Highland Queen Majesty Scotch whisky

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Highland Queen Majesty Scotch whisky

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Feb 2010, 15:10

Naar aanleiding van Chris' nieuwe aanwinst:
chris schreef:Een Majesty Islay Single Malt 40%.Deze whisky zegt mij niets,als je hem googeld dan kom je uit bij Glenmorangie PLC.
Heeft iemand ervaring met deze whisky? :Slainte

Ik dacht dat Highland Queen Majesty Whisky een 'huismerk' was van de Gall & Gall. Ik zie hem ook bij de AH webshop, maar AH en Gall & Gall is één, dus het 'zou nog kunnen'.

In de lijst van Schotse whisky labels is Highland Queen (Majesty) ook te vinden en wordt inderdaad gekoppeld aan Glenmorangie PLC. Wanneer je doorklikt op Glenmorangie PLC kom je uit bij Gordon & MacPhail. Wanneer ik dan met Google de site doorzoek vind ik niets terug...

Volgens Passie voor Whisky (Gall & Gall Van der Boog) is de bottelaar van Highland Queen "The Highland Queen Scotch Whisky Company". Ze staan daar ook op de site. Bij Van der Boog staan de Highland Queen's ook als blends vermeldt.

Op deze site valt de "Highland Queen" onder Prem. & De Luxe blends van Macdonald & Muir. Grappig is dat Macdonald & Muir weer doorverwijst naar Glenmorangie PLC :lol:

Uiteindelijk kwam ik bij de SWA (Schotch Whisky Association) website uit waar "Highland Queen Majesty" gekoppeld is met Glenmorangie PLC... Denk dat we dat wel kunnen vertrouwen. (Helaas is GlenmorangiePLC.com "Currently under construction"; op Glenmorangie.com staan alleen de "Glenmorangie" expressies). Bij de Highland Queen staat ook: "Blend".

Dan rest nu de vraag... wat zit erin?! Zijn dat de whiskies van Glenmorangie PLC (waaronder Glenmorangie en Ardbeg)?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Sjon
Actief lid
Actief lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 Feb 2010, 17:49
Locatie: Fijnaart

Re: Highland Queen Majesty Scotch whisky

Ongelezen berichtdoor Sjon » 15 Feb 2010, 18:16

heb eens een flesje majesty gekocht.
heb er niet zoveel verstand van maar de whisky deed mij vrij rokerig aan.
de smaak vond ik niet onaardig, maar er zit niet heel erg veel karakter in de smaak is snel weg.
prijs kwaliteit vond ik het een goede voldoende.

groet sjon
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Highland Queen Majesty Scotch whisky

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Feb 2010, 18:36

Er zijn verschillende expressies van de Highland Queen (Majesty). Zo is er van elke 'regio' een whisky: Lowland, Islay, Highland, etc.
AfbeeldingAfbeelding
Maar ook een 8yo (pure malt) en een 12yo Single Malt
AfbeeldingAfbeelding
Bron afbeeldingen: PassieVoorWhisky.nl
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

ducksingel
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 Sep 2010, 19:54
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Highland Queen Majesty Scotch whisky

Ongelezen berichtdoor ducksingel » 24 Sep 2010, 21:01

Ik geloof dat ik er een beetje uit ben met die Majesty-lijnen van Highland Queen. Dit op basis van een paar kundige reacties die ik kreeg in de Whisky enthusiasts-discussiegroep op LinkedIn: Het zou heel goed kunnen dat die Majesty's inderdaad door Gall&Gall op maat zijn besteld bij Glenmoragie PLC. Dat deze producent ook Ardbeg in z'n stal heeft, wil niet per se zeggen dat de Majesty Islay uit de Ardbeg distilleerderij komt. Het komt wel vaker voor dat bij zo'n 'bestelde' whiskylijn de producent voor bepaalde 'expressies' bij de concullega aanklopt. Uit prijsoverwegingen bijvoorbeeld.
Als ik de Majesty Islay zo eens proef, dan vind ik het lang geen onaardige malt. Voor die prijs dan. Maar het mist wel ten enen male dat 'in-your-face'-effect van de grote Islay's. Ik gok erop dat het niet uit de Ardbeg distillery komt. Of het is een erg jonge Ardbeg-whisky. :bliss
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Highland Queen Majesty Scotch whisky

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Sep 2010, 10:56

Gisteren in Vlissingen de 8yo Pure Malt geproefd. Bij de stand van Gall & Gall. Toch even gevraagd, of deze serie 'van' de Gall & Gall is. Meneer De Witte wist me te vertellen dat zij een van de weinigen zijn die het in het assortiment hebben, maar niet de 'eigenaar' van deze serie is. Het is niet het 'huismerk', zoals je dat in een supermarkt hebt.

Zei hij... ;-)

Denk dat deze serie, net als de McClelland's van de Mitra, mooi zijn om je te oriënteren als beginneling...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Bruich-lad
Actief lid
Actief lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 Apr 2011, 21:08

Re: Highland Queen Majesty Scotch whisky

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 26 Apr 2011, 21:22

Ik heb zojuist gewoon om te proberen een fles van de 'single highland malt scotch whisky aged 12 years' gekocht voor 25 euro bij de lokale Gall en Gall. Een detail om toe te voegen is dat er op de fles staat dat deze afkomstig is uit 'the far north of the scottish highlands'. Dat zou dus inderdaad prima overeen kunnen komen met Glenmorangie. De smaak geloof ik ook wel, al heb ik van Glenmorangie alleen maar de speciale finishes gedronken en dat ook nog eens een tijd geleden voor het laatst. Net een klein slokje genomen en wat opvalt is vooral dat hij vrij zoet en vol is (cognac?) met wat bloemigheid en noten. Wel heeft hij iets scherps zoals Chivas Regal bijvoorbeeld. Aangezien hij grofweg hetzelfde kost als die laatste en verder wel okee is (en CR alleen dat scherpe heeft in mijn bescheiden opinie) is het een hele aardige slobberwhisky ;). Die moeten er tenslotte ook zijn.



p.s. de 10y/o is trouwens een Speyside Single.
0 x

BarfieldMV
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 Dec 2011, 13:29

Re: Highland Queen Majesty Scotch whisky

Ongelezen berichtdoor BarfieldMV » 01 Dec 2011, 13:34

Misschien kan deze link wat toevoegen(waarschijnlijk niet):

http://www.p-vs.com/en/brand/highland-q ... dMarque=35

Hier hebben we de islay variant staan. http://yfrog.com/nvftmylj
0 x

Michiel.
Actief lid
Actief lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 Apr 2012, 02:04
Contact:

Re: Highland Queen Majesty Scotch whisky

Ongelezen berichtdoor Michiel. » 27 Okt 2013, 12:53

Heb een Highland Queen Majesty 12yo gekregen. Geen onaardige whisky, wel lekker "in your face". Moet zeggen dat ik 'm na een aantal biertjes pas heb geproefd dus helemaal objectief zal ik niet zijn :P Binnenkort eens gaan zitten met mn nosing & tasting glaasje :duimop
0 x

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Highland Queen Majesty Scotch whisky

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 30 Apr 2015, 10:41

Ik heb mijn 15% Gall korting ingezet om een Islay single malt aan te schaffen voor € 22,-. gewoon uit nieuwsgierigheid. De "Highland Queen Majesty Islay" valt niet tegen. Hij is een beetje 'dun', maar niet zo dun als Smokehead (dat vind ik echt gerookt water). Geen bijzondere smaakontwikkeling, wel een vrij lange afdronk. Vooralsnog een aardige fles om 'op gang te komen' waarna ik over schakel naar betere flessen.
0 x

Michiel.
Actief lid
Actief lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 Apr 2012, 02:04
Contact:

Re: Highland Queen Majesty Scotch whisky

Ongelezen berichtdoor Michiel. » 12 Mei 2015, 15:05

Klinkt goed. Heb laatst op een proeverijtje een Finlaggan Original geproefd. Vond ik erg lekker wel, maar spoelde ook als een golf weer weg qua afdronk :P
0 x

Gebruikersavatar
Peter_vintage1992
Senior
Senior
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 Mei 2015, 13:27
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Highland Queen Majesty Scotch whisky

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 25 Mei 2015, 17:41

De Highland Queen Majesty single malt 16 y.o. is ook zeker een aanrader. Naar mijn mening helemaal niet IN YOUR FACE. Hij is juist zacht en zoet. Ik zou hem zo in een rijtje plaatsen met Glenfiddich 12 en Balvanie 12.
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Gebruikersavatar
forshizzle
Actief lid
Actief lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 Jul 2015, 12:52

Re: Highland Queen Majesty Scotch whisky

Ongelezen berichtdoor forshizzle » 03 Jul 2015, 16:26

Ik heb hem ook en moet zeggen dat ie helemaal niet slecht is.

Afbeelding
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
DutchEdge
Senior
Senior
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 Mei 2015, 12:22
Locatie: Venlo

Re: Highland Queen Majesty Scotch whisky

Ongelezen berichtdoor DutchEdge » 02 Aug 2015, 03:15

Deze week zag ik deze ook bij de Gall&Gall staan. Opvallend vond ik vooral dat de 16yo goedkoper is dan de 12yo. Scheelt maar een eurootje, maar toch vreemd als je het mij vraagt...
0 x
Afbeelding
I don't have a sixpack, I have a whisky shelf

easmits
Senior
Senior
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 Okt 2015, 13:23
Locatie: Amsterdam

Re: Highland Queen Majesty Scotch whisky

Ongelezen berichtdoor easmits » 25 Nov 2015, 15:06

MacDonald & Muir is een oud Schots blend bedrijf en de oorspronkelijke eigenaar van de Glenmorangie en Glen Moray stokerijen. Het bedrijf is nog relatief lang onafhankelijk gebleven maar uiteindelijk overgenomen door Glenmorangie PLC (LMVH group) die daarna ook Ardbeg hebben gekocht. Oorspronkelijk waren Glenmorangie en Glen Moray dan ook de basis van deze blend en ik vermoed dat dat ook nog steeds wel zo is, hoewel het aandeel Glen Moray na de verkoop van de stokerij aan La Martinaise in komende jaren wel af zal nemen. Tja, je moet die gigantische hoeveelheden malt die Glenmo en Moray per jaar uitstoten toch ergens laten?

Oude bottelingen uit de jaren '50 en '60 van Highland Queen zijn overigens heel erg lekker. Met moderne bottelingen heb ik geen ervaring, maar het % malt zal wel afgenomen zijn - dat is bij bijna alle moderne blends zo. Overigens weet ik nog wel een plek waar je een glaasje van die oude 1960s versie zou kunnen proeven ;)
0 x

Gebruikersavatar
paps
Senior
Senior
Berichten: 225
Lid geworden op: 06 Jul 2011, 23:42
Locatie: Meppel

Re: Highland Queen Majesty Scotch whisky

Ongelezen berichtdoor paps » 20 Jan 2017, 14:17

De Highland Queen 16 yrs is inderdaad helemaal geen gekke whisky voor de prijs. Was 28 euro en met een 5,- kortingsbon betaalde ik er 23,- voor.
Niet heel complex en langdurig maar zeker wel aangenaam. Ik proef chocolade, zoete honing, noten, beetje kruidige afdronk. Sommigen herkennen appel, die mis ik maar dat komt misschien omdat ik nooit appels eet. :Slainte

Overigens, het is een beetje olieachtige viscositeit die ook wel aangenaam is. Niet zo'n scherp waterig drankje maar een volwassen slok die goed in het eikenhout heeft lopen zwemmen.
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.


Terug naar “Overige Schotse Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten