Oude fles Ballantine's

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
JeroenFM
Actief lid
Actief lid

Oude fles Ballantine's

Ongelezen berichtdoor JeroenFM » 09 Jan 2014, 16:00

Vorige week tijdens een gesprek met mijn schoonvader kwam whisky ter sprake, en toen vertelde hij me dat hij nog een fles had staan die hij ooit gekregen had en waar hij niets mee deed (hij is zelf geen whisky-drinker). Hij kon me niet vertellen hoe oud de fles precies was, behalve dat het minder dan 40 jaar geleden was dat hij hem kreeg.

Het gaat om zo'n fles:

Afbeelding
(Ballantine's 12 years old very old scotch whisky)

Nu hoop ik dat jullie me hier wat meer over kunnen vertellen, want ik heb een aantal vragen:

• Hoe oud is deze fles ongeveer? Dat het een 12 jaar oude blend is kan ik op de verpakking wel lezen :bigsmile, maar ik was wel benieuwd uit welke periode deze fles stamt en of er nog een verhaal achter zit.
  • Is het nog veilig om te drinken? Fles heeft altijd rechtop gestaan, en voor zo ver ik weet in een donkere ruimte (geen idee of dat laatste uitmaakt)
  • Heeft iemand deze ooit geproefd? Zo ja: wat vond je er van?
  • Is dit nog iets waard? De bedoeling is dat ik hem gewoon opdrink, maar als hij nu een fortuin waard blijkt te zijn (waar ik na wat vlug Googlen eigenlijk niet van uit ga) dan geef ik hem liever terug aan mijn schoonvader.
0 x

JeroenFM
Actief lid
Actief lid

Re: Oude fles Ballantine's

Ongelezen berichtdoor JeroenFM » 13 Jan 2014, 14:26

Gezien het overweldigende aantal reacties moet ik toch concluderen dat dit nou niet een hele bekende en/of gewilde whisky is ;)

Ik heb zelf nog een beetje zitten Googlen, en het lijkt er op dat deze fles begin jaren 80 gebotteld is, en oorspronkelijk bedoeld was voor de Italiaanse markt.

Prijzen lijken, voor zo ver ik heb kunnen vinden, te variëren tussen de 45 en 180 euro, dus niet echt bedragen waarvan je zegt "Nee niet openmaken!"

Nu rest mij alleen nog de vraag: is het veilig om te drinken? :Help
0 x

WhiteMonkey
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 13 Jan 2014, 14:37

JeroenFM schreef:Nu rest mij alleen nog de vraag: is het veilig om te drinken? :Help

Lijkt mij wel hoor, whisky heeft een dusdanig hoog alcohol percentage dat het niet echt kan bederven. De fles kan wat last hebben van OBE (Old Bottle Effect) wat oa metalige tonen kan geven (OBE kan zowel positief als negatief uitpakken) http://whiskyscience.blogspot.nl/2013/0 ... n-obe.html
Dus het ergste wat kan gebeuren is dat je het niet heel erg lekker vindt.
0 x
Afbeelding

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 13 Jan 2014, 14:56

Prima en erg leuk om te drinken. Is zo'n 20 a 30 euro waard. Inderdaad jaren 80 gebotteld.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

bram112
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor bram112 » 17 Jan 2014, 21:27

de fles word meestal verkocht voor rond de 50 euro is niet heel bekent maar ook niet heel zeldzaam.
Zou hem dus gewoon proberen
0 x

Terug naar “Overige Schotse Whisky”