Online blind tasting hoe gaat dat? Discussie

Forum proeverijen, "Nosing and Tastings", al dan niet blind, virtueel of op locatie.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Feb 2010, 19:18

Okay,

TNT-Post: Maximumformaat: 38 x 26,5 x 3,2 cm (kaarten: 23,5 x 16,2 cm)

Het (lekkere) sample dat ik van Pano kreeg was zo'n buisflesje. 30Ml en het breedst is de dop op 3 cm. Met verpakking zou het te dik worden. Als een 20ML dunner is zou dat wel perfect kunnen, tussen twee laagjes karton in een enveloppe.

Hel flesje lijkt me overigens sterk genoeg om er op te kunnen staan. Om het stuk te krijgen lijkt het me dat je behoorlijk moet meppen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Sample flesjes / reageerbuisjes

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Feb 2010, 15:52

Piet, wat dacht je hier van: labinkoop.com: reageerbuisjes van 2, 4, 6, 6.5, 9, etc. ml. met een diameter vanaf 8mm. Ik weet niet wat voor een / of er ook dopjes bij zitten. Opzich valt dat goed te verpakken (marge van ca. 2 cm) en volgens mij is een reageerbuis opzich al sterk van zichzelf. Prijs is opzich ook best te doen (let wel: ex BTW).
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Sampleflesjes

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Feb 2010, 16:18

...test tube with beaded rim.... Dat is een echte reageerbuis.

Ik denk niet dat zo'n randje handig is John. Maakt het kwetsbaar en dikker. Daar moeten dan weer stopjes in gedrukt worden die er weer uit kunnen springen bij temperatuurschommelingen of iets. Die reageerbuisjes zijn ook heel dun.
Ik heb ook liever een schroefdop.

Maar dat is het punt niet. Ik denk dat ik ze wel weet te vinden als we het maar eens zijn over de inhoud en de manier van verzenden... En nog belangrijker de opzet.

Sampleflesjes kwamen ook al eens aan de orde in Wat is de houdbaarheid van Whisky in een geopende fles ?

Het sampleflesje van Pano is ook perfect maar is 30Ml die net een fractie te breed is. Waar haal je die trouwens Pano ? De 20ML versie is ongetwijfeld perfect !

De ze vond ik al eens eerder:
http://www.eflessen.nl/
http://www.plaza33.com/shop/
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 566
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 14:56
Locatie: Rotterdam

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor p_froes » 22 Feb 2010, 17:23

Hi Piet, van veel flesjes weet ik niet precies waar ze vandaan zijn, omdat ik ze via uitwisselingen e.d. verkregen heb. Maar, volgensmij zijn die vergelijkbaar met deze.

Zelf heb ik laatst via Arno (whisky-tastings op het forum) een partijtje van deze platte flesjes gekocht in 20cl en 40cl varianten. Perfect voor de briefpost! Wellicht kan hij je aan een adres helpen. Hij haalt ze geloof ik in Duitsland.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Feb 2010, 19:21

Piet schreef:...test tube with beaded rim.... Dat is een echte reageerbuis.

Ik denk niet dat zo'n randje handig is John. Maakt het kwetsbaar en dikker. Daar moeten dan weer stopjes in gedrukt worden die er weer uit kunnen springen bij temperatuurschommelingen of iets. Die reageerbuisjes zijn ook heel dun.
Ik heb ook liever een schroefdop.

(...)

Sampleflesjes kwamen ook al eens aan de orde in Wat is de houdbaarheid van Whisky in een geopende fles ?

Volgens mij zag ik ze ook zonder randje, maar goed... Enne... ik heb inderdaad dat topic bekeken en erover gedacht het daar te plaatsen, maar het wijkt teveel af; vandaar hier gedaan.

Die platte flesjes zijn ook wel ok, lijkt me! Gezien het miniatuurtje zal dat dan 5cl zijn (maar je hoeft ze natuurlijk niet vol te doen. Kogelschenker erop en je hebt je 2cl :-) (Zag ze laatst zelfs bij de Xenos liggen)
Afbeelding
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Feb 2010, 19:33

btw: tip om geen whisky te morsen: trechter, 4 of 5 in een verpakking, van groot naar klein, bij de Wibra of Action: 50 cent! Jaja, 0,50 euro!!! :hoera
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Haalbaarheid online-NaT tussen forumleden onderling

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Feb 2010, 21:56

Na ampele overweging denken we toch (John en ik) dat een online-NaT tussen forumleden onderling helaas niet haalbaar is. In elk geval niet in dit stadium.

Er speelt een aantal problemen in de uitvoering die nog niet naar tevredenheid zijn op te lossen. De belangrijkste die we nu zien:
  • Elke deelnemer moet sample flesjes hebben. Bestellen via Internet gaat per 150 of zo. Niet interessant.
  • Samples zijn een basis van goed vertrouwen. Dat lukt niet in deze open virtuele omgeving. Je drinkt in feite iets waarvan je de afzender in veel gevallen niet kent !
  • Het aantal deelnemers zal snel té hoog zijn. Je wilt geen 15 samples hebben staan. Opdelen in kleine groepen is té ingewikkeld en opsplitsen in meerdere sessies idem. Al is het maar het probleem om agenda's af te stemmen.
  • Om dit goed te doen dien je pakketpost te gebruiken. Inclusief verpakking zit je dan tussen de € 10 en € 12 alleen voor verzenden.
    We onderzoeken nog de mogelijkheden voor gebruik van briefpost. Dat is wellicht centraal haalbaar maar individueel zien we dat niet lukken.
Als het laatste punt goed uitpakt, zodat we tegen relatief lage kosten van één centraal punt kunnen versturen, dan komen we met een alternatief voorstel voor een online-NaT. Zo niet dan worden verzendkosten in verhouding tot hetgeen dat verzonden wordt té hoog en zien we voorlopig hiervan af, ook in een alternatieve vorm. Het concept valt of staat wat ons betreft op verzendkosten.
Als je op € 20 of meer uitkomt voor 3 of 4 samples dan kun je waarschijnlijk veel beter naar willekeurig welke proeverij gaan.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
gadeweerd
Senior
Senior
Berichten: 360
Lid geworden op: 25 Aug 2009, 20:25
Locatie: Alkmaar

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 23 Feb 2010, 00:07

Jongens, het is allemaal niet zo moeilijk....

Bij de plaatselijke apotheek haal je 30 ml flesjes en die ruil je onderling...Je rijdt een paar kilometer of je gebruikt TNT. Doe het met 3 of 4 personen en je hebt voor een paar tientjes een paar avonden lol. Ruil meteen een sample of 10 dan spaar je op verzendkosten/andere kosten en je kan een tijd voort!

Gewoon doen; door blind te proeven is zelfs snuffelen aan goedkope blend (bijna) net zo leuk als snuffelen aan een dure malt.

Toine
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Jul 2010, 13:39

Ik ben afgelopen donderdag even bij onze apotheek langs gegaan. Hij had verschillende flesjes. Mijn minimum is toch wel 20ml. Ik heb nu een 15-tal flesjes meegekregen (hij gebruikte ze toch niet meer) waarmee ik even ga proberen of ze door de brievenbus kunnen :duimop

Nog even wachten en we kunnen swappen 8-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 10 Jul 2010, 20:30

John, de flesjes die ik jullie gestuurd heb, gaan toch prima door de brievenbus! Die kosten werkelijk bijna niets.
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Jul 2010, 20:42

I_SPEY schreef:John, de flesjes die ik jullie gestuurd heb, gaan toch prima door de brievenbus!

Jazeker, die passen zeker! :goedgedaan Maar de inhoud, 10ml, vind ik persoonlijk wat weinig. Vandaar dat ik (minimaal) het dubbele qua inhoud zoek: 20ml (of meer). Ideale flesjes zijn die flügel flesjes: plat en 20ml. Zodoende...
I_SPEY schreef:Die kosten werkelijk bijna niets.

Waar heb je ze vandaan?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 10 Jul 2010, 20:45

Bij de Mediq apotheek gehaald. Prijs ong. € 0,25 - € 0,30
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Jul 2010, 20:48

Als de mijne passen zie je hem wel een keer in je brievenbus verschijnen ;)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 10 Jul 2010, 20:58

:)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Danieq
Actief lid
Actief lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 Aug 2010, 16:56

Re: Online blind tasting hoe gaat dat ?

Ongelezen berichtdoor Danieq » 03 Sep 2010, 12:48

Hahah een whiskykoerier, dat lijkt me een gat in de markt. Maar eens kijken of daar niet een bedrijfje in te beginnen valt! ;)

Het klinkt allemaal wel erg ingewikkeld. Is het niet gewoon makkelijker om een partner in de buurt te vinden voor een whiskyavondje? Dan kun je gewoon bij elkaar gaan zitten en dat is misschien ook nog wel leuker. Of hebben jullie dat al geprobeerd te organiseren? Ik ben zelf redelijk nieuw in de echte whiskywereld, maar ik zou graag met echte liefhebbers willen proeven. Met mensen die er niet van houden is er ook niks aan.
0 x


Terug naar “Het Whisky forum Nosing & Tastings dan wel proeverijen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten