Pagina 1 van 1

12 en 13 maart 2011 - Jeneverfestival - Schiedam

Geplaatst: 26 Nov 2010, 20:54
door JayDie
* Voor de tweede keer wordt er een Jenever Festival georganiseerd. Uiteraard is dit evenement in Nederlands enige echte Jeneverstad Schiedam.
* De Locatie is Het Jenever Museum, Lange Haven 74-76, 3111 CH Schiedam.
* In het weekeinde van 12 en 13 maart 2011 presenteren vrijwel alle grote als kleine Nederlandse Distilleerderijen zich op dit bijzondere Jenever Festival.
* Toegangskaarten versturen wij vanaf half september. Klik hier om uw bestelling te plaatsen, u kunt ook kaarten bestellen via in jenever gespecialiseerde slijters.
* De officiële opening vindt plaats op zaterdag middag 12 maart.
* Uiteraard zijn er gedurende het gehele weekend speciale lezingen waar men dieper ingaat op de geheimen van de verschillende soorten jenever.
* Uiteraard is er een Festival Botteling. Welke verklappen wij u op een later tijdstip.
* http://www.jeneverfestival.nl/

Heb wel zin hier eens, met m'n pa ofzo, naartoe te gaan. Maar, damn... weer 3u treinen (enkele reis!) :boos

Mooi spul, die Jenever :-)

Re: 12 en 13 maart 2011 - Jeneverfestival - Schiedam

Geplaatst: 27 Nov 2010, 08:51
door GastheerG
JayDie schreef:Mooi spul, die Jenever :-)


Ik woon om de hoek van Schiedam maar loop zelf niet zo warm voor jenever. Als ik dan toch calorieën en alcohol in m'n lichaam stop gaat de voorkeur naar whisky. :D

Wel lekker met jenever vind ik Vlaamse Koffie. Heb ik vorig jaar na een winterdag op de fiets in Belgie gedronken.
Jenever, suiker, koffie en slagroom. In eerste instantie denk je laat maar. Maar op een Vlaamse Kerstmarkt neem je echt wel een tweede. Heerlijk na een dag in de kou!

Even dacht ik dat voor jouw Hasselt dichterbij zou zijn dan Schiedam. Belgie heeft namelijk een sterke jenevercultuur. Jenever bestond immers al voordat Belgie onafhankelijk werd. Hasseltse jeneverfeesten zijn er populair en de jenever uit Hasselt heeft een uitstekende reputatie. Is ook een jenevermuseum net als in Eeklo.

Helaas.......zowel Hasselt als Schiedam is in jouw geval allebei 150km reizen.

Re: 12 en 13 maart 2011 - Jeneverfestival - Schiedam

Geplaatst: 27 Nov 2010, 11:02
door JayDie
GastheerG schreef:Helaas.......zowel Hasselt als Schiedam is in jouw geval allebei 150km reizen.

Dit jaar ben ik bij diverse (whisky)proeverijen geweest, waaronder Groningen, Leiden en Vlissingen. Vanuit hier is dat zowat in alle uithoeken. Het maakt niet uit... altijd 3u treinen enkele reis... Wanneer Hasselt wel dichterbij was geweest was het denk ik weer moeilijker te bereiken met het OV...

Anyways... thanks voor het meedenken! :duimop

Re: 12 en 13 maart 2011 - Jeneverfestival - Schiedam

Geplaatst: 10 Mar 2011, 20:35
door JayDie
Kom ik nog iemand van hier tegen zaterdagmiddag?

Re: 12 en 13 maart 2011 - Jeneverfestival - Schiedam

Geplaatst: 10 Mar 2011, 20:46
door I_SPEY
JayDie schreef:Kom ik nog iemand van hier tegen zaterdagmiddag?

Ik ben dan wel schiedammer van geboorte, John, maar ik heb niks met jenever; m'n vader had er alles mee, zelfs z'n leven!
Ik lees er wel graag over en zo, maar heb niet de minste aanvechting het goedje te drinken ;)

Re: 12 en 13 maart 2011 - Jeneverfestival - Schiedam

Geplaatst: 10 Mar 2011, 21:14
door johan brugge
Het moet juist lukken dat wij deze namiddag een fles oude jenever hebben gekocht. Mijn vrouw wilde weten of ze dit wel lekker zou vinden, want de kriekenjenever die nu openstaat is echt niet te zuipen (*). Direct nadat we thuis kwamen schonk ze al een glaasje uit en ze vond het super lekker. Ik vond er echt niks aan, integendeel zelfs. Mij zal je dus ook niet op zo'n evenement zien.

(*) Ik durf niet te zeggen wat er in zit, maar of het krieken zijn ...

Re: 12 en 13 maart 2011 - Jeneverfestival - Schiedam

Geplaatst: 10 Mar 2011, 21:20
door I_SPEY
johan brugge schreef:Het moet juist lukken dat wij deze namiddag een fles oude jenever hebben gekocht. Mijn vrouw wilde weten of ze dit wel lekker zou vinden, want de kriekenjenever die nu openstaat is echt niet te zuipen (*). Direct nadat we thuis kwamen schonk ze al een glaasje uit en ze vond het super lekker. Ik vond er echt niks aan, integendeel zelfs. Mij zal je dus ook niet op zo'n evenement zien.

(*) Ik durf niet te zeggen wat er in zit, maar of het krieken zijn ...

Zoveel mensen, zoveel smaken, Johan! Gelukkig maar, dat we allemaal niet dezelfde smaak hebben, in het bijzonder voor de makers én niet te vergeten de handel ;)

Re: 12 en 13 maart 2011 - Jeneverfestival - Schiedam

Geplaatst: 11 Mar 2011, 14:17
door JayDie
Tsja... en net als bij Whisky zoveel verschillende soorten en smaken! Ik ben gegrepen door de oude Genever van Zuidam. Zij zijn er morgen ook. M'n pa heeft altijd wel een fles jonge jenever in de koelkast staan, zodoende kwam ik op het idee om hem vorig jaar een Rutte 5yo te geven. Die beviel ook goed. En zo onstond het idee om naar het Jeneverfestival te gaan 8-) Benieuwd wat ik ervan ga vinden...

Re: 12 en 13 maart 2011 - Jeneverfestival - Schiedam

Geplaatst: 11 Mar 2011, 14:38
door johan brugge
Als je daar de kans moest krijgen om een Filliers vintage 1990 te proeven, doen! Echt lekker. Deze heeft gerijpt in bourbonvaten en dat is te proeven.

Re: 12 en 13 maart 2011 - Jeneverfestival - Schiedam

Geplaatst: 11 Mar 2011, 14:53
door JayDie
johan brugge schreef:Als je daar de kans moest krijgen om een Filliers vintage 1990 te proeven, doen! Echt lekker. Deze heeft gerijpt in bourbonvaten en dat is te proeven.


Zover ik lees zijn die niet aanwezig :-(

Re: 12 en 13 maart 2011 - Jeneverfestival - Schiedam

Geplaatst: 13 Mar 2011, 10:34
door JayDie
Was een verrassende, interessante, gezellige en mooie dag! Samen met m'n pa geweest, leuke setting zo in het Jenever museum. De volgende producten hebben we geproefd:

  1. Van Toor Jz: De Festival Botteling, 100% Moutwijn, 10 jaar op eikenhout gelagerd; volgens mij schonk 'meneer' z'n eerste glaasje van de dag; was niet meer dan 1cl... :(
  2. Kampen Destillateurs (van Eylandt Legend Whisky): Mosseljenever: heel apart. Niet met mosselen gestookt, maar met mosselkruiden.
  3. Dirkzwager: Amsterdamse Korenwijn: Leuke verpakking: de fles in de vorm van een Amsterdammertje. De kurken dop bevatte ook de welbekende drie x'jes. De Jenever wordt overigens gemaakt in Schiedam :gnif Dit product is bedoeld voor de Tax Free op Schiphol (soort van souvenier, zeker in die vorm)
  4. Wynand Fockink: Speltjenever. Waauw! Smaakvolle Jenever!
  5. De Gekroonde Brandersketel (de distilleerderij van het museum zelf): Old Schiedam 3yo Oude Moutwijn Jenever: malty
  6. The Golden Arch: de Vergulde Poort: Amsterdamse Rogge Jenever: Fruitig, zacht, zoet
  7. Kampen Destillateurs: Oude Turfjenever. Heftige neus, de smaak is veel zachter dan je zou verwachten, zoet.

Uiteindelijk nog een miniatuursetje van de Rutte serie gekocht 6(6x0,04l, die flesjes waar we het eerder over hadden) met een tasting glas (Libbey).

Over het festival zelf
Bij binnenkomst kregen we allemaal een Libbey tasting glass met daarin een pen (jammer een 'standaard' Bic pen met dop, geen bedrukte "Jenever Festival" pen) en 3 stokertjes (te vergelijken met de drams in (voormalig) Leiden) en een boekje met wat waar staat.

Verrassend was - ik had het nergens gelezen en/of het was me ontgaan - dat je voor elke borrel minimaal 1 stokertje moest inleveren. Stond m.i. ook niet duidelijk aangegeven als het meer zou zijn, hoeveel een borrel dan kostte...

Leuke sfeer daar in het museum! Het was niet extreem druk, maar gezellig druk. Het had ook niet veel drukker moeten zijn. Geen idee in hoeverre gistermiddag was 'uitverkocht'.

Ze waren op het moment van het festival ook aan het stoken: leuk!

Toch nog wat bekende whiskyliefhebbers tegengekomen: Jan Louws, Piet Molenkamp (normaliter met zwarte hoed, nu niet) en Wouter Wapenaar; onverwacht! Samen met Piet het idee geopperd eens een line-up met daarin zowel whisky als Jenever en zowel whisky als jenever liefhebbers: volgens mij gaat dat leuke verrassingen opleveren en vooroordelen wegnemen! Kijken wat dat wordt...

Al-met-al een mooie dag! :duimop


EDIT:
Het setje van Rutte wat ik kocht:
rutte01.jpg
rutte01.jpg (24.79 KiB) 4597 keer bekeken

rutte02.jpg
rutte02.jpg (37.48 KiB) 4597 keer bekeken

Re: 12 en 13 maart 2011 - Jeneverfestival - Schiedam

Geplaatst: 13 Mar 2011, 14:45
door GJR
Leuk setje jenever John, Ben benieuwd naar je ervaringen daarmee. Vroeger wel eens jenever gedronken, gewone standaard Bokma Jong niet mijn ding, maar er zat toen ook een Bokma bij in een hele zwarte fles, was volgens mij een bijzondere uitvoering, maar wat was die lekker zeg..... Moet nog eens kijken of ik het miniatuur daarvan nog kan vinden.