Uitvoering HWF Virtuele Blind Tasting-1, 2 en verder...

Forum proeverijen, "Nosing and Tastings", al dan niet blind, virtueel of op locatie.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Poll: HWF Virtual Blind Tasting-2 en verder

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Jul 2012, 08:59

Soundwave schreef:...Daar komt echter het volgende probleem.... het voorstel van de beperkte inschrijvingen. Ik begrijp het goed wanneer het nu eenmaal een veelvoud van iets moet zijn ivm logistiek, maar wat betreft het moeten doorlezen van notities...? Je bent toch niet verplicht om alles te lezen of mis ik iets/begrijp ik iets niet in de opzet van de VBT?

Achter de schermen kreeg ik van Martin de suggestie om het verkeer op de site te beperken en het overzichtelijk te houden door ook deelnemers te hebben die wel het pakket bestellen maar geen notities ("hoeven te") delen...
Echter, belangrijker is het gegeven dat we met hele flessen (of zelfs per 2 bij 50ml) moeten werken.
Ik denk dat we makkelijk over de 27 deelnemers komen maar moeilijk aan 54 .... en dat laatste is dus een probleem. Zou eventueel minder een punt zijn als ik het zelf ter hand neem.... Vooralsnog zie ik dit als het volgende drempeltje om te nemen.
Soundwave schreef:PS
Als er een manier is waarop ik zou kunnen helpen dan lijkt mij dat erg leuk. Ik woon in Den Haag, kom regelmatig bij Van Zuylen en werk in de ICT. Wie weet dat één van deze dingen van nut kan zijn. Desnoods maak ik een simpel websiteje als www. virtualblindtasing .nl met een registratieformulier. Zo ben je op het oog iets losser van je forum. Wat daar tevens bij kan helpen is als je iets van een gezamenlijke betaalaccount zou aanmaken als Paypool. secure. paypool. com

Dank je, dank je, maar neen. Ik ben zelf ook ICT-er. Zou ik zoiets al willen dan zou ik dat op onze starpagina doen en zeker niet op een nieuw (of zelfs meer) domein (met de bijkomende kosten). Op startpagina.hetwhiskyforum.nl staat een complete WP site. Het aller laatste dat ik zou willen is "het losser van het forum te maken" :domdom .... bovendien zou het steeds moeilijker worden de Belastingdienst (en anderen) er van te overtuigen dat het allemaal hobby is !

Betalingen zou handig zijn maar juist dat moet allemaal goed beveiligd zijn en lijkt me niet iets om er even bij te doen. Voor je het weet zit je aan een echt project vast.... Dit soort zaken gaat goed zoals we het deden..... en ja wordt wat lastiger met veelvouden van 27 deelnemers !!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Poll: HWF Virtual Blind Tasting-2 en verder

Ongelezen berichtdoor Yapi » 24 Jul 2012, 09:51

Piet,

ik ging bij de eerste uit van 28 deelnemers = 2 flessen van 70 cl per sample. We kunnen dus ook naar volgens mij 42 deelnemers gaan = 3 flessen van 70 cl (=210cl, dit is 5cl x 42). Dus we hoeven niet noodzakelijk onmiddellijk de sprong te maken naar 54 deelnemers.
En er waren bij de eerste tasting 28 deelnemers, maar nooit 28 reviews per sample. Ik denk dat we bij 42 deelnemers zo'n 30 reviews gemiddeld per sample zouden hebben, wat ik nog steeds overzichtelijk zou vinden.

gr Bart
0 x
Afbeelding

raleigh
Actief lid
Actief lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 Nov 2011, 14:15
Locatie: Oss

Re: Poll: HWF Virtual Blind Tasting-2 en verder

Ongelezen berichtdoor raleigh » 24 Jul 2012, 10:37

Wat de eerste blind tasting voor mij in eerste instantie zo leuk maakte was de spontane aktie van Bart om het te organiseren en ook uit te voeren.
De ongedwongenheid van een liefhebber vol met passie voor whisky was zeer aanstekelijk.
Door die aanstekelijkheid heb ik meegedaan.
De reakties van andere leden waren ook zeer enthousiast en dat steekt aan.
En ik moet zeggen dat het daarna in mijn ogen werd overgeregisseerd door Piet.
Allerlei zeer lange inhoudelijke topics over hoe werkt het, hoe gaat het, standariseren van kleur omschrijvingen en wat al niet meer zorgde ervoor dat ik er minder plezier aan beleefde.
Het altijd maar alles willen beheersen, controleren en binnen de kaders houden gaat voor mij ten koste van het plezier.
En plezier is nu juist wat volgens mij bovenaan moet staan.
Ik zal dan ook niet meer meedoen met een tasting in een vorm zoals deze is voorgesteld door Piet.
Simpelweg omdat ik het dan niet meer leuk vind.
0 x

Gebruikersavatar
ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 644
Lid geworden op: 05 Dec 2011, 17:10
Locatie: Leeuwarden

Re: Poll: HWF Virtual Blind Tasting-2 en verder

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 24 Jul 2012, 11:46

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me wel redelijk kan vinden in wat Raleigh zegt. Ik wil echter wel graag meedoen, omdat het nu eenmaal heel leerzaam is, én ontzettend leuk om te doen. Je proeft whisky's die je anders niet zo snel zal proeven, en het drinken van whisky krijgt een extra dimensie doordat je niet weet wát je proeft. En het delen van je bevindingen met forumleden is ook erg leuk én leerzaam.

Maar wat mij bij Tasting 1 zo aantrok was het kleinschalige. De charme dat alles door iemand van dit forum werd georganiseerd. Ik ben bang dat het door de uitbesteding aan een externe partij de charme verdwijnt. Immers: worden de whisky's wel eerlijk geselecteerd? Gaat die partij niet voor eigen parochie? En is het nog wel echt een HWF-tasting hierdoor?
Kijk, dat het logistiek gezien beter is, begrijp ik. En wat moeite en extra kosten betreft ook.
Maar ik vraag me af: kan zo'n tasting dan echt niet door 'onszelf' worden georganiseerd?

Enfin, ik ga me er niet al te veel mee bemoeien verder, al zal ik de discussie wel blijven volgen. En ik ga me ook wel opgeven, omdat ik zo'n tasting hier op het forum niet wil missen.
Ik hoop alleen het wel een echte HWF tasting wordt, met al z'n charmes en niet al al te commerciële bedoeling.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Poll: HWF Virtual Blind Tasting-2 en verder

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Jul 2012, 23:59

ElwinB schreef:Ik ben bang dat het door de uitbesteding aan een externe partij de charme verdwijnt. Immers: worden de whisky's wel eerlijk geselecteerd? Gaat die partij niet voor eigen parochie? En is het nog wel echt een HWF-tasting hierdoor?

Voor de goede orde, dit speelt helemaal niet. Het uit te besteden deel is puur en alleen de logistiek !
Zoals ik eerder schreef ligt de organisatie en dus ook de selectie volledig bij mij. Ik ben ook niet gebonden aan hetgeen er als sample aangeboden wordt. Vandaar ook dat het per hele fles dient te gaan.
Dat zelfs ik me laat adviseren lijkt me niet vreemd (hoewel, nu ik het zeg :P ), zeker als er interessante koopjes zouden zijn.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Poll: HWF Virtual Blind Tasting-2 en verder

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Jul 2012, 08:17

Yapi schreef:...En er waren bij de eerste tasting 28 deelnemers, maar nooit 28 reviews per sample. Ik denk dat we bij 42 deelnemers zo'n 30 reviews gemiddeld per sample zouden hebben, wat ik nog steeds overzichtelijk zou vinden.

Inderdaad.... Ik zat met die 28 en veelvouden daarvan :domdom ... op zich prima als er mensen zijn die, om wat voor reden ook, wel graag meeproeven maar verder alleen maar mee willen kijken. Zolang het primaire doel van "delen op het forum" maar met voldoende animo wordt gehaald.... en tevens overzichtelijk blijft.... Waarvan akte.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Poll: HWF Virtual Blind Tasting-2 en verder

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Jul 2012, 08:41

raleigh schreef:...En ik moet zeggen dat het daarna in mijn ogen werd overgeregisseerd door Piet.
Allerlei zeer lange inhoudelijke topics over hoe werkt het, hoe gaat het, standariseren van kleur omschrijvingen en wat al niet meer zorgde ervoor dat ik er minder plezier aan beleefde.
Het altijd maar alles willen beheersen, controleren en binnen de kaders houden gaat voor mij ten koste van het plezier.
En plezier is nu juist wat volgens mij bovenaan moet staan.
Ik zal dan ook niet meer meedoen met een tasting in een vorm zoals deze is voorgesteld door Piet.
Simpelweg omdat ik het dan niet meer leuk vind.

Dat je niet meer mee gaat doen up-to-you Maarten, op een forum als dit kunnen we het per definitie niet iedereen naar de zin maken. Dit nog even los van het feit dat het nog niet gezegd is dat we het zo gaan doen als hierin gepolst. Aangezien je commentaar niet zo zeer te maken heeft met dit specifieke voorstel voor de uitvoering van een volgende VBT toch maar meer met de algehele opzet, toch even wat opheldering.

Het enige enigszins lange (wat heet lang? Lezen kost enkele minuten!) onderwerp dat alle deelnemers verzocht zijn te lezen is: HetWhiskyforum - Virtuele blind tasting: Hoe werkt het ?. Dat is zo'n beetje één pagina. Dat lijkt me nodig voor de goede orde en je hebt gezien dat het prima werkt als iedereen zich min of meer aan wat regeltjes houdt en weet waarom dat is. Daarin staat ook:
Je kunt gebruik maken van onderstaand formaat, als nader verklaard in: Aanwijzingen voor het maken van proefnotities. Let wel dit is geheel vrijblijvend je kunt het als een hulpmiddel en richtlijn gebruiken maar het is helemaal aan jou wat je schrijft en hoe je dat verwoord en structureert ... of niet !


Om dan vervolgens alle voor veel aficionado's zeer interessantere onderwerpen naar de prullenbak te verwijzen vind ik niet erg verdraagzaam en bovendien niet in de geest van dit forum, of welk forum dan ook. Al die onderwerpen zijn optioneel en je kunt er wel of niet naar kijken en wel of niet aan deelnemen.

Dat en hoe een forum georganiseerd dient te zijn lijkt me een bewezen feit. Zie al die forums waar het in-no-time een onoverzichtelijk en vaak ongecontroleerd zooitje wordt en die daardoor vaak al snel weer verdwijnen.
Het opbouwen van een kennis base is een van de primaire doelstellingen en daarvoor is structuur onontbeerlijk. Dit laatste is overigens al meermalen besproken in "Suggesties ter verbetering van de website en het forum", mede doordat er altijd wel mensen zijn die zich daarin niet kunnen vinden en vinden dat het anders kan of moet. Suggesties zijn altijd welkom maar de discussie om er een ongecontroleerd zooitje (of een soort chatbox) van te maken ga ik niet meer aan. Ook voor mij en de moderators moet het leuk blijven.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Poll: HWF Virtual Blind Tasting-2 en verder

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 25 Jul 2012, 11:53

Die discussie hebben we inderdaad al gevoerd (weet je nog met Madmaster??). Ik geef Piet nog steeds 100 % gelijk. Het is en blijft een forum, geen chat. Structuur is nodig en ik twijfel er geen seconde aan dat er achter de schermen een pak werk mee gemoeid is. Ik vind trouwens nog altijd dat het forum, ondanks al die nieuwigheden, heel overzichtelijk blijft. Maar dit is dan weer helemaal naast de kwestie natuurlijk. Chapeau voor al diegenen die de organisatie op zich nemen/genomen hebben ivm die initatief.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
GJR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 720
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 10:47
Locatie: Zierikzee
Contact:

Re: Poll: HWF Virtual Blind Tasting-2 en verder

Ongelezen berichtdoor GJR » 25 Jul 2012, 12:43

Piet schreef:Een aspect waaraan waarschijnlijk niemand nog denkt is dat ik geen flauw idee heb of hetgeen we hier doen legaal is. Het is per slot een open activiteit die we hier bedrijven. Toegankelijk voor een ieder die de eenvoudige vragen bij inschrijving juist kan beantwoorden. Ook geen check op leeftijd. Mede daarom ga ik liever in zee met een professionele (ik heb in dit geval juist niet de term commerciële gebruikt) partij, om mogelijke problemen voor te zijn.


Ik heb hier al eens eerder na gekeken. Ik zou niet weten waarom dit niet legaal zou zijn. Je koopt m.i. met een aantal liefhebbers gezamelijk een fles en verdeeld deze tegen het aandeel in de kosten. Is niets illegaal aan. Leeftijdsgrens blijft wel een risico, maar oncontroleerbaar (ook voor webshops), zou je kunnen ondervangen door een verklaring bij aanmelden van dit forum dat je boven de 18 bent. Risico zit alleen bij verkoop van gehele flessen als privé persoon (meerdere zelfde soort), maar ook dan zijn er nog redelijke maatstaven (je moet geen 200 flessen van het zelfde type aanbieden) of te wel dat je bedrijfsmatig gaat handelen.

Ik snap aan 1 kant wel dat je met een professionele partij in zee wil gaan, al is het alleen maar voor logistiek. Denk ook aan de aanschaf van sampleflesjes en dergelijke, welke zij, als die partij ook sampled, in grotere hoeveelheden en dus goedkoper kan inkopen. Een deel van de charme kan hierdoor verdwijnen, maar kan ook voordeel opleveren, zolang de organisator maar de regie blijft houden. Voor mijn eigen whiskyclub ben ik ook heel blij met de ondersteuning door DH17, maar ik blijf toch de regie in handen houden en dat gaat volgens mij goed samen.

Samplesbuisjes van Ron zijn over het algemeen erg sterk en met gemak meerdere keren bruikbaar. Verpakkingsmateriaal is inderdaad het duurste maar ook daar zou een professionele partij een voordeel voor kunnen zijn. Kosten per eenheid gaan ook daar bij grotere bestelhoeveelheden naar beneden. Zou eventueel ook kunnen gelden voor verzendkosten, maar weet niet of je dat lukt bij verzending naar België.

Ik weet niet of ik zo een twee drie weer mee zou doen, hangt van tijdstip af en frequentie. Ik had in mijn planning van de afgelopen keer al een behoorlijk gevecht (ook door medicijngebruik, waar ik nu gelukkig al weer een poosje van af ben). Kosten is voor mij geen probleem. Hulp indien gewenst ook niet.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: Poll: HWF Virtual Blind Tasting-2 en verder

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 25 Jul 2012, 12:55

johan brugge schreef:Die discussie hebben we inderdaad al gevoerd (weet je nog met Madmaster??). Ik geef Piet nog steeds 100 % gelijk. Het is en blijft een forum, geen chat. Structuur is nodig en ik twijfel er geen seconde aan dat er achter de schermen een pak werk mee gemoeid is. Ik vind trouwens nog altijd dat het forum, ondanks al die nieuwigheden, heel overzichtelijk blijft. Maar dit is dan weer helemaal naast de kwestie natuurlijk. Chapeau voor al diegenen die de organisatie op zich nemen/genomen hebben ivm die initatief.


Ik ben het geheel met Johan eens, een whisky N&T is een N&T en geen chatroom en dat er hard voor gewerkt is/was ook erg duidelijk! Het vergt veel werk in organisatie, planning én - vooral - de uitvoering!
En dat er soms dingen even anders lopen, tja, dat komt in de beste families voor!

Ik wens Piet en zijn organisatie veel succes, maar vooral veel geduld toe bij de uitwerking van de nieuwe N&T plannen!
En mocht ik ergens mee kunnen helpen, doe gerust een beroep op me.

:Proost
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

liefmans
Senior
Senior
Berichten: 439
Lid geworden op: 01 Mar 2011, 21:33
Locatie: Lokeren (B)

Re: Poll: HWF Virtual Blind Tasting-2 en verder

Ongelezen berichtdoor liefmans » 25 Jul 2012, 13:12

Ik moet zeggen dat we voor de eerste versie een aangename namiddag gehad hebben om alles te samplen en te verpakken, met uitzondering van de doosjes was het verpakkingsmateriaal allemaal "gerecycleerd" (daarom dat het ene pakketje meer bubblewrap had, het andere foam nog een ander papier...)

Het selecteren en aankopen van de whisky´s is maar een erg beperkt deel van de organisatie, het meeste werk gaat in het verpakken en het sourcen van de materialen (bv: sampleflesjes zijn meestal nest in groter volume aan te kopen).

Op 1 glas splinter na ben ik zelf als medeorganisator tevreden met hoe het verpakken en verzenden verlopen is, het aantal personen dat zich al dan niet regelmatig met samples bezig houd doet me vemoeden dat deze kwalitiet van werken wel behouden kan blijven zelfs met andere vrijwilligers die nog niks van deze grootte ondernomen hebben.

Wel zou ik indien het door vrijwilligers blijft draaien wel een "minimum-eis" stellen aan verpakking en verzending, type flesje, dopje, label....
Het komt het forum idd niet ten goede als er een VBT verloopt met ondermaatse verpakking, gebroken flesjes, onleesbare labels...

Voor mij persoonlijk is de belangrijkste vraag houden we dit een vrijwilligersproject (onder toezicht van piet) of wordt er gekozen voor een meer professionele organisatie georganiseerd door "het Forum" zelf.

ps: voor mij mag de waarde van de flessen flink boven de 40-50E uitkomen
0 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 527
Lid geworden op: 08 Jun 2010, 13:45

Re: Poll: Uitvoering HWF Virtuele Blind Tasting-2 en verder

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 25 Jul 2012, 14:01

Aangezien er duidelijk veel energie en tijd in is gestoken, ga ik er van uit dat Piet (en andere die achter de schermen zijn) goede redenen hebben om voor deze structuur te kiezen (aangezien dat ook in de andere forumpost bevestigd is - en dus deze post ook wat dat betreft dubbelop is). Toen er gezegd werd dat er in overleg was gegaan met een professionele partij, had ik zelf een andersoortige structuur verwacht om de bijkomende kosten voor sampleflessen en verzendkosten te drukken. Ik had verwacht dat er met een slijterij een afspraak gemaakt zou worden waarbij men de sampleflessen voor het whiskyforum gratis bij een normale verzending kon bijbestellen om zo de kosten te drukken. (al dan niet in combinatie met het gratis beschikbaar stellen van sampleflesjes)

Voor mij zijn in de huidige structuur de bijkomende kosten te hoog om deel te nemen. Maar gezien de uitkomsten en opmerkingen hier dat mensen zelfs duurdere flesprijzen willen (waarbij de verzendkosten dan ook relatief een steeds kleiner gedeelte van de totale kosten gaan uitmaken) en dat geld geen probleem is, denk ik dat voor veel mensen het plezier in het blind proeven van whiskies binnen de setting van het forum opweegt tegen de kosten.

Dus zoals gezegd niet wat ik had verwacht, maar gok dat er meer dan genoeg animo van anderen is om het in de huidige opzet te doen.

[Weet niet precies hoe het wettelijk precies zit, weet niet of whiskyslijterijen samples mogen maken om te verkopen (maar dat zelfde zou denk ik dan ook voor een ieder ander gelden die samples wil verkopen). Ik gok dat zolang er vanuit de branche niet opgetreden wordt tegen de praktijk van het samplen dat ook de overheid zich er niet mee zal gaan bemoeien. Mocht dat wel het geval zijn dan gaat het volgens mij om in hoeverre onze activiteiten concurreren met die van slijters.]
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Poll: Uitvoering HWF Virtuele Blind Tasting-2 en verder

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Jul 2012, 10:03

Stop de persen :bliss

Gezien de reacties (en ook mijn eigen "gevoel"), ben ik bij deze overstag gegaan.
Het Whisky forum (ik dus vooral) gaat VBT-2 en verder in eigen beheer doen.
VBT-2 volledig. Voor de daaropvolgenden kan ik dan wellicht de whisky-selectie met een (of meer) forum-lid of forum-panel doen.
Maar dat moeten we nog bekijken. Nadere details volgen (in een ander onderwerp).... maar hoe meer ik er over denk des te meer zin ik er in krijg...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Poll: Uitvoering HWF Virtuele Blind Tasting-2 en verder

Ongelezen berichtdoor totalatool » 26 Jul 2012, 10:24

Piet schreef:... maar hoe meer ik er over denk des te meer zin ik er in krijg...

Juist! Dat is precies wat ik bedoel, volgens mij moet je dit doen vanuit je hobby, en dan moet de inzet juist ook plezier opleveren!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 644
Lid geworden op: 05 Dec 2011, 17:10
Locatie: Leeuwarden

Re: Poll: Uitvoering HWF Virtuele Blind Tasting-2 en verder

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 26 Jul 2012, 11:42

Goed nieuws, Piet!! :hoera

Tof dat je het helemaal zelf gaat doen :goedgedaan
Heel veel succes ermee!

Enne, ik heb er ook al heel veel zin in, laat maar komen, die HWF VBT-2!
0 x
Afbeelding


Terug naar “Het Whisky forum Nosing & Tastings dan wel proeverijen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast