Fles chivas regal waarschijnlijk 30 jaar oud

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
Nick77
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 15:42

Fles chivas regal waarschijnlijk 30 jaar oud

Ongelezen berichtdoor Nick77 » 22 Aug 2012, 15:53

Hallo mensen.

Laatst heb ik van mijn vader een fles ''Chivas Regal 12 year old'' (blended) gekregen.
Nu bleek hier nogal een verhaal achter te zitten. De fles zelf was al 12 jaar, en heeft bij zijn oom(die nu overleden is) nog jaren op zolder gelegen. De fles is ongeopend en in de originele kartonnen doos. Op de doos zat een sticker van een promotiecadeau van '95. Dit is dus het aankoop jaar. Dus dat maakt de fles 12+17 = 29 jaar oud.

Nu vraag ik mij af wat ik met deze fles wil doen.
Drinken? Zelf ben ik nog een jonge whisky liefhebber en probeer er gaandeweg meer over te leren en uiteraard te proeven..
Bewaren?
Verkopen?

De Chivas Regal 30 year old gaat voor rond de 250 euro, maar dit is dan wel de echte 30 year old fles + verpakking.
Nu is mijn fles ook al zo oud, maar ik neem aan dat een whisky in de ongeopende fles er niet bepaald op vooruit kan gaan.

Graag hoor ik uw advies.
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Fles chivas regal waarschijnlijk 30 jaar oud

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Aug 2012, 16:36

Jouw whisky is nog steeds 12 jaar oud, omdat de leeftijd van een whisky maar aan de hand van één criterium bepaald wordt en dat is de leeftijd (naar beneden afgerond) van het jongste vat van die uitgave, ten tijde van bottelen. Wat er op het etiket staat, dat is het dus ook gewoon.

Whisky rijpt niet meer in de fles omdat hij niet meer in het vat zit. Er wordt overigens nog wel eens gesproken wordt over "bottle aging", maar dat is iets anders en onderwerp van een andere discussie. :)
Een 17 jaar oude fles van 12 jaar oude whisky is dan ook totaal niet vergelijkbaar met een whisky die als 30 jaar oude whisky gebotteld is.

Whisky blijft, mits goed bewaard, uiterst lang goed, dus daar hoef je je weinig zorgen over te maken.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: Fles chivas regal waarschijnlijk 30 jaar oud

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 22 Aug 2012, 16:39

Zoals je zelf al aangaf... het blijft een 12 jarige blend. De prijs zal dus amper gestegen zijn. Verkopen of bewaren heeft dus geen zin volgens mij.

Ik zou hem opendoen en proberen, oude blends zijn vaak beter dan de huidige versie's ( al gaat het hier om een nog niet zo heel oude versie, 1995 dus whisky van rond de jaren 80). Misschien eens een recente Chivas 12 ( in miniatuur bv.) op de kop tikken om te vergelijken. Voor de rest zou ik er niet te veel van verwachten.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
Bouncer
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 Jun 2011, 18:14
Locatie: Limburg (België)

Re: Fles chivas regal waarschijnlijk 30 jaar oud

Ongelezen berichtdoor Bouncer » 22 Aug 2012, 17:52

Deze fles heeft nauwelijks meer waarde dan een fles Chivas Regal die je nu in de winkel kan kopen.

Moest het nu een Chivas Regal zijn van de jaren 60' dan zou deze fles enige waarde hebben
maar dan denk ik dat je nog maar spreekt over een bedrag van tussen de 50 en de 100 euro.
Het is en blijft nu eenmaal een massaproduct.

Dus ik zou zeggen... :Drinking

Of je moet de fles nog eens 30 jaar in de kast laten staan ;)
0 x
Afbeelding
“There are 2 things a Highlander likes naked , and the other one is Malt Whisky” (Sir Robert Bruce Lockhart)


Terug naar “Overige Schotse Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast