Naast Schotse malts natuurlijk ook hele goede blends!!

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Naast Schotse malts natuurlijk ook hele goede blends!!

Ongelezen berichtdoor Otje » 02 Mar 2013, 08:59

Goede blends? Alles van Compass Box :smullen
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 02 Mar 2013, 17:45

Pig's Nose
Sheep Dip
Grand McNish
Old Parr
Chivas 18
Famous Grouse 12
JW Green

just to name a few
Jongens, er zijn heel veel lekkere blends. Ongeveer 90% van de Schotse whisky is een blend anyway.
:Slainte
0 x

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Goedkope rotzooi of toch niet?

Ongelezen berichtdoor MichelC » 03 Mar 2013, 23:29

Ik hem even hier neer, Ik zit met de vraag hoe zit het met bv. VAT 69 en Glen Talloch, is dat wat of is het rotzooi?
En dan bedoel ik niet om te mengen met cola oid. maar gewoon te drinken als blend.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Goedkope rotzooi of toch niet?

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 04 Mar 2013, 08:13

MichelC schreef:Ik hem even hier neer, Ik zit met de vraag hoe zit het met bv. VAT 69 en Glen Talloch, is dat wat of is het rotzooi?
En dan bedoel ik niet om te mengen met cola oid. maar gewoon te drinken als blend.

Beiden heb ik jaren geleden wel eens gekocht. Ik kan me herinneren dat ik ze redelijk scherp en wrang vond. Het waren geen toppers in ieder geval. Maar ik was toen nog helemaal niet zo'n bewuste whisky drinker als ik nu ben dus heel serieus was ik ze ook niet aan het beoordelen. Daarnaast is het zeker 6 of 7 jaar geleden en whisky's, ook blends, veranderen dus het kan makkelijk nu anders zijn. Ralfy is bijvoorbeeld best te spreken over VAT 69. Voor wat dat waard is...

0 x
BAM! - ook op Facebook

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 04 Mar 2013, 09:14

MichelC schreef:Ik hem even hier neer, Ik zit met de vraag hoe zit het met bv. VAT 69 en Glen Talloch, is dat wat of is het rotzooi?

Ik heb ooit eens een jaar of 10 geleden een fles Glen Talloch gekocht, vond het toen echt shyte whisky. Maarrr, na 10 jaar geopend te zijn, is deze behoorlijk zacht en redelijk geworden. Niet goed maar redelijk, iig beter dan toen. Kan er nu zelfs een drammetje van nemen! M.a.w. oxidatie heeft bij deze goed werk geleverd. Maar om daar nou 10 jaar voor te wachten.... :o
0 x
Afbeelding

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 04 Mar 2013, 09:34

@Willem
Ja, die filmpjes van Ralfy heb ik gezien en na het zien daarvan was ik benieuwd wat jullie mening over die whisky was/is

@Otje
Tja, dat is wel vervelend...dan zou je hem eigenlijk moeten blenden of zoals in dat andere filmpje van Ralfy waar hij shyte whisky wat smaak geeft en drinkbaar maakt.
ik zou bijna zeggen, allicht het proberen waard :-P

kijk, wat ik kan wel zeggen...dan koop ik van die flessen, maar dat zou dan weer zonde zijn als het shyte is...want dat geld kan je weer gebruiken om wel iets lekkers te kopen (plus wat extra).
wat weer tegenstrijdig word met het idee "je moet het een keer geprobeerd hebben"
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 04 Mar 2013, 09:58

MichelC schreef:@Willem
Ja, die filmpjes van Ralfy heb ik gezien en na het zien daarvan was ik benieuwd wat jullie mening over die whisky was/is

@Otje
Tja, dat is wel vervelend...dan zou je hem eigenlijk moeten blenden of zoals in dat andere filmpje van Ralfy waar hij shyte whisky wat smaak geeft en drinkbaar maakt.
ik zou bijna zeggen, allicht het proberen waard :-P

kijk, wat ik kan wel zeggen...dan koop ik van die flessen, maar dat zou dan weer zonde zijn als het shyte is...want dat geld kan je weer gebruiken om wel iets lekkers te kopen (plus wat extra).
wat weer tegenstrijdig word met het idee "je moet het een keer geprobeerd hebben"

Precies. Voor dat geld - of een paar luttele euro's meer - zijn er genoeg blends te vinden die wél gewoon gegarandeerd prima zijn. Zie de genoemde merken hier boven. Ook rond €15 - €20 per fles. Dus waarom gokken? Tenzij je het leuk vindt om zelf te beoordelen en het niet erg vindt om 'm geopend te laten staan als het tegen valt natuurlijk. Je kan ze altijd nog gemixt met en colaatje aan je bezoek voeren ;) :P
0 x
BAM! - ook op Facebook

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 04 Mar 2013, 10:19

Zeker waar jongens, koop daarom nu standaard B.N.J. of CB Great King Street. Wel hele lekkere blends. Ook moet ik nog J.W. Green proberen voordat deze "discontinued" wordt, ook de Black vind ik zeker niet slecht. Anderen die in aanmerking komen zijn Old Parr en Monkey Shoulder, genoeg om uit te kiezen inderdaad.
0 x
Afbeelding

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 04 Mar 2013, 11:22

Ja, hoe zit dat eigenlijk met de JW Green...is dat echt zo'n tijdelijke oplage versie die komt en gaat?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Mar 2013, 11:26

Otje schreef:

Ik heb ooit eens een jaar of 10 geleden een fles Glen Talloch gekocht, vond het toen echt shyte whisky.

Nee, Shyte Whisky is iets anders :gnif

Rotzooi vind ik ook echt een té zwaar woord. Het is me pas één keer overkomen dat ik een whisky gewoon écht niet lekker vond en hem door de gootsteen gespoeld heb (los van Whiskies waar 'iets geks' mee was zoals viewtopic.php?f=82&t=2320&p=38376#p38459).

Glen Talloch was m'n eerste Whisky ooit. Het komt van Boomsma. Vat 69 heb ik ook ooit gehad. Ik zal niet (snel) meer een fles van één van deze kopen (ook niet voor door de cola), maar rotzooi... :nono
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Mar 2013, 11:27

MichelC schreef:Ja, hoe zit dat eigenlijk met de JW Green...is dat echt zo'n tijdelijke oplage versie die komt en gaat?

Het is een blend (blended malt in dit geval) en Diageo is afhankelijk van het beschikbaar zijn van de 'ingredienten'. Als die er niet (meer) zijn, houdt het op. JW Green is uit het assortiment (nog wel her en der verkrijgbaar, maar wordt niet meer 'gemaakt').
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 04 Mar 2013, 12:01

JayDie schreef:
MichelC schreef:Ja, hoe zit dat eigenlijk met de JW Green...is dat echt zo'n tijdelijke oplage versie die komt en gaat?

Het is een blend (blended malt in dit geval) en Diageo is afhankelijk van het beschikbaar zijn van de 'ingredienten'. Als die er niet (meer) zijn, houdt het op. JW Green is uit het assortiment (nog wel her en der verkrijgbaar, maar wordt niet meer 'gemaakt').

Ik heb begrepen dat er met de ingredienten van JW Green meer geld te verdienen valt door Diageo in de "losse" verkoop, d.w.z. de single malts die de Green bevatten, dan deze te blenden.
0 x
Afbeelding

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 04 Mar 2013, 13:21

Als je hem nog kan vinden en voor redelijk geld kan kopen, is hij dan de moeite waard of kan je beter een single malt kopen?
0 x

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 04 Mar 2013, 13:56

MichelC schreef:Als je hem nog kan vinden en voor redelijk geld kan kopen, is hij dan de moeite waard of kan je beter een single malt kopen?

Goede vraag, heb hem nog niet geproefd. Maar ik denk dat je er geen buil aan valt, wordt namelijk goed beoordeeld.
Bij de lokale slijterij hier liggen er nog een paar, nog wel prijzig 40e voor 70cl. Kan nog wel goedkoper.
0 x
Afbeelding

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 04 Mar 2013, 18:00

In de Johnnie Walker Green zitten alleen malts van 15 jaar en ouder.
Dan is 40 euro geen gekke prijs, voor een uitstekende vatted malt.
Hij is teruggetrokken van de Nederlandse markt, maar elders nog wel verkrijgbaar.
0 x

Terug naar “Overige Schotse Whisky”