Grain whisky

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
Glen Dre
Actief lid
Actief lid

Re: Grain whisky

Ongelezen berichtdoor Glen Dre » 11 Feb 2017, 14:27

Ik lees hier dat het prijsverschil tussen grain en malt whisky dus puur komt door de gebruikte ingredienten. Is de prijs van de grondstof dan zodanig verschillend dat het grote prijsverschil gerechtvaardigd is?
Maw is (of was) malted barley zoveel duurder dan graan, mais e.d.?

Qua vat management en lagering kan ik zo geen verschillen ontdekken.
Kan er meer spirit geproduceerd van eenzelfde hoeveelheid grain als malted barley?
0 x
"Het voordeel van een slecht geheugen is dat men van dezelfde goede dingen meer dan eens kan genieten." Friedrich Nietzsche

vbreemen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 11 Feb 2017, 14:46

Grain whisky is geen batch product. De gebruikte destilleerkolommen worden continu gevoed wat het proces efficiënter en goedkoper maakt. Meer industrieel.

Groet,
Maarten
0 x

caskstrength
Site Admin
Site Admin

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 11 Feb 2017, 15:19

Daarbij komt dat er minder marketingkosten zijn dan bij (een aantal) single malts.
0 x
Paul
Op volle sterkte, niet gefilterd, zonder toevoegingen!
Mijn tasting notes | Afbeelding (alleen voor WB-friends)

Glen Dre
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Glen Dre » 11 Feb 2017, 20:25

Ok, dus bij (een aantal) single malts betaal je meer voor de marketing dan voor het basisproduct en bij grains is dit nog niet het geval. Komt dit (mede) door hoe single grain de laatste decennia in de markt is gezet? Zoja, dan kan dit de komende jaren nog wel eens gaan veranderen m.i.

Misschien niet voor dit topic, maar als single malt een batch product is. Zegt dat dan iets over de partij barley die is gebruikt, of over het hele proces totaan de kurk die op de fles gaat? Wil men hiermee aangeven dat single malt een unieker product is als single grain?
0 x
"Het voordeel van een slecht geheugen is dat men van dezelfde goede dingen meer dan eens kan genieten." Friedrich Nietzsche

caskstrength
Site Admin
Site Admin

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 11 Feb 2017, 22:37

Er zijn natuurlijk nog meerdere factoren die het prijsverschil verklaren. De productie is toch wel belangrijk. De volcontinu-stand van een grain-fabriek (sommige jongens produceren meer dan 100 miljoen liter pure alcohol per jaar, vergelijk dit maar eens met Springbank met 750.000 liter pure alcohol) is zoals al is gezegd echt een andere setting waar al eerder dan bij single malts vanuit efficiency is gedacht. Ik denk dat het verschil in kosten door de andere techniek veel groter is dan een eventueel verschil in de prijs van de ingrediënten (in dit geval het graan).
Dat er bij single malts een betere identificatie van verschillen in gebruikte grondstoffen mogelijk is, is een feit. Of dit de kosten altijd sterk beïnvloedt, is lastig te zeggen. Er zijn wel gerstsoorten met een lagere opbrengst per hectare landbouwgrond, dus die zijn wel iets duurder. Zie als voorbeeld de "oergerst" bere barley.

Daarnaast zijn grain whiskies vroeger nooit echt bedoeld om afzonderlijk gebotteld te worden. Het zijn nog steeds de vullers van de blends. En uiteindelijk wordt er nog altijd veel meer blended gedronken dan single malt. Bij blends geldt dat het een vechtmarkt is, mede gebaseerd op prijs. Dan moet je dus goedkoop kunnen produceren. Inmiddels zijn grain whiskies niet altijd meer blendfillers, maar worden ze ook individueel op de markt gebrach. We hebben al gezien dat de prijzen van grain whiskies door een grotere populariteit omhoog zijn gegaan.
1 x
Paul

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 12 Feb 2017, 00:33

Glen Dre schreef:Ok, dus bij (een aantal) single malts betaal je meer voor de marketing dan voor het basisproduct en bij grains is dit nog niet het geval. Komt dit (mede) door hoe single grain de laatste decennia in de markt is gezet? Zoja, dan kan dit de komende jaren nog wel eens gaan veranderen m.i.

Er zijn al enkele jongens die daar maar graag op inspelen, bijvoorbeeld Caledonian die een 40 jaar oude expressie op de markt zet. Helaas is de prijszetting te hoog geweest waardoor ze het aan de straatstenen niet kwijt kunnen. (Noot; let wel het is een gesloten destilleerderij, het zou goed kunnen dat enkel de rechten met wat stock verkocht zijn en enkele snelle jongens wat geld wilden verdienen). Waar markt is komen de producenten vanzelf, de ''grainmarkt'' wordt i.m.o. gedomineerd door de Independents. Ik denk wel dat er op termijn meer grain OB's in de markt komen.

Glen Dre schreef:Misschien niet voor dit topic, maar als single malt een batch product is. Zegt dat dan iets over de partij barley die is gebruikt, of over het hele proces totaan de kurk die op de fles gaat? Wil men hiermee aangeven dat single malt een unieker product is als single grain?

Single malt is altijd van gemout gerst gemaakt (in batches zoals aangegeven). Grain whisky mag ook van gemouten en ongemouten ''whole grains'' gemaakt worden. Het is vaak wat het goedkoopste is per liter alcohol op de wereldmarkt, dit kan mais, rogge, haver ect. zijn.

Single malt whisky is in mijn opinie mooier. Je weet waarvan het gemaakt is en dat ze de moeite gedaan hebben om de voorloop er uit te halen. Maar aan de andere kant zijn er ook veel mooie grain whiskies, het zou zonde zijn als we die tekort deden.
0 x

defeatless
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 12 Feb 2017, 12:53

Glen Dre schreef:Qua vat management en lagering kan ik zo geen verschillen ontdekken.

Grain ligt over het algemeen wel in de mindere vaten. Vaak 2nd of 3rd fill. Deze worden liever niet meer door de malt producenten gebruikt omdat het hout een beetje uitgeblust is.
Maar voor een lagering voor een goedkope blend kan het nog prima. Dus dat scheelt ook weer.
0 x

Breedút_Genietsje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 12 Feb 2017, 22:42

Even een afslag van de grains:

De wash van gemoute gerst destilleren in een destilleerkolom; het mag dan geen malt whisky heten,
maar is de kwaliteit niet hetzelfde? (zo niet beter ?)

Oké, je mist de chemie van koper maar het proces is veel beter te controleren.

Of willen wij, single malt liefhebbers dit helemaal niet weten,
en kopen we liever een fles waar veel moeite voor gedaan is en kunnen roepen 'ons whisky is zo duur'.
Wat nu als dit helemaal niet hoeft ?
0 x
• Whisky's are like women, its their differences that make them intriguing
• Typ en spelfouten in de bovenstaande tekst dienen alleen ter vermaak van de lezer

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 13 Feb 2017, 17:58

Breedút_Genietsje schreef:De wash van gemoute gerst destilleren in een destilleerkolom; het mag dan geen malt whisky heten,
maar is de kwaliteit niet hetzelfde? (zo niet beter ?)

Oké, je mist de chemie van koper maar het proces is veel beter te controleren.

Is het niet juist zo dat het proces in een koper still juist beter te controleren is. Volgens mij hebben ze bij een destilleerkolom niet de mogelijkheid om een voor- en naloop af te scheiden van de rest van het destillaat.

Wat ik mij vervolgens afvraag. Zou het dan misschien kunnen dat het lijmluchtje, niet persee met Single Malt of Grain te maken heeft. Maar de manier van destilleren? De Grain whisky's van Millstone komen uit een koper still, persoonlijk heb ik daar nooit die typische lijm uit kunnen halen.
0 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

caskstrength
Site Admin
Site Admin

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 13 Feb 2017, 20:27

Over Millstone, daar heeft Patrick iets over gezegd tijdens onze rondleiding aldaar: ik quote uit mijn verslag van toen:

Grappig was hoe Patrick vertelde over de selectie van de foreshots na distillatie: als het naar bisonkit ruikt, komt het in de foreshots terecht. Er wordt wel gemeten, maar veel meer vertrouwd op de menselijke inschatting.
0 x
Paul

Reichenbach
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Feb 2017, 21:12

Skiddilly schreef:Is het niet juist zo dat het proces in een koper still juist beter te controleren is. Volgens mij hebben ze bij een destilleerkolom niet de mogelijkheid om een voor- en naloop af te scheiden van de rest van het destillaat.
Komt de voorloop niet uit een hogere verdieping uit de kolom? Methanol is uiteindelijk een lichter destillaat met een lager kookpunt dan ethanol. Zo werkt het in ieder geval ook bij een olieraffinaderij.
En ze worden ook wel van koper gemaakt, in dat geval is er wel enig contact met dat materiaal.
https://en.wikipedia.org/wiki/Column_still
0 x

Breedút_Genietsje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 13 Feb 2017, 21:57

Klopt,
het destilleren met een kolomdestilleerderij is goedkoper, beter controleerbaar en daardoor krijg je exact de spirit die je wilt hebben.

Niet dat dat met een 'pot still distillation' niet mogelijk is (er wordt meer gemeten en gemonitord dan op menig foto zichtbaar is)
maar het proces is veel omslachtiger.

De enigste sensoren die 'ingebouwd' kunnen worden zijn smaak & reuk,
er zullen altijd mensen nodig zijn om de spirit te beoordelen en zo nodig het proces bij te sturen...

Oja, ik heb Automatiserings-energietechniek gestudeerd,
daar zat ook een stukje meet & regeltechniek bij ;)
0 x
• Whisky's are like women, its their differences that make them intriguing
• Typ en spelfouten in de bovenstaande tekst dienen alleen ter vermaak van de lezer

vbreemen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 13 Feb 2017, 22:59

Skiddilly schreef:Is het niet juist zo dat het proces in een koper still juist beter te controleren is. Volgens mij hebben ze bij een destilleerkolom niet de mogelijkheid om een voor- en naloop af te scheiden van de rest van het destillaat.

Net andersom. Een kolom heeft schotels, een soort verdiepingen, en als ie goed berekend is en in gebruik is heeft de vloeistof op iedere schotel een eigen vast alcoholpercentage. Je tapt gewoon volcontinu het juiste percentage van de juiste schotel af. Geen gedoe met omschakelen.
1 x

Glen Dre
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Glen Dre » 18 Feb 2017, 20:45

Cask Strength en Nederland Paraat, Dank voor de uitgebreide reactie. Duidelijk verhaal en interessant om te lezen.
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 19 Feb 2017, 19:30

Nederland-paraat schreef:Single malt whisky is in mijn opinie mooier. Je weet waarvan het gemaakt is

Oja...? Waar is die fameuze single malt dan van gemaakt? Van biologisch geteelt spul of van gemoute gerst die ergens uit een Oostblok land komt waar ze het niet zo nauw nemen met DDT en andere pesticiden...?

Nederland-paraat schreef: Maar aan de andere kant zijn er ook veel mooie grain whiskies, het zou zonde zijn als we die tekort deden.

Eensch. Net als dat ik het totaal oneens ben dat grain op een 2nd of 3rd fill wordt gelegd "omdat het toch maar voor de blends" is. Een 1st fill borubon vat kost namelijk zo weinig dat je als producent wel gek zou zijn je spirit op een aftands vat te leggen waar het 10 jaar langer op moet liggen voordat er wat smaak aan zit. Het vat maakt de whisky. Zowel bij sm als bij grains.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “Overige Schotse Whisky”