Uitvoering HWF Virtuele Blind Tasting-1, 2 en verder...

Forum proeverijen, "Nosing and Tastings", al dan niet blind, virtueel of op locatie.
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Uitvoering HWF Virtuele Blind Tasting-1, 2 en verder...

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 07 Nov 2012, 19:24

Tja, lag misschien voor de hand, maar heb gekozen voor de laatste optie: ik heb er graag vijf euro meer voor over als er, zoals beloofd, iets duurdere en misschien ook betere whisky's uit Peat z'n hoge hoed komen. Als je echt gek bent van whisky, moet je, eigenlijk, weinig tot geen concessies doen!

Oh ja, Peat/Piet, dit is absoluut niet negatief bedoeld, want ik ben stik gelukkig met jou, je keuzes en de totale entourage, laat dat vooral duidelijk zijn :duimop
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Nov 2012, 19:56

I_SPEY schreef:[...] Als je echt gek bent van whisky, moet je, eigenlijk, weinig tot geen concessies doen!

Er is ook nog zoiets als door (relatief) gebrek aan geld gedwongen zijn concessies te doen. Ik lees in bovenstaande quote een implicatie dat de hoeveelheid geld die je uitgeeft aan whisky een maatstaf is van je toewijding/connaisseurschap. Ik hoop dat ik je verkeerd begrepen heb, René.

En los daarvan, duurder is lang niet altijd beter (sterker nog, weten dat een goede whisky ook nog eens weinig kost verhoogt bij mij het genot aanzienlijk :)).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Nov 2012, 12:14

Matti schreef:En los daarvan, duurder is lang niet altijd beter (sterker nog, weten dat een goede whisky ook nog eens weinig kost verhoogt bij mij het genot aanzienlijk :)).

...bewijs dat die Glenfiddich 15yo best hoog scoorde... blind!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Nov 2012, 14:15

Ik volg ISpey In deze,

laatste optie gekozen,

Mijn kleine steentje hierbij, ik heb net de Dewar Rattray Teaninich 2012 mogen proeven :o :o :o :o

Geur alleen al zit gemakkelijk rond de 92-93 punten, de smaak daar net, maar dan ook net iets onder... Geweldige whisky!!!

Er zijn uiteraard lekkere whisky's onder de 50 euro, maar in verhouding klopt de vraagprijs meestal wel... Boven de 100 heb je meer kans op lekkere whisky's dan onder de 50. Geen concessies bij mij :lol:
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Nov 2012, 14:24

Yapi schreef:ik heb net de Dewar Rattray Teaninich 2012 mogen proeven :o :o :o :o

Geur alleen al zit gemakkelijk rond de 92-93 punten, de smaak daar net, maar dan ook net iets onder... Geweldige whisky!!!

:yes
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 09 Nov 2012, 18:17

Matti schreef:
I_SPEY schreef:[...] Als je echt gek bent van whisky, moet je, eigenlijk, weinig tot geen concessies doen!

Er is ook nog zoiets als door (relatief) gebrek aan geld gedwongen zijn concessies te doen. Ik lees in bovenstaande quote een implicatie dat de hoeveelheid geld die je uitgeeft aan whisky een maatstaf is van je toewijding/connaisseurschap. Ik hoop dat ik je verkeerd begrepen heb, René.

En los daarvan, duurder is lang niet altijd beter (sterker nog, weten dat een goede whisky ook nog eens weinig kost verhoogt bij mij het genot aanzienlijk :)).

Ja, dan heb je mij denk ik verkeerd begrepen; het gaat immers om 'n verhoging van € 5,= en dat valt toch zeker niet echt een concessie te noemen, Matthijs ;), of zie ik dat verkeerd? En alleen jijzelf bepaalt jouw eigen maatstaven. Ik denk dus inderdaad dat je mij verkeerd begrepen hebt. Geld is zo wie zo voor mij geen maatstaf en als je in mijn collectie kijkt zul je veel "gemiddelde" flessen aantreffen. Een Wilson & Morgan voor zo'n € 33,- is voor mij een pareltje! Ik hou erg van Bang for your Buck's!
0 x
Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 09 Nov 2012, 18:19

JayDie schreef:
Matti schreef:En los daarvan, duurder is lang niet altijd beter (sterker nog, weten dat een goede whisky ook nog eens weinig kost verhoogt bij mij het genot aanzienlijk :)).

...bewijs dat die Glenfiddich 15yo best hoog scoorde... blind!
Inderdaad, John :)
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 09 Nov 2012, 19:57

I_SPEY schreef:Ja, dan heb je mij denk ik verkeerd begrepen; het gaat immers om 'n verhoging van € 5,= en dat valt toch zeker niet echt een concessie te noemen, Matthijs ;), of zie ik dat verkeerd? En alleen jijzelf bepaalt jouw eigen maatstaven. Ik denk dus inderdaad dat je mij verkeerd begrepen hebt. Geld is zo wie zo voor mij geen maatstaf en als je in mijn collectie kijkt zul je veel "gemiddelde" flessen aantreffen. Een Wilson & Morgan voor zo'n € 33,- is voor mij een pareltje! Ik hou erg van Bang for your Buck's!

Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen, mijn excuses.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Nov 2012, 12:42

AlternatieveVBTinvulling-nov-2012.jpg

Tot zo ver dank voor de reacties. De meerderheid is voor de huidige formule dus gaan we daar zo mee verder.

Ik zal ook eens na gaan denken over een (nog) duurdere tasting dan alternatief-D op basis van één fles voor elk sample. Dat is dan wel een klein gezelschap. Tien deelnemers bij 60ml of 13 deelnemers bij 60ml, ik wil zelf natuurlijk ook proeven al is het niet blind.... en waarschijnlijk zonder sponsors.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 12 Nov 2012, 14:14

Een Blind tasting obv enkel nieuwe bottelingen van IB's zou ik ook steeds zien zitten als een side-note - naast de gewone tasting dus.

Zorgt voor veel animo, en je zou bv enkele vaste waarden van de IB's kunnen aanschrijven om samples van hun 2 beste bottelingen. Ik denk maar aan D.Rattray, TWA, MOS enz. Of je werkt samen met 1 of 2 shops die voorselecteren.
ipv spreiden over 5 tot 6 weken doe je een tijdspanne van 2 weken, waarin alles wordt geproefd. Daarna in 1 volle week per dag een bottelaar bespreken. Zou heerlijk zijn!! ;)
Ik denk wel dat we daar een man of 12-14 zouden voor vinden.

hoh ja, ik ben gebeten, dus 't zal misschien aan mij liggen :lol:

edit: eigenlijk maar gewoon om te zeggen dat duurder zijn inderdaad niet beter hoeft te zijn, maar bij sommige bottelingen is het zaak om er snel bij te zijn. Dan heb je een goeie whisky voor een normaliter mooie prijs. Als je die zou proeven en er is geen botteling meer van te vinden, zou dat toch jammer zijn... vandaar de 2-weken-grens
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Nov 2012, 14:22

Zeker een interessant idee Bart :goedgedaan
Yapi schreef:en je zou bv enkele vaste waarden van de IB's kunnen aanschrijven om samples van hun 2 beste bottelingen. Ik denk maar aan D.Rattray, TWA, MOS enz. Of je werkt samen met 1 of 2 shops die voorselecteren.

Ik betwijfel of die IBs daarvoor warm zullen lopen, maar niet geschoten is altijd gemist. Dat laatste is zeker een optie.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Nov 2012, 21:53

Uit 16/18 nov 2012: International Whisky Festival (IWF) Den Haag.
Piet schreef:Voor mij in elk geval een geslaagde dag. Vermoeiend maar productief, en dat kwam niet alleen doordat ik pas om 3:00 uur en bed lag en om 09:00 in de trein naar Den Haag zat :Tongue

Met veel importeurs en producenten gesproken voor sponsorschap van HWF VBT's en het ziet er naar uit dat we voorlopig onder de pannen zijn :duimop

Enkele concrete toezeggingen, een aantal zeker geïnteresseerd en maar een enkeling (niet altijd de minste) heeft geen interesse.
In de komende tijd de follow-up doen (in de trein al e.e.a. gedaan, en dan gaat het bijna op werken lijken :o ) en dan gaan jullie dat hopelijk merken in de komende VBT's :goedgedaan
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 18 Nov 2012, 22:00

Piet schreef:Uit 16/18 nov 2012: International Whisky Festival (IWF) Den Haag.
Piet schreef:Voor mij in elk geval een geslaagde dag. Vermoeiend maar productief, en dat kwam niet alleen doordat ik pas om 3:00 uur en bed lag en om 09:00 in de trein naar Den Haag zat :Tongue

Met veel importeurs en producenten gesproken voor sponsorschap van HWF VBT's en het ziet er naar uit dat we voorlopig onder de pannen zijn :duimop

Enkele concrete toezeggingen, een aantal zeker geïnteresseerd en maar een enkeling (niet altijd de minste) heeft geen interesse.
In de komende tijd de follow-up doen (in de trein al e.e.a. gedaan, en dan gaat het bijna op werken lijken :o ) en dan gaan jullie dat hopelijk merken in de komende VBT's :goedgedaan

kijk, ik zit hier al te kwijlen!

De meeste van die importeurs en producenten weten dat hier schietgrage (lees: koopgrage) whiskyliefhebbers zitten. Als ik een goeie Prijs/kwaliteitswhisky proef in samplevorm komen er zo maar 2 flessen van in huis! Dus jongens, gewoon doen!!!
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Nov 2012, 00:05

Yapi schreef:kijk, ik zit hier al te kwijlen!

De meeste van die importeurs en producenten weten dat hier schietgrage (lees: koopgrage) whiskyliefhebbers zitten. Als ik een goeie Prijs/kwaliteitswhisky proef in samplevorm komen er zo maar 2 flessen van in huis! Dus jongens, gewoon doen!!!

Opvallend genoeg zijn zeker niet alle professionele partijen op de hoogte van het bestaan van dit forum :o :Scratch maar dat worden er in elk geval meer 8-)
Ik zal binnenkort ook de sectie statistiek weer eens bijwerken 8-)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Nov 2012, 14:35

Mocht het je nog niet zijn opgevallen, het bericht in deze rubriek met als onderwerp "HetWhiskyforum - Virtuele Blind Tasting sponsors: Met dank aan..." is vervangen door een zogenaamd link-forum.

Dit is een mooier lijstje van VBT-sponsors dan hetgeen we hadden in het bericht (hoewel dat inmiddels ook al pictogrammen in stonden) en heeft als extra voordeel dat het direct wordt geïndexeerd door de (zoek)robots. Dat help dus direct bij de Internet-ranking van sponsor-websites. In het kader van "voor wat hoort wat" zijn dit twee extra pluspunten ter stimulans en motivatie van (toekomstige) VBT-sponsors.

En het is wat overzichtelijker m.b.t. onderhoud (hoewel?),
0 x

Terug naar “Het Whisky forum Nosing & Tastings dan wel proeverijen”