Een beetje laat
Kleur : pale gold
Geur : vanille, rook, lijm , citrus, pittig/peper, kerk wierrook*???
Smaak : zacht/vettig en een beetje zoet, bitter, peperig en wat turf.
Afdronk : Iets zoet, bitter droog en verwarmend.
2 dagen later**: Eerst zoete/vanille lucht met een apparte brand lucht. Daarna zoet/fruitig en heel licht weer die wierrook.
Deed mij een beetje denken aan de caol ila 12 die ik heb staan, hoewel ik geen tijd heb om te vergelijken.
*Deed mij denken aan een begravenis van een paar weken terug.
**(had een glas met een paar druppels klaar gezet voor later)
met wat vertraging:
GJR:
Geur: Citrus, gras en fruit. Zoetig, maar ook iets aards, licht moutig en notig (amandel/hazelnoot). Jonge rook (mossig/turfig). Vrij veel vanilla.
Smaak : Licht scherp, relatief jonge whisky en hoger in de alcohol. Houtkruidig (Kaneel, kruidnagel) en Jeneverbes. Iets bitter, maar ook wat heidehoning zoetheid. Olieachtig met amandel en hazelnoot droogheid (ongezouten hazelnoten eten). Ook wat gedroogd fruit (sherry-finish ? ).
Finish/algemeen : Behoorlijk bitter (tannine), maar ook prikkelend. Medium lang. Nog steeds een lichte rokerigheid achterin de neus, doch bitterheid overheerst.
Bittere finish doet denken aan ervaring met Tullibardine, dus daar hou ik het maar op, alhoewel dat prikkelende niet bekend voorkomt. Geen hoogvlieger door die bittere finish voor mij, doch zeker ook niet verkeerd. Punten 75-79 range.
johan brugge
Hey Bart,
Bij deze mijn notities van sample 3.
Neus: Dit komt me heel bekend voor. Ik heb het gedacht dat ik dit al eerder gedronken heb. Ik ruik turf, zeer zeker. Mineralen, wat zeewier, dat zilte als je op het strand staat. Met wat water komen er wat meer bloemen naar voren. Hij wordt een tikje zoeter ook.
Smaak: Dit doet me qua profiel denken aan een Longrow, alleen proef ik redelijk veel peper. Het is geen cask strength. Daar ben ik zeker van. De geuren van de neus komen terug in de smaak, maar bijster complex is het niet. Met wat water erbij verandert het profiel. De turf en de rook worden vermengd met wat zilt en zoet fruit.
Afdronk: redelijk lang, zilt, licht rokerig en hoe langer hoe zoeter.
Gaandeweg denk ik meer aan een Finlaggan of iets dergelijks. Na nog wat toevoeging van water verandert het profiel weer een beetje en denk ik dan weer aan een Ledaig. Maar het kan evengoed een geturfde Benriach zijn. Whatever dit is, het is geen slechte whisky maar ik vind hem wat karakter/punch en complexiteit missen.
Turfsmurf
Uiterlijk: lichtgeel. Veel dunne tranen. Plakt gemiddeld vast aan het glas.
Geur: vruchtenthee. Beetje stoffige boekenkast. Licht motorolie. Lichtgerookt. De geur ontvouwt zich langzaam. Met water zwakt de geur wat af, de geur verwatert letterlijk.
Smaak: boem, gelijk in de aanval. Suikerbom! Een beetje dun mondgevoel. Hij gloeit goed. Ik krijg het er spontaan warm van. De rook treedt nu naar de voorgrond, samen met bloemen en wat medicinaals. Ook een beetje volkorenkoekjes. Met water zwakt het zoete iets af en komt er wat meer rook vrij. Ook wordt het mondgevoel met water wat tintelend.
Afdronk: de intense smaak zwakt snel af, maar laat een langdurig een licht rookje. Na een half uur blijft nog wat medicinaals over. Met water komt er wat salmiakpoeder bij en wordt de afdronk iets drogender en gek genoeg sterker.
Cijfer: geur: 21, smaak: 22, afdronk: 21, balans: 20, totaal: 84
Samenvatting: een dram voor zoetekauwen. Die lust ik wel. Niet teveel rook, niet te scherp, maar wel een nette sterkte. Water maakt hem niet stuk, maar ik vind hem zonder iets lekkerder.
-- alle fiches op rood --
Distillery: Bowmore? Dat was de eerste indruk bij de eerste snuf aan het glas. Het zou een Tempest kunnen zijn. Een latere batch dan #1 dan, want batch #1 is behoorlijk oranje.
Vatsoort: bourbon. First fill wellicht (ik ruik nogal veel vanille en hij is behoorlijk zoet).
Percentage: rond de 54%?
Leeftijd: 10.
Matti
Uiterlijk: Stro-geel richting goudgeel, trage druipers
Geur: Eerst vanille en onrijp fruit, heel fris en licht prikkelend. Later gekonfijt fruit en met wat water komen er bloemengeuren vrij.
Smaak: Witte druiven, dan drogend met noten van eikenhout, leer en een minieme hoeveelheid turf. Daarbij licht zilt met een pepertje en weer die bloemen uit de neus.
Afdronk: Wasachtig, medium lang en licht bitter.
Een lekkere whisky die even de tijd nodig heeft om los te komen. In eerste instantie heel 'clean', maar onthult steeds meer laagjes complexiteit zowel in de neus als de smaak. De neus is erg lekker, maar daarna wordt hij simpeler en de afdronk is vrij kort.
Ik denk dat het een single cask expressie betreft uit een ex-bourbon vat. Hij heeft denk ik een wat hoger alcoholpercentage (46-50%). De streek zet ik op Coastal Highlands (of eventueel Islands), de leeftijd op 14 jaar en mijn gok voor de distillery is: Clynelish.
Score: Erg lekker, maar voor mij (buiten de neus) geen absolute topper: 88 punten.
Bwhisky
C : Goud
N: Ah , dit is top. Begint zeer fruitig eerst fris , later iets zoeter/tropisch fruit. Licht mineralig/zilt zelfs rokerig. Doet me denken aan de neus van een Ardmore 1992-2010 DD die ik staan heb… Zou me sterk verbazen als het deze zou zijn want botteling uit 2010 en al tijdje uitverkocht dacht ik. Prachtige neus. Wat laten openstaan. Fruit verdwijnt wat en lichte rook/aardse tonen nu… fruit komt wel weer terug. Weer iets zoeter dan in’t begin met nu ook vanille, graan , boterig , … . Water zorgt voor extra fruit. MMM. My cup of tea!
T: Rook bij binnenkomst. Weinig fruit nu... Kruidiger dan wat de neus doet vermoeden. Begin te twijfelen aan mijn Ardmore 1992 DD – gok omdat ik me hem fruitiger in smaak herinner . Nu toch iets fruit mar ook wat hout. Complex , bij iedere slok ligt de balans anders.
F: Weer iets fruitiger maar toch eerder kruidig en lichte rook die blijft hangen. Wat hout ook. Vrij lang. LOVE IT!
Gok : Ardmore 1992-2010 DD ?? Ardmore tout court? Ik heb nog maar in 1 distilleerderij die balans tussen fruit en rook teruggevonden (al heb ik van heel wat distilleerderijen nog niets geproefd ). Als het geen Ardmore is dan heb ik een nieuwe ontdekking gedaan! Begin nu ook te twijfelen aan Tomatin Decades. Ook in die whisky vond ik die sappige fruitigheid terug , in balans met wat rook uit de vaten van 2005. Aangezien de Ardmore die ik heb volgens mij niet meer te vinden is, gok ik op Tomatin Decades. Dit is mijn definitief antwoord!
Punten : 90! Dit is er eentje die op m’n verlanglijstje komt… als ik hem al niet heb! Zeer leuk , die constante evolutie van fruit en rook. De ene keer overheerst de rook , de andere keer het fruit maar dat allemaal zonder balans te verliezen.
Piet
Uiterlijk: Stro-geel/licht Goud-geel met dikke tranen.
Geur: Rokerig. Eerst subtiel turf, iets medicinaal maar vooral rook en gerookt. De rook overheerst niet omdat er ook veel "sappig geel fruit" en kruiden in zit. Licht geturfde neus met wat jodium en gerookte makreel. Dat maakt, zeker met wat druppeltjes, plaats voor meer fruit zoals appel, citrus, perzik maar ook groene thee en zaagsel (later hooi?). Ook een "frisse" kruidigheid van thijm en Acasia honing.
Smaak: Ronde, filmende binnenkomst en behoorlijk peperig. Met wat water wordt dat lekker pittig en sappig.
Afdronk: Gemiddeld lange afdrong met wat cake en toffee maar ook weer fruit en laurier-drop.
In één zin: Een mooie fruitige licht geturfde niet al te complexe dram met een goede structuur en smaakbalans.
Score: 84. Niet zo oud, pak weg 8 á 10 jaar en iets van 48 á 50% alcohol.
Wat ik eerder schreef: Ik had direct een associatie met een whisky die ik heb staan.
Deze er zojuist even naast geproefd. Nipje maar en vooral geroken en gekeken
Hoewel het qua smaaktype wel in dezelfde richting zit zijn het naast elkaar toch twee volslagen andere drams
Dus het blijft echt bij die eerste associatie !
McRay
Het blijft moeilijk maar het is wel leuk.
Streek: Islay
Merk: Ardbeg (of in ieder geval iets van Ardbeg, kan ook Smokehead zijn)
Detail: de Blasda
Leeftijd: weet ik niet, denk vrij jong, tussen de 6 en 8 jaar.
Alcohol: 43 %
Kleur: licht geel/goud (witte wijn)
Neus: licht parfum (na een paar keer ruiken is dit weg), pepertje, turf (peat), rokerig, toch ook fruitig (zoetig, citrus, sinasappelschil), in de verte iets van munt.
Smaak: citrus, fruitig, turf, kruiden (licht pikant), rokerig, cacao (?), iets van sherry of wil ik dat proeven...ik twijfel.
Afdronk: vrij lang, eerst de bekende 'waterval', heerlijk, dan licht prikkelend, iets zoetig in combinatie met citrus en toch de turf weer (niet echt zwaar maar hij is duidelijk aanwezig).
Bijzonderheden: deze whisky geeft een iets vettig mondgevoel, mooie tranen in het glas, weet natuurlijk niet of ik het goed heb maar deze whisky bevalt mij zeer goed.
Heb ook aan whisky-SM gedaan, echt heerlijk. Kon bijna een teiltje onder mijn mond zetten
Zat te twijfelen tussen de Ardbeg (Blasda), een peated Bunnahabhain maar ook Kilchoman kwam in mijn gedachte voorbij. Hij heeft ook wel iets weg van een Smokehead, ook ooit eens gehad en die was best lekker.
Cijfer: 92
Tomzev
Nou nou yapi.... Moeilijk hoor
The results of the Dutch jury:
Geur: Schuimtaart, Paprika, Framboos, Wortel, Perzik, Zuurtje (snoep), Turf
Smaak: Perzik, Bloesem, Gras, Honing
Body: licht, fruitig
Kleur: Bleek goud
40%
Regio: highlands of islands
Distilleerderij: moeilijk.... Jura? Ben Riach? Geen idee eigenlijk.
Score: 82/100
Deunemans
Na even boven her flesje te hebben gehangen en direct aan de slag
Kleur: Licht goud
Neus: Rokerig, ziltige tonen, zoet / zoet hout, peperig, vanille, erg complex maar een feest voor de neus
Smaak: vol, iets zoete flits van kokosnoot, daarna medicinaal nagloeiend, peper en brandende heidegrond met een toenemende kruidige, rokerige en ziltige afdronk
Afdronk: lang nagloeiend peperig, wat vloeiend overgaat in zoet vanille
Vooral bij het proeven dacht ik direct aan een Talisker, maar niet een botteling die ik heb geproefd.
ElwinB
Dit was tot nu toe de moeilijkste blind tasting. Ik heb bijna een uur lang boven het glaasje gehangen, maar verder dan dit ben ik niet gekomen. Erg lastig!
HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3
Deelnemer: ElwinB
Uiterlijk: Licht goud/strogeel
Geur: Apart, ik kan de neus moeilijk omschrijven. Licht zoetig, fruitig, ik ruik iets van ananas? Zeker geen onaangename neus, maar ook geen hoogvlieger.
Smaak: Scherp, complex! Dat is het eerste wat me te binnen schiet. Eerste slokje dacht ik: WTF?! Maar hoe meer ik ging proeven, hoe lekkerder ik hem ging vinden. Beetje een aparte smaak, ik proef iets van verbrand vlees/BBQ? Rook/turf.
Afdronk: Na een aantal seconden proef ik veel rook/turf(ik kan het verschil niet onderscheiden, dus benoem het maar zo). Vrij lange afdronk, ik proefde na een kwartier nog steeds diezelfde smaken in mijn mond.
Gek genoeg rook ik geen moment rook/turf, maar in mijn mond en met de afdronk kwam die smaak voor mij opeens naar voren toe. Heel apart.
In één zin: Ik vind het een lekkere whisky, toch weer heel wat anders dan wat ik al eens had geproefd. Ik heb werkelijk géén idee in welke hoek ik dit moet zoeken, dus ga geen gokje wagen. Maar ik zou 'm nog wel eens vaker willen drinken.
Score: 83
Ruval
Hoi Yapi,
Dit keer lekker op tijd!
Sample 3
Kleur
Goud-geel. Wel iets aan de lichtere kant van het scala.
Geur
Hints van zoet (honing) & citrus, gedroogd fruit (pruimen, een hint van gember). Ruikt niet erg scherp.
Smaak
Vreemd – zacht, maar ook krachtig op de tong. Inderdaad iets van gember, weer gedroogd fruit, maar nu meer krenten. Beetje bitter. Een redelijk normaal alcohol percentage (43-46%), zeker niet hoger.
Afdronk
Blijft mild, weer iets van bitter en zoet .
Verdere gokjes :
Eerste keer dat ik ‘m proefde moest ik denken aan een Caol Ila die ik heel recent had geproefd, maar vergelijking met een aantal whisky’s uit de bescheiden verzameling bevestigden dat absoluut niet. Ik ga terug naar een speyside – heeft af en toe hinten van een Glenfiddich of een Balvenie, maar Clynelish is ook iets in mijn gedachten.
Groet,
Victor
Renefatdude
Hallo Bart,
Hierbij mijn bevindingen voor wat betreft sample 3:
Reuk: Turf van hett maritieme medicinale soort, daar onder heide honing en botervet (kan het niet anders omschrijven!
Smaak: Gerookte peper, honing/mout ziltig en citrus achtige smaken.
Afdronk: Citrus wat opdrogend en heel lichte houtsmaak tamelijk lang.
Ballance: Heerlijke geturfde whisky met een Islay karakter.
Ik denk dat het een whisky uit Islay is en wel van Ardbeg.
Hij is niet te oud veel ppm phenolen >50% ABV.
Tot nu toe de beste van de tasting wat mij betreft, zou kunnen zijn dat hier een fles van gaat komen.
Score 95
Edwinedje
Hey Yapi,
Succes op het voetbal veld vanmiddag.
En dat de uitslag maar vertragend mag werken
Gecombineerde notitie van:
Vrijdag 20-04 - ca. 21:45
Zaterdag 21-04 - ca. 23:00
Na het opendraaien van een het flesje ruik ik er gelijk eventjes.
De geur doet me denken aan de sample uit flesje 1.
Beetje (boel) rokerig, wat achteraf bij sample 1 turf bleek te zijn.
Nadat ik hem in het glas heb ingeschonken neemt de geur wat af.
Hij ruikt dan wat minder stevig.
Het tweede wat opvalt is de vrij lichte kleur.
Ik kan mij niet herinneren al zo'n lichte kleur gezien te hebben.
Aan de hand van de staal kaart wil ik hem tussen Stro-geel (1) en Goud-geel (2) positioneren.
Misschien iets dichter bij Stro- dan Goud-geel (1+)
Deze kleur zou er op kunnen duiden dat het een vrij jonge whisky ik <gokje>
Bij het rondraaien van het glas valt me op dat hij vrij dik (olieachtig) aan het glas blijft plakken.
Daarna doet het vrij lang voor er druppels onstaan en zelfs dan duurt het nog even voor de druipers komen.
Hierna is het rokerige er nog iets meer van af en ruikt hij veel belovend.
Op het forum versprak iemand zich door hem te typeren met een waterval.
Wat daar exact mee bedoelt wordt is mij niet duidelijk.
Als dat is dt hij door je hele mond springt kan ik mij daar zeker wel vinden.
De smaak kom op verschillende momenten van verschillende kanten in de mond.
Daarna verdwijnt hij met een kleine speldenprik door de keel naar de slokdarm.
Na het toevoegen van een paar druppels water is de reuk/rook zo goed als weg.
De smaak valkt ook wat uit en de afdronk is dan nog aangenamer.
Een score (in cijfers) geven blijft nog steeds een onmogelijk opgave.
De tussenstand tot nu toe;
Sample 3 - Mogelijke kandidaat voor in de kast.
Sample 1 - Voor later als ik groot ben.
Sample 2 - Gaat hem niet worden.
P_Froes
Geur: begint rustig, subtiele rook, meloen, appel, tomatensap?? #wtf, iets van wierrook, lekker!
Smaak: fruitig, mooie houtinvloed, fruitsnoepjes, zoet
Afdronk: vuursteen, mineralig, beetje sigarettenas (jammer, anders 90(+?))
In één zin: Lekker spul, maar jammer van de sigarettenas op de finish
Score: 89/100
Peatiness te subtiel en te fruitig/zoet om Laphroaig of Ardbeg te zijn denk ik.
Misschien Bruichladdich? Nee ik zeg toch Ardmore.
49%
20yo
OJH
Sample 3
Neus: licht, wat gerst, mineralen heel licht wat fruit, geel fruit, misschien ook nog wat honing.
Smaak: iets meer power dan in de neus maar nog steeds licht, wat mineralen, wat bitters, en iets prikkelends, doet me op een of andere manier denken aan champagne, wat voor mij niet echt positief is.
Finish: wat aan de korte kant, vooral bitter.
Niet slecht maar wordt er ook niet enthousiast van, niet mijn smaak hoog in de 70 punten zou ik zeggen.
Waar deze gemaakt is durf ik niet te zeggen gok speyside.
Andre8x8
Zojuist terug van een weekje vakantie dus nog snel even sample #3 nosen en tasten
Uiterlijk:
Licht geel
Vettig
Geur:
Licht, zeer prettig in de neus
Spicy
Smaak:
Lekker en vol,
Licht geturfd, voor de rest kan ik geen specifieke smaak ontdekken.
Afdronk:
Lang en warm
Score:
88 punten,
Wat het is?
Geur, smaak en afdronk prima in evenwicht.
Een lichte Islay of eentje van de Islands?
I_Spey
De kleur van de whisky is licht geel, de neus vertelt mij iets over mout, honing, meel en is heerlijk olieachtig(lijnzaad?), beetje vettig én eikenhout?; in de zachte smaak(met slechts enkele druppeltjes water) proef ik honing, beetje boenwas, iets olieachtigs en licht kruidig. Afrondend is dit 'n lekkere whisky, mooie samenstelling en redelijk complex. De finish is 'n beetje bitter, wel lekker!
Ik zit te denken aan 'n Glen Elgin(TI) of 'n Balmenach 18yo (TMm) of misschien toch 'n Macallan?
Raleigh
Hey Bart,
Deze was zeer aangenaam en ben dan ook zeer benieuwd welke fles ik binnenkort ga aanschaffen.
Uiterlijk: strokleurig
Reuk: rokerig, lichte turf, citrus, ergens een zoetje die ik niet kan thuis brengen
Smaak: licht olieachtig, rokerig, honing, mandarijn, kaneel(?), peper, zacht
Afdronk: lang, warm, droog, peper
Aangename sample dat is zeker. Maar hij is te licht voor Ardbeg, Laphroaig.
Caol Ila smaakt anders zo ook Talisker.
Ofwel ik heb geen idee.
Eerste gok Islay en anders iets van de islands.
Dagebedanktzijtdawitte
Miss_Jline!
Hoi Bart,
We hadden een wat druk weekend, maar Zojuist op de valreep samen met mijn man sample #3 geproefd en beoordeeld.
Ons oordeel:
Uiterlijk: geel, dun soepele benen langs het glas
Geur: fruitig,citrus
Smaak: citrus, bittertje, houtig
Mondgevoel: de citrus aan de zijnkant van de tong, droog op het einde (amerikaans eiken)
Afdronk: bitter, droog, eiken
Percentage: 40%
Ook dit keer een gok (al zullen we er wel weer naast zitten): The Glenlivit?
Wij zijn er niet kapot van.
Groetjes,
Jacqueline
Japie Krekel
Hallo Bart,
Daar gaan wij weer om een poging te wagen voor het 3e sample.
Hier onze bevindingen van deze lekkere whisky.
Kleur: Goud geel
Lekker vettig met veel strepen in het glas.
Geur: Licht turfje op de achtergrond, beetje mout/graan, fruitig, kruidig.
Smaak: lekkere volle smaak, vettig/levertraan, moutig, fruitig en kruidig.
Afdronk: middellang met citrus.
Wij vonden deze zeker een lekkere whisky, lekker vol en vettig en mooi in balans
Zou zo maar kunnen na jou bekendmaking dat er een fles gekocht gaat worden
Groetjes,
Marcel + 2
Totalatool
Hierbij dan weer mijn notities:
Glas: glencairn
Uiterlijk: Kleur goud (veel lichter dan samples 1 en 2). Dunne tranen die zich pas laat willen vormen en die geen rand maar meer een archipel van eilandjes achterlaten.
Geur: (zw) Lychees? Hooi en hout. Een hint van appel, die naarmate hij langer staat meer richting sinaasappel gaat. Chocola. Iets bloemigs. Later tabak, ik denk aan sigaren. Overall niet zoet, maar wel met een zoetige noot. (mw) Warmer met water, meer hout ook.
Smaak: (zw) Initieel vrij zoetig met appels, ontwikkelt zich gaandeweg naar ziltig, zoethout en tabak. Meer dan 40% alcohol, maar niet overdreven veel. Mondgevoel prettig, niet dun maar ook niet stroperig. Medium zogezegd, sappig zelfs wellicht.
Afdronk: Middellang, langer dan de Kentucky Bourbon van vorige week. Zoethout met een tabakgeur in de neus. Niet drogend, maar toch ook niet zoet.
Overall: Lekker. Veel complexer dan de kleur bij mij deed vermoeden, dus don’t judge a book by its cover!
Wat is het: (single) malt, refill bourbon vaten, alcohol 45%, leeftijd durf ik niet te zeggen omdat de kleur versus complexiteit me in de war brengt. Doet me een beetje denken aan een Longmorn. Regio Speyside dan dus.
Brebe
Sorry dat ik een half uur te laat ben, ben nog niet helemaal gewend aan de zomertijd. En door alle buien was het vandaag heel vroeg donker.
Uiterlijk: behoorlijk licht van kleur, bramenthee zou ik zeggen.
Geur: in de diverse proefmomenten heb ik van alles geroken: van kersen, ananas, ondefinieerbaar zoet tot vanille en vers hout
Smaak: smaak sloot voor een deel aan bij geur, maar niet volledig: de eerste proefde ik zee, zeg ‘zilt’, verder drop, zoethout, munt, peper (althans iets scherps). Het hele assortiment van Jamin kwam voorbij.
Afdronk: straf, maakt een behoorlijke indruk.
Percentage: 40%
Score: 83
In één zin: Het hout en de drop vallen in de smaak/geur het meest op. Heb nog een een paar slokjes er naast gelegd maar heb niet meteen iets vergelijkbaars kunnen vinden.
Jaydie
Yapi, hierbij mijn bevinding. Dik 1,5u te laat, maar heb bewust nog niet in het topic gekeken.
Glas: Libbey; veel kleine tranen die vallen langzaam
Kleur: Wat me het eerste binnenschiet: Balvenie-zoetje, heel ver weg spoortje rook, maar wordt snel meer en gaat richting tabak / shag. Later dat heel duidelijk. Honing. Tikje zeewier / groenmout. Heide. Begin te denken aan een Island whisky (Highland Park?)
Smaak: Turf, zeewier, groemout, licht prikkelend
Afdronk: Ziltig zoetje, turf/rook, verwarmend (als likeur) iets bitter (als Ardmore), shag, vuursteen
Comment: Island whisky. Denk aan Highland Park, maar vind hem daar iets te bitter voor. Lekker. Longrow?
Gr. John