HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)

Onze eerste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 27 Apr 2012, 16:22

Afbeelding - Minder dan 56
2
14%
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
1
7%
Afbeelding - 76-80
3
21%
Afbeelding - 81-85
8
57%
Afbeelding - 86-90
0
Geen stemmen
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 14

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 (15 apr)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 16 Apr 2012, 17:59

Ik heb het misschien cru gezegd, maar ik blijf achter mijn woorden staan. Ik ben trouwens helemaal niet de enige die hem echt niet lekker vond. Het is juist dat die anderen het op een meer genuanceerde manier verwoord hebben. Maar bij de twee proefsessies die ik gehouden heb kwamen dezelfde geuren en smaken naar voren. En misschien zijn er nog wel die er ook zo over denken, maar zijn ze bang om een kemel te schieten.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

raleigh
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor raleigh » 16 Apr 2012, 18:30

edwinedje schreef:En als weekend drinker wordt het er niet makkelijker op als de dealine nog vroeger gezet worden.

Persoonlijk heb ik er niets op tegen om de onthulling te doen op de zaterdag na de inleverdatum van de zondag er voor.
Dat geeft iedereen een hele week om te discusieren. (Niet iedereen heeft de luxe zoals ik op om kantoor even een berichtje te typen). Nu "moet" het allemaal op zondag waarbij misschien andere mensen weer familie verplichtingen hebben.

Niet iedereen heeft zulke nobele principes om alleen in het weekend te drinken. :)
En om nou 27 personen rekening te laten houden met 1 persoon is misschien ook wat gortig.

Moet zeggen dat zoals het nu gaat een prima regeling is.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 16 Apr 2012, 18:53

ElwinB schreef:Huh, maar zo bizar was het toch helemaal niet? Ik ben wel redelijk verbaasd over je uitgesproken mening over deze whisky. Ik vond hem vooral zacht smaken eigenlijk, en wat mij betreft een typische Bourbon. Niets mis mee. Apart dat jij het zó anders ervaren hebt als menigeen hier. Al maakt dat het er alleen maar leuker op :goedgedaan
Ja maar, m'n beste ElwinB, bijna iedereen die hier aan mee doet, heeft er toch 'n uitgesproken mening over ;) Jij, ik, Johan, raleigh, Renefatdude, tomzev, Piet, Yapi dacht ik ook ;), edwinedje e.a.
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 16 Apr 2012, 18:58

raleigh schreef:
edwinedje schreef:En als weekend drinker wordt het er niet makkelijker op als de dealine nog vroeger gezet worden.

Persoonlijk heb ik er niets op tegen om de onthulling te doen op de zaterdag na de inleverdatum van de zondag er voor.
Dat geeft iedereen een hele week om te discusieren. (Niet iedereen heeft de luxe zoals ik op om kantoor even een berichtje te typen). Nu "moet" het allemaal op zondag waarbij misschien andere mensen weer familie verplichtingen hebben.

Niet iedereen heeft zulke nobele principes om alleen in het weekend te drinken. :)
En om nou 27 personen rekening te laten houden met 1 persoon is misschien ook wat gortig.

Moet zeggen dat zoals het nu gaat een prima regeling is.

ja, het is sowieso niet mogelijk met iedereen 100% rekening te houden, daarvoor zijn we met te veel. Tegelijk, nu is het het moment om zaken te proberen, voor te stellen, en dat doen we ook volop. De volgende keer kunnen we alle positieve elementen integreren, en de wat mindere eruit laten.

Ik zou wel graag eens willen weten van meerdere deelnemers wanneer ze precies samplen. Mijn indruk is dat ik tijdens de week toch de meerderheid van de reviews binnen krijg, zo'n 2/3, aangevuld met 1/3 tijdens het weekend. Velen proeven ook 2x. En tijdens de week wordt toch voldoende gepost over het feit dat sample per sample wordt genuttigd.

we zullen zien, tegen het einde zal alles hopelijk wat duidelijker zijn
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 16 Apr 2012, 19:02

Ik was inderdaad zeker geen voorstander van de smaken en geuren van Sample 2, laat dat duidelijk zijn! Ik was dan ook heel erg verbaasd dat er nog vele positieve reviews binnen kwamen, tegelijk, de gustibus et coloribus... Dus laten we zeggen eerder verrast dan verbaasd. Maar ik heb er alle begrip voor!

Want sommige mensen lusten zelfs geen enkele whisky, kun je nagaan :lol:

edit: de mensen die hem wel lekker vonden, hebben die een soort munt/anijs smaak eruit gehaald? Want dat was van seconde 1 mijn dooddoener. Ik kon dat niet negeren, vergeten, en vergeven :lol:
0 x
Afbeelding

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 16 Apr 2012, 19:09

I_SPEY schreef: Ja maar, m'n beste ElwinB, bijna iedereen die hier aan mee doet, heeft er toch 'n uitgesproken mening over ;) Jij, ik, Johan, raleigh, Renefatdude, tomzev, Piet, Yapi dacht ik ook ;), edwinedje e.a.

Ik bedoelde, mijn beste I_SPEY, ook een uitgesproken negatieve mening, of beter gezegd: zo een hard oordeel. Enfin, ik vind dat alleen maar leuk hoor, het laat zien hoe persoonlijk smaak is.

Hoe laat komt de ontknoping, Bart? :bigsmile
0 x
Afbeelding

OJH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OJH » 16 Apr 2012, 19:13

Yapi schreef:Ik was inderdaad zeker geen voorstander van de smaken en geuren van Sample 2, laat dat duidelijk zijn! Ik was dan ook heel erg verbaasd dat er nog vele positieve reviews binnen kwamen, tegelijk, de gustibus et coloribus... Dus laten we zeggen eerder verrast dan verbaasd. Maar ik heb er alle begrip voor!

edit: de mensen die hem wel lekker vonden, hebben die een soort munt/anijs smaak eruit gehaald? Want dat was van seconde 1 mijn dooddoener. Ik kon dat niet negeren, vergeten, en vergeven :lol:

Ik ben een van de mensen die hem best oke vonden, moet zeggen dat ik de weinige bourbons die ik tot nu toe gedronken heb ook best oke vond, is idd geen malt maar dat hoeft ook niet altijd.
En jah die munt had ik ook, vond ik juist lekker, vive la difference :bigsmile
0 x

raleigh
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor raleigh » 16 Apr 2012, 19:24

Bart, de ontknoping mag je best plaatsen hoor. :)
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 16 Apr 2012, 19:26

ElwinB schreef:zo een hard oordeel

Tja, wat is hard? Ik ben in mijn bevindingen heel eerlijk geweest. Ik heb niet de neiging om iets te gaan verbloemen of te camoufleren omdat iedereen het gaat lezen. Is het niet goed, dan zeg ik dat. En iedereen die hem wel goed vond gun ik dat van harte.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 16 Apr 2012, 19:27

OJH schreef:
Yapi schreef:Ik was inderdaad zeker geen voorstander van de smaken en geuren van Sample 2, laat dat duidelijk zijn! Ik was dan ook heel erg verbaasd dat er nog vele positieve reviews binnen kwamen, tegelijk, de gustibus et coloribus... Dus laten we zeggen eerder verrast dan verbaasd. Maar ik heb er alle begrip voor!

Ik ben een van de mensen die hem best oke vonden, moet zeggen dat ik de weinige bourbons die ik tot nu toe gedronken heb ook best oke vond, is idd geen malt maar dat hoeft ook niet altijd.
En jah die munt had ik ook, vond ik juist lekker, vive la difference :bigsmile

ja, nee, dat is net het leuke er aan, mijn vrouw drinkt enorm graag Ricard bijvoorbeeld, en ik krijg dat amper onder mijn neus... Tegelijk kan ik moeilijk zeggen van mijn eigen dame dat ze geen smaak heeft, aangezien ze al 6 jaar voor mij kiest :lol:
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 16 Apr 2012, 19:27

Net voor een tweede keer uitgeschonken. Vind hem nog steeds vrij eentonig maar zeker niet slecht.
't is duidelijk een like it or hate it - whisky... love it lijkt me te sterk :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 16 Apr 2012, 19:27

raleigh schreef:Bart, de ontknoping mag je best plaatsen hoor. :)

ewel 't is goed, ik ga nog even wat verzamelen...
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Apr 2012, 19:28

johan brugge schreef:.... Of zelfs de door velen verguisde Edradour.

Ik vond hem apart maar wel lekker. Die uitgesproken zeepsmaak van Edradour had ik wel herkend ... die is bovendien echt vies :vies
Ik heb hier nog 3/4 Edradour staan en die gaat zelfs niet door de Cola :Tongue
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-2 oplossing

Ongelezen berichtdoor Yapi » 16 Apr 2012, 19:30

En whisk!E!y nummer 2 is:

Afbeelding

Kentucky Bourbon Vintage Small Batch! Te vinden voor zo'n 26 euro in de handel.
Gemaakt door Kentucky Bourbon Distillers, Ltd.
Link naar distilleerderij
http://www.kentuckybourbonwhiskey.com/k ... intage.php

Beschrijving: Kentucky Vintage
------------------------

Kentucky Vintage, Straight Kentucky Bourbon Whiskey is Distilled, Aged and Bottled in Kentucky at 45% alc./vol. (90 proof).

Kentucky Vintage is a Handcrafted Original Sour Mash Bourbon.

From a select few barrels, Kentucky’s most skilled master distillers carefully hand-pick the very few Barrels that meet their criteria for Small Batch Bourbon. Like fine Cognac and great Chateau's, a limited few barrels become destined for greatness.

This Bourbon has been allowed to age long beyond that of any ordinary Bourbon, giving it taste and flavor characteristics not found among other bourbons.

Kentucky Vintage is handcrafted in very small quantities in the heart of the Bluegrass - Kentucky’s famous Bourbon producing region.

It is true Vintage Bourbon from our Small Batch.

Enkele reviews:

Whiskyfun Serge Valentin

Kentucky Vintage (45%, OB, Bourbon, batch #1-18 ((wij hadden wel batch #11-74)), +/-2007)
This is made by the same people who are behind Johnny Drum. It’s ‘small batch’ and, as several other American whiskies that I’ve seen, bears the word ‘vintage’ while no vintage is specified (and while it’s obviously no vintage item - but let’s not quibble). Colour: full gold. Nose: very similar to Johnny Drum 12, which is great news. Olives, soy sauce, grass, apple peelings… Very ‘unbourbon’ again. To give you an idea, this could be an old Glen Mhor from refill sherry. Serious. Mouth: same feeling as with Johnny 12, it’s sweeter and a little duller than on the nose but it works here because both the texture and the very nice leathery/leafy notes balance that sweetness. And I like these notes of honey sauce and tobacco, and even the faint saltiness. Finish: long, spicy and sweet (cranberry juice), then drier in a nice way. Comments: I don’t know if I should like this, but I do. It’s somewhat ‘non-commercial’ in style, which always works, just like with wine. Super and not expensive at all, around 25€ I think. Imagine! SGP:451 - 88 points.

Drinkhacker.com:

The name “Kentucky Vintage” immediately leads one to snicker a bit. Vintage? Bourbon? Really?

In reality, this is the fourth (and final) bourbon from the Kentucky Bourbon Distillers’ Small Batch Collection — the entire line has been reviewed here now — and it is arguably the least impressive of the series. At just 90 proof, the whiskey still comes in hot and really begs for a splash of water before you sip. From there, a distinct toffee character is the most noteable characteristic of the spirit.

From here, things get muddy. Matured for “many years,” according to the label, Kentucky Vintage is extremely sweet and punctuated with some odd notes, including a kind of weedy herbal character that reminds me of dried spices that have been sitting on the shelf too long. A little bitter, perhaps… as if the sweetness is there to try to overpower the greenish tone of the herbs.

This might work in a simple cocktail — say, with Coke — where the sweetness could be mitigated and the bitter herb character would get lost, but it’s not my favorite on its own.

hier nog een link naar enkele reviews

http://www.bourbonenthusiast.com/forum/ ... aybottling
0 x
Afbeelding

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 16 Apr 2012, 19:32

johan brugge schreef:
ElwinB schreef:zo een hard oordeel

Tja, wat is hard? Ik ben in mijn bevindingen heel eerlijk geweest. Ik heb niet de neiging om iets te gaan verbloemen of te camoufleren omdat iedereen het gaat lezen. Is het niet goed, dan zeg ik dat. En iedereen die hem wel goed vond gun ik dat van harte.

Dat kan ik juist enorm waarderen. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het me verbaasd omdat ik hem persoonlijk wel lekker vond. Dat jij eerlijk en hard in je bewoording bent vind ik juist goed :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”