HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Onze eerste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 17 Mei 2012, 22:16

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
1
8%
Afbeelding - 81-85
2
15%
Afbeelding - 86-90
7
54%
Afbeelding - 91-95
3
23%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 13

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Mei 2012, 20:36

Laat ik hier nu een dichte fles hebben staan van
Clynelish 27y 1982/2010, 51,5%, Malts of Scotland, MoS 5895, 189 of 263 bottles.

Aangezien ik dit schreef in mijn notitie:
Piet schreef: Niet helemaal mijn ding maar wel een goede dram voor de liefhebber.

zou het zo maar kunnen dat ik deze dicht laat en t.z.t. met nog enkele anderen die "niet mijn ding" blijken in de aanbieding doe :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 08 Mei 2012, 20:39

Piet schreef:Laat ik hier nu een dichte fles hebben staan van
Clynelish 27y 1982/2010, 51,5%, Malts of Scotland, MoS 5895, 189 of 263 bottles.

Aangezien ik dit schreef in mijn notitie:
Piet schreef: Niet helemaal mijn ding maar wel een goede dram voor de liefhebber.

zou het zo maar kunnen dat ik deze dicht laat en t.z.t. met nog enkele anderen die "niet mijn ding" blijken in de aanbieding doe :o


Daar hadden Johan en ik het daarpas over. Dit is een 'totaal' andere whisky. Eén die zeker in mijn top 5 ooit staat. Zeker de moeite waard om te proberen. Veel fruitiger/ waxy'er dan de versie die we nu als sample hadden! Mocht ik van jou zijn , ik zou hem toch een kans geven!
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 08 Mei 2012, 20:46

M'n allereerste reactie destijds was tegen m'n vrouw: "ik geloof, dat dit 'n Clynlish is", naderhand is dit afgezwakt en ging ik, heel voorzichtig en na verloop van tijd meer stellig, voor 'n Kilchoman! Wow, Yapi, goede keus, want Clynelish staat bij mij héél hoog aangeschreven :D Bedankt! Morgen 'n flaske opzoeken, hè!!!


Eén van de beste whiskies tot nu toe.


:Slainte
René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 08 Mei 2012, 20:50

BWhisky schreef:Proficiat aan Turfsmurf trouwens, de enige die de distilleerderij juist had geraden ! Sterk !


inderdaad Turfsmurf, een dikke proficiat, ik had het even over het hoofd gezien! Is dit al je 2de raak schot?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor totalatool » 08 Mei 2012, 20:53

Goh, verrassend inderdaad. Ik heb pas een week of twee geleden mijn eerste en tweede Clynelish geproefd, de standaard 14yo en een andere waarvan ik denk dat het de DT Rare Auld 1990/2011 21yo 53,9% cask 3228 was. Blind haalde ik hier niet de wax uit waar ik twee weken geleden nog bewust naar zocht, maar misschien pik ik het op nu ik weet wat het is.
Tijdens mijn eerste proefsessie werd ik echt overdonderd door de zoetheid in de smaak en vond ik deze overigens veel lekkerder dan de tweede keer, de avond erna, toen ik dat zoete volledig kwijt was. Ik had echt moeten noteren wat ik daarvoor gegeten heb...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Mei 2012, 20:54

BWhisky schreef:Daar hadden Johan en ik het daarpas over. Dit is een 'totaal' andere whisky. Eén die zeker in mijn top 5 ooit staat. Zeker de moeite waard om te proberen. Veel fruitiger/waxy'er dan de versie die we nu als sample hadden! Mocht ik van jou zijn , ik zou hem toch een kans geven!

Ah, dank dan ben ik weer gerust gesteld en blijft hij in bezit :goedgedaan
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Mei 2012, 20:54

Piet schreef:zou het zo maar kunnen dat ik deze dicht laat en t.z.t. met nog enkele anderen die "niet mijn ding" blijken in de aanbieding doe

BWhisky schreef:Daar hadden Johan en ik het daarpas over. Dit is een 'totaal' andere whisky. Eén die zeker in mijn top 5 ooit staat. Zeker de moeite waard om te proberen. Veel fruitiger/ waxy'er dan de versie die we nu als sample hadden! Mocht ik van jou zijn , ik zou hem toch een kans geven!

BWhisky heeft gelijk, Piet. Cask 5895 is een totaal andere whisky. Eén die ook bij mij HEEL hoog staat aangeschreven. Ik zal je anders eens een sample opsturen. Dan kan je ze naast mekaar zetten. Laat het maar weten.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Mei 2012, 21:00

johan brugge schreef:Ik zal je anders eens een sample opsturen. Dan kan je ze naast mekaar zetten. Laat het maar weten.

Dank voor het aanbod Johan maar ik durf het op basis van jullie advies wel aan ;)

In elk geval weer een duidelijk voorbeeld dat het ene vat het andere niet is :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Mei 2012, 21:20

Ik moet wel toegeven dat de selectie van deze VBT heel verscheiden is! Mooi gedaan!
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

tomzev
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 106
Lid geworden op: 20 Apr 2011, 00:06

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor tomzev » 08 Mei 2012, 22:16

Hmmz dat is best een mooie whisky... Nog nooit eerder een Clynelish gehad.

Ik ga de sample nog eens proeven...
0 x

Gebruikersavatar
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 566
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 14:56
Locatie: Rotterdam

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor p_froes » 08 Mei 2012, 23:50

Totaal atypische Clynelish '82. Ik heb als groot Clynelish fan al aardig wat geproefd maar deze had ik nooit als Clynelish herkend. Zeer leuke dram!
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6770
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Mei 2012, 08:14

Ik zie dat ze al een paar jaar op rij een 1982'er (mijn geboortejaar!) bottelen. Als ze dit jaar er ook één bottelen (liefst als ie dan binnenkort al 29 of 30 is), is 'ie de mijne! Even in de gaten houden...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 09 Mei 2012, 08:58

Yapi schreef:inderdaad Turfsmurf, een dikke proficiat, ik had het even over het hoofd gezien! Is dit al je 2de raak schot?

Ja, maar dan wel op het nippertje. Ik had Clynelish gegokt, maar wel met een heel dik vraagteken. De waxiness vond ik namelijk veel subtieler aanwezig dan ik van Clynelish ken (ook al is die ervaring heel schraal). Wat mij over de streep trok was de combinatie van wasachtigheid en dat kustachtige/mineralige. Wat ook meehelpt is dat ik nog maar weinig Highlanders ken, dus al was het een andere distillery, dan had ik alsnog Clynelish gegokt (of het moest veel meer naar bijvoorbeeld een Balblair smaken).

Grappig detail: ik heb exact deze fles al eerder dit jaar aangeschaft op basis van reviews en die is nog dicht. Ik heb zelf de geur en afdronk een dikke 23/25 gegeven, maar de smaak vond ik toch wat heftig/ruw. Op basis van alleen dit sampletje had ik hem niet gekocht. Doch, zoals ik al zei in mijn notitie: dit is echt een groeiwhisky, eentje waar je veel uit haalt als je er werk van maakt. Ik heb een hele fles om een definitief oordeel te vormen. :D
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Mei 2012, 09:26

Wat ik nog het meest frappant vind is dat ik de leeftijd er absoluut niet uit gehaald heb.

De lichte kleur helpt daarbij ook niet. Maar vooral de 28 jaar en 53,7%.
Ik dacht door die scherpe smaak eerder aan een relatief jonge <=10yo met alcohol => 55% :HitHead
Nu is 53,7%. ook niet flauw maar i.c.m. de leeftijd zou je ik het "zachter" verwachten. Zo'n beetje iedereen vind in de notities dat er water bij moet.

Dan blijft de complexiteit en ook die vond ik niet groot, zeker niet in relatie tot de 28 jaar :Scratch ...maar zeker daarover waren de meningen verdeeld.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei)

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 09 Mei 2012, 18:03

Een tweede keer aan het genieten van Sample V.
Het is waarschijnlijk omdat ik nu weet wat het is maar hij is precies beter dan ik me herinner van vorige week.
Ervaar hem nu vooral een stuk fruitiger dan wat ik in mijn note's toen vermeldde.

Zou hem nu boven de Ardmore van sample III zetten... Dat wordt nog spannend voor mijn algemene VBT-Top 3 :)

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten