Jouw Irish whiskey?

Als het gaat over Ierse Whiskey.
JayDie
Moderator
Moderator

Jouw Irish whiskey?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Aug 2009, 21:34

He allen,

heb nog niet heel veel kennis gemaakt met de Ierse whiskey (ja, nu dus met een e), maar ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Heb zelf de Bushmills Original in de kast staan, maar ben hier niet erg weg van. Erg zachte whiskey, makkelijk drinkbaar, maar niet een favoriet.

Heb de Bushmills 10yo ook eens geproefd, maar staat ook niet in m'n top 10.

Dan ook nog de Tullamore Dew: heb hier zo'n kleine fles van staan. Opzich goed drinkbaar; merk echter iets in de neus wat ik niet kan plaatsen. Mout?

Maar mijn favoriet (tot nu toe) uit Ierland: Connemara Peated Single Malt. Heerlijk!!!

Jullie?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Jouw Irish whiskey?

Ongelezen berichtdoor Jock » 10 Aug 2009, 17:35

Mijn favo's:

1. Red Breast
2. Green Spot
3. Connemara Cask Strength
4. Magilligans single malt Peated pure pot still
And last but not least van Daily Dram ( Bresser en Timmer) The Angel's Port(al) 15 yrs Cooley
0 x

smit9212
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor smit9212 » 31 Aug 2009, 16:29

Van wat ik ken van Ierse whiskey vind ik de Tyrconnell een van de lekkerste. Tijdens de vakantie heb ik een flesje Connemara Peated Malt soldaat gemaakt. Lekkere borrel.
0 x
Grtz,
Alex

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Aug 2009, 19:52

smit9212 schreef:Van wat ik ken van Ierse whiskey vind ik de Tyrconnell een van de lekkerste.

Mee eens! Helemaal vergeten in m'n eerste bericht :oops:

Heb van die Tyrconnell ooit zo'n miniatuursetje gekocht. Single Malt, Sherry Finish en Port Finish (en een Glencairn glass). Vond deze inderdaad erg lekker.
0 x

Whiskyreview
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Whiskyreview » 05 Sep 2009, 14:39

Wat leuk dat jullie Connemara Peated Single Malt allemaal zo lekker vinden! Persoonlijk vind ik dat ook één van de beste ierse Whiskey's! Vrienden van mij vinden hem iets te turferig...

Zie ook: http://www.whiskyreview.nl/2009/08/connemara-peated-single-malt/ voor een korte beschrijving over deze Whiskey
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Sep 2009, 15:00

Whiskyreview schreef:Zie ook: http://www.whiskyreview.nl/2009/08/connemara-peated-single-malt/ voor een korte beschrijving over deze Whiskey

Ja, had hem al gezien (en gereageerd) ;-)
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 30 Sep 2009, 12:42

Ik ken hier alleen de Red Breast van en die vond ik prima.
Ohja, en de Jameson natuurlijk maar die beland meestal in de koffie met een kwak room erop :lol:
0 x

Eric
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Eric » 26 Okt 2009, 10:14

1.Connemara
2.Greenspot
3.Tyrconnell
4.Powers(vanwege nostalgische redenen).

Eric.
0 x

MnnW
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MnnW » 29 Dec 2009, 23:55

1.Red Breast
2.Greenore

Dat zijn de merken!
greenore ruikt naar perzik, moet je wel
lekker vinden zo,n zachte variant.
voor lowland-whisky liefhebbers wel een aanrader!
0 x
Alias KJ

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 28 Mar 2010, 00:50

Clontarf mag er ook wezen. Maareuh ik vind Bushmills prima te doen hoor! :D
0 x
Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 28 Mar 2010, 13:43

Bushmills schreef:Clontarf mag er ook wezen. Maareuh ik vind Bushmills prima te doen hoor! :D

Welkom op dit forum, Bushmills :)
Ik heb 'n aantal ierse whiskies gedronken, behalve de Clontarf :oops:
Maar ik heb zojuist even op de website gekeken en weet er nu iets meer van.

Ben je misschien bereid om de n & t kenmerken op de topic te zetten? Zo ja, dan alvast bedankt voor de moeite!

René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 28 Mar 2010, 19:42

I_SPEY schreef:Ik heb 'n aantal ierse whiskies gedronken, behalve de Clontarf :oops:
Maar ik heb zojuist even op de website gekeken en weet er nu iets meer van.

Ben je misschien bereid om de n & t kenmerken op de topic te zetten? Zo ja, dan alvast bedankt voor de moeite!

René

Haha, ik ben liefhebber en een beetje fanaat zelfs maar geen gecertificeerde ervaren whiskey proever. ;)
Ik heb nog een halve fles Clontarf staan waarvan ik erg gecharmeerd ben. Ik zal een poging wagen om de kenmerken uit te drukken. Hij is voor een Ierse wat harder in de neus, beetje groenig met een vleugje zoet van de mout. Ligt lekker in de mond, lekkere moutsmaak maar de houtsmaak overheerst een beetje. Zit ook iets vanille achtigs in de smaak en blijft nog een tijdje aanwezig in de afdronk. Wanneer de vanille achtige afdronk wat is verdwenen proef ik iets ziltigs.

Ik hoop dat je hier een beetje mee uit de voeten kan.
O ja, het ging hier wel om een single malt, want blends koop ik alleen voor door de cola. Dat begrijp je.
0 x
Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 28 Mar 2010, 20:49

Bushmills schreef:Haha, ik ben liefhebber en een beetje fanaat zelfs maar geen gecertificeerde ervaren whiskey proever. ;)
Ik heb nog een halve fles Clontarf staan waarvan ik erg gecharmeerd ben. Ik zal een poging wagen om de kenmerken uit te drukken. Hij is voor een Ierse wat harder in de neus, beetje groenig met een vleugje zoet van de mout. Ligt lekker in de mond, lekkere moutsmaak maar de houtsmaak overheerst een beetje. Zit ook iets vanille achtigs in de smaak en blijft nog een tijdje aanwezig in de afdronk. Wanneer de vanille achtige afdronk wat is verdwenen proef ik iets ziltigs.

Ik hoop dat je hier een beetje mee uit de voeten kan.
O ja, het ging hier wel om een single malt, want blends koop ik alleen voor door de cola. Dat begrijp je.

Bedankt voor de moedige poging, die je hebt gedaan, Bushmills, maar ik vind, dat je het prima hebt gedaan en ik zou 't echt niet beter hebben kunnen doen, hoor! Enne, met dat "gecertificeerde whiskey proever" bedoel je toch niet mij, hè :o
Ik drink nu zo'n 40 jaar whisk(e)y, heb enige ervaring, maar om gecertificeerd te kunnen worden, moet je minstens 80 jaar ervaring hebben :lol:

:goedgedaan
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 28 Mar 2010, 21:18

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet veel ervaring heb met Ierse whiskey's. Schande, ik weet het. :oops:
Ik ga een poging doen om er toch een paar van te noemen. Ik ben nog altijd onder de indruk van de Bushmills 10yo en de Connemara peated. Ik heb een jaar of twee geleden eens drie samples van Jameson gekregen van een Engelse vriend (NAS, 10yo en 12yo) maar geen van die drie kon mij bekoren. Ik heb me dan voor een spotprijs een Jameson 18yo kunnen aanschaffen. Man, dat was andere koek. HEEL lekker. Ik heb ook al eens een Redbreast 12yo gehad, maar ook die deed me niks. Er zijn nog wel een paar Bushmills die op mijn verlanglijstje staan, maar dat is nog niet voor de nabije toekomst.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 28 Mar 2010, 22:21

johan brugge schreef:Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet veel ervaring heb met Ierse whiskey's. Schande, ik weet het. :oops:
Ik ga een poging doen om er toch een paar van te noemen. Ik ben nog altijd onder de indruk van de Bushmills 10yo en de Connemara peated. Ik heb een jaar of twee geleden eens drie samples van Jameson gekregen van een Engelse vriend (NAS, 10yo en 12yo) maar geen van die drie kon mij bekoren. Ik heb me dan voor een spotprijs een Jameson 18yo kunnen aanschaffen. Man, dat was andere koek. HEEL lekker. Ik heb ook al eens een Redbreast 12yo gehad, maar ook die deed me niks. Er zijn nog wel een paar Bushmills die op mijn verlanglijstje staan, maar dat is nog niet voor de nabije toekomst.

Jammer van die Redbreast 12, Johan, maar er is alweer 'n tijdje de nieuwe Redbreast 15 uit, die erg lekker is, maar de zgn. "oude" Redbreast 15(die ik ook nog heb) is toch lekkerder, wat zachter dan de nieuwe.
Connemara is prima whiskey, Bushmills ook, maar als je nog 'ns tegen 'n Middleton Rare aanloopt, gelijk kopen. Héél bijzonder!! Trouwens, de Greenore 8 is echt perfect en de 15 zelfs nog iets lekkerder. En vergeet de Tullamore Dew niet, daar zijn zo'n beetje alle ieren gek op!
Er zijn nu wat nieuwe Tyrconells uit, interessant. Piet schijnt er wat geproefd te hebben in Groningen, even afwachten dan maar.

René

PS. Ik vegeet helemaal Kilbeggan 15 yo te noemen, zalige whiskey :oops:
0 x
Afbeelding

Terug naar “Ierse Whiskey”