Bushmills 21 beter dan de 16?

Als het gaat over Ierse Whiskey.
Harold
Actief lid
Actief lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 Mar 2012, 14:07

Bushmills 21 beter dan de 16?

Ongelezen berichtdoor Harold » 21 Jun 2020, 17:01

Zojuist heb ik geconstateerd dat er weer wat ruimte in het drankenkabinet is ontstaan en dat is natuurlijk zonde. Afgelopen week heb ik mijn reeds lang geleden geopende Bushmills 16 weer eens naar voren gehaald en ik moet zeggen dat het toch een heerlijke whiskey is. Met name de chocolade in de afdronk kan mij erg bekoren.

Ik overweeg nu om ook eens de 21 y.o. te proberen, alleen is die nogal stevig aan de prijs.

Wie van jullie heeft ervaring met beide whiskey's? Is de 21 daadwerkelijk beter dan de 16? Ik zoek in verband met het warmere weer een wat zachtere whiskey. Mijn voorkeur gaat uit naar eentje met een relatief lange afdronk. Daarin mag het zoete (chocolade, karamel, vanille) best de overhand hebben.
0 x

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 520
Lid geworden op: 26 Mar 2020, 13:02

Re: Bushmills 21 beter dan de 16?

Ongelezen berichtdoor Tris » 21 Jun 2020, 20:50

Een Ier met chocolade, daar heb ik niet heel veel associaties bij moet ik zeggen maar ik heb ook niet veel Ieren op sherry geproefd (lijkt mij de meest logische optie).
Redbreast heeft de Lustau versie, misschien zou dat wat kunnen zijn.
Verder heb je nog de Single Casks van Teeling of de Essener Hof Theater Collection bijvoorbeeld.
Bushmills heb ik niet veel ervaring mee, de 16 en 21 heb ik nooit gehad.
0 x
Afbeelding

jonker8011
Senior
Senior
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 Aug 2011, 21:12

Re: Bushmills 21 beter dan de 16?

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 28 Jun 2020, 10:35

Mijn eerlijke antwoord is dat, nee, de bushmills 21 niet significant beter is dan de 16. Ze lijken eigenlijk best veel op elkaar. Beiden zijn zoet, de 16 met wat meer rood fruit vanuit de sherry, de 21 met wat meer citrusfruit met een traditionele port finish, die overigens van een madeira vat afkomstig is. Beiden zitten goed in de specerijen, maar niet supersterk in de houttonen. Als ik het goed begrijp is het bushmills concept een beetje "Balvenie doublewood met een finish". De 16 is 15 jaar oloroso/bourbon met 1 jaar port. De 21 is 19 jaar oloroso/bourbon met twee jaar madeira. En dat geeft gewoon redelijk vergelijkbare smaakprofielen, waarbij ik bij allebei het fruit het hout vind overheersen.

De meeste whiskydrinkers zullen denk ik de 21 wel hoger scoren dan de 16, omdat de 21 net iets meer body heeft, en de 16 wel wat eenvoudiger sherry is, dat door veel kenners niet wordt gewaardeerd op 40% abv. De 21 komt beter weg met die lage abv. Alleen daarna neem ik de prijs mee, en stel ik vast dat de Bushmills 21 voor 160 euro zo idioot overpriced is, dat ik nooit en te nimmer zo'n fles zal kopen. Voor dat geld is zo veel beters op de markt. Mijn advies: doe een sampletje op een festival of bij een mede-forumlid.
0 x

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 520
Lid geworden op: 26 Mar 2020, 13:02

Re: Bushmills 21 beter dan de 16?

Ongelezen berichtdoor Tris » 28 Jun 2020, 12:47

Als het om dezelfde prijsklasse gaat dan vind ik zelf de Redbreast 21 een heerlijke fruitige en interessante dram. :bigsmile :duimop
0 x
Afbeelding

Harold
Actief lid
Actief lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 Mar 2012, 14:07

Re: Bushmills 21 beter dan de 16?

Ongelezen berichtdoor Harold » 12 Jul 2020, 15:57

Bedankt voor de antwoorden en toelichting. Ik laat de 21 vooralsnog even links liggen op basis van wat ik hier lees. Ik heb bovendien besloten om eens een compleet andere route te gaan bewandelen, namelijk die van de Bourbons. Eens kijken wat voor lekkers er 'aan de andere kant van de plas' zoal geproduceerd wordt. :usa
1 x

bodevami
Senior
Senior
Berichten: 389
Lid geworden op: 28 Feb 2021, 22:49

Re: Bushmills 21 beter dan de 16?

Ongelezen berichtdoor bodevami » 04 Jul 2021, 09:22

Ik heb ze gisteren beide nog naast elkaar geproefd en ze lijken inderdaad op elkaar.
Zelf gaat mijn voorkeur uit naar de 21, meer fruit, vollere smaak, fijnere afdronk.
Maar nogmaals, de 16 is ook een prima whiskey en daar werd ik ook blij van, is de meerprijs voor de 21 het waard?
Ik heb de 21 ooit eens flink in de aanbieding gekocht (wat nu helaas niet meer mogelijk zal zijn ivm max 25% korting), en toen was het een prima bedrag en zeker wel waard!
0 x


Terug naar “Ierse Whiskey”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast