Online blind tasting hoe gaat dat? Discussie

Forum proeverijen, "Nosing and Tastings", al dan niet blind, virtueel of op locatie.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Online blind tasting hoe gaat dat? Discussie

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Feb 2010, 23:03

p_froes schreef:Nu online blind tasting ....

Nu een Clynelish 10 yo 1996/2006 (56.1%, Jack Wieber, Auld Distillers Collection, 150bottles). 87pts

"blind" ... maar je weet wat het is ?

Ik ken de Online Nosing and Tasting (OnlineNaT)van Whiskyslijterij De Koning maar heb daar helaas zelf nog geen ervaring mee. Zie ook: viewtopic.php?f=23&t=65

Kan iemand zijn ervaringen delen ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 566
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 14:56
Locatie: Rotterdam

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor p_froes » 19 Feb 2010, 23:17

Met zn 3en hebben we samples uitgewisseld. En dan proeven we op de chat tegelijk dezelfde whisky, waarvan natuurlijk 1 iemand weet wat het is. En na wat raden maakt diegene bekend wat er gedronken wordt. Reuze gezellig!

Dit is dus anders dan bij de Koning. Daar krijg je een sample thuis gestuurd en moet je jou notities en gokjes insturen. En dan wordt de winnaar bepaald.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Gebruikersavatar
gadeweerd
Senior
Senior
Berichten: 360
Lid geworden op: 25 Aug 2009, 20:25
Locatie: Alkmaar

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 20 Feb 2010, 00:57

Is erg leuk; beetje nosen en tasten, ervaring delen en uiteindelijk de gok. De buzz wanneer je het goed hebt is ook erg fijn. het leukste blijft wel om lekker autistisch achter je laptop te duiken met een voorraad glazen en water en de nodige samples!
Ik kan het aanraden!!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Feb 2010, 08:32

Klink absoluut interessant.
Zeker voor iemand (zoals ik) in het achterland van waaruit je altijd een flink eind moet reizen voor een NaT.
We hebben het eerder al over een "Forumproeverij" gehad waar de geografische verspreiding een handicap is en de regionale nog te kleine populaties ook niet helpen.
Die bovengenoemde punten zijn bij deze vorm van een NaT in elk geval géén probleem.
Ik ben gematigd enthousiast jongens :goedgedaan

Hoewel, als ik dit zie.
p_froes schreef:De eerste een Caperdonich 36 yo 1972/2009 (54.4%, Whisky-Doris, cask #7425, 175 bottles). Heerlijke dram! 90pts

Een 36 yo is natuurlijk prachtig maar voor veel mensen niet haalbaar (lees betaalbaar). Kan me voorstellen dat dit voor (ver)gevorderden is.

Maar verder ben ik nieuwsgierig naar details van de praktische uitvoering.

  1. Is er een standaard verpakking om de samples te versturen ?
  2. Standaard sampleflesjes en inhoud ?
  3. Kosten en manier van verzenden ?
  4. Is er afstemming over de range van whisky die ingebracht gaat worden of houd je dat open.
    B.v. in een bepaalde prijsklasse of binnen een bepaalde marge ?
  5. Communicatie tijdens de OnliniNaT ? In Chat vorm met Skype kan ik me voorstellen.
  6. Is dit mogelijk in forum verband of als initiatief vanuit het forum ?
    Dan krijg je snel té veel deelnemers wellicht ? Hoeveel deelnemers is nog haalbaar ?
  7. Zijn er alternatieve vormen om dit toch in forum verband te doen of krijg je dan al snel het "De Koning" concept ?
  8. Zijn er nog meer relevante zaken om rekening mee te houden ?

Ik nummer de vragen maar even omdat het er al met al toch nog heel wat zijn.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Feb 2010, 10:56

Piet schreef:Klink absoluut interessant.
(...)
Maar verder ben ik nieuwsgierig naar details van de praktische uitvoering.

    1. Is er een standaard verpakking om de samples te versturen ?
    (...)
    3. Kosten en manier van verzenden ?
(...)

Zeker interessant en een leuk idee! :duimop

Piet, verzenden zal via TNT gaan: pakket tot 10kg en een flink formaat (100 x 50 x 50 cm): EUR 6,75. Er zal vast niet zoiets zijn als een "Whisky koerier" :lol:
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 566
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 14:56
Locatie: Rotterdam

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor p_froes » 20 Feb 2010, 13:08

Piet schreef:Een 36 yo is natuurlijk prachtig maar voor veel mensen niet haalbaar (lees betaalbaar). Kan me voorstellen dat dit voor (ver)gevorderden is.

Ja, wij doen het wel met een stelletje freaks :)

Piet schreef:
  1. Is er een standaard verpakking om de samples te versturen ?
  2. Standaard sampleflesjes en inhoud ?
  3. Kosten en manier van verzenden ?
  4. Is er afstemming over de range van whisky die ingebracht gaat worden of houd je dat open.
    B.v. in een bepaalde prijsklasse of binnen een bepaalde marge ?
  5. Communicatie tijdens de OnliniNaT ? In Chat vorm met Skype kan ik me voorstellen.
  6. Is dit mogelijk in forum verband of als initiatief vanuit het forum ?
    Dan krijg je snel té veel deelnemers wellicht ? Hoeveel deelnemers is nog haalbaar ?
  7. Zijn er alternatieve vormen om dit toch in forum verband te doen of krijg je dan al snel het "De Koning" concept ?
  8. Zijn er nog meer relevante zaken om rekening mee te houden ?


  1. Over de post kun je het in een willekeurige doos stoppen. Ik heb al eens samples ontvangen in een platte doos met de samples beschermd door luiers. He Toine? ;)
  2. We deden eerst 3 - 4 cl, maar dat is wel veel. We hebben nu afgesproken om 2cl te doen.
  3. We hebben het weleens over de post verstuurd. Dat gaat zoals John al zei met TNT voor 6,75. Maar we proberen het meestal te regelen als we elkaar ontmoeten. Nu 28 feb zien we elkaar weer en gaan we een nieuwe lading uitwisselen.
  4. Dit houden we helemaal open. Je mag erin doen wat je maar wilt.
  5. Wij doen het nu op de chat van levenswater.nl. Leuk, want dan komen andere bekenden ook langs in de chatroom :)
  6. Misschien dat je dan idd veel deelnemers krijgt, maar dat is ook gezellig. Het probleem wordt dan het verspreiden van de samples naar iedereen :). Het makkelijkste is om elkaar dan een keer te ontmoeten en zo uit te wisselen.
    Ander probleem is, hoe meer mensen, hoe moeilijker iedereen samen op zelde dag/tijdstip online te krijgen....
  7. Er wordt op andere forums vaker een blind tasting sessie georganiseerd. Dan stuurt 1 persoon een sample (of meerdere) naar degenenen die meedoen. Net zoals De Koning idd.
  8. Vast wel, maar ik kom er niet 123 op.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Feb 2010, 13:16

p_froes schreef:(...)
Piet schreef:
    6. Is dit mogelijk in forum verband of als initiatief vanuit het forum ?
    Dan krijg je snel té veel deelnemers wellicht ? Hoeveel deelnemers is nog haalbaar ?

    6. Misschien dat je dan idd veel deelnemers krijgt, maar dat is ook gezellig. Het probleem wordt dan het verspreiden van de samples naar iedereen :). Het makkelijkste is om elkaar dan een keer te ontmoeten en zo uit te wisselen.
    Ander probleem is, hoe meer mensen, hoe moeilijker iedereen samen op zelde dag/tijdstip online te krijgen....

...en bij 35 x 2cl is je fles leeg :lol: (ja, ok, of 50 x 2cl, etc. :HitHead ) Maw... of je moet 2 flessen openen en verspreiden (ja, of die andere moet ook die fles hebben, maar dan is het niet meer 'blind' :? )
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 566
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 14:56
Locatie: Rotterdam

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor p_froes » 20 Feb 2010, 15:03

hehe ja, dat dan ook weer. Maar dan krijg je er ook een fles aan samples voor terug ;)
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Feb 2010, 21:34

Okay, bedankt voor de info Pano.
Ik zal het eens laten bezinken en kijken wat de diverse alternatieven zijn.
Het verzenden blijft toch in verhouding een substantiële (on)kostenpost.

Wellicht is er een tussenvariant op jullie manier en de "De Koning manier".
Of de laatstgenoemde mee kijkt en concurrentie ziet, ik weet het niet. Vandaag ben ik, mede in verband met dit onderwerp, bij Whisky De Koning langs geweest en dat heeft mijn whisky wereld, die redelijk relaxed en gemoedelijk was, behoorlijk op zijn kop gezet. Ik ga daar een separaat bericht aan weiden want dat staat hier verder los van (denk ik).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Feb 2010, 22:13

Waarom moet het eigenlijk een blind tasting zijn? Kunnen we niet gewoon een online tasting op dit forum houden met een bepaald thema? Dat zou alleszins een aantal problemen vermijden.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
gadeweerd
Senior
Senior
Berichten: 360
Lid geworden op: 25 Aug 2009, 20:25
Locatie: Alkmaar

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 21 Feb 2010, 09:30

johan brugge schreef:Waarom moet het eigenlijk een blind tasting zijn? Kunnen we niet gewoon een online tasting op dit forum houden met een bepaald thema? Dat zou alleszins een aantal problemen vermijden.



Een blind tasting is wel de helft van de lol!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Feb 2010, 14:41

gadeweerd schreef:Een blind tasting is wel de helft van de lol!

Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat het meer uitdagend en leerzamer is om blind te proeven.

p_froes schreef:2. We deden eerst 3 - 4 cl, maar dat is wel veel. We hebben nu afgesproken om 2cl te doen.

Je moet dan wel voldoende volume hebben om goed te kunnen proeven vóór en ná de demasqué.
Dat laatste vind ik bij blind proeven wel belangrijk o.a. voor "das aha erlebnis", dat juist ook heel leerzaam is.

Ik weet niet hoe dat bij jullie is maar om een goede analyse te doen (a la Aberlour a'bunadh ) heb ik niet alleen tijd maar toch ook behoorlijk wat whisky nodig (een nieuw onderwerp waard, zie viewtopic.php?f=88&t=586 ). Hoewel het natuurlijk niet zo uitgebreid en diepgaand hoeft, denk ik toch dat 2cl wel erg krap is.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Feb 2010, 16:00

...stel dat 'een groep' echt te groot wordt kun je ook in clubjes werken: stel 35 man die mee willen doen; je gaat niet 35 whiskies naast elkaar proeven (35 x 2cl = 70 cl :HitHead ), maar je kan dan wel een stuk of 6. Je kunt mensen bieden om te ruilen of te kopen ofzo...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Feb 2010, 16:10

p_froes schreef:3. We hebben het weleens over de post verstuurd. Dat gaat zoals John al zei met TNT voor 6,75. Maar we proberen het meestal te regelen als we elkaar ontmoeten.

Dit zou toch eigenlijk ook als een (dikke)"brief" moeten kunnen. Als ik een boek bestel betaal ik € 1,95 voor verzenden.

TNT Post: 100-250 g. EUR 1,76. 250-500 g. EUR 2,20.
Dat zijn natuurlijk veel interessantere bedragen.

En het is natuurlijk ook een optie dat elke deelnemer er twee of drie verstuurt te gebruiken in meerdere OnlineNaT-sessies.
Ik ben nog in het hardop denken stadium hoor :Scratch
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Feb 2010, 16:30

Piet schreef:Dit zou toch eigenlijk ook als een (dikke)"brief" moeten kunnen.

Dat kan ook wel, zie de afmetingen die TNT stelt qua verzending: mag dan maximaal 3,2 cm dik zijn (is ongeveer een videoband, als mensen nog weten wat dat is :HitHead )

Dan zou je bijvoorbeeld op soort van reageerbuisjes uitkomen (zoals RareWhiskySite). Je moet het wel goed verpakken, want je wilt niet je whisky verspillen (en dan zeker niet de duurdere!!!) Je zou voor plastic 'flesjes' kunnen kiezen, maar ik denk dat dat de smaak beïnvloedt (zoals eerder besproken).
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!


Terug naar “Het Whisky forum Nosing & Tastings dan wel proeverijen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten