HetWhiskyforum - Virtuele Blind Tasting-1: part I - Poll

Onze eerste "blinde" forum-proeverij.

hoeveel euro zou u met plezier uitgeven om deel te nemen aan deze blind sampling

20 euro, alle kosten inbegrepen
1
3%
20 euro, en ik begrijp dat er nog wel (verzend)kosten kunnen bijkomen
0
Geen stemmen
25 euro, alle kosten inbegrepen
1
3%
25 euro, en ik begrijp dat er nog wel (verzend)kosten kunnen bijkomen
13
45%
mag zelfs meer zijn, zolang de prijs/kwaliteit maar aanwezig is en ik kan genieten van m'n drams en de animo!
14
48%
 
Totaal aantal stemmen: 29

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Het Whisky forum.nl Blind Sampling part I

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Feb 2012, 12:07

totalatool schreef:Hmm, ik weet niet of ik meteen enthousiast word van alleen IB's, omdat dat vaak ook weer bottelingen zijn die dan weer lastig te krijgen zijn als blijkt dat ze de moeite waard zijn. Ik gok in elk geval dat je de kennis van je vrienden kunt gebruiken om minder goede IB's te ontwijken, want de kwaliteit daarvan varieert imho meer dan van OB's.
Hoe dan ook, ik heb interesse, al is dat nog wel even afhankelijk van de uiteindelijke prijs en hoeveelheid. Ik wil in elk geval de mogelijkheid hebben de helft van de dram voor de blinde tasting te gebruiken, en de andere helft voor na de uitslag, om te kijken of ik er dan uithaal wat erin blijkt te zitten. :-)


Dat van die IB's, daar had ik rekening mee gehouden in die zin dat ik veronderstel - dus nog geen zekerheid - dat ik met Spirito Divino erover kan waken dat ze uiteraard IB's in de sampling steken die nadien nog behoorlijk te verkrijgen zijn in hun shop (beetje commerciële logica uiteraard). En inderdaad, over alle whisky's die in de sampling zullen opgenomen worden, mag je er van op aan dat ze terug te vinden zijn op Malt Maniacs met een goeie score en reviews (lees 82-83+ voor bv 35 euro flessen, 85+ voor 50 euro flessen, enz. Een fles van 150 euro moet in mijn ogen zeker aan 91-92 gescoord worden om in de sampling te worden opgenomen. Je kunt discussiëren over de tool Malt Maniacs (of ook niet) maar als er 3 van die mannekes een whisky 92 geven, dan maak ik me weinig zorgen of deze past in een sampling op dit forum.

we zijn nu reeds met 18 geïnteresseerden, ideale zou zijn nog een paar mensen er bij, dan kan ik eventueel eens polsen wie welke hoeveelheid prefereert. Wie met 1 tasting tevreden is kan bv perfect met 3-4cl overweg, wie liefst 2x proeft is beter met 6cl. Maar nogmaals, wordt een beetje afwegen en veel bevragen. Ik ga vrijdag naar Spirito Divino, ze hebben daar heel wat lekkers open staan, ik vermoed dat ze er geen probleem van maken om bv anderhalve fles over 20 man te verdelen, en nog een halve fles zelf te houden (en nogmaals, desnoods koop ik de rest wel op) :Slainte
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Het Whisky forum.nl Blind Sampling part I

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Feb 2012, 12:08

totalatool schreef:
totalatool schreef:Hoe dan ook, ik heb interesse...

;-)


:D ja, ik was eerst op je aan het reageren, ga je er onmiddellijk bij zetten :hoera
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Het Whisky forum.nl Blind Sampling part I

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Feb 2012, 12:14

Piet schreef:
Yapi schreef:Voor 32 euro kun je dus 7 drams van 4 cl puur genot aan huis geleverd hebben... en rekenen op een week of 6-7 forum-animo!

Ik zou eigenlijk 5cl graag als een minimum zien, twee goede proefhoeveelheden. Dan desnoods 5 of 6 i.p.v. 7 drams !


daar kan zeker rekening mee worden gehouden. Vrijdag weet ik sowieso meer.

Piet schreef:
totalatool schreef:... en hoeveelheid. Ik wil in elk geval de mogelijkheid hebben de helft van de dram voor de blinde tasting te gebruiken, en de andere helft voor na de uitslag, om te kijken of ik er dan uithaal wat erin blijkt te zitten.


Idem, hoewel ik ook graag mijn proefnotitie op 2 proefhoeveelheden (waarbij 2cl een absoluut minimum per keer is) wil baseren. We weten allemaal hoe een tweede "kennismaking" soms kan uitpakken.

En mocht er een (persoonlijke) topper bij zitten dan kun je er ook nog wat mee in Mijn top whisky tot op heden (o.b.v. méérdere borrels).


zie boven, prima! Voor mij zal er wel een persoonlijke topper bij zitten vermoed ik nu al... maar ik weet wel al iets meer, en ik heb net iets minder whisky's gedronken dan jullie uiteraard :duimop
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Het Whisky forum.nl Blind Sampling part I

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Feb 2012, 12:16

ow ja, nog bij, ik ga een evenwicht bewaren tussen IB's en OB's. Dat lijkt me dan het beste, voor elk wat wils. Maar IB's die wel nog te verkrijgen zijn bij Spirito Divino, en die goed gescoord worden!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Het Whisky forum.nl Blind Sampling part I

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Feb 2012, 12:45

Piet schreef:Ik zou eigenlijk 5cl graag als een minimum zien, twee goede proefhoeveelheden. Dan desnoods 5 of 6 i.p.v. 7 drams !

Als het bv. die welbekende 3cl flesjes worden kun je ook 2 samples bestellen 8-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

fbs
Actief lid
Actief lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 Jan 2012, 00:21
Locatie: 't gooi

Re: Het Whisky forum.nl Blind Sampling part I

Ongelezen berichtdoor fbs » 27 Feb 2012, 15:59

Als het rond de e30 blijft wil ik ook wel meedoen :).
0 x

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: Het Whisky forum.nl Blind Sampling part I

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 27 Feb 2012, 17:39

Yapi schreef:ow ja, nog bij, ik ga een evenwicht bewaren tussen IB's en OB's. Dat lijkt me dan het beste, voor elk wat wils. Maar IB's die wel nog te verkrijgen zijn bij Spirito Divino, en die goed gescoord worden!


Goed , maar ik persoonlijk zou liever wat meer IB's zien. Een Talisker 10 , Glenfarclas 105 , Laphroaig 10, ... kan je geregeld wel eens ergens proeven EN hebben de meeste deelnemers waarschijnlijk al meermaals mogen proeven. Daarom vind ik het leuker om voor die flessen van 30 en 50 € , ik zeg maar iets , een single cask Laphroaig , Glenfarclas , ... te proeven van een IB die iets minder courant voorkomt. Dat kan je net leuke prijs-kwaliteit ontdekkingen doen denk ik.

Nuja , 't is mijn mening , ik doe sowieso mee hoor :duimop

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Het Whisky forum.nl Blind Sampling part I

Ongelezen berichtdoor Matti » 27 Feb 2012, 18:10

BWhisky schreef:
Yapi schreef:ow ja, nog bij, ik ga een evenwicht bewaren tussen IB's en OB's. Dat lijkt me dan het beste, voor elk wat wils. Maar IB's die wel nog te verkrijgen zijn bij Spirito Divino, en die goed gescoord worden!


Goed , maar ik persoonlijk zou liever wat meer IB's zien. Een Talisker 10 , Glenfarclas 105 , Laphroaig 10, ... kan je geregeld wel eens ergens proeven EN hebben de meeste deelnemers waarschijnlijk al meermaals mogen proeven. Daarom vind ik het leuker om voor die flessen van 30 en 50 € , ik zeg maar iets , een single cask Laphroaig , Glenfarclas , ... te proeven van een IB die iets minder courant voorkomt. Dat kan je net leuke prijs-kwaliteit ontdekkingen doen denk ik.

Nuja , 't is mijn mening , ik doe sowieso mee hoor :duimop

:Slainte


Hier ben ik het wel mee eens, een split van 2x OB (en dan liefst wat minder bekende merken of een bijzonder type/finish van een bekender merk) en 3 of 4x IB lijkt mij persoonlijk het leukst. Maar ook voor mij geld, ook al zet je een lineup van Talisker 10, Laphroaig 10, Glenfarclas 10, Macallan 10, Glenfiddich 10 neer, ik doe sowieso mee :D
0 x
Matthijs, whiskynerd.

liefmans
Senior
Senior
Berichten: 439
Lid geworden op: 01 Mar 2011, 21:33
Locatie: Lokeren (B)

Re: Het Whisky forum.nl Blind Sampling part I

Ongelezen berichtdoor liefmans » 27 Feb 2012, 19:23

terug eens online, de ob / ib discussie is een oneindig spelletje, mensen die niet willen meedoen omdat ze vinden dat er teveel aandacht aan de ene of aan de andere kant wordt besteedt snappen volgens mij niet echt het idee van dit concept.

Voor alle duidelijkheid je mag me zeker voor 5 cl inschrijven maar als je de flessen niet verdeeld krijgt wil ik best tot max 20cl gaan om de resten te verdelen en zodoende de kost die je er zelf moet bijleggen een beetje menselijker te houden.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Het Whisky forum.nl Blind Sampling part I

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Feb 2012, 19:28

fbs schreef:Als het rond de e30 blijft wil ik ook wel meedoen :).


:hoera leuk hoor

32 euro zal het maximum zijn! (aangezien het er op lijkt dat we met voldoende zullen zijn om de kosten niet te laten oplopen)

update:


Carlo
Ruval
Turfsmurf
JohanBrugge
Bwhisky
Renefatdude
Raleigh
I_spey
Liefmans
edwinetje
Jaydie
Piet
japiekrekel
OJH
Matti
ElwinB
Rborghmans
totalatool
fbs
yapi (dan wel niet blind, maar ik wil die verdorie ook proeven )

wow, al 19 potentiële deelnemers :duimop
Dit geeft ons behoorlijk wat mogelijkheden (lees: 475 euro!) indien iedereen meedoet.

Tip: ken je iemand in je buurt woont die meedoet of die je regelmatig ziet, aarzel dan niet... we sparen zeker verzendkosten uit op die manier!

Dit topic laat ik nog een paar dagen sudderen, ten laatste vrijdagmiddag weten we meer ivm Spirito Divino, en kunnen we beginnen met de definitieve organisatie en de daaropvolgende bevestigingen!

:Slainte
Laatst gewijzigd door Yapi op 27 Feb 2012, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Het Whisky forum.nl Blind Sampling part I

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Feb 2012, 19:35

liefmans schreef:terug eens online, de ob / ib discussie is een oneindig spelletje, mensen die niet willen meedoen omdat ze vinden dat er teveel aandacht aan de ene of aan de andere kant wordt besteedt snappen volgens mij niet echt het idee van dit concept.

Voor alle duidelijkheid je mag me zeker voor 5 cl inschrijven maar als je de flessen niet verdeeld krijgt wil ik best tot max 20cl gaan om de resten te verdelen en zodoende de kost die je er zelf moet bijleggen een beetje menselijker te houden.


okee, dank je wel, is super, daar kan ik iets mee indien het nodig blijkt!

Ik hak de knoop wel door vrijdag welke flessen, samen met Spirito en enkele onafhankelijke kenners. Voor mij is het okee wat die discussie betreft, dat geeft me duidelijkheid wat er leeft. Zo weet ik nu dat het geen 5 OB's worden en ook geen 5 IB's... ;) trouwens, wie zegt er dat er geen ongelofelijke blend tussen zit ;) ... inderdaad Liefmans, zoals je zegt, het concept geeft ook deze mogelijkheid! 8-)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Het Whisky forum.nl Blind Sampling part I

Ongelezen berichtdoor totalatool » 27 Feb 2012, 19:39

Yapi schreef:Tip: ken je iemand in je buurt woont die meedoet of die je regelmatig ziet, aarzel dan niet... we sparen zeker verzendkosten uit op die manier!

Ik ga morgen even twee collega's polsen!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Het Whisky forum.nl Blind Sampling part I

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 27 Feb 2012, 19:52

Yapi schreef:update:
...... lijst van geïnteresseerden....

yapi (dan wel niet blind, maar ik wil die verdorie ook proeven )

Tip: ken je iemand in je buurt woont die meedoet of die je regelmatig ziet, aarzel dan niet... we sparen zeker verzendkosten uit op die manier!


Voor zover ik weet ken ik niemand persoonlijk, maar dat mag de pret niet drukken.
Mijn details staan er bij, kan eventueel iets in de buurt (laten) ophalen en/of (laten) afleveren.
Route is dagelijks tussen Zaandam en Weesp en Vice Versa.
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

raleigh
Actief lid
Actief lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 Nov 2011, 14:15
Locatie: Oss

Re: Het Whisky forum.nl Blind Sampling part I

Ongelezen berichtdoor raleigh » 27 Feb 2012, 19:53

Bart, zet me er maar bij.
Jou kennende op ander gebied gaat het helemaal goed komen.
0 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Het Whisky forum.nl Blind Sampling part I

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Feb 2012, 20:04

raleigh schreef:Bart, zet me er maar bij.
Jou kennende op ander gebied gaat het helemaal goed komen.


:duimop

Goeie beslissing!
0 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast