Waterford

Als het gaat over Ierse Whiskey.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Waterford

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Okt 2020, 10:03

Erik1908 schreef:Precies dat; we moeten nog even geduld hebben. Heb het verslag van Thijs er nog eens op nagelezen. Wel een leuke insteek met die samenwerking met local farmers die elk een afwijkende gerst verbouwen. Tenzij het een mooi marketingverhaal is, maar daar ga ik even niet van uit.

Tot nu toe heeft het daar wel iets van weg maar het is simpelweg nog te jong om al het verschil te kunnen maken. Maar als het zich na 10-12 jaar onderscheidt in karakter en kwaliteit heeft ie een top job gedaan :goedgedaan
0 x
Afbeelding

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 04 Okt 2020, 16:33

Zo, vandaag de laatste van de 4 samples verwerkt. Zal er geen lang verhaal van maken. Tis over het algemeen (licht) fruitig, best krachtig (alles op 50%), maar zoals al vaker voorbij zien komen: nog wel erg jong. Met name de bannow Island 1.2 vond ik nog erg “houterig”. Meest positief ben ik over de sheestown 1.1. Die kan wat mij betreft aardig wedijveren met een aantal 10-12 jarigen op deze planeet, die stukken minder zijn.....Deze geef ik toch 85 puntjes en dat voor een 3 jarige...... :goedgedaan

Het is indrukwekkend hoe Waterford zo snel, zo “groot” wordt gemaakt (gehyped). Fancy Fles/kleur en verpakking: markering is goed uitgedacht. Is het zijn geld (al) waard? Nee. Als je de prijs/kwaliteit verhouding neemt is dit zijn geld niet waard. De 4 die ik geproefd heb, liggen price-wise tussen de 65-75 Euro. Voor dat geld koop je ook een andere , smaakvollere fles.

Wel leuk om dit eens uit te proberen en te volgen....

Geproefd:

Bannow Island 1.2
Ballymorgan 1.1
Sheestown 1.1
Ballykilcavan 1.2
:ier
3 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 04 Okt 2020, 20:34

Cask1988 schreef:Ik ben nu 2 Waterfords onderweg. De Sheestown 1.1 en de Bannow Island 1.2. Ik zal niet zeggen dat het slecht is, maar ik vind het ook zeer zeker de hype niet waard. Het is erg jong, grainy en spirity net als de ‘net aan whisky’ van zovelen start ups. Deze 2 doen het nu nog niet zo voor mij. Ik was persoonlijk meer onder de indruk van bv Nc’Nean.

Nog 2 anderen te gaan. Nog steeds wel benieuwd :bigsmile

Inmiddels ook de andere 2 op de lijst geproefd. De Ballymorgan 1.1 en de Ballykilcavan 1.2. Eerstgenoemde was t voor mij niet eens waard om op te drinken en is uiteindelijk in de gootsteen beland. De 2e was op de neus hoopvol maar op de smaak en finish ging het wederom mis voor mij.

Voor mij staat de kwaliteit/smaak/potentie niet in verhouding tot de grootse verhalen en de hype die ermee gepaard ging, al voor de lancering. Ik heb het idee dat de mythe al gecreëerd is, nog voordat het verhaal begonnen was. Ik laat dit lekker even met rust tot dat ze 10-12 jaar spul op de markt gaan zetten. Mits betaalbaar beginnen we dan weer eens met wat samples.
3 x
Afbeelding

fritsk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fritsk » 06 Okt 2020, 17:28

Cask1988 schreef:Inmiddels ook de andere 2 op de lijst geproefd. De Ballymorgan 1.1 en de Ballykilcavan 1.2. Eerstgenoemde was t voor mij niet eens waard om op te drinken en is uiteindelijk in de gootsteen beland. De 2e was op de neus hoopvol maar op de smaak en finish ging het wederom mis voor mij.

Maar, maar, gootsteen?
Je kan op zijn minst proberen er iets als Tiramisu mee te maken.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 06 Okt 2020, 19:07

fritsk schreef:Maar, maar, gootsteen?
Je kan op zijn minst proberen er iets als Tiramisu mee te maken.

Was zonde geweest van de tiramisu :P
0 x
Afbeelding

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 03 Dec 2020, 11:04

Zelden een hype zo snel zien afsterven als met deze whiskeys.
1 x

Tomintoul
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 03 Dec 2020, 11:57

Na zelf wat samples te hebben geproefd, snap ik dat ook wel.
2 x

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 03 Dec 2020, 14:33

Ik heb inmiddels behoorlijk wat van de huidige releases kunnen proeven, persoonlijk vind ik ze gewoon echt niet lekker, er zitten voor mij rare offnotes in en ik vind dat er geen lijn zit in de geur ten opzichte van de smaak.
Een groot verschil met bijvoorbeeld Kingsbarns dat op mij juist heel solide en smaakvol overkomt om maar eens wat te noemen.
1 x
Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 03 Dec 2020, 14:34

Waterford heeft mij ook niet kunnen grijpen. Heb ondertussen e.e.a. geproefd maar nee, niet mijn ding. Ze hadden meer aandacht aan de inhoud vd fles moeten besteden dan aan alles eromheen.
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Dec 2020, 14:48

Ik ben vooral benieuwd hoe het over een jaar of 10 is als er de eerste 12-13yo op de markt komen. Er zal best potentie inzitten, zeker ook met hun insteek over Terroir en het lokale boeren leven stimuleren. Daar heb ik wel sympathie voor. Echterrrrr als aan het einde van het liedje de whisky niet te zuipen is laat ik het toch echt staan :bigsmile
0 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 03 Dec 2020, 15:18

Wouterk schreef:Waterford heeft mij ook niet kunnen grijpen. Heb ondertussen e.e.a. geproefd maar nee, niet mijn ding. Ze hadden meer aandacht aan de inhoud vd fles moeten besteden dan aan alles eromheen.

Dat kan je ook omdraaien.
Wellicht hebben ze zoveel aandacht aan de fles besteed omdat ze wisten dat de inhoud ging tegenvallen :hoedaf.
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 03 Dec 2020, 16:08

Tris schreef:Ik heb inmiddels behoorlijk wat van de huidige releases kunnen proeven, persoonlijk vind ik ze gewoon echt niet lekker, er zitten voor mij rare offnotes in en ik vind dat er geen lijn zit in de geur ten opzichte van de smaak.
Een groot verschil met bijvoorbeeld Kingsbarns dat op mij juist heel solide en smaakvol overkomt om maar eens wat te noemen.

Mij verrast het niet; deze groep mensen denken serieus dat het gebruik van lokaal geteelde barley het aller belangrijkste is voor het uiteindelijke resultaat. Als je dat echt gelooft ga je dus minder aandacht besteden aan alle andere factoren. En dat terwijl de rest van de whiskywereld (uit de industrie) zich een slag op de knieën hebben geslagen bij zoveel onkunde aangezien 30% van het eindresultaat wordt bepaald door de newmake. En van die newmake is de barley een onderdeel, wat ook nog behandeld moet worden. En dan krijg je nog de manier van distelleren....
Dus dat Waterford niet te hachelen is komt voor mij niet als een verrassing. Wat me wel verrast is die idiote hype op alles wat nieuw is; Rasaay, Bimber, N'cean etc. Mensen leggen ineens een partij FOMO aan de dag, bizar. Recent nog met een Bimber die kennelijk zo'n ongekende FOMO veroorzaakt dat deze 4 of 5 jaar oude whisky niet eens de online schappen haalt. Je moet bijna een intieme relatie met je slijter hebben om er eentje te mogen kopen.... :HitHead
Alsof het om de aller - aller laatst gebottelde Port Ellen gaat waarvan er 127 beschikbaar zijn.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Dec 2020, 16:14

Oogadal schreef:Wat me wel verrast is die idiote hype op alles wat nieuw is; Rasaay, Bimber, N'cean etc. Mensen leggen ineens een partij FOMO aan de dag, bizar. Recent nog met een Bimber die kennelijk zo'n ongekende FOMO veroorzaakt dat deze 4 of 5 jaar oude whisky niet eens de online schappen haalt. Je moet bijna een intieme relatie met je slijter hebben om er eentje te mogen kopen.... :HitHead
Alsof het om de aller - aller laatst gebottelde Port Ellen gaat waarvan er 127 beschikbaar zijn.

Sad but true helaas. Alles wat gereleased wordt is fomo. Alles is blijkbaar ook exclusief/bijzonder/speciaal. Volgens mij is de grootste factor momenteel geld. Iedereen denkt dat elke fles een godsvermogen waard wordt en de banken betalen nagenoeg 0% rente op de spaarrekening dus waarom de gok niet nemen...ook al heb je er geen verstand van, de trend lijkt te zijn dat dit allemaal niet meer uitmaakt. Gewoon wat kopen en maar avonturen :lol:
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 03 Dec 2020, 16:35

Yep. Snel als Newbie 98 punten scoren op Whiskybase en je 3 gesloten flesjes de Market op. Die score is waarschijnlijk uitsluitend gebaseerd op het lang kijken naar de fles, want openmaken, nee, dat kan echt niet met zo'n 'collectors item'...
Ik koop vrijwel geen flessen meer, maar dit is feitelijk erg goed nieuws voor alle liefhebbers; zolang de beleggers van de koude grond zich massaal op dit bocht storten laten ze de echte mooie flessen tenminste met rust... :lol:
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 03 Dec 2020, 18:24

Helemaal mee eens, alle middelmatige 1e/2e batches van 3 of 4 jarige whisky wat nieuwe distilleerderijen uitbraken, wordt opgehemeld alsof het vloeibaar goud is. Behalve wellicht Ardnamurchan is eigenlijk alles kwalitatief zeer matig (gebaseerd op wat samples). En de hoge scores op WB zijn niet representatief. Je zou de scores van mensen met gesloten flessen niet mee moeten rekenen, dan krijg je denk ik een veel realistischer beeld. Zou mooi zijn als je een dergelijke rekenfunctie op WB had...
(Dat laatste geldt overigens niet alleen voor nieuwe distilleerderijen).
1 x
Afbeelding

Terug naar “Ierse Whiskey”