Uitvoering HWF Virtuele Blind Tasting-1, 2 en verder...

Forum proeverijen, "Nosing and Tastings", al dan niet blind, virtueel of op locatie.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Uitvoering HWF Virtuele Blind Tasting-1, 2 en verder...

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Nov 2013, 14:05

whiksy schreef:Ik vind het een leuk idee. Is het niet iets om als onderdeel op te nemen in de VBT? 4x 'gewoon' blind proeven, en één set van 2 samples 'vind de connectie'.

Maar dat is niet echt nieuw hoor. Lijkt veel op de, niet eenvoudig te overtreffen, rode-draden in VBT-2 met:
1 - Clynelish -> Brora
2 - Dailuaine, Teaninich -> Johnnie Walker
2 - Clynelish, Dailuaine, Teaninich -> Oak Cross 10yo

John doelde ook vooral op de huidige proeftijdlijn die té lang zou zijn en dan van 6 naar 3 weken gaat.

Los van het paren van samples zou de proeftijdlijn zo wie zo naar drie weken kunnen met 2 samples per week ....
Ik betwijfel zelf of dat dan nog het leer- en vermaak-rendement geeft dat we er nu van hebben. Nu kan iedereen op zijn "gemak" proeven, schrijven, delen en discussiëren. Of dat in 3 weken ook nog zo geanimeerd gaat betwijfel ik sterk.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 04 Nov 2013, 14:19

Piet schreef:Los van het paren van samples zou de proeftijdlijn zo wie zo naar drie weken kunnen met 2 samples per week ....
Ik betwijfel zelf of dat dan nog het leer- en vermaak-rendement geeft dat we er nu van hebben. Nu kan iedereen op zijn "gemak" proeven, schrijven, delen en discussiëren. Of dat in 3 weken ook nog zo geanimeerd gaat betwijfel ik sterk.

Ik loop nu al tegen gebrek aan tijd om echt elke week rustig voor een sample te gaan zitten, dus twee maal per week is voor mij geen haalbare kaart.
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 04 Nov 2013, 14:55

Piet schreef:John doelde ook vooral op de huidige proeftijdlijn die té lang zou zijn en dan van 6 naar 3 weken gaat.

Los van het paren van samples zou de proeftijdlijn zo wie zo naar drie weken kunnen met 2 samples per week ....

Vandaar mijn aanvulling, dan ga je van 6 naar 5 weken ipv naar 3. Maar een pol is prima.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Nov 2013, 15:02

whiksy schreef:Vandaar mijn aanvulling, dan ga je van 6 naar 5 weken ipv naar 3. Maar een pol is prima.

Ah, dat begreep ik er niet uit. Dan is daarbij dus óók een deel van het "blind" proeven weg omdat je dan al weet welke twee er "bij elkaar horen". Dat wist bij mijn voorbeeld van VBT-2, niemand 8-)
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Banzai » 07 Nov 2013, 16:50

Piet schreef:
johan brugge schreef:Ik zie er ook eentje: gezond chauvinisme. Wij Belgen (Vlamingen) mogen ook wel eens trots zijn op onze produkten.

"Onze producten" :P "Made in Schotland" :gnif ...maar okay, ik snap de bedoeling hoor. Goeie selectie :goedgedaan

Nu een Clynelish 15yo 1997/2012 Leiden/The Whiskyman in het glas (NL/Vlaanderen selectie :nl-vlag :belgie-vlag

Misschien een leuk ideetje voor een VBT. Een blinde tasting van Belgische en Nederlandse bottelingen en dan kijken wie de hoogste scores behaald. Beide landen hebben immers vakmensen die de juiste casks weten te selecteren.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Nov 2013, 19:04

Banzai schreef:Misschien een leuk ideetje voor een VBT. Een blinde tasting van Belgische en Nederlandse bottelingen en dan kijken wie de hoogste scores behaald. Beide landen hebben immers vakmensen die de juiste casks weten te selecteren.

Weer een voor op de lijst :goedgedaan ... natuurlijk niet héél eenvoudig omdat ze dan wel echt vergelijkbaar moeten zijn.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Nov 2013, 14:31

Zojuist een poll geplaatst voor HWF VBT deelnemers en potentiële deelnemers.
Graag daar je stem uit brengen (indien van toepassing) en hier de discussie voeren.

Poll: Welke (in)vulling heeft je voorkeur voor komende VBT's

Dank,
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Poll: Welke (in)vulling heeft je voorkeur voor komende V

Ongelezen berichtdoor Banzai » 08 Nov 2013, 14:40

Voor mij maakt het allemaal niet uit. Ik vind het gewoon enorm leuk om te doen en da's voor mij belangrijkste maar ik wil best meer betalen voor betere inhoud.
0 x
Afbeelding

Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Nov 2013, 14:48

Banzai schreef:Voor mij maakt het allemaal niet uit. Ik vind het gewoon enorm leuk om te doen en da's voor mij belangrijkste maar ik wil best meer betalen voor betere inhoud.

Ah, ook interessant om te weten.
Ik heb deze toegevoegd: "Maakt mij niet uit ik doe zo wie zo mee"

En je bericht hier heen verplaatst .. zie de rode tekst onder de poll 8-)

..... aan het eind toevoegen kan straffeloos ;) NIET DUS... Sorry.... Als je al gestemd had graag nog even doen....
0 x

C C K
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor C C K » 08 Nov 2013, 14:52

Ik heb voor de 2e optie gekozen (50 ml, maar iets duurder) omdat ik eigenlijk niets mis vond met de hoeveelheid, ik kon er twee glazen (wel wat kleinere proefglaasjes) uithalen en heb nu nog 1.5/2 cl over voor hertasting. Echter maakt die 5 euro extra mij niet zoveel uit (10 euro wordt al iets moeilijker, maar niet helemaal onoverkombaar). Terwijl met die 5 euro extra per deelnemer er weer betere kwaliteit uit kan komen.

Tenslotte worden we helaas de dupe van de populariteit van whisky omdat de prijzen gewoon stijgen en dus ook deze tasting duurder zal worden, helaas een vervelende realiteit denk ik.

P.S. Ik denk dat iets meer onafhankelijke bottelingen mensen ook een plezier zal doen, maar dat kan ook iets persoonlijks zijn.

P.P.S. Ik vind het heel bijzonder hoe constructief iedereen zich opstelt ten opzichte van de VBT's, blijkbaar geniet men er elke keer weer van. Ik hoop in ieder geval ook aan nog een hoop VBT's mee te kunnen doen :Pipersmile
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 08 Nov 2013, 14:53

Dat is niet zo'n handige poll, omdat je er twee dingen tegelijk mee wilt pollen. Namelijk
- 50ml vs 60ml
en
- huidige prijs handhaven of iets duurder maken.

Mij maakt het echt niet uit of het 50ml of 60ml is, maar ik ben vóór een lichte prijsverhoging. Welke polloptie moet ik dan kiezen?

Waarom (lichte) prijsverhoging? Als ik zo eens kijk naar de prijsontwikkeling van het afgelopen half jaar, vooral bij bottelingen van 18-20 jaar, denk ik dat een lichte verhoging van de pakketprijs haast noodzakelijk is om dat soort bottelingen mee te kunnen nemen in een VBT lineup.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Nov 2013, 14:55

C C K schreef:P.S. Ik denk dat iets meer onafhankelijke bottelingen mensen ook een plezier zal doen, maar dat kan ook iets persoonlijks zijn.

:P Waarvan akte. Zie het laatste bericht van edwinedje hier over (04 nov 2013, 12:40) ;)
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 08 Nov 2013, 14:57

Piet schreef:
Banzai schreef:Voor mij maakt het allemaal niet uit. Ik vind het gewoon enorm leuk om te doen en da's voor mij belangrijkste maar ik wil best meer betalen voor betere inhoud.

Ah, ook interessant om te weten.
Ik heb deze toegevoegd: "Maakt mij niet uit ik doe zo wie zo mee"

En je bericht hier heen verplaatst .. zie de rode tekst onder de poll 8-)

.... aan het eind toevoegen kan straffeloos ;) NIET DUS... Sorry.... Als je al gestemd had graag nog even doen....

Mea culpa. Ik had te snel gelezen. :domdom
0 x
Afbeelding

Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Nov 2013, 15:02

turfsmurf schreef:Mij maakt het echt niet uit of het 50ml of 60ml is, maar ik ben vóór een lichte prijsverhoging. Welke polloptie moet ik dan kiezen?

Nog een toegevoegd: "Volume maakt mij niet uit en inhoud mag wel wat duurder".

Nu moet weer iedereen het nog eens doen... maar hier blijft het waarschijnlijk wel bij. Goedkoper gaat ie niet worden daar hebben we het in het verre verleden al over gehad 8-)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Nov 2013, 15:06

turfsmurf schreef:Waarom (lichte) prijsverhoging? Als ik zo eens kijk naar de prijsontwikkeling van het afgelopen half jaar, vooral bij bottelingen van 18-20 jaar, denk ik dat een lichte verhoging van de pakketprijs haast noodzakelijk is om dat soort bottelingen mee te kunnen nemen in een VBT lineup.

Dankzij de sponsoring én nog betere inkoop v.w.b. whiskies, verpakking en distributie is het inderdaad aardig gelukt ... tot op heden... De accijnsverhoging van januari 2014 kan ik komend jaar nog aardig dekken uit voorraad...
0 x

Terug naar “Het Whisky forum Nosing & Tastings dan wel proeverijen”