New Irish Distilleries

Als het gaat over Ierse Whiskey.
Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 800
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

New Irish Distilleries

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 06 Jan 2023, 12:11

Enige tijd geleden heb ik me geabonneerd op een nieuwsbrief over Ierse whiskey; Irishmalts.com. Een gevalletje name dropping. De ene na de andere distillery komt langs waar ik in ieder geval nog nooit van gehoord heb. Stokerijen schieten blijkbaar als paddestoelen uit de grond, waarmee Ierland dus flink bijdraagt aan de wereldwijde whisk(e)y boom, en herrrijst uit haar graf.

Het verhaal is bekend. De Ierse whiskey industrie ging in de vorige eeuw bijna ten onder aan de drooglegging in Amerika en de onafhankelijkheids oorlog van Engeland, waarbij Ierse Whiskey haar weg niet meer vond in “the Commonwealth landen”. Op het dieptepunt waren er nog een paar stokerijen over, die gedwongen samen moesten werken om te overleven.

Hieronder een lijst van sinds 2010 opgerichte whiskey stokerijen in Ierland voor zover ik die kon vinden.

• Achill Island Distillery, County Mayo (est. 2015)
• Ballykeefe Distillery, County Kilkenny (est. 2017)
• Baoilleach Distillery, County Donegal (est. 2019)
• Blacks of Kinsale, County Cork (est. 2015)
• Blackwater Distillery, County Waterford (est. 2014)
• Boann Distillery, County Meath (est. 2019)
• Boatyard Distillery, County Fermanagh (est. 2016)
• Burren Whiskey Distillery, County Clare (est. 2019)
• Clonakilty Distillery, County Cork (est. 2016)
• Connacht Whiskey Company, County Mayo (est. 2014)
• Copeland Distillery, County Down (est. 2019)
• Crolly Distillery, County Donegal (est. 2020)
• Dingle Distillery, County Kerry (est. 2012)
• Echlinville Distillery, County Down (est. 2013)
• Glendalough Distillery, County Wicklow (est. 2013)
• Glendree Distillery, County Clare (est. 2019)
• Great Northern Distillery, County Louth (est. 2015)
• Hinch Distillery, County Down (est. 2020)
• Killowen Distillery, County Down (est. 2019)
• Lough Gill Distillery, County Sligo (est. 2019)
• Lough Mask Distillery, County Mayo (est. 2019)
• Pearse Lyons Distillery, Dublin (est. 2017)
• Powerscourt Distillery, County Wicklow (est. 2018)
• Rademon Estate Distillery, County Down (est. 2015)
• Roe & Co Distillery, Dublin (est. 2019)
• Royal Oak Distillery, County Carlow (est. 2016)
• Shed Distillery, County Leitrim (est. 2014)
• Slane Distillery, County Meath (est. 2018)
• Sliabh Liag Distillery, County Donegal (est. 2016)
• Tipperary Distillery, County Tipperary (est. 2020)
• Teeling Distillery, Dublin (est. 2015)
• Tullamore Distillery, County Offaly (est. 2014)
• Waterford Distillery, Waterford (est. 2016)

Ik heb me beperkt tot de distilleries die (ook) whiskey stoken. De al langer bestaande stokerijen zoals New Middleton Distilery heb ik weggelaten. Daarnaast zijn er nog een aantal die nog in aanbouw zijn:

• The Glens of Antrim Distillery
• Titanic Distillery
• Baoilleach Distillery (grain)
• Ahascragh Distillery Ahascragh Distillery
• Gortinore Distillers & Co
• Nephin Distillery
• Skellig Six18
• Cape Clear Distillery

Of het te drinken is? Geen idee. Na het debacle van Waterford (heb nog 2 samples staan maar ik durf niet), ben ik nogal terughoudend. Op Whiskybase is ene “Archer” nogal into Ierse whiskey. Of zijn scores oprecht zijn, daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.
Ben dus benieuwd of er Forum leden zijn die zich wel al gewaagd hebben aan het nieuwe Ierse whiskey geweld. De lijst zal ongetwijfeld niet compleet zijn, dus vul gerust aan en corrigeer waar nodig.

Bronnen:
- Wikipedia (niet altijd betrouwbaar, I know)
- Whisky Passion
- Diverse sites van individuele distilleries.
- Irishmalts.com
- https://www.irishwhiskeymagazine.com/
- https://www.irishwhiskeymagazine.com/irish-whiskey-maps/irish-whiskey-distillery-map/
11 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2474
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: New Irish Distilleries

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 06 Jan 2023, 13:40

Te drinken is het al snel toch? ;)

Leuk overzicht :goedgedaan

Afgelopen jaar een aantal All Irish tastings gevolgd van Mckeesie en Whisky4All. Wisselend wat mijn mening betreft.
Met name de oudere malts (o.a. Cooley) kan mij wel bekoren. Mooie fruitbommen.
Nu brengen veel van deze nieuwe spelers soms malts uit die 'sourced' zijn, iets wat in Ierland gewoon mag.
Veel van de eigen jongere expressies kunnen mij tot nu toe niet echt bekoren.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3971
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: New Irish Distilleries

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Jan 2023, 19:14

Indrukwekkende lijst, hopelijk kunnen de komende jaren veel van die nieuwkomers het hoofd boven water houden, dat kan het landschap verrijken.

Fat Bastard! schreef:Nu brengen veel van deze nieuwe spelers soms malts uit die 'sourced' zijn, iets wat in Ierland gewoon mag.
De regels zijn daar wat ruimer dan bij de Schotten. Ook mag er ander hout worden gebruikt dan alleen eiken. Dat kan ook interessant worden.

Overigens gebeurt dat 'sourcen' ook in de USA. Niet alleen de starters doen dat daar. Van Bulleit bourbon heb ik begrepen dat het bij Four Roses wordt (werd?) gestookt en veel rye komt gewoon bij MGP vandaan.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

fritsk
Senior
Senior
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 Mar 2020, 20:19

Re: New Irish Distilleries

Ongelezen berichtdoor fritsk » 06 Jan 2023, 19:20

Reichenbach schreef:Overigens gebeurt dat 'sourcen' ook in de USA. Niet alleen de starters doen dat daar. Van Bulleit bourbon heb ik begrepen dat het bij Four Roses wordt (werd?) gestookt en veel rye komt gewoon bij MGP vandaan.


Sourcen is wat mij betreft niet zo'n probleem als het maar lekker is.
Men is er meestal niet zo transparent over en marketing mensen zijn heel erg goed in dingen niet expliciet zeggen.
Mijn grootste probleem is dat ik wel wil weten waar het sap vandaan komt, en al helemaal bij tokos die eerst sourcen en daarna overstappen op eigen stooksels.
2 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: New Irish Distilleries

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Jan 2023, 19:50

Oudere Ieren (Cooley) gaat nog wel, al loopt daar de prijs ook al aan aantal jaren compleet uit de pas. Qua whiskey; mwoah. Ik mis diepgang en heb bijna het idee een soort te zoete likeur te drinken. Over het algemeen; te zoet naar mijn smaak.
En Waterford. Die hebben de reputatie van Ierse whiskey niet echt goed gedaan. En dan druk ik mezelf voorzichtig uit.
Het lijkt, en ik zeg bewust ‘het lijkt’ alsof de hype en belachelijke prijzen die voor Schotse startup’s kennelijk normaal zijn ook in Ierland niet onopgemerkt is gebleven. Gevalletje #metoo? Ik bekijk het voorlopig met enige terughoudendheid, al is het wel leuk een beetje op de hoogte te blijven, dank aan TS daarvoor!
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 800
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: New Irish Distilleries

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 08 Jan 2023, 14:15

Wat je zegt Edwin; de prijzen liegen er niet om. Deze 3-jarige moet tegen de 5.000 opleveren: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/82249/dingle-2012

Op WB een score van 93,5 op basis van 2 votes. Tuurlijk. De ROI heeft uiteraard de hoogste prioriteit.

De "oudste" 2 in bovenstaand rijtje zijn Dingle (2012) en Glendalough (2013). Gemiddelde scores van resp. 84,53 en 81,84. Ik ben benieuwd hoe e.e.a. zich qua P/Q zal ontwikkelen de komende jaren. Voorlopig houd ik het bij Redbreast en een incidentele IB.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 534
Lid geworden op: 22 Jan 2015, 14:47

Re: New Irish Distilleries

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 08 Jan 2023, 14:43

Ik heb een dingle single cask gekocht.
Ben er zeer over te spreken.

https://whiskycenter.com/product/dingle ... ml-sample/
1 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: New Irish Distilleries

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Jan 2023, 15:47

Erik1908 schreef:Wat je zegt Edwin; de prijzen liegen er niet om. Deze 3-jarige moet tegen de 5.000 opleveren: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/82249/dingle-2012

Op WB een score van 93,5 op basis van 2 votes. Tuurlijk. De ROI heeft uiteraard de hoogste prioriteit.

De "oudste" 2 in bovenstaand rijtje zijn Dingle (2012) en Glendalough (2013). Gemiddelde scores van resp. 84,53 en 81,84. Ik ben benieuwd hoe e.e.a. zich qua P/Q zal ontwikkelen de komende jaren. Voorlopig houd ik het bij Redbreast en een incidentele IB.


Wel raar, ik zie 2 votes en kan er maar 1 zien; iemand die 87 p geeft met 2 geschreven notes. Hoe daar 93,5 uit kan rollen is bijzonder.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: New Irish Distilleries

Ongelezen berichtdoor JvR » 08 Jan 2023, 16:46

Zo, dat zijn een boel distilleerderijen waar ik nog nooit van had gehoord zeg! Nu weet ik eigenlijk niets van Ierse whisky, maar gaat dit nu allemaal ook als SM worden uitgebracht?

In elk geval benieuwd of daar ooit nog iets met een goede P/Q vandaan gaat komen. Zelf tot nu toe weleens een Redbreast in huis gehad en verder vooral hele dure Ierse IB'ers langs zien komen..
0 x

rvg95
Actief lid
Actief lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 Dec 2021, 16:13

Re: New Irish Distilleries

Ongelezen berichtdoor rvg95 » 08 Jan 2023, 17:29

edwin5 schreef:Ik heb een dingle single cask gekocht.
Ben er zeer over te spreken.

https://whiskycenter.com/product/dingle ... ml-sample/


Over Dingle hoor ik ook goede verhalen. Zelf nog niet aan gewaagd, maar zeker iets voor wellicht op een festival.

Waterford staat hier eentje dicht. Gaia 1.1. Gekregen, maar durf hem na alle horrorverhalen bijna niet te openen haha.

De Redbreast 12 doet het prima hier :cool:
0 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1624
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: New Irish Distilleries

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 08 Jan 2023, 18:25

Oogadal schreef:Wel raar, ik zie 2 votes en kan er maar 1 zien; iemand die 87 p geeft met 2 geschreven notes. Hoe daar 93,5 uit kan rollen is bijzonder.


Daar zal nog wel een stem van 100 bij hebben gestaan denk ik, die door WB is verwijderd. Dat aantal blijft dan nog wel eens een tijdje hangen, is me wel eerder opgevallen.
1 x

Gebruikersavatar
Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 695
Lid geworden op: 11 Dec 2020, 19:05

Re: New Irish Distilleries

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 02 Apr 2023, 20:25

rvg95 schreef:
edwin5 schreef:Ik heb een dingle single cask gekocht.
Ben er zeer over te spreken.

https://whiskycenter.com/product/dingle ... ml-sample/


Over Dingle hoor ik ook goede verhalen. Zelf nog niet aan gewaagd, maar zeker iets voor wellicht op een festival.

Waterford staat hier eentje dicht. Gaia 1.1. Gekregen, maar durf hem na alle horrorverhalen bijna niet te openen haha.

De Redbreast 12 doet het prima hier :cool:


Dingle is inderdaad te pruimen hoor…of toch degene die ik mocht proeven tot zover…het was de batch No4 small batch release, 3 soorten vaten…een goede whiskyvriend had hem enkele jaren geleden bij op ons festival. :Slainte :Slainte
1 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’
Interesse in samples,stuur je email in pb voor de prijslijst
INSTAGRAM : Thewowbar_1986


Terug naar “Ierse Whiskey”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten