HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Onze eerste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 19 Apr 2012, 09:50

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
3
23%
Afbeelding - 76-80
1
8%
Afbeelding - 81-85
4
31%
Afbeelding - 86-90
4
31%
Afbeelding - 91-95
1
8%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 13

Piet
Moderator
Moderator

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Apr 2012, 12:33

Ik ben niet zo van de Springbank maar ik moet zeggen dat deze positief verrast.

Deze kan zo maar op mijn shortlist komen :goedgedaan
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Apr 2012, 12:35

Piet schreef:Ik ben niet zo van de Springbank maar ik moet zeggen dat deze positief verrast.

Deze kan zo maar op mijn shortlist komen :goedgedaan

ik heb ondertussen al 2 flessen in mijn collectie, voor 55 euro vond ik deze toch echt wel de moeite waard! :smullen
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 09 Apr 2012, 12:40

Piet schreef:Deze kan zo maar op mijn shortlist komen :goedgedaan

Laat ook nog wat voor mij over!

Leuk dat ik als n00b toch goed gegokt had. De eerste indruk die ik had nadat deze even op adem gekomen was in het glas was 'hee, die lijkt wel erg op de Springbank 10 die ik heb'. Die eerste indruk bleef ook tijdens het proeven, dus wilde ik de gok wel wagen. Helaas kan ik het waarom niet specifiek onder woorden brengen. Iets met kaasachtig/motorolieachtig en het vettige mondgevoel.

Ik vind hem een flinke stap lekkerder dan de standaard 10, die ik ook al best lekker vond (87 punten op whiskybase van mij). Ik hou nu eenmaal van whisky's waar de rook niet overheerst, maar wel duidelijk aanwezig is. Een beetje een alles-in-1-pakket-whisky, net als de Highland Park 18 en Talisker(s).
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Apr 2012, 12:44

turfsmurf schreef:
Piet schreef:Deze kan zo maar op mijn shortlist komen :goedgedaan

Laat ook nog wat voor mij over!

Leuk dat ik als n00b toch goed gegokt had. De eerste indruk die ik had nadat deze even op adem gekomen was in het glas was 'hee, die lijkt wel erg op de Springbank 10 die ik heb'. Die eerste indruk bleef ook tijdens het proeven, dus wilde ik de gok wel wagen. Helaas kan ik het waarom niet specifiek onder woorden brengen. Iets met kaasachtig/motorolieachtig en het vettige mondgevoel.

Ik vind hem een flinke stap lekkerder dan de standaard 10, die ik ook al best lekker vond (87 punten op whiskybase van mij). Ik hou nu eenmaal van whisky's waar de rook niet overheerst, maar wel duidelijk aanwezig is. Een beetje een alles-in-1-pakket-whisky, net als de Highland Park 18 en Talisker(s).

ik had inderdaad niet de indruk dat je puntentotaal verkeerd was voor jouw smaak. Ik vond het een rijke dram met een lichte rook, ook voor mij een totaalpakketje!
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 09 Apr 2012, 12:49

Hmm, zat ik er toch nog dicht in de buurt met mijn tweede gok en de Ardmore TC (ook in kleine vaatjes gerijpt). Kijk, daar wordt ik een beetje blij van :)

En gelijk ook een erg goede reden om hem niet aan te schaffen (waar ik wel over zat te denken). Voor mij persoonlijk is hij te duur voor de smaakbeleving.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Renefatdude
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Renefatdude » 09 Apr 2012, 12:57

De distillery en regio alvast goed,had ik niet verwacht!
Ik ga deze i.i.g. niet kopen vind hem te duur voor wat ikk krijg, maar ja smaken verschillen nu eenmaal!

Rene
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 09 Apr 2012, 13:00

Renefatdude schreef:De distillery en regio alvast goed,had ik niet verwacht!
Ik ga deze i.i.g. niet kopen vind hem te duur voor wat ikk krijg, maar ja smaken verschillen nu eenmaal!

Rene

Maar goed dat smaken verschillen, anders zijn whisky's die ik lekker vind direct uitverkocht! :bigsmile
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Kris
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kris » 09 Apr 2012, 13:01

Door mijn verkoudheid heb ik geen gok durven wagen maar blijkbaar had ik gelijk met het feit dat de whisky mij bekend voorkwam en dat hij waarschijnlijk in mijn kast stond. Wat deze Springbank staat idd al een maand of zo in mijn kast.
Puur qua mondgevoel (los van smaak) dacht ik richting campbeltown. Vind dat Springbank en vooral Glen Scotia dat zachte olieachtige mondgevoel geven.
Vind deze een heel mooie whisky en in normale, gezonde, omstandigheden scoort hij bij rond de 88ptn ipv de 81 die ik er nu aan gegeven had.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Apr 2012, 13:03

Yapi schreef:er zitten enkele tot zelfs heel wat goeie proevers op ons forum, congratulations!!! :duimop

Het feit dat ik de distillery herkend heb is meer in negatieve zin (voor mij persoonlijk)! Ik herken iets in Springbank wat met niet echt bevalt, net als bij die Springbank CV.

De Springbank Jazz daarentegen is enorm lekker! :lekker
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 09 Apr 2012, 13:03

Gefeliciteerd Renefatdude, Jaydie & Turfsmurf met jullie knappe voospelling, hoor! Echt geweldig :respect én :hoedaf Had dit ook absoluut niet verwacht. Zelf had ik dit ook nooit verwacht. Ik ben ook niet zo'n Springbank-achtig, moet ik eerlijk bekennen, maar zoals Piet ook al schreef, hij was erg lekker :duimop En omdat ik 'm toch redelijk goed beproefd heb, was ik toch wel 'n beetje verbaasd over de uitkomst ;)
Niettegenstaande dit gegeven, moet ik ook Yappie en c.s. feliciteren én bedanken met deze geweldige N & T, perfect georganiseerd, kan niet anders zeggen en ben ontzettend benieuwd naar de komende week!

:hoera

Enne Yappie, zeg maar gerust René tegen I_SPEY hoor!
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Apr 2012, 13:08

Rene

inderdaad, zo zie je maar, voor je PC9 bv tel je toch ook snel 70-80 euro neer, en dan is zo'n springbank R&K meer waar voor mijn geld (niet dat ik de PC9 niet ga kopen, maar smaken verschillen inderdaad) maar niet voor het jouwe :lol:
0 x
Afbeelding

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 09 Apr 2012, 13:11

Toch weer heel verrassend! Deze stond al op een wish list, maar of hij daar blijft weet ik niet. De afdronk was niet geweldig...... , restje nog eens proeven als mijn neus weer "normaal" werkt, kijken hoe we dan gaan uitkomen.

Wel heel benieuwd naar sample-2.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Apr 2012, 13:13

GJR schreef:Toch weer heel verrassend! Deze stond al op een wish list, maar of hij daar blijft weet ik niet. De afdronk was niet geweldig...... , restje nog eens proeven als mijn neus weer "normaal" werkt, kijken hoe we dan gaan uitkomen.

Wel heel benieuwd naar sample-2.

ik dacht dat je hem al in bezit had!!! Op MM facebook zoiets gelezen ;)
0 x
Afbeelding

Renefatdude
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Renefatdude » 09 Apr 2012, 13:15

Yapi schreef:

Rene

inderdaad, zo zie je maar, voor je PC9 bv tel je toch ook snel 70-80 euro neer, en dan is zo'n springbank R&K meer waar voor mijn geld (niet dat ik de PC9 niet ga kopen, maar smaken verschillen inderdaad) maar niet voor het jouwe :lol:

Ik houd wel van wat rook en bergen turf, maar bijvoorbeeld de Longrow CV van dezelfde destillery vind ik persoonlijk veel lekkerder!

Maar erg leuk om te doen dit, en gruwelijk moeilijk, sigaren blind proeven is makkelijker!

Rene
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 09 Apr 2012, 13:18

Yapi schreef:Hierbij de bekendmaking van whisky sample 1:
SPRINGBANK RUNDLETS & KILDERKINS!!

Oh dit vind ik echt heel erg cool! Laat ik nou net enkele weken geleden een Springbank en een Cadenhead Masterclass geboekt hebben voor de Springbank open dag op donderdag 24 mei!
Ik herinner me de samples Springbank 10 100 proof en Springbank CV, die ik enige tijd geleden geprobeerd heb, als duidelijk anders, minder zoet, strenger. Ik heb verder nog geen ervaring met Springbank, maar dit maakt me meteen blij dat ik laatst de nieuwe Springbank 21 in m'n kast heb gezet. Ik was al in deze Rundlets & Kilderkins geïnteresseerd, maar nu staat hij wel echt op de shortlist. Met deze kennis in mijn achterhoofd binnenkort het laatste deel van de sample maar eens gebruiken om de knoop door te hakken. :duimop

totalatool schreef:Ik denk Scotch malt whisky, geen bourbon of blend. Een mix van sherry en bourbon vaten, leeftijd ongeveer 15 jaar, alcoholpercentage 43-46%. Lichte rokerigheid van 5-10ppm ofzo, voor m'n gevoel op dat vlak namelijk vergelijkbaar met Highland Park.

Als ik bovenstaand nalees was mijn gokalinea nog niet eens zo dramatisch als Yapi me deed vermoeden. ;) Al was ik niet op Springbank gekomen, dat ken(de) ik simpelweg nog niet goed genoeg na twee 6cl samples in mijn hele leven...
Het alcoholpercentage leek me hoger dan 40%, maar geen >50% cask strength. Het blijkt wel iets hoger te zijn dan ik op basis van de drinkbaarheid had verwacht.
De rijping is op zulke kleine vaten natuurlijk veel sneller dan in grotere vaten, wat ik dan als excuus zie om mijn te hoge inschatting daarvan goed te praten. ;)
Van welk soort hout zijn die kleine vaatjes nou gemaakt? Ik lees in reviews dat het een goede whisky is voor liefhebbers van sherryrijping, maar een sherryvat is het dus niet...
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”