Ongelezen berichtdoor Johnny G » 27 Okt 2023, 01:23
Na het overlijden van mijn vader kwam ik, bij het ontruimen van het huis, in zijn wijnkeldertje een fles Circle 2 tegen. Hij dronk helemaal geen whisky, maar had de fles waarschijnlijk in huis om een incidentele gast erop te trakteren. Ook ik dronk toen nog geen whisky, maar heb de halflege fles toch maar meegenomen, in een doos met allerlei ander oud gedistilleerd, en thuis weggezet in een stoffige hoek in de berging. Inmiddels proef ik toch regelmatig een slokje whisky, ben ik gefascineerd geraakt door de grote smaakverschillen, en ben ik mij ook wat meer gaan verdiepen in de achtergronden van whisky. Bij een recente opruimactie kwam ineens die Circle Two die ik totaal vergeten was, weer tevoorschijn. De naam zei ook mij helemaal niks, nooit ergens gehoord of gezien. Wel geproefd, maar dat was nauwelijks voor herhaling vatbaar. Weggezet dus, maar dan wel in het zicht in mijn whiskykast. Leuk voor de kenners, zien ze nog eens iets dat ze nog nooit hebben gezien. En het etiket is wel aardig. Beschadigd, maar toch informatief: Date: 1/2/77, Bottled and imported for GB - INNO - BM. En een korte tweetalige (!) toelichting in het Nederlands en het Frans: dat "de term "Scotch Whisky" erkend is door de Belgische Wet". Onderaan, deels beschadigd, de tekstregel .... Rue Neuve - 1000 Bruxelles.
Duidelijk: gekocht in een Belgische supermarkt: Grand Bazar - Innovation - Bon Marché, drie grote warenhuisketens die in de periode 1969 tot 1974 waren gefuseerd in het conglomeraat GIB. De Circle Two Finest Scotch Whisky werd dus door deze organisatie, waarschijnlijk als uniek huismerk, aangekocht in Schotland bij een niet nader vermelde distileerderij. Vandaar dus de volstrekte onbekendheid van deze whisky.
Misschien is er binnen dit whiskyforum een veelproever-verzamelaar, een doorwinterde connaisseur, die aan de hand van een sip van deze zeldzame historische fles de distilleerderij kan traceren?
2 x