlezig. Door de vele houtinvloeden iets bitter, weinig zoetheid/frisse fruitigheid in de finish. Blijft vrij "donker"

Of ik ben behoorlijk van slag af, maar ik kan niet echt veel van deze maken. Zou me heftig verbazen als ik deze ooit al eens eerder heb geproefd. Wel intrigerend, en mooi complex. Zit iets voor mij "vreemds" in het geuren en smaakpalet. Breinbreker.

RALEIGH

Hey Bart,
Dit was een aparte smaakgewaarwording.
Ik heb deze absoluut nooit eerder geproefd.
Dus daar mijn dank voor.

Uiterlijk; strogeel

Reuk; Fris, fruitig, heide maar vooral citrus en appels. Zeer aangenaam.

Smaak; WTF! Totaal anders dan verwacht obv de reuk. GRAPEFRUIT Galore!
Met wat water wat minder zurig maar veel andere smaken kwamen bij mij niet door.

Afdronk; Dit is wat minder. te zuur, bitter, wrang.
Ook na wat water nog steeds te overheersend

Alc percentage 55%

Regio/merk; geen idee.

score; 79 (reuk vond ik geweldig, de smaak lekker maar wel apart, afdronk niet prettig).

Dagebedanktzijtdawitte

JAPIEKREKEL

Hoi Bart,

Ze zitten jou flink te plagen, die Vlamingen, op het forum

Hier weer onze bevindingen van sample 5
Kleur: Goud geel. Met smalle tranen en half vettig
Geur: Jodium, chemische cocktail, muf/grondig, heel licht op de achtergrond een turfje, fruitig.
Smaak: Citrus, kruidig, met pepertje. lekker aangenaam
Afdronk: Lang. kruidig & fruitig.

Wij denken dat dit een Cask strength is, met een ABV ca. 55%
Gezien de kleur en Cask strength denken wij dat dit een jonge 8-10 yo whisky is.

Maarja, met deze blind tasting is het net een poker tasting. Je weet het niet hè.

Al om al een lekkere frisse whisky

groetjes,

Marcel, Dennis & Theo

TOTALATOOL

Glas: glencairn

Uiterlijk: Kleur amontillado sherry / (licht) goudgeel. Veel, relatief dunne en matig visceuze tranen. (mw) Gek dat hij niet lijkt te vertroebelen.

Geur: (zw) Eerste ingeving is bourbonvat. Zoute drop en zoethout. Eik en een hint van dennenaalden en hars.
(mw) Sessie 1: Lijkt wat zoeter geworden. Sessie 2: Sinaasappelschil en een niet onprettige -bij gebrek aan betere benaming- stalgeur.

Smaak: (zw) Wow, waar komt dat initieel zoete vandaan? Het verdwijnt via zoethout naar de achtergrond om plaats te maken voor zoute drop. Prima drinkbaar maar pittig, mondgevoel medium vol. Spicy eik halverwege.
(mw) Sessie 1: Nu initieel nog zoeter, maar kan daar nog geen naam aan geven. Hij kan zeker water hebben, ook na een tweede scheut blijft hij kaarsrecht overeind. Sessie 2: Waar is het zoete van gisteren gebleven? Nu is het iets van bittere sinaasappelschil en is hij zelfs wat drogend. Wat later proef ik nootmuskaat.

Afdronk: (zw) Niet erg lang, niet drogend, maar verdwijnt grotendeels relatief vlot. Wat overblijft is een hint van zoute drop.
(mw) Sessie 1: Afdronk verandert nauwelijks, blijft korter dan verwacht en dat is best jammer. Sessie 2: Net als gisteren vrij kort. Wat drogend, pittige nootmuskaat op het eind, die dan wel vrij lang blijft hangen.

Wat is het: Single malt, ongeveer 53% alcohol. Refill bourbon Speyside. IB Longmorn 18yo.

BWHISKY

Virtuele Blind Tasting
#5

C: licht goud

N: Zeer aromatisch , geur springt uit glas. Begint met leder/aards , met een zoete ondertoon. Tabak/kruidig. Dit alles met een vrij zoete ondertoon. Intrigerende en zeer goeie neus. Het leder en de tabak verdwijnen iets meer naar de achtergrond en nu komen zwarte zoete bessen naar voor. Ik ben er vrij zeker van dat ik deze al geproefd heb. Kan er nog geen naam op plakken. Iets droppig ook?! & Malty.

T: Kruidig , licht bitter , zoete bessen minder wel nog altijd iets fruitig maar nu eerder citrus of tropisch fruit… moeilijk. , tabak&leder. Iets zepig maar niet echt negatief.

F: Kruidig , licht drogend, zoet fruit komt later even terug maar vooral kruidig&aards. Vrij kort

Gok: Ik heb het gevoel dat ik al iets dergelijks gehad heb. Dit is een single cask op CS volgens mij. Een distilleerderij noemen is zeer moeilijk, ik meen de whisky te herkennen maar kan er met de beste wil van de wereld geen naam op plakken. Was van plan om hem nog een tweede keer te proeven maar door een plots opkomende zware verkoudheid is dat helaas niet mogelijk. Glencadam ? Glen Scotia? Amrut?

Punten: Ik geef hem 89 , dat is één puntje lager dan de Admore 1992 die me nog net iets meer beviel… Interessant en lekker, neus>smaak.

JOHANBRUGGE

Hey Bart,

Bij deze mijn bevindingen:


Neus: dit heb ik eerder geroken. Bourbonvat als je het mij vraagt. Mineralen, natte stenen, turf, marsepein, wat zilt. Niet slecht! Dit heb ik geroken na toevoeging van 3 druppels water. Na lang ademen ruik ik ineens wat rijpen bananen en wat meer turf. Of komt dat door het schroeien van het vat?
Smaak: pretty much the same. Dit heb ik echt al eerder geproefd, maar ik kan er mijn vinger niet op leggen.
Afdronk: peperachtig, beetje zilt, middellang.
Niet slecht als alledaagse dram, maar dan eentje om van te genieten. Niet om zomaar binnen te gieten. Ik denk toch wel dat het richting Islay gaat. Laphroaig of zo.

ANDRE8X8

Waarschijnlijk te laat maar toch nog een blinde proefnotitie van mij:

Uiterlijk:
Licht goud geel van kleur, lange trage smalle tranen

Geur:
appel
Spiritus > sherry

Smaak:
Vettig op de tong,
Appel, een pepertje, pittig
Alcohol > 40

Afdronk:
Niet overdreven lang en alweer appel

Score:
84

Wie o wie:
Geen idee
Ondanks de spiritus geur toch een hoge score

I_SPEY

Hier mijn bevindingen van sample nr. 5:

Ik denk dat dit 'n CS is, omdat de sterkte van de alcohol goed merkbaar is bij het ruiken én drinken, verder fruit, stopverf, abrikozen, bloem/meel, vanille, iets van caramel, beetje gronderig; de smaak is scherp, hard, heel licht vettig, bloemig, iets van sherry(wat geleidelijk aan bitter wordt) en droog. De afdronk is kort/medium. Ik denk zo'n 3 à 5jr. oud; smaakt 'n stuk beter dan de eerste kennismaking! 83 pnt? Eh,ja. Misschien 'n Kilchoman?
0 x
Afbeelding

Ruval
Senior
Senior
Berichten: 347
Lid geworden op: 11 Dec 2009, 12:30

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor Ruval » 07 Mei 2012, 20:15

Af en toe denk ik dat ik andere samples heb gedronken of zo.... bij het een groot gedeelte van de reacties lees
ik termen als rook, turf en jodium. Smaken die ik er absoluut niet uit heb gehaald.... maar daar moet ik bij zeggen
dat ik die afgelopen zondag bij de Bunna ook niet naar boven haalde.

Ik moet in elk geval van whisky niet m'n beroep gaan maken :bigsmile
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor totalatool » 07 Mei 2012, 20:39

Ruval schreef:Af en toe denk ik dat ik andere samples heb gedronken of zo.... bij het een groot gedeelte van de reacties lees
ik termen als rook, turf en jodium. Smaken die ik er absoluut niet uit heb gehaald....

Haha dat heb ik nu ook. Hier zou ik nooit het label Laphroaig of Lagavulin op kunnen plakken, of hem bijvoorbeeld op 40% schatten. Juist dit soort verschillen in waarneming maakt mij echter weer supernieuwsgierig!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Mei 2012, 20:58

Ruval schreef:Af en toe denk ik dat ik andere samples heb gedronken of zo....


Nou, anders ik wel... pfff, ik heb het gevoel dat ik erg scheef zit bij deze :) Ik zie twee kampen: het kersen, sherry en grapefruit-kamp en het rook, turf en jodium-kamp :D
Laatst gewijzigd door Matti op 07 Mei 2012, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 07 Mei 2012, 21:07

Wanneer gaan we de ontknoping weten? Vanavond nog of zal dat morgen worden?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 07 Mei 2012, 21:15

johan brugge schreef:Wanneer gaan we de ontknoping weten? Vanavond nog of zal dat morgen worden?


misschien best morgen dan? Nog even wachten?
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 07 Mei 2012, 21:16

Ik heb geen bezwaar.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Mei 2012, 21:17

johan brugge schreef:Ik heb geen bezwaar.


Ik ook niet, heb ik mooi tijd om aan #6 te beginnen :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 07 Mei 2012, 21:19

Matti schreef:Ik zie twee kampen: het kersen, sherry en grapefruit-kamp en het rook, turf en jodium-kamp

Ik zit ook met een tweestrijd. Aan de ene kant zijn er de mineralen en aan de andere kant de turf (alhoewel ik dit slechts in mindere mate geproefd heb). Voor hetzelfde geld is dit wel de nieuwe Ledaig 46.3%.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Mei 2012, 21:22

Matti schreef:Nou, anders ik wel... pfff, ik heb het gevoel dat ik erg scheef zit bij deze :) Ik zie twee kampen: het kersen, sherry en grapefruit-kamp en het turf-kamp :D

Dan zit ik in het derde kamp, Fruit maar niet van sherry en ook wat rokerig en vuursteen maar nu niet bepaald peaty.

Enorme verschillen maar ook veel overeenkomsten.
Zie zie ik dit bij zeven notities:

PIET: vuursteen en wat gronderig
JOHANBRUGGE: Mineralen, natte stenen
BWHISKY: Begint met leder/aards
TOTALATOOL: en een niet onprettige - bij gebrek aan betere benaming- stalgeur.
JAPIEKREKEL: muf/grondig
TOMZEV: champignon
TURFSMURF: Nog later komen er nog meer geuren bij die ik niet kan plaatsen, wordt wat mineraliger (natte stenen)

Hetgeen ik gronderig noem is waarschijnlijk ook het champignon, muf/grondig, stalgeur, aards.
En mijn vuursteen is naar ik aanneem: Mineralen, natte stenen, mineraliger (natte stenen).

Mijn vuursteen associatie is inderdaad van het tegen elkaar slaan van twee vuurstenen (ik heb er hier nog liggen !).
Ik denk dat deze twee het gronderige en het minerale, ook vaak samengaan.

Een nieuw aroma voor de "Index van aroma's" want deze staan er nog niet in :o (ná de ontknoping)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 07 Mei 2012, 21:25

Dat was mij ook al opgevallen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 07 Mei 2012, 21:43

Nog vergeten, mijn fout!

ANDRE8X8

Verplaatst naar Panel notities (enkele berichten terug).
Laatst gewijzigd door Piet op 07 Mei 2012, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Samengevoegd
0 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast