Oude fles Jameson

Als het gaat over Ierse Whiskey.
defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Oude fles Jameson

Ongelezen berichtdoor defeatless » 30 Mar 2017, 15:58

Een oude Jameson

Ik kan hier niet heel veel info over vinden, maar deze is dus bij mijn broertje opgeduikeld.
Het is volgens mij een oude fles, maar ik kan er in de veilinghistorie vinden ook WB geeft niks.

Mijn vermoedens zijn: Jaren ' 80, tax-free en/of travel retail.

Iemand die mij verder kan helpen?
Opdrinken is altijd een optie, dus daar hoef ik niet mee geholpen worden :lekker.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Oude fles Jameson

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 30 Mar 2017, 17:05

Van een ander forum geplukt:

Jameson Irish Whiskey
What is the significance of the digits JQ-058548 that appear on every bottle of Jameson? This is no big secret actually. The number on the neck label JQ-058548 does not hold any major significance today. Up until 1987, it did register sequential batch numbers, now this number has just become part of the neck label on each and every bottle. So you see Jameson doesn’t keep secrets!

Dus een pre 1987 botteling.

Prefix 501 in een barcode is trouwens Groot-Brittanië > Fles is van na 1979 want toen werd de eerste streepjescode pas gescand in de UK.

Wellicht een vroege jaren 80 botteling dus inderdaad.

Veiling zelfde batchnummer, wel 75cl fles: https://www.scotchwhiskyauctions.com/auctions/109_the-71st-auction/139648_jameson-old-style-75cl/
1 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 02 Apr 2017, 22:46

Ik kan alleen aan het jaartal zien dat deze is geproduceerd in de Old Midleton Distillery. Hij zal dan denk ik iets anders smaken omdat ze nu andere stills gebruiken.
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 02 Apr 2017, 23:11

Peter_vintage1992 schreef:Ik kan alleen aan het jaartal zien dat deze is geproduceerd in de Old Midleton Distillery. Hij zal dan denk ik iets anders smaken omdat ze nu andere stills gebruiken.

Waar zie jij een jaartal dan?
0 x

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 03 Apr 2017, 07:51

defeatless schreef:
Peter_vintage1992 schreef:Ik kan alleen aan het jaartal zien dat deze is geproduceerd in de Old Midleton Distillery. Hij zal dan denk ik iets anders smaken omdat ze nu andere stills gebruiken.

1780
0 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 03 Apr 2017, 12:14

BWhisky schreef:

defeatless schreef:Dus een pre 1987 botteling.

Prefix 501 in een barcode is trouwens Groot-Brittanië > Fles is van na 1979 want toen werd de eerste streepjescode pas gescand in de UK.

Old Midleton distillery begon met productie na 1976
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 03 Apr 2017, 15:00

Op basis van Martin van 't Zet, die in de Kiln een artikel heeft geschreven over oude Ierse Pot Still whiskey, de volgende op- en aanmerkingen:

De opmerkingen van Peter_vintage1972 over Old Midleton zijn niet juist. De oude Midleton distillery heeft nooit Jameson gestookt, dat was immers hun grootste concurrent Bow Street Distillery uit Dublin! Bow Street is in 1971 gesloten. Pas in 1968 startte Bow Street met het merk 'Jameson'. Voor die tijd werden de vaten aan streng geselecteerde wijnhandelaren verkocht die de flessen in eigen beheer bottelde onder de naam 'John Jameson'.

In 1975 is New Midleton ontstaan uit de fusie van Old Midleton (Cork Distilleries Co.), Bow Street en John's Lane tot Irish Distilleries Co. In de eerste jaren na 1975 werd Jameson nog gebottled van het destillaat van de oorspronkelijke distillery in Dublin. Tegenwoordig komt alle Jameson uit New Midleton in Cork.

Op de foto's van de fles van Defeatless ontbreekt de verwijzing naar Bow Street . De vermoedens van Defeatless zijn volgens Martin juist: Dit is een botteling van midden tot eind jaren 80, tax-free en/of travel retail. Gedistilleerd en gebotteld in New Midleton, Cork.
4 x
Affirmanti incumbit probatio

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 03 Apr 2017, 20:34

caskstrength schreef:Op basis van Martin van 't Zet, die in de Kiln een artikel heeft geschreven over oude Ierse Pot Still whiskey, de volgende op- en aanmerkingen:

De opmerkingen van Peter_vintage1972 over Old Midleton zijn niet juist. De oude Midleton distillery heeft nooit Jameson gestookt, dat was immers hun grootste concurrent Bow Street Distillery uit Dublin! Bow Street is in 1971 gesloten. Pas in 1968 startte Bow Street met het merk 'Jameson'. Voor die tijd werden de vaten aan streng geselecteerde wijnhandelaren verkocht die de flessen in eigen beheer bottelde onder de naam 'John Jameson'.

In 1975 is New Midleton ontstaan uit de fusie van Old Midleton (Cork Distilleries Co.), Bow Street en John's Lane tot Irish Distilleries Co. In de eerste jaren na 1975 werd Jameson nog gebottled van het destillaat van de oorspronkelijke distillery in Dublin. Tegenwoordig komt alle Jameson uit New Midleton in Cork.

Op de foto's van de fles van Defeatless ontbreekt de verwijzing naar Bow Street . De vermoedens van Defeatless zijn volgens Martin juist: Dit is een botteling van midden tot eind jaren 80, tax-free en/of travel retail. Gedistilleerd en gebotteld in New Midleton, Cork.

Hartelijk dank voor het navragen!

De fles gaat in de bottleshare zie hier ====> Jaren '80 Jameson
0 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 03 Apr 2017, 21:40

Excuses, ik was in de war met wat de old midleton en de new midleton distillery is
0 x

Terug naar “Ierse Whiskey”