Jameson expressies en bottelingen

Als het gaat over Ierse Whiskey.
Gebruikersavatar
WhiskyLiam
Senior
Senior
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 Mar 2014, 15:01

Jameson expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 21 Jun 2015, 19:08

Vind dat de Ierse whiskies nogal onderbelicht worden terwijl ze erg lekkere whiskies produceren, dus mogen de bekende merken best hun eigen topics hebben. Bij deze! :ier

Wat Jameson betreft heb ik ervaring met de de standaard Jameson, de Select Reserve small batch, de Gold Reserve en de Crested Ten. De Select Reserve is het meest verschillend van de andere 3, noten hebben de boventoon in de Select Reserve. De andere 3 zijn vooral fris en fruitig (vooral zuur fruit). Ik kan Jameson absoluut waarderen.

Wat zijn jullie ervaringen en zijn er nog aanraders? Was Jameson vroeger beter? Zijn de andere NAS bottelingen aan te raden?

Afbeelding
0 x

Harold
Actief lid
Actief lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 Mar 2012, 14:07

Re: Jameson expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Harold » 06 Jul 2015, 22:43

Ik vind zelf de 18 yo de lekkerste uit de serie. Die is helaas wel prijzig. Ik vond "het pepertje" in de afdronk wel aangenaam.

Van wat ik me nog kan herinneren heeft de signature reserve wel wat weg van de gold reserve en lijkt het erop dat de select reserve de vervanger is van de 12 yo. Die liggen qua smaak erg dicht bij elkaar.
1 x

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 536
Lid geworden op: 22 Jan 2015, 14:47

Re: Jameson expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 03 Aug 2015, 21:48

De 18 staat hier in de aanbieding voor 60 euro. Ik vind die ook het beste.
0 x

Gebruikersavatar
Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 545
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 23:50

Re: Jameson expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 04 Aug 2015, 22:34

Alleen maar ervaring met de gewone en met de select reserve.
De select is wel een aanrader. Vol smaak en toch zacht.
0 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Whiskev
Actief lid
Actief lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 Sep 2015, 19:47

Re: Jameson expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Whiskev » 03 Sep 2015, 20:21

Iemand ervaring met de Gold Reserve? Zag dat Ralfy erg te spreken was over deze whiskey. Vind hem zelf nog al prijzig voor een NAS whiskey...
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyLiam
Senior
Senior
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 Mar 2014, 15:01

Re: Jameson expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 04 Sep 2015, 17:05

Ik heb de Gold Reserve gehad. Dit was tijdens een barbeque op een warme nazomeravond. Ik heb geen echte in-depth review. Wel was ieder persoon behoorlijk onder de indruk van de whiskey. Ik herinner me hem ook als een heerlijke aparte whiskey; fris, fruitig en complex. Maar dat vind ik ook van de Select Reserve. Die smaakt zo anders dan menig Schots whisky in dezelfde prijs range.
0 x

McMalt
Actief lid
Actief lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 Mar 2016, 19:51

Re: Jameson expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor McMalt » 17 Mar 2016, 21:02

Afgelopen weekend de Jameson Caskmates (Stout Edition) geprobeerd en vond hem wat tegenvallen. Ergens ver weg in de verte iets 'bierigs' geproefd, maar over het algemeen vrij vlak in de neus en mond en weinig uitgesproken. Had er meer van verwacht...
1 x

Seytse
Actief lid
Actief lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 Mar 2016, 21:12

Re: Jameson expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Seytse » 13 Apr 2016, 22:01

Iemand al de Jameson Rarest Vintage Reserve geproeft? Ik heb hem in de Old Jameson Distillery zelf gekocht, de 2007 botteling, maar wil hem dicht laten omdat hij bij Jameson zelf uitverkocht is. Maar wel heeeeeeel nieuwschierig :bigsmile
1 x

19dave91
Senior
Senior
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 Sep 2015, 19:00

Re: Jameson expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor 19dave91 » 25 Okt 2016, 21:18

Laatst hoorde ik bij de slijter dat de 18 yo uit het jameson assortiment ging, en dus iet meer gemaakt wordt. Is dat waar? Kan het me eigenlijk niet voorstellen. Deze zit toch gewoon in hun core range?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 803
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Jameson expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 26 Apr 2020, 17:55

Sinds enkele Jaren heb ik 100ml Jameson ergens uit de Jaren '80 in de kast staan. Overgenomen van Defeatless. Keurig afgesloten staat deze geduldig in het donker te wachten tot hij aan de beurt is. Een vriend van mij heeft het regelmatig over het drinken van Jameson whiskey, waarbij ik hem het voorstel deed om beide Jamesons eens h2h te proeven. Dat hebben we afgelopen zaterdagmiddag uiteindelijk gedaan; uiteraard op gepaste afstand van elkaar.

Voorop gesteld: ik ben geen Jameson fan, en gebruik het merk hoogstens om een Irish coffee van te maken.

Huidige Jameson: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/16516/jameson-irish-whiskey
Van de Jameson uit de Jaren '80 is helaas geen WB nummer bekend. Wel is deze op 43% abv ipv de gebruikelijke 40%.

Resultaat: Shocking. Wat een verschil!

Aan de smaaknotities van de recente Jameson op WB (16516) heb ik weinig toe te voegen. Met 75 puntjes is die wel klaar. Maar de oude expressie was absoluut niet verkeerd, en zou menig instapwhisky (denk een Glen Moray 12y, en zelfs Oban 14y) het nakijken geven. Overheerlijke frisse, fruitige beetje grassige neus.Maar weer niet muffig als veel "oude whisk(e)y. Redelijke volle smaak, en medium lange afdronk. Pleasant surprise.

Conclusie: was vroeger alles beter? Nee, maar sommige dingen wel.

Binnenkort zet ik het restant eens tegenover deze oude blend die mij recentelijk positief verbaasde: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/19312/glen-adam-05-year-old

Het resultaat meld ik hier wel ergens.
8 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 803
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Jameson expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 26 Apr 2020, 18:32

WhiskyLiam schreef:
Was Jameson vroeger beter?

Afbeelding


Antwoord: na mijn h2h tasting van gister denk ik van wel.
3 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Stefaanvhb
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 Mei 2022, 20:23

Re: Jameson expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Stefaanvhb » 26 Mei 2022, 12:00

WhiskyLiam schreef:Vind dat de Ierse whiskies nogal onderbelicht worden terwijl ze erg lekkere whiskies produceren, dus mogen de bekende merken best hun eigen topics hebben. Bij deze! :ier

Wat Jameson betreft heb ik ervaring met de de standaard Jameson, de Select Reserve small batch, de Gold Reserve en de Crested Ten. De Select Reserve is het meest verschillend van de andere 3, noten hebben de boventoon in de Select Reserve. De andere 3 zijn vooral fris en fruitig (vooral zuur fruit). Ik kan Jameson absoluut waarderen.

Wat zijn jullie ervaringen en zijn er nog aanraders? Was Jameson vroeger beter? Zijn de andere NAS bottelingen aan te raden?

Afbeelding


Onlangs de Jameson Bow Street 18Y aangeschaft. Heb ze nog niet geopend. Iemand al geproefd hier? En wat zijn de bevindingen?
1 x

Gebruikersavatar
Spainkiller
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 Mar 2021, 01:49

Re: Jameson expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 17 Jun 2022, 17:49

Ben de trotste bezitter geworden van deze :)

Jameson 21

Nog niet geproefd (heb net een woning gekocht, dus als de verbouwing klaar is dan gaat ie open) maar ik zal binnenkort m'n tasting notes delen :)
3 x


Terug naar “Ierse Whiskey”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten