HWF Virtuele blind tasting-1: Conclusies en afsluiting

Onze eerste "blinde" forum-proeverij.

Welke twee samples vond je het lekkerst?

Peiling eindigde op 30 Okt 2012, 14:25

Sample-1 - Springbank Rundlets & Kilderkins,10yo, 49,4%
4
15%
Sample-2 - Kentucky Bourbon Vintage Small Batch
0
Geen stemmen
Sample-3 - Ardmore 1992, 19yo, Malts of Scotland, 49,4%
6
23%
Sample-4 - Johnnie Walker Green Label, 15 jaar oud, blended malt, 43%l
2
8%
Sample-5 - Clynelish 28y 1982/2011, 53,7%, Malts of Scotland, MoS 11015, 275 bottles
10
38%
Sample-6 - Benriach 12Y Sherry Matured, 46%, OB 2011
3
12%
Sample-7 - MacDuff 14 yo, Dram of the Lords 'Freyr'. Single refill sherry cask, 104 bottles, 50% abv
1
4%
 
Totaal aantal stemmen: 26

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: HWF Virtuele blind tasting-1: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 22 Mei 2012, 11:23

Kan niet genoeg onderstreept worden, iedereen die zich met dit proefspektakel heeft beziggehouden, heel erg bedankt :hoedaf .

Mijn eindrangschikking van de "deelnemende flessen":

Eén : Springbank Rundlets & Kilderkins,10yo, 49,4%
Twee: Clynelish 28y 1982/2011, 53,7%, Malts of Scotland
Drie : Ardmore 1992, 19yo, Malts of Scotland, 49,4%
Vier : Johnnie Walker Green Label, 15 jaar oud, blended malt, 43%
Vijf : MacDuff 14 yo, Dram of the Lords 'Freyr'Single refill sherry cask
Zes : Benriach 12Y Sherry Matured, 46%, OB 2011
Zeven: Kentucky Bourbon Vintage Small Batch
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 587
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: HWF Virtuele blind tasting-1: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 22 Mei 2012, 18:12

And here are my votes:

Op een gedeelde 1e plaats met maar liefst 88 punten:
Ardmore 1992 MoS (#3)
Macduff 14Y Dram of the Lords 'Freyr'(#7)

Op de 3e plaats met 85 punten:
Kentucky Vintage Bourbon (#2)

Op de 4e plaats met 84 punten:
Clynelish 1982 MoS (#5)

Op de 5e plaats met 83 punten:
Johnnie Walker Green Label (#4)

Op de laatste plaats zijn geëindigd met 70 punten:
Springbank Rundlets and Kilderkins (#1)
BenRiach 12Y Sherry Matured (#6)



De blind tasting was voor mij met recht een eyeopener. Ik heb de afgelopen weken enorm veel genoten en geleerd over het nosen en tasten van whisky's.
Hulde voor de organisatie!

Groeten,
André
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
McRay
Senior
Senior
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 Apr 2010, 09:00

Re: HWF Virtuele blind tasting-1: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor McRay » 27 Mei 2012, 20:12

Als eerste was het echt een superaktie en ongeloofelijk leuk om hier aan mee te doen, geweldig :goedgedaan :duimop :hoedaf

Nog even wat ik er van vond op volgorde van punten:

1 - Ardmore - Malts of Scotland - 92 punten
2 - Clynelish - Malts of Scotland - 92 punten
3 - MacDuff - Dram of the Lords, 'Freyr' - 90 punten
4 - BenRiach - Sherry Matured - 86 punten
5 - Kentucky Vintage - Small Batch Bourbon - 80 punten
6 - Springbank - Rundlets & Kilderkins - 70 punten
7 - Johnie Walker - Green Label - Geen punten

Bart het was TOP!!

Op naar de volgende......
0 x
Sláinte Mhath

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele blind tasting-1: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Mei 2012, 21:26

ik wil jullie allemaal nog eens bedanken voor het vertrouwen en de gemaakte sprong! Met 28 man een eerste tastingdeelname is ongelofelijk! Dank je Stijn voor de gratis fles, Liefmans voor de hulp (ik ben je trouwens nog wat verschuldigd, ik regel dat asap!).

ik heb er vertrouwen in dat dit een mooie aanzet is tot meer, een forummeeting ergens een keer en uiteraard op het einde van het jaar een nieuwe tasting!

Thanks

Bart
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
GJR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 720
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 10:47
Locatie: Zierikzee
Contact:

Re: HWF Virtuele blind tasting-1: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor GJR » 27 Mei 2012, 21:54

Ik moet er nog steeds twee proeven van de lijst en ben nummer 6 is er met mijn notitie kennelijk bij verzenden weer wat mis gegaan. Probleem bij mij is kennelijk mijn agenda om gericht te kunnen proeven (nu ook al behoorlijk lang geleden dat ik tijd genoeg had om een whisky fatsoenlijk te kunnen ontleden, dus sorry voor de gemiste notities ) lastig in te plannen. In ieder geval wel :hoedaf voor de organisatie ! Zal de missende notes nog wel plaatsen, alsmede wat uitgebreidere van sample 2 (heb ik nu twee batches van en de Springbank (bezit ik nu toch ook een fles van) nog wel publiceren op mijn blog (en hier verwijzing opnemen). Nogmaals super bedankt!
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Gebruikersavatar
brebe
Senior
Senior
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 Mar 2012, 09:48
Locatie: Zwolle

Re: HWF Virtuele blind tasting-1: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor brebe » 29 Mei 2012, 17:41

na een paar proeverijen was dit de eerste blinde. Wat een ambiance! Ook al heb ik #1 nog steeds staan omdat ik niet doorhad dat de race al begonnen was, ik heb erg genoten van alle reacties. Mijn eigen onwetendheid c.q. gebrek aan kennis is wel een factor - aan de andere kant is meedoen erg leuk.
Ik heb geen enkele sample als niet lekker bestempeld (geloof dat 78 de laagste score was).
Dus bedankt iedereen die meehielp - en iedereen op het forum! :bottomsup
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele blind tasting-1: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 29 Mei 2012, 17:57

Het moet inderdaad een klein huzarenstukje geweest zijn om alles te regelen. Chapeau! Heel goed gedaan en dit is zeker voor herhaling vatbaar.

:goedgedaan
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele blind tasting-1: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Mei 2012, 23:01

Yep, het festijn is nu wel zo'n beetje afgesloten (hoewel ik nog wat kliekjes heb staan :o ).
Heel hartelijk bedank namens de forum-staff ( :gnif ) Bart en mede organisator Christof, voor deze aftrap, nog wel vanuit België :goedgedaan

Heel leuk dit gezamenlijke Belgisch Nederlands evenement. De samenwerking, vooral ook die achter de schermen, was ook uitermatestekend :hoedaf

We hebben nu bewezen inmiddels voldoende leden te hebben die actief deel willen en kunnen nemen aan een forumproeverij en, niet onbelangrijk, daarvoor ook voldoende budget hebben.
De structuur die we nu hebben in deze afzonderlijke rubriek met de structuur van diverse onderwerpen is ook goed werkbaar gebleken en is een goed uitgangspunt voor een vervolg.

Qua timing was het nog net op tijd want juni. juli, augustus lijken me om een aantal redenen niet zo geschikt.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HWF Virtuele blind tasting-1: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 30 Mei 2012, 23:17

Piet schreef:Qua timing was het nog net op tijd want juni. juli, augustus lijken me om een aantal redenen niet zo geschikt.


Inderdaad. Hypothetisch zou 2 X per jaar in Maart/april/mei en Oktober/november/december bijvoorbeeld wel leuk zijn. Komen in die periodes ook altijd nieuwe releases etc.
Het is natuurlijk veel werk qua organisatie dus denk/vrees dat het niet haalbaar is om twee keer per jaar zoiets op te zetten.
Hoe dan ook , als er een volgende keer komt doe ik weer mee!
:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6770
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele blind tasting-1: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Mei 2012, 08:09

BWhisky schreef:Hoe dan ook , als er een volgende keer komt doe ik weer mee!

Ik ook! Al lijkt me de 2e tijdsspanne niet samen te moeten vallen met december; de drukke feestmaand :hoera
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 644
Lid geworden op: 05 Dec 2011, 17:10
Locatie: Leeuwarden

Re: HWF Virtuele blind tasting-1: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 31 Mei 2012, 10:39

Ik vond het ook een zeer geslaagd evenement! Veel geleerd en bovendien gemerkt dat blind proeven erg lastig is. Ik kom nog niet verder dan wat algemeenheden, maar die algemeenheden komen dan wel weer redelijk overeen met wat 'experts' ervan zeggen. Dus ik zat meestal wel aardig in de goede richting.
En verder was het gewoon erg leuk om te doen. Beetje nippen aan onbekende whisky's en simpelweg noteren wat er in je opkomt: leuk!

Wat mij betreft wordt dit vaker dan één keer per jaar georganiseerd, mits 't haalbaar is. Hoe dan ook: volgend jaar ben ik zeker weer van de partij :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele blind tasting-1: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Yapi » 31 Mei 2012, 23:05

JayDie schreef:
BWhisky schreef:Hoe dan ook , als er een volgende keer komt doe ik weer mee!

Ik ook! Al lijkt me de 2e tijdsspanne niet samen te moeten vallen met december; de drukke feestmaand :hoera


ik zou ook gaan voor bv begin oktober/ half november en begin maart/ half april. De ideale en wat minder drukke maanden.

Ik wil met veel plezier deelnemen de volgende keer of het opnieuw organiseren ook.

:duimop
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2737
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF Virtuele blind tasting-1: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 03 Jun 2012, 11:42

ElwinB schreef:Wat mij betreft wordt dit vaker dan één keer per jaar georganiseerd, mits 't haalbaar is. Hoe dan ook: volgend jaar ben ik zeker weer van de partij :goedgedaan


Yup, maar 1x per jaar is ook OK.

Dit was erg leuk en leerzaam om te doen.
Ik blijf wel bij mijn mening dat een andere tijdsindeling van het programma voor mij de feestvreugde zou verhogen.
Nu was het soms haasten om het rond te krijgen voor 20:00 op zondag.

Mijn uiteindelijke uitslag is geworden:
Mogelijk de volgende aanschaf;
- Sample 4 - Johnnie Walker Green Label
Mogelijke kandidaat voor in de kast;
- Sample 3 - Ardmore 1992 MoS
- Sample 7 - Macduff 14Y Dram of the Lords 'Freyr'
- Sample 6 - BenRiach 12Y Sherry Matured
Voor later als ik groot ben;
- Sample 5 - Clynelish 1982 MoS
- Sample 1 - Springbank Rundlets and Kilderkins
Gaat hem niet worden;
- Sample 2 - Kentucky Vintage Bourbon

Ondertussen ben ik een wat ruimer verslag met foto's op mijn website aan het plaatsen.

Nogmaals dank aan de organisatie voor het opzetten van dit project.

:Slainte

PS1: Ik heb de flesjes en doosje bewaard, maar het wordt waarschijnlijk een logistieke nachtmerrie om dit te gaan gebruiken voor een tweede ronde gok ik zo. ???

PS2: Mocht iemand in de omgeving Zaandam (net als ik) twijfelen over het opzetten van Ronde 2 (of 3 of 4) laat het even weten via PB. Wie weet komen we er samen uit.

PS3: Voor ik het vergeet een voorstel voor ronde 2;
> Inleveren op Maandag voor 20:00
> Plaatsen van notities op het forum ergens Maandagavond
> Bespreken op Dinsdag & Woensdag (evt Donderdag)
> Onthullen ergens op Woensdagavond (evt Donderdagavond)
> Nabespreken tot en met Maandag onder het genopt van de volgende sample.
Mocht dit een probleem zijn voor de organisator, wil ik best helpen met het web gedeelte.
Zit toch elke avond wel een paar uurtjes te surfen....
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6770
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: HWF Virtuele blind tasting-1: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Jun 2012, 18:45

edwinedje schreef:Ondertussen ben ik een wat ruimer verslag met foto's op mijn website aan het plaatsen.

Ziet er goed uit! :duimop
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele blind tasting-1: Conclusies en afsluiting

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Jun 2012, 19:44

edwinedje schreef:PS1: Ik heb de flesjes en doosje bewaard, maar het wordt waarschijnlijk een logistieke nachtmerrie om dit te gaan gebruiken voor een tweede ronde gok ik zo. ???

Dat denk ik ook..... beter om te gebruiken voor een "sample swap"... dat wordt hier achter de PB-schermen vrij veel gedaan...
edwinedje schreef:Ondertussen ben ik een wat ruimer verslag met foto's op mijn website aan het plaatsen.

Een leuke overzicht re/rapportage Edwin :goedgedaan
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten