Zwarte kurk: kan dat kwaad?
-
- Actief lid
Zwarte kurk: kan dat kwaad?
M'n eerste Redbreast Lustau was een zeer aangename fles en dit is een whiskey die ik als een vaste waarde zie in mijn kleine verzameling. Mijn 2e fles echter smaakt totaal anders, en is niet eens lekker te noemen. De smaak is wrang en bijna prikkerig. De kurk ziet er ook wat vreemd uit, donkere, vergane plekken.
Mijn vraag: kan dit sowieso aan de hand zijn bij een whisk(e)y en kan het met de kurk te maken hebben?
Mijn vraag: kan dit sowieso aan de hand zijn bij een whisk(e)y en kan het met de kurk te maken hebben?
Laatst gewijzigd door Dweezman op 12 Jul 2018, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
-
- Forum goeroe
Re: Rare Redbreast Lustau ervaring
Hoi!
Ik zou even de titel aanpassen. Iets met Zwarte kurk... kan dit kwaad?
Maar een kort antwoord zou kunnen zijn: ja dat kan. Als een fles langere tijd heeft gelegen, dan is het mogelijk dat de kurk aangetast raakt.
Dit kan een raar smaakje geven.
Ook kan er batch variatie in een fles zitten, maar dat zou in principe niet een heel groot verschil mogen opleveren.
Daarnaast kan ook jouw smaak veranderen, omdat je verkouden wordt, kneitertje pittig bij de Thai hebt gegeten, het nu warmer weer is, en nog wel 10 redenen.
Ik zou even de titel aanpassen. Iets met Zwarte kurk... kan dit kwaad?
Maar een kort antwoord zou kunnen zijn: ja dat kan. Als een fles langere tijd heeft gelegen, dan is het mogelijk dat de kurk aangetast raakt.
Dit kan een raar smaakje geven.
Ook kan er batch variatie in een fles zitten, maar dat zou in principe niet een heel groot verschil mogen opleveren.
Daarnaast kan ook jouw smaak veranderen, omdat je verkouden wordt, kneitertje pittig bij de Thai hebt gegeten, het nu warmer weer is, en nog wel 10 redenen.
1 x
-
- Actief lid
Re: Zwarte kurk: kan dat kwaad?
Titel aangepast
Het verschil tussen 'favoriet' en 'vrijwel niet te zuipen' is voor mij reden genoeg om de vraag te stellen. Het klopt wat je zegt over hoe smaak beïnvloed wordt door weet-ik-niet-wat, maar hier is wel wat mis.
M'n whisky-maatje is levensmiddelentechnoloog, dus die zal er ook even zijn licht over laten schijnen

Het verschil tussen 'favoriet' en 'vrijwel niet te zuipen' is voor mij reden genoeg om de vraag te stellen. Het klopt wat je zegt over hoe smaak beïnvloed wordt door weet-ik-niet-wat, maar hier is wel wat mis.
M'n whisky-maatje is levensmiddelentechnoloog, dus die zal er ook even zijn licht over laten schijnen

0 x
-
- Forum goeroe
Heb je daar speciale lampen voor?
1 x

Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
-
- Actief lid
-
- Forum goeroe
Dweezman schreef:Gebruik van gezegden niet toegestaan op dit forum?
Jawel. Maar gebruik van sarcasme en flauwe grappen ook.

1 x
-
- Actief lid
-
- Moderator
Het lijkt me dat als een kurk zwart wordt er toch sprake is van een organisme dat de kurk heeft aangetast. Normaal zou je zeggen dat er "de rot" in zit.
Het lijkt me ook dat dit de smaak van het onderliggend product negatief kan beïnvloeden.
Het lijkt me ook dat dit de smaak van het onderliggend product negatief kan beïnvloeden.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
-
- Forum goeroe
Reichenbach schreef:Het lijkt me dat als een kurk zwart wordt er toch sprake is van een organisme dat de kurk heeft aangetast. Normaal zou je zeggen dat er "de rot" in zit.
Mee eens. Waarschijnlijk is er toch een vorm van zuurstof en vocht bij gekomen waardoor het proces is kunnen starten en doorgaan.
0 x
-
- Actief lid
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x
-
- Senior
Als de rechter leeg is dan wissel je hem toch gewoon om. Of denk ik dan te simpel....
0 x
-
- Actief lid
Nee, heb ik meteen gedaan. 't Punt is dat de linker fles niet goed smaakt, daar is echt iets mis mee.
1 x
-
- Forum goeroe
Ooowwwh, dat soort plekjes. Nou die heb ik op heel veel kurken zitten.
Geen idee, maar er zitten ook vaak kleurafwijkingen in kurk. Maar daar heb ik nog nooit een fles om weg hoeven gooien.
Ik dacht echt dat je een hele zwarte kurk had, die bijna helemaal vermolmd was.
Geen idee wat er met je whisky is, maar dit is volgens mij niet iets om je zorgen om te maken.
Geen idee, maar er zitten ook vaak kleurafwijkingen in kurk. Maar daar heb ik nog nooit een fles om weg hoeven gooien.
Ik dacht echt dat je een hele zwarte kurk had, die bijna helemaal vermolmd was.
Geen idee wat er met je whisky is, maar dit is volgens mij niet iets om je zorgen om te maken.
0 x
-
- Actief lid
Lang verhaal kort: ik heb via drankgigant een nieuwe fles gekregen ter vervanging. Netjes.
4 x
-
- Senior
Dweezman schreef:Lang verhaal kort: ik heb via drankgigant een nieuwe fles gekregen ter vervanging. Netjes.
Leuk om te weten.
Ik had onlangs een issue met "die andere D" i.v.m. een afgebroken kurk bij een fles porto van 18 euro. ik kreeg ter compensatie een bon van 10 euro.
Jacky gaat nu effe de drankgigant eens van dichtbij bekijken...

Laatst gewijzigd door Jacky op 14 Jul 2018, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x