HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)
-
johan brugge
- Forum goeroe

- Berichten: 4882
- Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)
Ik bedoelde dat je het niet mooier moet voorstellen dan wat je er eigenlijk echt van vindt om de anderen niet voor het hoofd te stoten bv. of om toch maar iets positiefs te kunnen vertellen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)
johan brugge schreef:Ik bedoelde dat je het niet mooier moet voorstellen dan wat je er eigenlijk echt van vindt om de anderen niet voor het hoofd te stoten bv. of om toch maar iets positiefs te kunnen vertellen.
Anderen voor het hoofd stoten snap ik niet helemaal, wat maakt het mij nu uit of 100 mensen een whisky vies vinden? Als ik hem zelf lekker vind komt ie gewoon op de plank (en dan waarschijnlijk nog lekker goedkoop ook
0 x
Matthijs, whiskynerd.
- edwinedje
- Forum goeroe

- Berichten: 2737
- Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
- Locatie: Zaandam
- Contact:
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)
BWhisky schreef:johan brugge schreef:edwinedje schreef:had ik als nieuwe liefhebber met 'de meute' mee gepraat en een eerlijkere mening gegeven
Het heeft geen zin om met de meute mee te praten als je een whisk(e)y niet lekker vind. Dan bedrieg je niet alleen de anderen, maar ook jezelf. Ik kijk er wel voor uit dat ik mijn woorden toch wel wik en weeg zodat iedereen goed van lezen dat ik enkel voor mezelf spreek als ik iets niet lekker vind. Ik vind het ook jammer dat ik die bourbon echt niet lekker vond, maar ik kan dat nu tenminste onbevooroordeeld zeggen aangezien het een blind sample was.
Ik snap niet goed hoe je 'met de meute mee kan praten' bij een blinde tasting? Het lijkt me logisch dat iedereen zijn bevindingen gewoon noteert en die dan door mailt naar Yapi, of die nu negatief of positief zijn...
Er bestaat zo iets als te veel quoten (de hele tekst) en dan reageren op e1n enkele zin.
Of te weinig quoten en het daardoor het uit de context halen.
edwinedje schreef:En dat is dan weer het goede aan het blind insturen en niet discussiëren voor de onthulling.
Als dit wel gebeurde had ik als nieuwe liefhebber met 'de meute' mee gepraat en een eerlijkere mening gegeven.
Nu was ik toch bang een zeperd te maken zoals Johan ook al zei (maar die tekst kon ik niet meer vinden).
Met andere woorden, als er een open feedback was geweest had ik er minder moeite mee gehad om te melden dat ik deze whisky slecht (of misschien beter vies) vond. (en niet is zoals het eerder geïnterpreteerd kon worden).
Nu was ik bang onderuit te gaan door hem -als beginner- vies te vinden (wat nog altijd kan en niet tegen mij gehouden kan worden) en dan bij de onthulling erachter komen dat het een kwaliteits whisky is die iedereen -de doorgewinterde drinker- herkent heeft een laaiend (al dan niet eerlijk) enthousiast over is.
Maar daar ben ik overheen... ik vind wat ik vind en na verloop van tijd kan mijn smaak veranderen...
0 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
-
johan brugge
- Forum goeroe

- Berichten: 4882
- Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)
edwinedje schreef:ik vind wat ik vind en na verloop van tijd kan mijn smaak veranderen
Voilà.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)
ik kan Edwinedje als beginner heel goed volgen. Ik proefde de whisky in de gedachte dat Serge er 88 punten aan had gegeven. Je kunt je mijn verbijstering wel voorstellen toen ik er met mijn neus boven hing en hem proefde. Daarom ook dat de review die ik van Johan binnen kreeg midden vorige week een ware verademing was voor mijn eigen bevindingen, en zelfs een geruststelling... Daarvoor was het nog behoorlijk goed en stemde het echt niet overeen met wat ik zelf proefde. Maar uiteraard geheel volgens mijn eigen smaakstaak!
Maar je zal er inderdaad maar niets aan vinden, aan die samaroli Port Ellen van 30 jaar oud waar iedereen in de whiskywereld gek van is
edit: is vaak ook een reden om niet deel te nemen aan blindproeverijen, je zal maar als "kenner" of zelfs als gewone sterveling een kemel schieten... Puur menselijk uiteraard, die aangeboren/aangeleerde angst, in mindere of meerdere mate bij iedereen aanwezig. Vandaar ook Edwinedje, het ongeduld bij sommigen om nu zo snel mogelijk te weten of ze er op zaten, er net naast of er heel ver naast
Al is dit misschien weer voer voor een andere psychologische discussie 
Maar je zal er inderdaad maar niets aan vinden, aan die samaroli Port Ellen van 30 jaar oud waar iedereen in de whiskywereld gek van is
edit: is vaak ook een reden om niet deel te nemen aan blindproeverijen, je zal maar als "kenner" of zelfs als gewone sterveling een kemel schieten... Puur menselijk uiteraard, die aangeboren/aangeleerde angst, in mindere of meerdere mate bij iedereen aanwezig. Vandaar ook Edwinedje, het ongeduld bij sommigen om nu zo snel mogelijk te weten of ze er op zaten, er net naast of er heel ver naast
Laatst gewijzigd door Yapi op 17 Apr 2012, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)
johan brugge schreef:edwinedje schreef:ik vind wat ik vind en na verloop van tijd kan mijn smaak veranderen
Voilà.
Kijk, en zo is dat.
Sterker nog.
Los van dat je smaak veranderd (vooral door ontwikkeling), gaat ook hetgeen je vindt veranderen.
Dus dat gaat dubbelop.
En dit forum, en zeker VBT's, gaan daar alleen maar bij helpen
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)
Gezellig hier
En leuk dat iedereen zijn mening mag geven
En leuk dat iedereen zijn mening mag geven

0 x
Sláinte Mhath
-
johan brugge
- Forum goeroe

- Berichten: 4882
- Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)
Yapi schreef:En Johan, de optie lager dan 56 aanvinken?
Hehe, bij deze ...
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)
Yapi schreef:En Johan, de optie lager dan 56 aanvinken?
Heb ik nu ook gedaan, maar dat wist Johan al
PS.Heb 'm nogmaals geproefd en denk er nog precies 't zelfde over, ergo nog slechter

0 x
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)
Ik heb het restje van VBT1-#2 nog eens geproefd en vond hem iets scherper dan toen ik hem eerst proefde. Nog steeds 81-85 punten waard voor mij en dan vooral vanwege de geur. Blijkbaar is dat iets typisch voor Amerikaanse whiskey's: dat de geur vaak(*) indrukwekkender is dan de smaak/finish.
*: gebaseerd op maar liefst 7 steekproeven.
*: gebaseerd op maar liefst 7 steekproeven.
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)
Yapi schreef:edit: is vaak ook een reden om niet deel te nemen aan blindproeverijen, je zal maar als "kenner" of zelfs als gewone sterveling een kemel schieten... Puur menselijk uiteraard, die aangeboren/aangeleerde angst, in mindere of meerdere mate bij iedereen aanwezig. Vandaar ook Edwinedje, het ongeduld bij sommigen om nu zo snel mogelijk te weten of ze er op zaten, er net naast of er heel ver naastAl is dit misschien weer voer voor een andere psychologische discussie
Hier heb ik inderdaad ook een beetje last van, maar dan vooral in de nieuwsgierige zin ervan. Ik ben er alleen nog niet uit waarom je iets in mijn notitie nou zo heel erg grappig vond? Ik kom niet verder dan dat ik een verstopte neus had en de mint niet oppikte?
0 x
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)
totalatool schreef:Hier heb ik inderdaad ook een beetje last van, maar dan vooral in de nieuwsgierige zin ervan. Ik ben er alleen nog niet uit waarom je iets in mijn notitie nou zo heel erg grappig vond? Ik kom niet verder dan dat ik een verstopte neus had en de mint niet oppikte?
je had hem bijna, je begon met "dit is volgens mij een Kentucky Bourbon..."
Nu, ik had Rene en Ray al laten weten na hun review dat ik niet vermoedde dat iemand de distilleerderij ging raden, zeker als ze waren dat het een MM was, tegelijk, 't was er heel dicht bij!
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)
Yapi schreef:totalatool schreef:Hier heb ik inderdaad ook een beetje last van, maar dan vooral in de nieuwsgierige zin ervan. Ik ben er alleen nog niet uit waarom je iets in mijn notitie nou zo heel erg grappig vond? Ik kom niet verder dan dat ik een verstopte neus had en de mint niet oppikte?
je had hem bijna, je begon met "dit is volgens mij een Kentucky Bourbon..."
Verdomd, ik had daar moeten stoppen!
0 x
Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten



