Grain whisky

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
defeatless
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Grain whisky

Ongelezen berichtdoor defeatless » 28 Jun 2016, 08:45

Het valt me de laatste tijd ook erg op dat Grain ineens kneitertje duur aan het worden is.

Half jaartje geleden was het spul niet aan de straatstenen te slijten (net als HP Ice nu overigens :) ). Je kon toen ook nog gerust een 40yo grain kopen voor 150,- euro of minder.
Inderdaad denk ik dat iedereen zo ongeveer heeft vernomen dat whisky een goede investering heeft, waarbij grain of single malt dus blijkbaar in hun ogen niet meer uitmaakt. Hierbij gaat men bij elke veiling die ik bekijk, over de retail prijs heen ook als deze nog gewoon voor die prijs te krijgen is.

Er moet volgens mij nog zat grain in vaten zitten met een behoorlijke leeftijd. Iemand enig idee waarom dat niet op de markt gebracht wordt?
0 x
Afbeelding

Altijd 50 soorten whisky samples te koop!
Bij besteding van 50 euro, een gratis (niet whisky, maar wel whisky gerelateerde) sample! Zo lang de voorraad strekt!

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 28 Jun 2016, 14:45

Ja, dat heet marketing :bigsmile

Alles in 1 x op de markt zorgt voor lagere prijzen. Maar er ligt nog zat, alleen voornamelijk op ex bourbon vaten en van heel wisselende kwaliteit. Je zag met die Invergordon's 1972 dat het allemaal gebotteld is 'as it came', dus geen finish op sherry vaten. Was ook te laat, je hebt een behoorlijke drop in ABV, zeker het eerste jaar en die Invergordon's zaten al rond de 49%.
Jammer natuurlijk, want de combi grain op sherry is imho vaak zeer geslaagd.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

defeatless
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 29 Jun 2016, 01:27

Oogadal schreef:Ja, dat heet marketing :bigsmile

Alles in 1 x op de markt zorgt voor lagere prijzen. Maar er ligt nog zat, alleen voornamelijk op ex bourbon vaten en van heel wisselende kwaliteit. Je zag met die Invergordon's 1972 dat het allemaal gebotteld is 'as it came', dus geen finish op sherry vaten. Was ook te laat, je hebt een behoorlijke drop in ABV, zeker het eerste jaar en die Invergordon's zaten al rond de 49%.
Jammer natuurlijk, want de combi grain op sherry is imho vaak zeer geslaagd.

Dat kan wel kloppen, maar er zullen er weinigen zijn bij de grain stokers die dit gaan doen. 99% gaat toch in de blend. En een goed sherryvat (dus niet geseasoned) kost, naar verluid, momenteel 1500,- euro.

Weet je nog dat wij met z'n allen Diageo voor gek verklaarden omdat ze Haig Club op de markt brachten?
Niemand hier geloofde dat het ging lopen, doet het ook niet. Maar Diageo deed het omdat ze voorzagen dat de Grain markt ging aantrekken.
Misschien toch die lui niet meteen voor gek verklaren voortaan?
0 x
Afbeelding

Bij besteding van 50 euro, een gratis (niet whisky, maar wel whisky gerelateerde) sample! Zo lang de voorraad strekt!

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 29 Jun 2016, 07:52

Nee, gek zijn ze niet. Een 1st fill sherry hogshead is inderdaad prijzig, ik heb net een quote ontvangen en het is gelukkig geen € 1500 maar £ 565. Staat nog in schril contrast met prijzen minder als £ 100 voor een goed ex bourbon vat.... :Scratch

Maar doordat de prijs van een vat een relatief groot deel van de prijs van new spirit uitmaakt zie je dat er steeds meer op ex bourbon wordt gelegd en dat sherry matured minder wordt. En daardoor sneller verkocht raakt aan een hogere prijs; Mortlach's op ex bourbon zijn zat te koop, maar als er wat op 1st fill sherry de markt opkomt dan is het de helft duurder en zo op...
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

caskstrength
Site Admin
Site Admin

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 29 Jun 2016, 08:28

En dat gat zal groter worden. Gezien de stijgende productie van bourbon zullen er alleen maar meer bourbonvaten op de markt komen. De sherryproductie is niet om over naar huis te schrijven. Ik weet dat er (flink) wat sherryvaten geseasond worden, maar goedkoop zal dat zeker ook niet zijn.
0 x
Paul
Op volle sterkte, niet gefilterd, zonder toevoegingen!
Mijn tasting notes | Afbeelding (alleen voor WB-friends)

defeatless
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 29 Jun 2016, 10:28

Oogadal schreef:Nee, gek zijn ze niet. Een 1st fill sherry hogshead is inderdaad prijzig, ik heb net een quote ontvangen en het is gelukkig geen € 1500 maar £ 565. Staat nog in schril contrast met prijzen minder als £ 100 voor een goed ex bourbon vat.... :Scratch

Maar doordat de prijs van een vat een relatief groot deel van de prijs van new spirit uitmaakt zie je dat er steeds meer op ex bourbon wordt gelegd en dat sherry matured minder wordt. En daardoor sneller verkocht raakt aan een hogere prijs; Mortlach's op ex bourbon zijn zat te koop, maar als er wat op 1st fill sherry de markt opkomt dan is het de helft duurder en zo op...

Dan klopt die 1500 van mij toch aardig? Een hoggie is 225 liter. Een Butt 500.
0 x
Afbeelding

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 29 Jun 2016, 11:48

Wist niet dat je een butt bedoelde hé....

Maar het is niet zo dat dubbele inhoud ook dubbele prijs is; de hoeveelheid hout voor een 500 L is veel minder als een 200-225 liter relatief gezien.

Prijs voor een 1st fill octave zit op £ 270 en da's maar 50-55 liter.

Maar over één ding kunnen we het roerend eens zijn; een goed sherry vat kost zeker het 5 voudige van een goed bourbon vat.

Ik heb recent ook 1st fill sherry barrels en hogsheads aangeboden gekregen vanuit Spanje, afgevuld met 5 liter sherry voor ongeveer de helft van het geld. Maar ik betaal liever wat meer voor een vat wat even door Speyside Cooperage onder handen is genomen.
Het risico op schimmelvorming en ongewenste bacteriën doordat een vat uit Spanje te lang heeft leeggestaan is mij net even te groot.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 29 Jun 2016, 16:23

Oogadal schreef:Maar over één ding kunnen we het roerend eens zijn; een goed sherry vat kost zeker het 5 voudige van een goed bourbon vat.

Wat is de reden eigenlijk dat een sherryvat zoveel duurder is?
Een whisky van een sherry vat is toch niet per definitie beter als een whisky van een bourbon vat?
Ik schrik er trouwens nog altijd van dat velen een whisky ook nog steeds kopen op basis van de kleur! :o
Deze zijn inderdaad in een mum van tijd uitverkocht.
0 x

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 29 Jun 2016, 16:35

nigel_tufnel schreef:Wat is de reden eigenlijk dat een sherryvat zoveel duurder is?

Schaarste.

nigel_tufnel schreef:Een whisky van een sherry vat is toch niet per definitie beter als een whisky van een bourbon vat?

Nee.

Zo, kort maar krachtig ;)
5 x
Afbeelding | Afbeelding

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 11 Jul 2016, 21:27

Misschien brengt W. Grant & sons binnenkort de legendarische Black Barrel (jonge Girvan) wel weer op de markt...
vroeger (15 tot 20 jaar geleden) vond ik hem erg lekker, maar ik was toen een van de weinigen, want deze is niet lang verkrijgbaar geweest.... :boos
0 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 19 Jul 2016, 19:33

Ik heb hier een fles Blended Grain voor mij staan die luistert naar de naam The Snow Grouse...

Serve Seriously Chilled is het advies, maar waarin is deze grain whisky dan anders ?
Hoe gedraagt deze blend zich op kamertemperatuur ?
0 x
• Whisky's are like women, its their differences that make them intriguing
• Typ en spelfouten in de bovenstaande tekst dienen alleen ter vermaak van de lezer

caskstrength
Site Admin
Site Admin

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 19 Jul 2016, 20:19

In het algemeen is er een verband tussen de temperatuur van een drank en de smaak die het afgeeft. Hoe kouder een drank, hoe minder smaak dat hij afgeeft. Dit verband is beslist niet linair in de zin dat een zelfde drank van 20 graden de dubbele hoeveelheid smaak heeft ten opzichte van de versie van 10 graden.
Wat kou volgens mij ook doet is de scherpe kanten van de smaak houden, alsof deze als het ware verdoofd worden.

Als je het mij vraagt is een fles waarbij ze aanraden om de drank gekoeld te drinken:

- een marketingverhaal, of
- een manier om de mindere eigenschappen in de smaak te verhullen

Ik herinner me ook de Dalwhinnie Winter's Gold, waarbij ook aangeraden werd om deze gekoeld te drinken. Specifiek iets voor grain zou ik dit fenomeen dus niet betitelen.
1 x
Paul
Op volle sterkte, niet gefilterd, zonder toevoegingen!
Mijn tasting notes | Afbeelding (alleen voor WB-friends)

defeatless
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 19 Jul 2016, 22:44

caskstrength schreef:In het algemeen is er een verband tussen de temperatuur van een drank en de smaak die het afgeeft. Hoe kouder een drank, hoe minder smaak dat hij afgeeft. Dit verband is beslist niet linair in de zin dat een zelfde drank van 20 graden de dubbele hoeveelheid smaak heeft ten opzichte van de versie van 10 graden.
Wat kou volgens mij ook doet is de scherpe kanten van de smaak houden, alsof deze als het ware verdoofd worden.

Als je het mij vraagt is een fles waarbij ze aanraden om de drank gekoeld te drinken:

- een marketingverhaal, of
- een manier om de mindere eigenschappen in de smaak te verhullen

Ik herinner me ook de Dalwhinnie Winter's Gold, waarbij ook aangeraden werd om deze gekoeld te drinken. Specifiek iets voor grain zou ik dit fenomeen dus niet betitelen.

Dit en verder dus die Snow Grouse gebruiken om mee te koken.
0 x
Afbeelding

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 19 Jul 2016, 22:54

het is ook een scheikundig/natuurlijk proces. Hoe kouder de drank hoe minder actief de moleculen zijn... dus ook reuk en smaak.... nee en het is ook niet hoe warmer hoe beter.... maar denk dat Whisky een sweetspot heeft rond kamer temperatuur (18 -22 gr)
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Breedút_Genietsje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 22 Jul 2016, 23:33

Gewoon proberen is het advies:
Op kamertemperatuur smaakt de Snow Grouse plat en vrijwel zonder nasmaak.
Na een uurtje in de diepvries valt gelijk op bij het uitschenken dat de whisky dikker is geworden, olieachtig.
De smaak is scherper geworden en langzaam komt de nasmaak.

Voor de verandering niet onaardig...
0 x
• Whisky's are like women, its their differences that make them intriguing
• Typ en spelfouten in de bovenstaande tekst dienen alleen ter vermaak van de lezer

Terug naar “Overige Schotse Whisky”