Sansworld schreef:Ik heb sinds vorige week de Teeling small batch gekocht en in het begin vond ik hem zacht van smaak proeven, maar sinds een aantal dagen smaakt hij scherper. En waar kan dat aan liggen? Heb 2 druppeltjes water bij toegevoegd (met pipet) maar het helpt niet.
Ik ben niet van eetpatroon veranderd omdat je smaak natuurlijk anders kan zijn maar wellicht heeft iemand een idee?
Das doodsimpel hoor. Zodra je de kurk plopt laat je zuurstof in de fles, je schenkt wat drams in, gevolg: er past meer zuurstof in de fles omdat er minder vloeistof in zit. Zuurstof reageert met de whisky. Dat proces noem je oxidatie. Oxidatie heeft invloed op smaak. Als je fles half leeg is en je zet m ff weg, gebeurd er weer van alles...
En ja daarnaast kan het ook zeker te maken hebben met wat je die dag gegeten/gedronken hebt. Omgevingstemperatuur, moment van de dag, of je moe of fit was enzovoorts enzovoorts. Er zijn zoveel variabelen wat dat betreft