Grain whisky

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Grain whisky

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 12 Apr 2016, 17:59

hoogheid2015 schreef:Vraagje over temperatuur verschil van een Grain , omdat deze vrij lang moet ademenen en op temperatuur komen om goed tot zijn recht te komen .
klapt een grain sneller dicht als hij kouder wordt. of is het in het algemeen not done om een whisky zeg maar ca 10 graden te laten afkoelen.

Misschien kan deze vraag beter in het domme vragen bestaan niet topic, maar ja zat toevallig aan een grain.

Dan klapt ie volledig dicht. Het verschil is met grains nog groter als met malts; een grain veranderd direct als je deze met je handpalm verwarmt. Mooi door je glas rollen tot je voelt dat ie dezelfde temperatuur heeft als je hand. Zowel op de neus als qua smaak een wereld van verschil!
2 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

hoogheid2015
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 12 Apr 2016, 18:52

Koelkast project ga ik ook een keer proberen.
Maar net de Strathclyde 9y TCD DH10867 in het glas en na 1 uur geproefd gekocht bij DG na jullie lovende recencies( niet van DG ;) ) 62,50
De reuk wat een caramel bom , lijkt de Jamin wel. maar wat een klapper van een whisky, de zoetigheid verdwijnt , ik moest erg lachen om Edwin zijn WD40 herkenning maar idd zoiets herkend ook in deze, verder zit er iets in van een broodje zoet vlees van de toko, gember?, een super aangename finish, lang, zoetig, gaat niet vervelen. 9 jaar oud echt amazing. :duimop
3 x

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 29 Mei 2016, 09:33

Hmmmm, The Grainman Port Dundas 24yo 1991 is lastig te verkrijgen. Welke van de andere 2 zouden jullie aanbevelen?
0 x

hoogheid2015
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 29 Mei 2016, 09:58

Geert schreef:Hmmmm, The Grainman Port Dundas 24yo 1991 is lastig te verkrijgen. Welke van de andere 2 zouden jullie aanbevelen?

Volgens mij valt dit toch wel mee aan de wb links te zien.
Zelf vond ik van de 3 de port dundas de beste, maar het zijn alle 3 aangename whisky's.
oa Oogadal heeft ze in zijn sample lijst staan, ik zou als ik jou was ze eerst alle 3 eerst proeven.
0 x

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 29 Mei 2016, 10:25

hoogheid2015 schreef:
Geert schreef:Hmmmm, The Grainman Port Dundas 24yo 1991 is lastig te verkrijgen. Welke van de andere 2 zouden jullie aanbevelen?

Zelf vond ik van de 3 de port dundas de beste, maar het zijn alle 3 aangename whisky's.
oa Oogadal heeft ze in zijn sample lijst staan, ik zou als ik jou was ze eerst alle 3 eerst proeven.

Ik wilde zojuist de Port Dundas bestellen in NL maar kreeg een melding dat ie niet leverbaar is. Ik zag de Duitse shoplinks ook staan.
0 x

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 29 Mei 2016, 11:08

Geert schreef:
hoogheid2015 schreef:

Ik wilde zojuist de Port Dundas bestellen in NL maar kreeg een melding dat ie niet leverbaar is. Ik zag de Duitse shoplinks ook staan.

Oh het is toch gelukt om in NL te kopen, blijkbaar had ik de laatste fles maar ging er iets mis bij het bestellen! Blij blij blij!!!
1 x

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 07 Jun 2016, 08:45

Ik begrijp dus dat men een grain whisky het beste even een flinke tijd moet laten ademen om goed tot z'n recht te laten komen. Nog andere tips bij grains?
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 07 Jun 2016, 18:14

Klopt. En de warmte van je hand gebruiken om je dram op temperatuur te krijgen. Bijna alle grains knappen daar 100% van op.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 10 Jun 2016, 21:29

Oogadal schreef:Klopt. En de warmte van je hand gebruiken om je dram op temperatuur te krijgen. Bijna alle grains knappen daar 100% van op.

In mijn beleving worden ze er ook allemaal een stuk zoeter van, in a good way trouwens!
0 x
Afbeelding

"You live more for 5 minutes going fast on a bike than other people do in-
all of their life" Marco Simoncelli

Lucs
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucs » 17 Jun 2016, 11:59

Ik heb dit ook gemerkt. Had twee drams tegelijkertijd ingeschonken, 1e vrijwel direct rustig opgedronken, 2e laten staan en na half uur oid na de eerste gedronken. Veel beter! Ook de -imho- door veel grains gedeelde "lijm lucht" is er dan vanaf.
0 x

Bram84
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 25 Jun 2016, 21:23

Altijd leuk om het einde van WA te volgen. De vooravond en laatste biedingsdag. Grains doen het ook zeer goed op deze markt. Als we de evolutie bekijken. Moet zelfs zover niet terug gaan in de tijd. Flessen die ik een aantal maanden, zelfs weken geleden kocht worden voor het dubbele (zelfs meer :o ) verkocht op veiling. Van waar komt deze plotse interesse?
0 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 25 Jun 2016, 21:28

Bram84 schreef:Altijd leuk om het einde van WA te volgen. De vooravond en laatste biedingsdag. Grains doen het ook zeer goed op deze markt. Als we de evolutie bekijken. Moet zelfs zover niet terug gaan in de tijd. Flessen die ik een aantal maanden, zelfs weken geleden kocht worden voor het dubbele (zelfs meer :o ) verkocht op veiling. Van waar komt deze plotse interesse?

Je hebt ze aangestoken! :bigsmile
Nee, om heel eerlijk te zijn valt het me dit keer op dat de prijzen in het algemeen niet meer zo de pan uit swingen...
2 x

Bram84
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 25 Jun 2016, 21:44

Het valt me op dat er bedragen worden geboden terwijl de flessen gewoon nog leverbaar zijn aan een veel mindere prijs. Je moet natuurlijk wel wat zoeken. Maar wie zoekt... Kan z'n graantje wel meepikken :lol:
0 x
Afbeelding

caskstrength
Site Admin
Site Admin

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 25 Jun 2016, 21:52

Tja wie weet zijn de bieders mensen uit verre landen die niet zo bekend zijn met Whiskybase...
0 x
Paul
Op volle sterkte, niet gefilterd, zonder toevoegingen!
Mijn tasting notes | Afbeelding (alleen voor WB-friends)

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 28 Jun 2016, 08:01

Kan het me bijna niet voorstellen..., denk eerder dat dit de groep is die 'een keer op TV gezien' heeft dat whisky het nieuwe beleggen is nu denken dat alles wat je koopt automatisch in prijs gaat verdubbelen op een paar jaar... :o
Iets wat voor sommige vintage flessen zeker op zal gaan, maar voor een veel groter deel zeker niet. Vaak kun je aan de manier van bieden al een beetje afleiden waar het op uit draait; als een fles een week voor de sluiting al richting retail gaat wordt het vaak niks als je op een redelijke prijs mikt.
Zelf vind ik de veilingen op whiskyauction veel te lang lopen, mij lijkt een real time veiling veel leuker; een digitale catalogus met de lots en foto's en dan zoals in het eggie een veilingmeester met een hamer en dan bieden. Elke zaterdag van 21.00 - tot 22.00. Brengt de spanning ook weer terug :bigsmile
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Terug naar “Overige Schotse Whisky”