HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-4 (29 apr)

Onze eerste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 11 Mei 2012, 09:02

Afbeelding - Minder dan 56
1
11%
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
2
22%
Afbeelding - 76-80
2
22%
Afbeelding - 81-85
4
44%
Afbeelding - 86-90
0
Geen stemmen
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 9

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-4 (29 apr)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 30 Apr 2012, 21:42

Goh, ik had eigenlijk op basis van de reviews beter verwacht van dit groene etiket. Op basis van de ingrediënten had ik eigenlijk wel wat meer rook verwacht. Ik proefde die niet. Ach mijn long list is nog steeds goed gevuld, ook al staat deze er nu niet meer op.

Blind proeven is eigenlijk best lastig. :)
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Renefatdude
Actief lid
Actief lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 Nov 2011, 10:30

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-4 (29 apr)

Ongelezen berichtdoor Renefatdude » 30 Apr 2012, 23:23

Terecht dat ze hier mee stoppen
0 x

Denniz0229
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 Mar 2012, 13:10

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-4 (29 apr)

Ongelezen berichtdoor Denniz0229 » 01 Mei 2012, 08:44

wat mij betreft kunnen we sample 4 snel vergeten.
hij was te drinken, maar daar is alles ook wel mee gezegd...
0 x

Gebruikersavatar
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 566
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 14:56
Locatie: Rotterdam

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-4 (29 apr)

Ongelezen berichtdoor p_froes » 01 Mei 2012, 09:23

Ah had het kunnen weten. Dat beetje rook op de neus vond ik al moeilijk te plaatsen en kom je vaak tegen bij vatted / blended malt. Ik was nooit echt weg van de green label. Prima whisky wel.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2737
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-4 (29 apr)

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 01 Mei 2012, 10:14

totalatool schreef:
Yapi schreef:and the winner is:
Inderdaad, een Johnnie Walker Green Label, 15 jaar oud, blended malt, 43%

Ik had hem al op mijn lijstje staan in verband met het feit dat hij binnenkort niet meer gemaakt zal worden, maar nu ik hem geproefd heb gaat hij er zeker niet vanaf!


Hetzelfde hier.
Al twee keer met een mini flesje in mijn hand gestaan, en al twee keer bijna het gift pack (met vier mini's) via een webshop gekocht, maar steeds de twijfel die toesloeg en de aankoop annuleerde.

Maar nu kan ik met vertrouwen een flesje kopen voor in de kast...
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-4 (29 apr)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 01 Mei 2012, 11:19

Ik heb ook met de gedachte gespeeld om nog een fles in huis te halen voor hij uit de winkelrekken zou verdwijnen, maar nu ik hem blind geproefd heb laat ik deze kelk hoogstwaarschijnlijk toch aan mij voorbijgaan.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-4 (29 apr)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 01 Mei 2012, 11:27

waar dit allemaal niet goed voor is hé, dat blind proeven. Ik kon er best wel van genieten, en ik vind zo'n blends wel heerlijk om je whiskydag mee te beginnen. Opent veel in de mond, en is prima om daarna naar topwhisky's over te schakelen! Is ook een erg makkelijke dram om te kijken of je wel klaar bent voor het grote werk die dag. Als de blends me niet smaken (JW, hibiki, great king street) dan weet ik dat het beter is wat oppervlakkig te blijven in de whisky's van die dag
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
McRay
Senior
Senior
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 Apr 2010, 09:00

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-4 (29 apr)

Ongelezen berichtdoor McRay » 01 Mei 2012, 20:25

Een JW green.....nog nooit gedronken en dat zal niet snel meer gebeuren ook.

Nee niet mijn ding.

En ik zei toch dat Bart er iets in had gedaan wat de smaak verziekt, en ik had gelijk :bigsmile

Toch blijft het leuk om te doen.
Klasse Bart :duimop
0 x
Sláinte Mhath

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6770
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-4 (29 apr)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Mei 2012, 21:22

OH-MY-GOD!!

Shocked... Ik heb m'n notitie toegevoegd, dacht echt dat we hier met een blend te maken hadden (in de zin van grapje, even een low-quality tussendoortje).

Ik heb ooit een klein flesje Green label gehad, maar kreeg deze al met best wat moeite leeg, en niet omdat ik hem zo super vond. Staat me wel bij dat ik hem lekkerder vond dan ik hem nu geproefd heb! WTF?!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-4 (29 apr)

Ongelezen berichtdoor Matti » 01 Mei 2012, 23:10

JayDie schreef:OH-MY-GOD!!

Shocked... Ik heb m'n notitie toegevoegd, dacht echt dat we hier met een blend te maken hadden (in de zin van grapje, even een low-quality tussendoortje).

Ik heb ooit een klein flesje Green label gehad, maar kreeg deze al met best wat moeite leeg, en niet omdat ik hem zo super vond. Staat me wel bij dat ik hem lekkerder vond dan ik hem nu geproefd heb! WTF?!

Daar ga je met je mooie nieuwe avatar :P
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-4 (29 apr)

Ongelezen berichtdoor totalatool » 02 Mei 2012, 07:57

JayDie schreef:OH-MY-GOD!!

Shocked... Ik heb m'n notitie toegevoegd, dacht echt dat we hier met een blend te maken hadden (in de zin van grapje, even een low-quality tussendoortje).

Nou ja, een blend is het inderdaad, maar wel blended malt. :)
Mijn gevoel, toen ik de BNJ ernaast zette, was juist dat het geen blend was, omdat ik er niets in ontdekte dat ik associeer met grain whisky. Daar hangt tot nu toe elke keer een voor mij niet omschrijfbare noot in die ik in malts niet vind.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6770
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-4 (29 apr)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Mei 2012, 08:07

Matti schreef:
JayDie schreef:OH-MY-GOD!!

Shocked... (...) WTF?!

Daar ga je met je mooie nieuwe avatar :P

Inderdaad :P
totalatool schreef:
JayDie schreef:OH-MY-GOD!!

Shocked... Ik heb m'n notitie toegevoegd, dacht echt dat we hier met een blend te maken hadden (in de zin van grapje, even een low-quality tussendoortje).

Nou ja, een blend is het inderdaad, maar wel blended malt. :)
Mijn gevoel, toen ik de BNJ ernaast zette, was juist dat het geen blend was, omdat ik er niets in ontdekte dat ik associeer met grain whisky. Daar hangt tot nu toe elke keer een voor mij niet omschrijfbare noot in die ik in malts niet vind.

Ja, true, maar ik bedoel, zoals je vast weet, een 'blend. <punt>' ;-) Het eerste wat in me op kwam toen ik rook is overduidelijke karamel. Toen ik daar vrij weinig andere zaken in vond, anders dan alcoholisch en scherp en de smaak ook nog eens zo was, was het voor mij vrij snel klaar... Maar goed dat deze uit de serie gaat :gnif
johan brugge schreef:Ik heb ook met de gedachte gespeeld om nog een fles in huis te halen voor hij uit de winkelrekken zou verdwijnen, maar nu ik hem blind geproefd heb laat ik deze kelk hoogstwaarschijnlijk toch aan mij voorbijgaan.

Precies mijn gedachte...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-4 (29 apr)

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Mei 2012, 16:25

Johnnie Walker Green Label dates from 1997. Nick Morgan (Scotch knowledge and heritage director for Diageo) says:
Malt Whisky Yearbook 2012 schreef:...Single malts are very expensive in Taiwan, so having blended malts, which cost less, gave consumers two entry points to the malt market.... (red: Green Label in eerste instantie voor Taiwan gemaakt).

...Single Malts tend to be polarised in flavour..., JW Green Label is right in the middle of our "flavour map". It has very wide apeal.
...
"There is no 'signature' malt in JW Green Label, There are six to eight single malts in it, including Linkwood, Cragganmore, Caol Ila, and Talisker...

En dit is hetgeen duidelijk uit deze tasting naar voren kwam.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-4 (29 apr)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 02 Mei 2012, 16:41

Malt Whisky Yearbook 2012 schreef:... JW Green Label is right in the middle of our "flavour map". It has very wide apeal. ...

Kijk, en dat is waarom ik hier nou niet veel aan vond. Ik vond hem echt typisch 'wel OK', ofwel 'gemiddeld'. Als whisky voor gezellig samen kaarten is hij dan weer wel uitstekend geschikt. Je wordt niet afgeleid door de smaak.

Dit kan dus maar 1 ding betekenen: ik heb inmiddels gewoon teveel goede, al dan niet single malt, whisky's op die wel een duidelijk smaakstatement durven te geven. Luxeprobleem! :D
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-4 (29 apr)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 02 Mei 2012, 18:23

als ik weet dat ik enkele drams ga nuttigen, hou ik enorm van zo'n right in the middle whisky, zodat de volgende beter uitkomt. Laatst de JWgreen gevolgd door een Longmorn 71, ja wadde, prachtig effect!

Maar ik ben ook wel een fan van caramel, mout en vanille in het midden... als hoofdsmaak. Stamt uit de kindertijd, alleen vanilleijs voor mij. Maar ik had geen vooroordelen naar deze whisky toe, want ook ik proefde hem tijdens deze tasting voor het eerst ;)
0 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten