Jouw Irish whiskey?

Als het gaat over Ierse Whiskey.
dmace
Senior
Senior

Re: Jouw Irish whiskey?

Ongelezen berichtdoor dmace » 03 Dec 2010, 02:47

JayDie schreef:
dmace schreef:Heeft iemand misschien een tip in NL voor mij waar ik het nog kan proberen voordat ik het online ga uitzoeken?

WhiskyFinder vind hem alleen bij The Whisky Exchange...

Bedankt. Daar waren de verzendkosten in ieder geval veel minder dan via Danny Boy zelf.
Hij is onderweg, maar zal wel even duren.

Zodra hij binnen is, laat ik hier wel even een impressie achter.
0 x

Femke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Femke » 06 Dec 2010, 06:57

Bushmills 10 jaar, vind ik niet onaangenaam :D
0 x
"The secret to creativity is knowing how to hide your sources" ( A. Einstein )

http://www.whiskygirl.nl

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 06 Dec 2010, 13:42

Femke schreef:Bushmills 10 jaar, vind ik niet onaangenaam :D

Ja die weet ik ook wel te waarderen. Ik moet wel zeggen dat het rijtje Ierse Whiskey's die ik heb gedronken misschien net de 10 verschillende haalt.

Paddy weet ik dat ik dat niet wist te waarderen. Te veel nadruk op de alcohol. Tullarmore Dew jong en oud dan weer wel. Jameson blijft ik een lekkere ongecompliceerde borrel vinden voor in de kroeg of als je ergens op visite bent en ze een "low profile" whiks(e)y aanbod hebben.

Een van de andere Ierse die ik gedronken heb was vrij veel hout met bijna een droge mond na afloop. Weet alleen niet meer welke. Met het risico die nog een keer te kopen :)
0 x

Peat Freak
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Peat Freak » 30 Dec 2010, 17:34

Wat Ierse whiskey betreft gaat ook mijn voorkeur uit naar de Connemara en dan meer specifiek de geturfde versie. Deze Peated single malt is in tegenstelling tot de Schotse geturfde whiskies veel zachter van smaak. De cask strength van Connemara is ook best te pruimen, maar het hogere alcoholpercentage geeft je soms een te sterk gevoel in de afdronk... hoewel ik dit helemaal niet erg vind :) . Dan weet je tenminste wat je aan het drinken bent. Toch gaat mijn voorkeur uit naar de Peated bottle.
Een Paddy vind ik ook niet slecht, natuurlijk niet vergelijkbaar met bovenstaande dram.
0 x

PHiX
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor PHiX » 16 Jan 2011, 00:17

Redbreast 12yo: Beviel mij erg goed, echt een fijne whisky.

Greenspot: Gekocht op aanraden van Van Zuylen, ook erg lekker maar neigt naar speyside als je het mij vraagt. Ook iets meer de smaak van alcohol aanwezig en dus iets scherper dan de redbreast. Redbreast 12yo heeft mijn voorkeur om die reden.

Jameson blend: Vlak, saai, vieze bijsmaak. Zonde van de koffie om dit erin te doen.
0 x

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 16 Jan 2011, 15:19

PHiX schreef:Jameson blend: Vlak, saai, vieze bijsmaak. Zonde van de koffie om dit erin te doen.

Dit is ook een beetje mijn ervaring.
Omdat ik nu wat meer gewend ben aan diverse single malts wilde ik eens ter vergelijking kijken hoe de jameson blend me nu zou bevallen, dus ook met gebruik van hetzelfde glas als bij de malts.
Ten eerste vrij weinig aroma, een beetje muffig :( ook de smaak is niet om over naar huis te schrijven, wellicht is dit nog geschikt om te drinken met ijs van de zomer.

Ik ken niet veel Ierse whiskies, maar van wat ik ken vind ik de Bushmills 10 de lekkerste, lekkerder dan de Bushmills 16 :shock: en ook de Connemara peated is erg lekker.
Die Redbreast 12 wil ik beslist nog eens gaan proberen.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Jan 2011, 15:26

Kapre schreef:
PHiX schreef:Jameson blend: Vlak, saai, vieze bijsmaak. Zonde van de koffie om dit erin te doen.

Dit is ook een beetje mijn ervaring.
Omdat ik nu wat meer gewend ben aan diverse single malts wilde ik eens ter vergelijking kijken hoe de jameson blend me nu zou bevallen, dus ook met gebruik van hetzelfde glas als bij de malts.

Dat heb ik ook gedaan en vond hem juist beter dan 'in het begin'... :? Niet dat hij nu op m'n wishlist staat, maar alleen ter illustratie ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

standrews
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor standrews » 31 Jan 2011, 14:57

mijn stamkroeg thuis is een ierse pub, en daar drink ik vaak een goede whisky. mijn favo's:

1. Redbreast
2. paddy
3. jameson

Grappig genoeg dronk ik de eerste twee eigenlijk door toeval, de redbreast werd mij door een maat aangeraden die ik toen leerde kennen, heerlijk van smaak. de paddy dronk toen ik eigenlijk een jameson wou bestellen, maar kort daarvoor was een groep van een half dozijn mensen binnengekomen, en die hadden binnen twee uur de hele voorraad jameson soldaat gemaakt :P toen dus op aanraden van de manager een paddy genomen, en heerlijk! lekker volle smaak ook

de jameson is een klassieker, altijd goed vind ik zelf. wil je iemand in de whiskywereld introduceren is dit een hele goede eerste whisky
0 x

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 02 Feb 2011, 21:24

Vond Redbreast de lekkerste Ierse tot nu toe. Zowel de 12 als de 15 jarige, hangt van de stemming af. Greenspot was ook goed, maar vond Redbreast lekkerder!
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 02 Feb 2011, 21:34

Heb er nog maar 2 gedronken, Green Spot en de Midleton Very Rare 2008.
Alle 2 echt zeer goed ( van die Midleton verwachtte ik niets anders gezien z'n prijs, maar dit terzijde) en ben van plan om ook eens een redbreast te proeven/aan te schaffen.

:Slainte
euh
:ier !
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gerard
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Gerard » 09 Feb 2011, 08:58

Ik heb nog nooit een Ierse whisky gedronken. Wat denken jullie dat 'n mooie whisky is om 'n keer mee te beginnen?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Feb 2011, 10:00

Gerard schreef:Ik heb nog nooit een Ierse whisky gedronken. Wat denken jullie dat 'n mooie whisky is om 'n keer mee te beginnen?

Ik ken ze niet maar als ik door dit artikel lees springen er twee min of meer uit dus die moeten het proberen waard zijn:
Red Breast
Green Spot

HIer wat Tyrconnell's die ik geproefd heb maar ik denk dat de bovenstaande twee meer typisch (klassiek) Iers zijn en dus beter voor een kennismaking.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Feb 2011, 10:04

Gerard schreef:Ik heb nog nooit een Ierse whisky gedronken. Wat denken jullie dat 'n mooie whisky is om 'n keer mee te beginnen?

Dat is precies waar dit topic over gaat :bigsmile Zie de favorieten in de eerdere posts :-)

Over het algemeen is een Tyrconnel een mooie, betaalbare Irish Single Malt. Connemara Peated een Irish Peated Single Malt, als je daar van houdt. Wel heel andere peat dan de Islay's.

:ier
0 x

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 10 Feb 2011, 21:53

Piet schreef:

Ik ken ze niet maar als ik door dit artikel lees springen er twee min of meer uit dus die moeten het proberen waard zijn:
Red Breast
Green Spot

HIer wat Tyrconnell's die ik geproefd heb maar ik denk dat de bovenstaande twee meer typisch (klassiek) Iers zijn en dus beter voor een kennismaking.

Bushmills 10 y/o en Connemara Peated worden vaak ook wel als goede Ierse whiskeys genoemd. Ik moet zeggen dat ik deze zelf beiden minder vind, maar mijn vader vind de bushmills erg lekker en een goede vriend van mij de connemara. Smaken verschillen he :lol: ! De tyrconnel(s) zijn ook erg toegankelijk. Ik denk dat je je aan deze vijf niet snel een buil zult vallen. Maar als je geen risico wilt nemen biedt een miniatuur of een proeverij wellicht uitkomst ;) .
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Feb 2011, 11:18

Gisteren een sample Redbreast 12yo geproefd... :lekker
0 x

Terug naar “Ierse Whiskey”