HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-6 (13 mei)

Onze eerste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 25 Mei 2012, 09:16

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
1
14%
Afbeelding - 81-85
2
29%
Afbeelding - 86-90
4
57%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 7

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-6 (13 mei)

Ongelezen berichtdoor totalatool » 13 Mei 2012, 16:39

Hmm, deze keer kon ik pas vanmiddag even voor sample 6 gaan zitten. Een tweede sessie zit er helaas even niet in, omdat ik andere plannen heb vanavond. M'n notities zullen wat kort zijn, maar ach, minder nu proeven laat weer meer over voor na de onthulling. :)
0 x
Afbeelding

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 13 Mei 2012, 20:22

Zo. Notities verstuurd. Heb er amper goed voor kunnen zitten deze week, dus het zijn notities van niks. Ben wel heel benieuwd welke whisky dit is :)
0 x
Afbeelding

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 13 Mei 2012, 20:42

Na twee keer, verschillende dagen, het sampletje te snuiven en te proeven blijf deze wel moeilijk om een link te leggen in mijn hersenpan welke het zou kunnen zijn :Scratch
Misschien wel nooit geproefd.
Ook bij deze zijn wij weer benieuwd welke het is.
Alleen nog een nachtje slapen en dan............................weten wij het.
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 14 Mei 2012, 18:48

We want tasting notes ! :duimop
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 14 Mei 2012, 19:01

Hey Bart(Yapi), als je met de uitslag nou wacht tot 23.30 uur dan ben ik terug van m'n cluppie en ben ik er in levende lijve bij, als je de uitslag geeft, tenzij de meute gaat blerren, doe 't dan maar eerder, hoor ;) Ach, het wordt vanzelf toch later, niet dan..... ;)

:Slainte
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Mei 2012, 19:10

I_SPEY schreef:Hey Bart(Yapi), als je met de uitslag nou wacht tot 23.30 uur dan ben ik terug van m'n cluppie en ben ik er in levende lijve bij, als je de uitslag geeft,...

Als je met de uitslag bedoeld de onthulling dan zit je goed want die stond zo wie zo voor morgenavond. Voor vanavond staan gezien de vertraging alleen de panelnotities op het programma.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

OJH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OJH » 14 Mei 2012, 19:22

Kom er deze keer weer niet aan toe, druk druk :(
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Mei 2012, 19:24

OJH schreef:Kom er deze keer weer niet aan toe, druk druk :(

Tsja, het pad van een Whisky-aficionado gaat niet over rozen, zeker niet als je dan ook nog Het Whisky forum pad bewandeld :P
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-6 reviews

Ongelezen berichtdoor Yapi » 14 Mei 2012, 20:09

MATTI

HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-6

Uiterlijk: Mahonie
Geur: In eerste instantie niet heel uitgesproken, ontvouwt zich langzaam en dan komen geuren van mout en gevulde koek vrij. Daarna zoeter en een beetje citrus, de amandel uit de gevulde koek komt steeds meer naar voren. Met water: rozijnen! Ah, een sherried whisky?
Smaak: Rozijnen / krenten en dan heel lang niets, weinig houtinvloed, prikkelend. Licht kruidig (kaneel). Met water wordt de smaak sterker, zoeter, kruidiger en voller, kan behoorlijk wat water hebben.
Afdronk: Rozijnen, medium lang en licht drogend.

Ik denk een Speysider uit sherryvaten op cask strength (of ten minste >50%). Niet bijzonder complex en weinig houtinvloed doen mij denken dat het een jonge whisky is, rond de 10 jaar oud. Qua distillery gok ik Glenfarclas en dan de 105.

Score: 82 (niet vies, maar ook weinig uitdaging, de neus scoor ik het hoogste)

PIET

Piet, 11 mei 2012:

Uiterlijk: Amber met een koperen gloed. Helder met hele kleine trage tranen.

Geur: In eerste instantie ingetogen zoetig fruit.Abrikoos, sinas een beetje vanille en toffee. Na wat tijd en meer nog na wat water komt er van alles los. Gedroogde vijg, maple-syrup, chocola.

Smaak: Zachte binnenkomst die zich langzaam gepeperd ontvouwd en dan pittig en verwarmend is. Aangenaam olie-achtig mondgevoel met een mooie zoet-bitter-zilt balans. Chocola, koffie, toffee (Haagse Hopjes).

Afdronk: Gemiddeld lang fruitige afdrong met granen en later ook wat latex/leer.

In één zin: Een lekkere whisky die me qua type aan sample-1 doet denken. Nu ik het nalees eigenlijk wel heel veel overeenkomsten!
Deze heeft misschien iets minder alcohol, 46%. Qua ouderdom zou ik gezien de zachtheid en complexiteit dan toch denken aan een wat oudere, zeg >= 15 jaar.
Heel opvallend is dat deze in het begin zo gesloten is en echt even tijd (en een druppeltje) nodig heeft om te ontvouwen.
Het lege glas ruikt na een tijdje wat wassig en rokerig met misschien een klein zwaveltje? Zeker niet negatief.

Score: 87. Een lekkere vrij complexe whisky die prima op sterkte te drinken is. Sterker nog meer dan enkele druppeltjes zouden de smaakbalans verpesten, dus niet doen.

Het interessante is dat hij begint en eindigt als bourbon-cask maar daar tussenin helemaal sherried is ?!

Groet,

ANDRE8X8

Uiterlijk:
Amber
Vettig, lange trage smalle tranen.

Geur:
Licht zeer prettig in de neus.
Zoetig, vanille, karamel, chocola.

Smaak:
Plakkerig.
Eerst peper, vervolgens drop en bitter.
Onprettig

Afdronk:
Bitter, onprettig

Score:
De smaak matched niet met de geur, afdronk is ook niet je van het.
Overall matig = 70

Wat het ook is, ik geloof niet dat ie bij mij in de kast komt?
Misschien wel een buitenlander (oftewel een niet Schotse variant)

Een dag later:
Ruik en proef ik nu een hint van honing door al dat bitter heen?
Tijdens de afdronk van de eerste teug overheerst een bittere nasmaak en is de honing reuk en smaak bij volgende teugen verdwenen.

MAARTEN

Hey Bart,
Ik ben een beetje in de war.
Alles doet me denken aan bourbon maar jij gaat vast geen 2 bourbons in een proeverij doen (denk ik).

Uiterlijk; barnsteen, mooie tranen aan het glas.

Geur; Ja hoor, mijn ding. Vanille, chocolade, honing, bourbon.

Smaak; dun olie-achtig, soepel, karamel, honing, chocola vanille, rozijn (lots of it), beetje hout

Afdronk; niet heel lang, niet echt drogend, nog steeds zoet en wat hout.

Alcoholpercentage; 40 tot 45 %

score 83

Ik vind deze sample lekker maar wat saai. Kan het niet helemaal uitleggen.
Bij de eerste keer ruiken dacht ik gelijk aan bourbon maar door de rozijnen kan het ook een
Px whisky zijn.

Ik blijf toch bij bourbon geen idee welke.
dagebedanktzijtdawitte

Ik denk dat Johan Brugge het niet zo`n feest vond.

TURFSMURF

-- Sample #6 --

Uiterlijk: slagje donkerder dan amber. Vormt tranen die gemiddeld langzaam naar beneden druipen.

Geur: kersenbonbons, aardbeien, kaneel. Zoet en uitnodigend. Met een beetje water komen er ook nog eens gekonfijte citrusschillen langs.

Smaak: gedroogde vruchten, beetje leer. Lekker vettig mondgevoel. Aardbeien-roomtaart. Geroosterd brood. Geen spoortje zwavel, dat is een bonuspunt waard. Met een druppie water worden de smaken iets uitgesprokener.

Afdronk: niet echt droog. De vatinvloed blijft over als kruidige afdronk met rozijnen en van die gekonfijte brokjes in een paasstol. De afdronk is heel licht bitter met in de verste verte nog een klein beetje waxiness. Erg aangenaam.

Cijfer: geur: 22, smaak: 22, afdronk: 22, balans: 22, totaal: 88

Samenvatting: een mooi exemplaar van de wat steviger gesherry'de whiskystijl. 4 sterren wat mij betreft. Opmerkelijk: ik vond hem lekkerder bij herproeven. Geen zwavel, niet overdonderend teveel sherry, mooi in balans. Die gaat bij mij op de lijst.

-- dove gok --
Distillery: Glendronach.
Vatsoort: refill sherry, wel een donkere sherry (oloroso/px misschien).
Percentage: 46%.
Leeftijd: 16.

JAYDIE

Hallo Yapi,

hierbij m'n bevindingen, wederom v.s. B-N-J

Glas: Libbey; redelijk dikke tranen trekken vage (laten bijna geen spoor achter) langzame legs
Kleur: Donkerbrons met een rode gloed
Neus: M'n eerste reactie was: "Bourbon". Toen rook ik ineens hetgeen ik specifiek in Ierse Whiskey vindt; dat metalige perzikachtige. Vanille, zoet, caramelfudge, kruidig. Kers?
Smaak: Sherry? Kruidig, perzik, vanille, likeur
Afdronk: Vanille, fruitig, perzik
Commentaar: Ik doe een gooi naar Bushmills 16yo. Lekker "anders"!

Gr. John

BREBE

hoi Bart, hierbij mijn proefnotities. Drukke week gehad, heb nu midden overdag de laatste slok geproefd.

Deelnemer: brebe

Uiterlijk: donker goud, trage druppels op het glas
Geur: Wat ik ruik/geroken heb: net als vorige week sherry, kersen. Verder rozijnen, en ondetermineerbaar zoet.
Smaak: zonder water goed te drinken. Ik proef chocola en wederom kers. Daarnaast iets fris en prikkelends, ik noem dat maar even rettich of radijs.
Afdronk: blijft heel goed hangen, wel prikkelend, niet scherp
Percentage: 48%

In één zin: Lekker. Hiervan zou ik na de openbaring wel wat meer van willen drinken. Ik heb het idee dat ik nog niet alles er uit heb gehaald.
Score: 86

TOTALATOOL

Deze keer alleen zonder water geproefd:

Glas: glencairn

Uiterlijk: Kleur mahogany / donker amber. Donkerste van deze serie van zes samples. Zeer plakkerige tranen, wijd uit elkaar.

Geur: Vrij sherry-zoet, ook noterig. Hij heeft een boterzachte geurervaring (ik weet het, dat klinkt raar maar ik weet zelf wat het is ).

Smaak: Binnenkomst relaxed. Beetje romig. Zoete sherrynoten meteen duidelijk (voor het gemak gedroogd fruit), naast een noterige toon. Momentje van melkchocola als ik hem doorslik.

Afdronk: Lang, eindigt aangenaam zacht.

Wat is het: Single malt Speyside (nu dan wel eindelijk? ) uit een sherryvat, 46%; IB Mortlach 15yo.
Of toch een GlenDronach 18yo Allardice? (Wat geen Speyside is, maar what's in a name/region tegenwoordig...)

RENEFATDUDE

Hallo Bart:

Sample#6

Wat gehaast maar toch!

Nose: ruikt als een bijenkast vol met honing in de zomeriets of wat mineraligs , bourbonesk maar geen bourbon, sherry in de achtergrond, Rye?

Taste: Heide honing, kruidig opdrogend naar hout/vanille

Finish: wat moutig en houtig. Wel lekker hoor!

Ballance : heerlijke whiskey

Ik denk dat het een pot still uit Ierland is van Middleton, Redbreast?
Alc 40-46%

score 90

Rene

I_SPEY

Deze whisky hangt mooi aan 't glas, heeft 'n licht fruitige geur, met rozijnen, beetje banaan, lichte hint van sherry en héél licht bloemig; bij het proeven bemerk ik direct, dat de vloeistof vrij dun is, met 'n zeer lichte, zoetige smaak(de sherry waarschijnlijk), ook hier het licht, bloemige(moutige) en vrij snel daaropvolgend 'n droge nasmaak.
Beslist niet onaardig, maar voor mij persoonlijk geen topper! 79 pnt., ik gok dit keer niet, maar 'n blend?

ELWINB

Ik heb iets minder dan de helft kunnen proeven, en dan ook nog eens vrij vluchtig, had amper tijd om er rustig voor te zitten. Dus ik heb nogal korte notities deze keer.

Kleur: amber, donkergoud
Neus: Zoet! Fruitig, perzik-achtig. Erg lekkere neus! Bourbon-achtig.
Mond: Zacht, opnieuw zoet maar niet té. Heel licht kruidig. Beetje 'dikkig' op de tong.
Afdronk: Zoete, warme afdronk.

Ik vind het een lekkere whisky. Ik heb het idee dat het een op bourbon vaten gerijpte whisky is door de typerende zoetigheid die ik ruik en proef. Maar ik heb niet het idee dat het een bourbon ís. Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat het wél is, maar ik vond hem wel lekker in ieder geval. Maar omdat ik hem ietwat snel en vluchtig heb moeten proeven ga ik er nog geen score voor geven, dan wil ik eerst de rest hebben gedronken.

JAPIEKREKEL

HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-6 (13 mei)

Hoi Bart,

Heb je een fijn weekendje gehad in Kopenhagen?
Laten we hopen van wel, met al dat bier

Tasting glas: "Whisky in leiden" trouwens ook dit glas gebruikt van de voortgaande samples.
Is wel een heel mooi tulp glaasje. Ligt lekker in de hand, je kan er goed mee de whisky "rollen/walsen" en drinkt/nipt lekker weg.

Onze bevindingen van sample 6 zijn:

Kleur: Mahonie,
Op de glaswand mooie langzame dikke tranen.
Geur: Zoetig, noten, amandel.
Smaak: port, kruidig, peper, sinaasappel.
Afdronk: droog en middellang.

Abv tussen de 43-48%

Het is wel een prettige doorsnee whisky of whiskey!?!?!?
Wij denken namelijk dat deze geen schotse whisky is, maar een andere.
Maar ja, welke???????????????????

Groetjes,

Marcel, Theo en Dennis

JOHANBRUGGE

Hey Bart,

Dit zijn mijn bevindingen over sample nr. 6

Neus: Nee hè, weer een bourbonvat? Munt, vanille, zoete bananenlikeur zoals Pisang Ambon.
Mond: van het zelfde laken een broek. Wat meer gember en kruiden na toevoeging van water. Tweede sessie: bourbon (vanille etc), meer bloemen, olie-achtig met een paar druppels water. Maar ik vind hem nogal ‘slapjes’. Hij mist een beetje karakter.
Afdronk: fruitig maar lichtjes bitter helemaal op het einde.
Het zou me niet verbazen indien dit weer een instinker zou zijn. Amrut? Hmm, die bourbon doet me vermoeden van niet. Mijn vrouw vond dat hij rook naar Martini, aperitiefachtig. Bruichladdich komt ook in mijn gedachte, maar enfin, we zullen wel zien.

EDWINEDJE

Vrijdag 11-05 - ca.21:30

Weer dezelfde strategie als de vorige 2 samples.
Eerst maar eens genieten, en dan zaterdag of zondag wat schrijven.
Wat wel al opvalt is de donkere kleur.

Hierna gelijk een sample van sample 7 genomen.
Beide samples vallen zeer goed in de smaak.

Zondag 13-05 - ca.22.30

Na alle moederdag 'verplichtingen' weer thuis aangekomen en een scheutje 6 ingeschonken.
Voordat ik dit doe, ruik ik aan het glas en lijk ik toch weer wat lijm resten te ruiken.
Van die oude bisonkit, die je altijd eerst moest laten drogen voor het definitief plakken.
Nogmaals valt de donkere kleur op, ik plaats hem in flesje 3 van de kleurenkaart, maar hij lijkt wel tussen de boven en onderzijde heen en weer te zweven.
Bij het ronddraaien vormt zich een klein filmpje aan het glas, wat nauwelijks zin lijkt te hebben om te druipen.

Hoewel hij wat prikkelt in de mond (niet zo zeer op de tong) drinkt hij lekker weg
Ik kan geen smaak patronen plaatsen op deze sample.

De tussenstand tot nu toe;

Sample 4 - Mogelijk de volgende aanschaf.
Sample 3 - Mogelijke kandidaat voor in de kast.
Sample 6 - Mogelijke kandidaat voor in de kast.
Sample 5 - Voor later als ik groot ben.
Sample 1 - Voor later als ik groot ben.
Sample 2 - Gaat hem niet worden.

P_FROES

Deelnemer: p_froes

N: honing, melk, koffie, iets chalky, beetje zuur
M: melkchocolade, honing, zoetig
F: papier, zoet, kort, kruidig

Score: 81/100

Een gefinishte whisky lijkt het? Glenmorangie zou kunnen, maar het doet me denken aan
Glencadam
46%

BWHISKY

Virtuele Blind Tasting

C: Donker / Bijna mahonie (hwf kleurenkaart) maar net iets bleker

N: Sherry-vat , dat is zeker . Fruitig op warme sinaasappel/ rijpe banaan/ warme kersen. Chocolade , muntig . Een echte ‘warme’ geur. Sherry is mooi in balans vind ik , doet me denken aan mijn Mortlach 1995 CWC waar de sherry ook plaats laat voor fruit en niet alles overheerst. Njam! Met water wordt ‘ie zelfs nog fruitiger en ruik ik plots frutella’s ( aardbei !)

T: Chocolade, houtig , zeer vol , weinig warm fruit hier , vooral sherry / chocolade / muntig. Lekker , is echt een whisky voor op een winteravond. Vol , warm , …

F: sterk drogend , muntig , houtig , vrij lang

Gok: Cask Strength en Sherry vat. Volgens mij is dit een of een Mortlach of een Aberlour A’Bunadh. Maar dan wel een batch die iets milder en meer in balans is dan mijn batch 30.

Punten: Mooie en gebalanceerde sherried whisky, lekker ! 88

McRAY

Beter laat dan nooit, maar geluk dat ze er nu nog niet op staan

Blind Whisky tasting nummer 6

Wederom moeilijk, ik ga nu echt gokken want ik weet het niet.

Streek: Ireland?
Merk: Weet ik niet. Zou een Jameson kunnen zijn maar ook een Redbreast maar weet het echt niet.
Detail: Hij doet me ergens aan denken maar kan de vinger er niet op leggen......
Ook weer een 'waterig' karakter wat me doet denken aan een Ier.
Leeftijd: 10-12 Y
Alcohol: Niet hoog, tussen de 40 en 43%.

Kleur: Amber
Neus: Fris met lichte kruiden. Hint van sherry.
Smaak: Licht kruidig, klein bittertje. Wel een hint van sherry en ver weg iets van chocolade. Mint en toch ook fruitig. Wederom komt er hout naar boven.
Afdronk: Aan de korte kant maar niet onprettig. Na een paar slokjes blijft de afdronk wat langer hangen, licht kruidig met hout tinten. Hij lijkt wat voller te worden.

Bijzonderheden: Het lijkt mij een whisky met een finish. Zoals ik al zei het kan sherry zijn maar ook port. Ben er nog niet helemaal uit. Maar het is geen zware finish, net een paar maanden. Of misschien wat langer op een refill vat.

Cijfer: 85 (twijfelaar, vind hem wel lekker maar het lijkt net of ik iets mis, een "slobber"-whisky misschien).
0 x
Afbeelding

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 14 Mei 2012, 20:23

Ha! Sherry, bourbon en Iers komt veel naar voren. Leuk! Ik ben heel benieuwd welke whisky dit is!
0 x
Afbeelding

Renefatdude
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Renefatdude » 14 Mei 2012, 20:26

Wat een verschillende ervaringen weer, leuk!
Ik vond hem goed te doen, ik houd wel van deze stijl.

Ben benieuwd of het een Ier is :ier ?

Rene
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 14 Mei 2012, 20:44

Na de 6 gekozen samples ben ik in ieder geval zeer tevreden met de gemaakte keuzes. Slechts enkelingen vonden geen fles die ze zouden aankopen, de rest houdt hier wel ergens ooit een fles aan over. Bovendien zijn de gekozen whisky's wat in de 'uit'hoek van de whiskywereld, geen ardbegs, taliskers en highland parks, ik wou het graag wat open gooien voor sommigen!

De bekendmaking van de laatste zal voor sommigen toch ook best verrassend zijn!
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 14 Mei 2012, 20:45

Yapi schreef:Ik denk dat Johan Brugge het niet zo`n feest vond.

Dixit Maarten.
Nee, inderdaad. Ik vond het geen feest. Eerder een whisky van 'giet weg'. Voor de Nederlanders: 'sla maar achterover'. Dat wil niet zeggen dat ik hem slecht vond, hè. Ik vond hem redelijk doorsnee.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 14 Mei 2012, 20:48

Op je selectie valt niets aan te merken, Bart! Daar is het een blind tasting voor. Laat je maar eens goed verrassen. Maar inderdaad, ware het niet dat ik die Clynelish al begin dit jaar gekocht had, zou ik (voorlopig) nog geen enkele fles in huis gehaald hebben. Maar nog eens, dat maakt de selectie er niet minder goed om. Je werkt tenslotte ook met een bepaald budget, hè?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 14 Mei 2012, 21:01

ElwinB schreef:Ha! Sherry, bourbon en Iers komt veel naar voren. Leuk! Ik ben heel benieuwd welke whisky dit is!

Sherry én bourbon inderdaad. Maar ook zowel cask strength, hoog in de 40 als 40%! De bevindingen liggen weer eens ver uit elkaar :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”