Waterford

Als het gaat over Ierse Whiskey.
Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Waterford

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 05 Jun 2020, 09:13

thijs100 schreef:
fritsk schreef:Het feit dat ze met blauwe ipv transparante flessen komen is wel een beetje jammer.

Waarom? Ik ben er juist blij mee. Whisky wordt veel te vaak gekocht vanwege de kleur. Dat element wordt hiermee (bewust) weggenomen.

Jonadawi schreef:Heeft iemand de eerste releases hiervan al stiekem geproefd? Wat zijn de verwachtingen van deze distillerij?

Waterford heeft geen importeur in Nederland. Ze zijn er zelf niet (nog) niet actief naar op zoek en het verbaast me dat geen van de grotere jongens in Nederland het gelukt is om Waterford naar NL te krijgen. Grote kans dat ze het gewoon niet geprobeerd hebben. Dus nee, niemand in Nederland heeft deze releases geproefd. Ik heb wel aardig wat vatsamples kunnen proberen en het beloofd zeker wat moois te worden, dus ik hoop dat er snel een oplossing voor NL komt.

Dat verklaart waarom ik alleen voorverkoop in België kon vinden.

Twijfel nog. €70 per fles
Er worden wel gekkere prijzen gevraagd voor 1st release maar blijft duur voor een 3jaar whiskey
1 x

fritsk
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor fritsk » 05 Jun 2020, 16:11

Jonadawi schreef:Twijfel nog. €70 per fles
Er worden wel gekkere prijzen gevraagd voor 1st release maar blijft duur voor een 3jaar whiskey

Dit zijn collector's prijzen.
Ik twijfel niet. Ik wacht wel tot een betaalbare normale release.
Over 5 jaar? :Scratch
0 x

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 05 Jun 2020, 17:02

fritsk schreef:

Ben er niet met je eens. Ik zie het meer in een investering in een nieuwe distillerij. In mijn ogen zal een beginnende distillerij in het begin altijd relatief duurder zijn dan een die al jaren draait.

De eerste 3 jaar heb je weinig kunnen verdienen ivm de rijping van de new spirit en de daaropvolgende jaren zijn de releases zeer beperkt terwijl je investeringen in new make elke jaar gelijk of groter worden.

In mijn ogen moet je bereid zijn om iets meer te betalen als je in een nieuwe distillerij geloofd en ze wilt helpen om de eerste jaren te overleven.
0 x

fritsk
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor fritsk » 05 Jun 2020, 17:24

Jonadawi schreef:In mijn ogen moet je bereid zijn om iets meer te betalen als je in een nieuwe distillerij geloofd en ze wilt helpen om de eerste jaren te overleven.

In principe heb je gelijk als het om een beginnende distillerij gaat.
En Waterford is zeer zeker veelbelovend.
Echter, de lui die het runnen 'have been around the block'. Echte beginners zijn het niet, dus nee, ik ga niet alle hype en marketing belonen door er collector's prijzen voor te betalen. Zeker niet voor 3 jaar oude whisky.
Mochten de 'gewone' releases hele goede reviews gaan krijgen ben ik zeker bereid wat extra te betalen voor goede kwaliteit.
0 x

Tomintoul
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 05 Jun 2020, 17:25

Jonadawi schreef:
fritsk schreef:

Ben er niet met je eens. Ik zie het meer in een investering in een nieuwe distillerij. In mijn ogen zal een beginnende distillerij in het begin altijd relatief duurder zijn dan een die al jaren draait.

De eerste 3 jaar heb je weinig kunnen verdienen ivm de rijping van de new spirit en de daaropvolgende jaren zijn de releases zeer beperkt terwijl je investeringen in new make elke jaar gelijk of groter worden.

In mijn ogen moet je bereid zijn om iets meer te betalen als je in een nieuwe distillerij geloofd en ze wilt helpen om de eerste jaren te overleven.

Volgens Google hebben de investeerders / eigenaren redelijk diepe zakken.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Jun 2020, 18:29

Tomintoul schreef:Volgens Google hebben de investeerders / eigenaren redelijk diepe zakken.
Dan hebben we hier een zieltogend warenhuis wat steun behoeft. Kan die naast de rookworst ook whiskey opnemen in het assortiment.
0 x

Demas
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Demas » 18 Jun 2020, 14:19

Nou, ik heb er 2 gereserveerd..
Ben wel te vinden voor releases van nieuwe distillerijen. Spijtig genoeg de hele nieuwe batch van' Bimber gemist :domdom :domdom

Daftmill 2007 kon ik ook kopen maar dat was te veel voor men portefeuille
0 x

Wouterk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 18 Jun 2020, 14:37

Ik vind de blauwe fles vooral lelijk. Kitsch. Daarnaast, niet duurzaam aangezien blauw glas in mindere mate (lees niet) volledig gerecycleerd kan worden. Blauw glas moet altijd opnieuw gemaakt worden o.b.v wit of nieuw glas. Onderscheidend wellicht, maar ik vind t er niet uitzien. Beoogd effect bereik je ook met groen of bruin glas. Maar dan nog, alsof de kleur vd whiskey een groot geheim blijft. Wat mij betreft slaan ze de plank hiermee mis.

Ps de samples die ik geproefd heb zijn veel belovend en zover ik het kan beoordelen is de kwaliteit zeer zeker op orde. Daar zal t niet aan liggen.
0 x

Greenmachine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 18 Jun 2020, 16:32

Demas schreef:Nou, ik heb er 2 gereserveerd..
Ben wel te vinden voor releases van nieuwe distillerijen. Spijtig genoeg de hele nieuwe batch van' Bimber gemist :domdom :domdom

Mag ik vragen waar je ze gereserveerd hebt?
0 x

Demas
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Demas » 18 Jun 2020, 19:50

Greenmachine schreef:
Demas schreef:Nou, ik heb er 2 gereserveerd..

Mag ik vragen waar je ze gereserveerd hebt?

Zie pm :)!
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Jun 2020, 00:31

Wouterk schreef:Ik vind de blauwe fles vooral lelijk. Kitsch.
Had ook in een Waterford fles gemoeten.
0 x

Greenmachine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 19 Jun 2020, 00:39

fritsk schreef:Gezien wat ze bij Bruichladdich bereikt hebben wacht ik vol spanning af.
We zullen echter eerst de hype van de eerste releases door moeten voor er iets betaalbaars op de markt komt.
Het feit dat ze met blauwe ipv transparante flessen komen is wel een beetje jammer.

Ik vind het juist wel weer wat hebben dat blauw.
Vermijd je ook direct de mensen die de whisky voor het donkere kleurtje kopen want dat zie je dan toch allemaal niet.
En whisky moet je drinken, niet dagen naar de fles staren :lekker
0 x

Paulini
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Paulini » 19 Jun 2020, 08:45

Wat betref prijs; ik zeg niet dat het goedkoop is maar er zijn heel veel first releases geweest waar filmsterprijzen voor werden gevraagd van distilleerderijen die wat mij betreft niets nieuws of speciaals doen/deden. Dat is hier wel anders.

Maw; ik vind ze niet duur.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 19 Jun 2020, 09:13

Ik wordt altijd wel een beetje enthousiast van zo'n first release. Zeker wanneer de kritieken van vatsamples al goed waren.
Toch schaf ik ze niet aan.

Ik vind het jammer dat Daftmill zo beperkt is qua oplage en daardoor de prijzen op de secundaire markt zo belachelijk zijn. Anders had ik graag een mooie ex-bourbon variant geprobeerd. Daftmill is met zijn flessen van 10y ook gewoon echte whisky.

Maar juist het jonge van Bimber en nu Waterford houd me een beetje tegen. Terwijl ik de prijzen best prima vind.
Ooit de eerste standaard release van Wolfburn gekocht, ook 3y oud, maar dat was echt te jong hoor.
Prima whisky, leuk om een keer te proeven, maar een hele fles is echt too much. Na een glas of 4 en een keer mee brengen naar een proeverijtje met vrienden te laten proeven was ik er wel klaar mee. En dan zit je met een halve fles 'spirit'.

De jaarlijkse Limited realease van Ardnamurchan spirit trekt ook altijd weer mijn aandacht. Maar uiteindelijk haak ik om dezelfde reden af.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

Wouterk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 19 Jun 2020, 09:37

Reichenbach schreef:
Wouterk schreef:Ik vind de blauwe fles vooral lelijk. Kitsch.
Had ook in een Waterford fles gemoeten.

Hoe bedoel je?
0 x

Terug naar “Ierse Whiskey”