Teeling Small Batch op Plantation Rum Finish

Als het gaat over Ierse Whiskey.
Rumology
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 Nov 2018, 20:20
Locatie: Bilzen
Contact:

Teeling Small Batch op Plantation Rum Finish

Ongelezen berichtdoor Rumology » 07 Mar 2019, 20:40

Iemand al ervaring :nat met deze gehad? Ik heb de gelegenheid gehad om deze te proeven alsook de omgekeerde versie, de rum met finish op de teeling vaten.
Ik vond beiden er lekker, bij de whisky was de toevoeging van het plantation vat een waar genot. Ierse whiskey is over het algemeen zachter van smaak, bij deze versie is het exotische fruitige en lichte (extra) zoetheid geen storend element maar vond ik het een waar genot :dancing
0 x

Swoek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 Feb 2019, 10:49

Re: Teeling Small Batch op Plantation Rum Finish

Ongelezen berichtdoor Swoek » 13 Mar 2019, 20:38

Geen ervaring, maar de tip neem ik mee. Ik vind het leuk om veel verschillende soorten en smaken naast elkaar te hebben in de kast.
Veel om te ontdekken :smullen
0 x

Rumology
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 Nov 2018, 20:20
Locatie: Bilzen
Contact:

Re: Teeling Small Batch op Plantation Rum Finish

Ongelezen berichtdoor Rumology » 14 Mar 2019, 09:51

Dat is ook zo, er valt zoveel te ontdekken, niet alleen tussen de distilleerderijen maar ook is de gebruikte (ex) vaten. Het is super dat men steeds blijft experimenteren door het gebruik van verschillende houtsoorten en vaten die voorheen andere spirits bevatten. Ik vind ze niet allemaal even lekker, persoonlijke smaak, maar het is wel super om zo nu en dan de pareltjes ertussen te ontdekken.
1 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 1166
Lid geworden op: 11 Nov 2015, 11:47
Contact:

Re: Teeling Small Batch op Plantation Rum Finish

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 26 Mar 2019, 13:48

Vanaf deze week verschijnt deze Teeling op Plantation rum vaten op de markt.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... tation-rum
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

HupsendeHippie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 Mei 2017, 10:58
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Teeling Small Batch op Plantation Rum Finish

Ongelezen berichtdoor HupsendeHippie » 30 Apr 2019, 16:44

Ik had deze op Whiskyweekend Twente geproefd bij Jock, en hij smaakte me erg goed! Ik ben zo onderhand wel fan van Teeling. Heel benieuwd hoe hoe toekomstige (pot still) releases vanuit hun eigen distilleerderij zullen zijn.
1 x

Rumology
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 Nov 2018, 20:20
Locatie: Bilzen
Contact:

Re: Teeling Small Batch op Plantation Rum Finish

Ongelezen berichtdoor Rumology » 30 Apr 2019, 17:22

HupsendeHippie schreef:Ik had deze op Whiskyweekend Twente geproefd bij Jock, en hij smaakte me erg goed! Ik ben zo onderhand wel fan van Teeling. Heel benieuwd hoe hoe toekomstige (pot still) releases vanuit hun eigen distilleerderij zullen zijn.


Tot op heden heb ik nog geen slechte expressie van Teeling mogen proeven, zowel in hun core range als in de overige cask finishes en zelfs hun oude expressies zijn steeds top.
0 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 889
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: Teeling Small Batch op Plantation Rum Finish

Ongelezen berichtdoor JvR » 30 Apr 2019, 18:15

Niet met deze, wel laatst de Riesling cask finish. Aangenaam spul hoor!
0 x

Gtt99
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 Okt 2017, 19:56

Re: Teeling Small Batch op Plantation Rum Finish

Ongelezen berichtdoor Gtt99 » 16 Jun 2019, 22:28

Ik had deze geproefd op het whiskyfestival in de Posthoornkerk. (Amsterdam)

Hij verraste mij positief. Had hem geproefd nadat ik de Glenfiddich Rum geproefd had.

Niet om meteen een vergelijking te trekken. Maar beide waren erg lekker. Duidelijke neus van rum.

Nu zit hij weer in mijn glas, naast een (net geopende fles) benriach dark rum 22 jaar.

De keuze om whisky op rumvaten te leggen is een zeer goede keus geweest.

Teeling valt positief op qua prijs tov de overige.
Maar doet niet (veel) onder.
Blijvertje.

Let wel op: je hebt de Teeling small batch rum en de Teeling plantation rum.
1 x

Gebruikersavatar
Sansworld
Actief lid
Actief lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 Jan 2021, 15:20

Re: Teeling Small Batch op Plantation Rum Finish

Ongelezen berichtdoor Sansworld » 17 Jan 2021, 21:14

Ik heb sinds vorige week de Teeling small batch gekocht en in het begin vond ik hem zacht van smaak proeven, maar sinds een aantal dagen smaakt hij scherper. En waar kan dat aan liggen? Heb 2 druppeltjes water bij toegevoegd (met pipet) maar het helpt niet.
Ik ben niet van eetpatroon veranderd omdat je smaak natuurlijk anders kan zijn maar wellicht heeft iemand een idee? :goedgedaan

https://www.youtube.com/watch?v=HrBACAEl6nM
2 x
Whisky is een beleving, maar wel met mate

Ardking
Senior
Senior
Berichten: 442
Lid geworden op: 06 Feb 2019, 13:35

Re: Teeling Small Batch op Plantation Rum Finish

Ongelezen berichtdoor Ardking » 19 Jan 2021, 20:31

Sansworld schreef:Ik heb sinds vorige week de Teeling small batch gekocht en in het begin vond ik hem zacht van smaak proeven, maar sinds een aantal dagen smaakt hij scherper. En waar kan dat aan liggen? Heb 2 druppeltjes water bij toegevoegd (met pipet) maar het helpt niet.
Ik ben niet van eetpatroon veranderd omdat je smaak natuurlijk anders kan zijn maar wellicht heeft iemand een idee? :goedgedaan

https://www.youtube.com/watch?v=HrBACAEl6nM


Heb geen idee ,zoveel kan van invloed zijn op je smaak, denk ook psychologische factoren. Zeg het maar.....
Is dit een 40% whisky? Ben benieuwd hoe een cask strength je gaat smaken.

Wel leuk gedaan met dat filmpje! :duimop
1 x
"Volo et Valeo"

Gebruikersavatar
Sansworld
Actief lid
Actief lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 Jan 2021, 15:20

Re: Teeling Small Batch op Plantation Rum Finish

Ongelezen berichtdoor Sansworld » 26 Jan 2021, 17:07

Ik heb sinds kort een nieuw youtube kanaal en daar zal ik mijn beginners ervaringen met jullie delen.
hieralvast een link
https://www.youtube.com/watch?v=X9wG5FLvNsg

:schotland :ier
0 x
Whisky is een beleving, maar wel met mate

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3764
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Teeling Small Batch op Plantation Rum Finish

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 26 Jan 2021, 22:22

Sansworld schreef:Ik heb sinds vorige week de Teeling small batch gekocht en in het begin vond ik hem zacht van smaak proeven, maar sinds een aantal dagen smaakt hij scherper. En waar kan dat aan liggen? Heb 2 druppeltjes water bij toegevoegd (met pipet) maar het helpt niet.
Ik ben niet van eetpatroon veranderd omdat je smaak natuurlijk anders kan zijn maar wellicht heeft iemand een idee? :goedgedaan

Das doodsimpel hoor. Zodra je de kurk plopt laat je zuurstof in de fles, je schenkt wat drams in, gevolg: er past meer zuurstof in de fles omdat er minder vloeistof in zit. Zuurstof reageert met de whisky. Dat proces noem je oxidatie. Oxidatie heeft invloed op smaak. Als je fles half leeg is en je zet m ff weg, gebeurd er weer van alles...

En ja daarnaast kan het ook zeker te maken hebben met wat je die dag gegeten/gedronken hebt. Omgevingstemperatuur, moment van de dag, of je moe of fit was enzovoorts enzovoorts. Er zijn zoveel variabelen wat dat betreft ;)
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?


Terug naar “Ierse Whiskey”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast