HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-6 (13 mei)

Onze eerste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 25 Mei 2012, 09:16

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
1
14%
Afbeelding - 81-85
2
29%
Afbeelding - 86-90
4
57%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 7

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-6 (13 mei)

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 14 Mei 2012, 22:53

Verrassend dat er veel deze whisky als 'slap' , 'waterig' , 'weinig body' omschrijven. Ik vond dit net een lekker volle whisky . Een plaats in mijn top 3 waard... althans , hij ligt nog in balans met de Springbank van sample I
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 14 Mei 2012, 23:14

en whisky nummer 6 was:

De Benriach 12Y Sherry Matured, 46%, OB 2011!

Afbeelding

voor om en bij de 35 euro te verkrijgen in de handel!

http://www.benriachdistillery.co.uk/BEN ... tured.html
This rich, aromatic Single Malt Scotch Whisky has been created by marrying together whiskies matured in Oloroso and Pedro Ximenez Sherry Butts sourced from Jerez, Southern Spain.

Robert Karlsson

Oranges, milk chocolate and attractive darker spices (cinnamony). Dark honey. Nice and intriguing. Taste in balance here. Mouth-coating on the darkly honeyed taste. Enjoyable. 87

Rich Howard

a fairly reserved nose, with hints of berries and red liquorice, a whiff of vanilla, and plenty of polished oak on the tail. the palate is moderately sweet in a similar vein, with berries, vanilla and oak, a dash of cinnamon on the finish. as expected, a drop of water pretty much clears the nose, mostly vanilla and oak remaining now, a few berries can still be found with some patience. the palate is sweeter, with a dusting of powdered sugar over the berries, still a dash of cinnamon on the finish. summary: an entry-level sherried whisky, light and tasty but not exceptional. [tasted blind for the 2011 Awards] 81

Keith Wood

Glass: Classic Malt - Colour: Rich amber - Nose: An initial burst of oaky traditional wax furniture polish, then turning more fruity with suggestions of black cherries and creamy mango. All finished off with hints of Brasso. - Palate: Lots of dark fruits with figs, currants and black cherries with a very creamy mouth-feel albeit slightly dry. Is there a hint of custard on those fruits? Perhaps even some almond? - Finish: Long rich and slightly dry. - Overall Impression: A most enjoyable whisky and good value for money. 83

Whiskybase: 83 punten
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 14 Mei 2012, 23:31

Yapi schreef:light and tasty but not exceptional

Voilà, vind ik ook.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 14 Mei 2012, 23:36

Yapi schreef:en whisky nummer 6 was:

De BENRIACH 12Y Sherry Matured OB 2011!

Dat had ik echt nooit geraden. Een mooie verrassing. Zoals ik al schreef in mijn tasting note: ik vond hem bij herproeven lekkerder dan de 1e indruk. Wat mij betreft een plekje op de long list waard.

BWhisky schreef:Verrassend dat er veel deze whisky als 'slap' , 'waterig' , 'weinig body' omschrijven. Ik vond dit net een lekker volle whisky . Een plaats in mijn top 3 waard... althans , hij ligt nog in balans met de Springbank van sample I

Inderdaad lekker vol. Maar de Springbank fietst er wat mij betreft nog met gemak overheen.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 14 Mei 2012, 23:55

BenRiach , tof!

Had vrij snel door dat het een sherryvat betrof , had wel gedacht dat het één op CS betrof want vrij veel 'belletjes' bij schudden die lang bleven staan... meestal toch een indicatie... blijkbaar geen sluitend bewijs.

Vond hem wel echt lekker , mooi in balans de sherry vond ik en deed me daarom denken aan mijn recent aangekochte Mortlach (al is die stuk complexer en beter).
Dit is een fles die ik later wel eens zou durven aanschaffen als basis sherried whisky , is een stuk zachter en toegankelijker dan bv GlenDronach 15y Revival en Glenfarclas 105 vind ik.

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 15 Mei 2012, 00:01

Ik ben er minder lyrisch over, vrees ik. Ik vond hem OK, maar ik miste wat punch/karakter. Hij steekt er niet bovenuit met één of andere smaak.

EDIT: maar inderdaad, voor die prijs heb je wel degelijke kwaliteit.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 15 Mei 2012, 00:04

turfsmurf schreef:Maar de Springbank fietst er wat mij betreft nog met gemak overheen.

Daar geef ik je volmondig gelijk in, maar de Springbank is ook (bijna) twee keer zo duur.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Mei 2012, 00:16

Hmm, ik ben stiekem blij dat het niet de Glenfarclas 105 was die ik dacht, kan die toch weer op mijn wishlist :)

Maar wel de regio en het vat-type goed dus ik ben blij :)

p.s. als jullie je afvragen waarom hij niet op DrankVinder staat, dat komt omdat geen van de 9 opgenomen shops hem heeft! :o
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Mei 2012, 09:22

Hoeveel alcohol heeft deze ??

Ik kan het zo snel niet vinden (ook niet op de Benriach site!). Ik vind hem lekker. En dan voor €35, mooi hoor.

EDIT: Gevonden. Bij de bierwinkel: Benriach 12Y 100% sherry matured 46%
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Mei 2012, 09:52

Ik vind deze whisky wel een schoolvoorbeeld van hoe een dram in het glas kan of zelfs moet ontwikkelen en wat water, maar ook niet meer dan een paardruppeltjes, nodig heeft.
Piet schreef:Heel opvallend is dat deze in het begin zo gesloten is en echt even tijd (en een druppeltje) nodig heeft om te ontvouwen.
Het lege glas ruikt na een tijdje wat wassig en rokerig met misschien een klein zwaveltje? Zeker niet negatief.

In de semiprofessionele proefnotities lees ik wel iets van was. Ik rook dat eigenlijk alleen na een tijdje in het lege glas. Ook zo'n (school)voorbeeld.

Voor mij was de #1- Springbank Rundlets & Kilderkins,10yo tot nu toe de topper en heb ik 86 gegeven (met de opmerking dat het wellicht meer zou moeite zijn). Deze #6- Benriach 12Y Sherry Matured gaf ik 87. Hoewel hetzelfde smaaktype, toch twee heel verschillende whisky's. Qua toegankelijkheid wint de #1 het. Qua avontuur de #2.
Wat vind ik de beste van deze twee ?
Ik denk dat ik ze naast elkaar moet zetten om die conclusie te kunnen trekken. "Gevoelsmatig" nu de #1..... maar toch.. :Scratch
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 15 Mei 2012, 09:55

Yapi schreef:en whisky nummer 6 was:
De Benriach 12Y Sherry Matured, 46%, OB 2011!

Ah, leuk. Dan had ik, hoe nietszeggend ook, eindelijk de regio goed (en mijn alternatief GlenDronach is de Highlandzuster van BenRiach :)), het vattype was voor mij overduidelijk (ik verbaasde me over de diverse notities waar men over bourbon sprak), alcoholpercentage exact goed, leeftijd redelijk in de richting. :D De GlenDronach Allardice noemde ik als alternatief omdat #6 duidelijk geen Revival was, maar ik deze als iets minder sherrybom typeerde. Edit: daarbij twijfel ik nog of ik daarmee de goede kant op redeneerde.

Voor mij komt hij op de shortlist voor wanneer ik weer eens een lekkere, betaalbare en niet al te complexe sherried whisky wil kopen.
Laatst gewijzigd door totalatool op 15 Mei 2012, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Mei 2012, 10:00

Ah, wacht even
This rich, aromatic Single Malt Scotch Whisky has been created by marrying together whiskies matured in Oloroso and Pedro Ximenez Sherry Butts sourced from Jerez, Southern Spain.

Dat verklaart meer dan "Sherry matured", waarschijnlijk door de PX dat ik dacht dat deze wat ouder is.... verklaart ook de 12yo en de donkere kleur wat beter.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Mei 2012, 12:47

Matti schreef:Hmm, ik ben stiekem blij dat het niet de Glenfarclas 105 was die ik dacht, kan die toch weer op mijn wishlist :)

Ik heb die staan, maar die is absoluut anders. Dat is een sherrybom in de categorie a'Bunadh, alleen dan veel kruidiger/spicier op de tong.

Sample?

Ik ben verrast door deze Benriach! Lekker hoor! Ik heb de Benriach Arumaticus Fumosus Dark Rum Finish; mooi spul maken ze daar én mooi geprijsd!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 15 Mei 2012, 16:12

Verrassende uitslag!Ik heb even op internet gezocht, maar het lijkt wel of 'ie vrijwel nergens in Nederland te verkrijgen is! In ieder geval niet bij webshops. Voor deze prijs ga ik hem zeker eens aanschaffen, maar hopelijk kom ik 'm eens ergens tegen.

Ik vond dat er wat bourbon-achtige smaken en geuren in zaten, maar blijkbaar zijn dat dan de sherry tonen. Ach, zo leer je nog eens wat :goedgedaan
Hij smaakt echt heel anders dan de BenRiach Heart Of Speyside die ik thuis heb staan.

Overigens; de voorlopige score die ik had opgeschreven in mijn boekje betrof 86 punten, maar voor een definitieve score wil ik de rest ook hebben geproefd.
0 x
Afbeelding

Ruval
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruval » 15 Mei 2012, 16:59

Da's vreemd - ik heb een bericht gestuurd naar Yapi afgelopen zondagmiddag,
maar ik zie het bericht niet in de verzonden items, niet in postvak uit en ook niet in het
overzicht terugkomen van Yapi.

Vreemd - evt. dat ik m'n krabbels vanavond er nog even bij plaats als ik thuisben.
0 x

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”