Connemara Turf Mor

Als het gaat over Ierse Whiskey.
Gebruikersavatar
WhiskyWerner
Senior
Senior
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 Jul 2013, 17:31
Locatie: Emmeloord
Contact:

Connemara Turf Mor

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 03 Jan 2014, 15:43

Ik zag dat er nog geen draadje was voor deze expressie, sowieso nog niet voor de Connemara. Laatst een fles aangeschaft voor een mooie prijs. Hij stond bij de G&G in Lelystad voor 5 tientjes, terwijl ik had gehoord dat hij ook voor 70 over de toonbank ging. Toch maar meenemen dus...

Ik had hem al eens eerder geproefd en toen ervoer ik het echt als een enorme turfbom. Na de eerste keer proeven uit mijn eigen fles vond ik 'm veel milder en viel hij me eigenlijk een beetje tegen. Heeft iemand anders nog ervaringen met deze expressie?
0 x

tronetti
Actief lid
Actief lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 Feb 2014, 18:42

Re: Connemara Turf Mor

Ongelezen berichtdoor tronetti » 05 Feb 2014, 19:38

Heb'm hier ook staan, evenals de C.S. botteling.
Met zijn 58 ppm vind ik de Turf Mór ook eigenlijk wel meevallen.
Had er eigenlijk ook wel meer van verwacht.
Denk dat het ook te maken heeft met het feit dat hij ook 3x gedestilleerd wordt.
Denk daarom dat hij ook wat milder overkomt? Totaal anders dan de Islay turfbommen.
0 x

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 419
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: Connemara Turf Mor

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 21 Feb 2014, 20:04

Heb hier ook nog een half flesje staan die maar heeeeel langzaam leeg raak. Hij viel me ook een beetje tegen :(

N: ashes, peat, lemon, carton, pickle and
T: smoked ham, citrus - lemon, smoke from a camp fire and pepper
F: fruity, marmalade - apricot, smoke and smoked ham
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyWerner
Senior
Senior
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 Jul 2013, 17:31
Locatie: Emmeloord
Contact:

Re: Connemara Turf Mor

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 21 Feb 2014, 20:46

tronetti schreef:Denk dat het ook te maken heeft met het feit dat hij ook 3x gedestilleerd wordt.


Connemara wordt als enige Ierse whiskey maar twee keer gedestilleerd. Staat op de site:

http://www.connemarawhiskey.com/#/the-w ... roduction/

Dus daar zal het niet aan liggen. Hoger percentage alcohol levert ook meer Fenolen op. (denk maar aan een Octomore, die is niet voor niets rond de 60%)

Al met al, vind ik m niet zo. Hij heeft wat mij betreft te weinig lagen. Ik vind Peat erg lekker, maar er moet wel iets extra's bij te ontdekken zijn.
0 x

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 419
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: Connemara Turf Mor

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 07 Dec 2014, 21:54

Vanavond laatste beetje met een scheut Tamdhu 2005 van Wees #347.
Prima weer voor :lekker
0 x

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: Connemara Turf Mor

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 08 Dec 2014, 14:28

Ja toen deze whisky bij de VBT (3?) in de line-up zat was ik er helemaal wild van. Ik vond het een fantastische turfbom. Heel mooi "schoon" vond ik 'm smaken zonder veel poespas. Toen ik later (ook bij de Gall en Gall) een fles kocht en er wat vaker van geproefd had begon hij me ook steeds meer tegen te vallen. Blijkbaar is het voor de drinkervaring en het genot juist belangrijk dat er veel laagjes in zitten en er wat in te ontdekken valt. Dat is bij de Turf Mor duidelijk niet het geval. Plus het assige, droge karakter van de turfrook begon me steeds meer tegen te staan. De fles is een half jaar later nog steeds half vol en dat zegt in mijn geval veel. De fles Laphroaig CS die 2 maanden geleden open ging is al zeker op drie kwart... ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: Connemara Turf Mor

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 08 Dec 2014, 14:30

WhiskyclubSpakenburg schreef:Vanavond laatste beetje met een scheut Tamdhu 2005 van Wees #347.
Prima weer voor :lekker

Oeh, ja! Had ik die Tamdhu nog maar. Ik heb er twee flessen van versleten. Ook een goed voorbeeld van een redelijk een-dimensionale whisky overigens (toffee, karamel, butterschotch, etc. en niet veel anders) maar bij die Tamdhu werkt het op de één of andere manier juist wel.
0 x
BAM! - ook op Facebook


Terug naar “Ierse Whiskey”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten