Iers vs. Schots

Als het gaat over Ierse Whiskey.
Geluksknikker
Actief lid
Actief lid

Iers vs. Schots

Ongelezen berichtdoor Geluksknikker » 20 Nov 2016, 11:57

Ik heb even snel gekeken, maar ik vond nog geen vergelijkbaar topic. Ik ben benieuwd naar de mening hierover van de whiskey diehards op dit forum. Mijn mening:

Ik ben een groot liefhebber van Ierse whiskey. Zeker in het goedkoper segment vind ik de standaard Ierse whiskeys als Jameson en Bushmills lekkerder dan vergelijkbare (qua grootte en commercie) Schotse varianten als Famous Grouse of Johnny Walker.

Als je wat duurder gaat (hoewel nog niet super veel ervaring mee) lijken juiste de Schotse whisky's veel meer te bieden te hebben.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Iers vs. Schots

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 20 Nov 2016, 12:30

Wat mij betreft is het lastig vergelijken. Het is een beetje als een Syrah uit Zuid-Frankrijk vergelijken met een Syrah uit Australië of Argentinië.
De whiskies zijn gewoon anders. Ik ben van mening dat bij iedere tijd, ieder weer, iedere stemming wel weer een andere whisk(e)y past. Dat kan een Schotse zijn (eerlijk is eerlijk: de keuze is het grootst), maar zeker ook een Ier, of een whisk(e)y uit één van de andere landen.

Dat je in het oudere en duurdere segment al gauw bij Schots uit komt is niet zo gek. De whisky-industrie in Ierland lag jaren op zijn gat en er waren maar een paar distilleerderijen. Nu is het booming en zie je dat er steeds meer oudere Ierse whisk(e)ys op de markt komen. Het is bescheiden ten opzichte van het geweld van aanbod uit Schotland, maar toch...
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Erik1908
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 22 Nov 2016, 09:17

caskstrength schreef:Wat mij betreft is het lastig vergelijken. Het is een beetje als een Syrah uit Zuid-Frankrijk vergelijken met een Syrah uit Australië of Argentinië.
De whiskies zijn gewoon anders. Ik ben van mening dat bij iedere tijd, ieder weer, iedere stemming wel weer een andere whisk(e)y past. Dat kan een Schotse zijn (eerlijk is eerlijk: de keuze is het grootst), maar zeker ook een Ier, of een whisk(e)y uit één van de andere landen.

Dat je in het oudere en duurdere segment al gauw bij Schots uit komt is niet zo gek. De whisky-industrie in Ierland lag jaren op zijn gat en er waren maar een paar distilleerderijen. Nu is het booming en zie je dat er steeds meer oudere Ierse whisk(e)ys op de markt komen. Het is bescheiden ten opzichte van het geweld van aanbod uit Schotland, maar toch...

Eens, ik had overigens weinig ervaring met Ierse whiskey, maar de sample van Redbreast 15 jaar van Defeatless heeft me aangenaam verrast. Deze of de 12 jaar CS wordt binnenkort aangeschaft.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

maltje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor maltje » 22 Nov 2016, 11:45

Ik ben superfan van Teeling.Heb er verschillende open staan.
Wat mij vooral opvalt is dat de Ierse whiskey over het algemeen zachter is dan de Schotse.
Maar dit wil niet zeggen dat ze niet evenwaardig kunnen zijn.Alles hangt af van de smaak van de persoon.

mvg
0 x

Geluksknikker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Geluksknikker » 22 Nov 2016, 17:53

caskstrength schreef:Wat mij betreft is het lastig vergelijken. Het is een beetje als een Syrah uit Zuid-Frankrijk vergelijken met een Syrah uit Australië of Argentinië.

Heb je natuurlijk gelijk in, echter houd ik het in het goedkope segment toch bij Ierse whiskey.
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 24 Nov 2016, 17:00

Geluksknikker schreef:Ik heb even snel gekeken, maar ik vond nog geen vergelijkbaar topic. Ik ben benieuwd naar de mening hierover van de whiskey diehards op dit forum. Mijn mening:

Ik ben een groot liefhebber van Ierse whiskey. Zeker in het goedkoper segment vind ik de standaard Ierse whiskeys als Jameson en Bushmills lekkerder dan vergelijkbare (qua grootte en commercie) Schotse varianten als Famous Grouse of Johnny Walker.

Als je wat duurder gaat (hoewel nog niet super veel ervaring mee) lijken juiste de Schotse whisky's veel meer te bieden te hebben.

Eeehhh, de whisky diehards zuipen sowieso niet wat jij aan commerciële waar in huis haalt.... :bigsmile
0 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 24 Nov 2016, 19:16

Oogadal schreef:
Geluksknikker schreef:Ik heb even snel gekeken, maar ik vond nog geen vergelijkbaar topic. Ik ben benieuwd naar de mening hierover van de whiskey diehards op dit forum. Mijn mening:

Eeehhh, de whisky diehards zuipen sowieso niet wat jij aan commerciële waar in huis haalt.... :bigsmile

Hoe kan jij dat nou weten??

Heb soms het idee dat sommigen hier zogenaamd 'duur posten', maar 'goedkoop drinken'.

Laatst viel iemand bij mij ook al door de mand met zijn 'dure whiskybase collectie', tjah iets erop zetten zonder daadwerkelijk te hebben is niet zo moeilijk hè!!
1 x
Afbeelding

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 24 Nov 2016, 21:00

Ach, kijk, daar gaan we weer.... En dan straks weer klagen dat het allemaal zo onvriendelijk wordt hier zeker en dat het vroeger zo gezellig was. Kijk eens 'objectief' hoe je reageert in je eerste zin Marcel. Alsof ik je weet niet wat aandoe.

D'r zullen er vast zijn die duur posten en goedkoop drinken, maar als ik bij mede forummers fysiek in de drink kast kijk staat er NIETS van het rijtje wat opgenoemd wordt in de kast. En daar wil ik niet mee zeggen dat je niet met zulke whisky's moet beginnen, maar een diehard (daar wordt specifiek naar verwezen) whisky drinker heeft in mijn optiek geen Glen Talloch of JW Red staan. En met iets minder waarschijnlijkheid de Bushmills en Jameson ook niet.
3 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 24 Nov 2016, 22:06

Oogadal schreef:Ach, kijk, daar gaan we weer.... En dan straks weer klagen dat het allemaal zo onvriendelijk wordt hier zeker en dat het vroeger zo gezellig was. Kijk eens 'objectief' hoe je reageert in je eerste zin Marcel. Alsof ik je weet niet wat aandoe.

Hoezo daar gaan we WEER? Ik reageer gemiddeld genomen 1x in de maand ergens op. (Ik weet ook weer waarom.)

Ik vroeg alleen hoe je dat allemaal kunt weten,(zo kijk ik objectief naar mijn vraag), vroeg me af waar je het op basseerde....

Had het niet over vroeger en bla bla bla.... dat haal jij er ineens bij... :lol:

Ow en je doet me heus niks ergs aan :P

En hier laat ik het dan maar weer bij... :vies
Laatst gewijzigd door Pellie op 24 Nov 2016, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Nov 2016, 13:43

Hierboven stonden een aantal posts die niets bijdroegen aan de discussie, die zijn verwijderd (als blok, niet omdat er nu perse in iedere post iets uiterst vervelends stond). Wat die discussie betreft: dit komt verdacht dicht bij 'doe dit maar in pb, jongens'. Persoonlijke aanvallen zoals hierboven gaan misschien niet over de grens heen die tot verwijdering leidt, maar ik vraag me af of er niet wat zelfregulering zou kunnen plaatsvinden. Een goede regel lijkt mij dat als er verwijten heen en weer gaan tussen twee personen, dat dat niet op een openbaar forum hoeft te worden uitgevochten.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 25 Nov 2016, 14:11

* Bier en chips maar weer opruimen doet *
2 x

Geluksknikker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Geluksknikker » 25 Nov 2016, 20:52

Leuk forum dit! :)
0 x

19dave91
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 19dave91 » 26 Nov 2016, 22:31

Ik ben zelf nu eigelijk de ierse whisky's allemaal opnieuw aan het ontdekken. Heb de bushmills original geproefd die me zeker niet tegenviel voor die prijs. Ook de kilbeggan vond ik zeker niet slecht. Ze zijn beter als dat ik me kon herinneren eigenlijk.

Zelf geef ik tot nu toe toch de voorkeur aan Schotse whisky's omdat die naar mijn mening meer uitgesproken zijn van smaak. Maar ierse whisky's vallen me zeker niet tegen. Het ligt ook heel erg aan het moment waarop je wilt genieten.

Het is nu eenmaal niet zo dat iedereen hetzelfde lekker vind. Gelukkig maar ook want dan was er veel minder keus geweest.

P.s. sorry voor de spelfouten, even getypt vanaf me telefoon :duimop
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 26 Nov 2016, 22:39

Nee excuus. Telefoon heeft autocorrect :P
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als bbqen; als je haast hebt moet je er niet aan beginnen

Zie me niet als schuldige. Je hoeft me niet te huldigen.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen.

19dave91
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 19dave91 » 27 Nov 2016, 17:45

Klopt maar die staat uit :offtopic
0 x
Afbeelding

Terug naar “Ierse Whiskey”